-
Re: Controle bij de douane
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Liberty
Ik hoor de laatste 2 jaren "horror"verhalen over de uitgebreide fysieke controle die door TSA wordt uitgevoerd. Mijn man maakt zich een beetje zorgen over mij omdat ik last heb van een angststoornis die nog wel eens tot uiting komt als er langdurig aan mij wordt gezeten. Gewoon ff fouilleren daar heb ik geen moeite mee.
Is die zorg terecht ?, wie heeft daar ervaring mee ?
Ik heb het 'geluk' dat ik altijd voor extra controle uit de rij word gehaald.
Hetzij op Schiphol, of ergens anders. Waarom weet ik niet, misschien heb ik een crimineel hoofd ofzo:)
Maar de extra controle valt reuze mee, bij fouileren word er keurig een dame opgeroepen die dat dan doet.
'k moet wel altijd op mijn lippen bijten om niet in lachen uit te barsten, want ik kan niet tegen kietelen. Het is snel gedaan hoor, je hoeft je er echt geen zorgen om te maken. En 'men' is bijzonder vriendelijk, op Schiphol en in the US, tenminste ik heb niet anders mee gemaakt.
groetjes Sylvia
-
oke, dat geeft de burger moed!, en hoe zit het met die bodyscanner ?, moet je daar ook doorheen ?
-
Ja, maar dat is een soort glazen, euhhhh...sja paskamertje? en zit er niemand aan je :)
-
maar wat nu als je claustrofobisch bent..?
-
Ik ken de horrorverhalen niet, en vermoed dat die in de wereld geholpen worden door lieden die nog nooit een voet aan Amerikaanse wal gezet hebben. De zgn. "Amerika uit de krant" kenners.
De extra controle, mocht je die al krijgen, bestaat uit een sumiere visitatie, niets om je druk over te maken. Net als de bodyscan, mocht die werken. Je loopt er in, handjes de lucht in, fotootje maken, en klaar is klara. Stelt niks voor.
-
Citaat:
Liberty
maar wat nu als je claustrofobisch bent..?
Het is een open poortje, dus je voelt je zeker niet opgesloten.
-
ohhh, als het een open poortje is dan is er geen vuiltje aan de lucht.. pfff
maar mbt de horror verhalen, zie hieronder er 1
http://smashcrab.org/news/are-new-ts...al-harassment/
en op youtube is er ook behoorlijk veel te vinden...
-
Dat bedoel ik; author unknown. Opgeklopt, denk ik. Maar er staat dan ook dat als je om één of andere reden niet door het poortje wil, je dan handmatig gecontroleerd wordt.
Klinkt wel logisch, toch ? Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid.
En zo als zo vaak; diegene die niet aan de reguliere controle wil meedoen (die helaas noodzakelijk geworden is) heeft vaak de grootste moeite en het daar bij horende commentaar over het geboden alternatief. Wil je ook daar niet aan voldoen is er m.i. maar één weg; retour afzender.
Maar geen zorgen; het valt allemaal erg mee, dat is onze ervaring.
-
dank je wel voor jullie antwoorden, ik ga me er geen zorgen over maken.
ik vrees alleen dat ik een andere opinie heb inzake de doelstellingen van de veiligheidscheck, met de veiligheid van de passagier heeft het m.i. weinig te maken
-
Precies wat Gerrit zegt, piece of cake
-
Citaat:
Ta2 Gerrit
Dat bedoel ik; author unknown. Opgeklopt, denk ik. Maar er staat dan ook dat als je om één of andere reden niet door het poortje wil, je dan handmatig gecontroleerd wordt.
Klinkt wel logisch, toch ? Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid.
Om even terug te komen op handmatige controle op Schiphol; vorig jaar stond er bij Schiphol NIETS aangegeven dat je de bodyscan mag weigeren, in Amerika staat dit wel op een bordje en kan je gerust weigeren.
Neem aan dat dat nog steeds zo is (dat ze het niet aangeven op Schiphol)? Voor mij geen bodyscan, waar ik diverse redenen voor heb. =;
Vorig jaar ben ik er helaas wel doorheen gegaan omdat ik dacht dat het verplicht was op Schiphol omdat ook de metaaldetector uit stond en er een afzet-lint voor stond. Met fouilleren heb ik geen probleem.
Iemand van het forum die onlangs gevlogen heeft en nog kan bevestigen dat Schiphol nog steeds geen borden heeft staan dat je een bodyscan mag weigeren?
-
Wat zijn je bezwaren tegen een body-scan?
-
- Het draagt niet bij aan de veiligheid
- Er is te weinig onderzoek gedaan naar gezondheidsrisico's (jaja, je hebt ook kosmische straling als je vliegt en radio- en wifi- en gsm-straling etc. etc. de hele dag om je heen)
- Scans worden zogezegd niet opgeslagen, maar daar geloof ik geen snars van. In Amerika zijn tienduizenden foto's wél opgeslagen. Daarnaast werd er in de UK een medewerkster gecomplimenteerd op haar mooie borsten. Die heeft dus ook een aanklacht ingedient.
- Als je scan clean is, wordt je nog gedeeltelijk gefouilleerd (ik in elk geval wel)
- Duits onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde explosieven en andere spullen niet worden gedetecteerd door de bodyscan. Stop je iets in een van je lichaamsholtes, dan wordt dit minder snel of niet gezien. Wil je dit wel zien, dan neemt natuurlijk de straling toe en moet je een ander soort straling toepassen.
- De bodyscan ontneemt je van je privacy, je wordt tevens direct als verdachte gezien ipv passagier die wil vliegen. Hoeveel terroristen zijn er al gepakt via de bodyscanner?
- Waarom zijn er geen bodyscanners op de treinstations? Een terrrorist kan ook een volle schiphol-trein in de tunnel opblazen. Niemand die 'm controleert op een bom op z'n lichaam.
- Ik zal vast nog wel wat redenen vergeten zijn.
In Israel doen ze niet eens aan bodyscans of metaaldetectors, maar aan ethnic profiling;
http://online.wsj.com/video/how-isra...3CC7613CE.html
Mag je zelfs vloeistoffen mee aan boord!
In hoeverre wil jij je waardigheid inleveren voor een stukje schijnveiligheid?
Men laat zich letterlijk uitkleden door angst en wil zijn hele privé leven bloot geven voor een stukje gemaakte veiligheid.
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety." Benjamin Franklin, 1759.
Velen zullen het wel niet met me eens zijn, prima, ieder zijn eigen mening en daarvoor is dit ook een discussieforum. Laten ze mij maar fouilleren, dan is het maar 1 persoon die aan me zit, ipv wie weet wel niet vele honderden die kijken, ondanks dat men zegt niets op te slaan.
Maar nu weet ik nog steeds niet of Schiphol al bordjes heeft! :mrgreen:
-
De borden dat je mag weigeren staan er inderdaad niet, overigens weet ik dat je mag weigeren omdat mijn vrouw vorig jaar zwanger was en wij toen hebben aangegeven dat wij geen risico wilde nemen en dat ze dus niet door de scan zou gaan.
Dit was geen probleem en ze werd door een vrouw gefouilleerd. En ach er zijn denk ik genoeg mensen die er bezwaar tegen hebben dus maak je er niet te druk om.
-
Volgens mij zijn wij alleen door een "gewone" poort gegaan en niet door de bodyscan. Na de poort hadden we nog een complete fouillering. Dit was ruim twee weken terug. Ik ga er de volgende keer goed op letten waar ik nou eigenlijk doorheen loop, maar deze zag er vrij klein uit en als een normale detectiepoort.
-
In de bodyscan moet je je handen omhoog houden in de normale scan niet. ;-)
Wij kregen wel de bodyscan op Schiphol, de kinderen werden overigens vrijgesteld van de scan en handmatig gefouilleerd.
-
Afgelopen april zijn wij voor het eerst door de bodyscan gegaan en daarna heb ik een tijdje kunnen kijken hoe dat in zijn werk gaat. Wat mij opviel is dat er geen foto's te zien zijn van de passagiers maar een standaard grafisch plaatje van een persoon vergelijkbaar als bij een voetgangersoversteeklicht. Voordat de passagier in de bodyscan stapt geeft de medewerker aan of de volgende te scannen persoon een man of een vrouw is. Na de scan wordt aangegeven op het grafisch plaatje waar nog gefouilleerd moet worden. In Nederland zijn we in ieder geval afgestapt van het bekijken van de daadwerkelijke foto van iemand. Hoe het in andere landen is geregeld weet ik niet. Omdat wij een zoon hebben van 1 jaar hoefden wij in America niet door de bodyscan maar gewoon door het normale detectie poortje en heb ik niet achter de bodyscan gekeken hoe het daar eruit ziet.
In mijn opinie is alles schijnveiligheid want wij kwaad wil kan altijd kwaad doen. Ethnic profiling gebeurt overal. In Israel is het verheven tot een kunstvorm maar in de andere landen gaat men in de training niet zo ver als in Israel.
Helaas hebben we privacy al lang geleden moeten inleveren. Men weet meer over je dan dat je eigenlijk zelf weet.
-
Als het een bodyscan is dan zie je dat wel hoor :)
-
Citaat:
JKG
Er is te weinig onderzoek gedaan naar gezondheidsrisico's (jaja, je hebt ook kosmische straling als je vliegt en radio- en wifi- en gsm-straling etc. etc. de hele dag om je heen)
Jan-Kees... Niet zo mopperen hoor...
Bovendien als het dan echt zo gevaarlijk is heb je nu ook je GSM weggedaan???
Eigenlijk is zonlicht al schadelijk...
Lang vliegen is ook niet verstandig...
Dus???
Live happy... en denk aan Miami... :lol: :lol: :lol:
-
Wat ik erger vind, is de onaardigheid van alle medewerkers bij de security check. Ze snauwen en bevelen, van alstublieft, dank u wel, of 1 vriendelijk woord hebben ze nog nooit gehoord. Of wij hebben het altijd slecht getroffen. Normale beleefdheid zou wel op z'n plaats zijn.....
-
Ik heb deze ervaring ook totdat je een keer met een baby bij de controle komt. Dan is iedereen ineens erg vriendelijk en behulpzaam. Zowel in Nederland als in Amerika. Ik moet wel zeggen dat onze kleine erg vrolijk naar de medewerkers was.
-
Citaat:
2theUSA
Wat ik erger vind, is de onaardigheid van alle medewerkers bij de security check. Ze snauwen en bevelen, van alstublieft, dank u wel, of 1 vriendelijk woord hebben ze nog nooit gehoord. Of wij hebben het altijd slecht getroffen. Normale beleefdheid zou wel op z'n plaats zijn.....
Daar ben ik het ook mee eens.. Maar ja zoals zo vaak begint ook dit bij jezelf, mijn ervaring is dat wanneer je ze normaal en vriendelijk te woord staat ze meestal wel bij draaien.. Maar ja de angst is voor deze mensen natuurlijk constant aanwezig, scherp opletten op gekke zaken, dan wordt je vanzelf wel een beetje paranoïde toch? :)
-
Ja ook mijn idee, vriendelijkheid kost geen geld hé. Alleen op de vraag of mijn man sigaren bij zich had, en daarop ja werd geantwoord werd er heeel heel streng gevraagd of mijn man wel zeker wist dat het geen cubaanse waren.
-
Corrus, als GSM gevaarlijk blijkt te zijn en je gegarandeerd een ziekte in je hersens van krijgt, doe ik 'm weg ja. Sowieso bel ik niet al te veel met dat ding. Hoe dan ook, de bodyscanner geeft straling af, of ze nu backscatter x-ray gebruiken of millimeter wave scans (Schiphol gebruikt de laatste variant) en ik zit persoonlijk niet te wachten op eventuele dna-aanpassingen. Al hoewel Lockheed Martin (jawel, van de vliegtuigen) ook een passieve scanner in het verleden heeft ontwikkeld zonder straling.
Dan heb je nog een 2e nadeel, op Schiphol zullen ze bij een full patdown niet je geslachtsdeel of geslachtsdelen helemaal checken, in Amerika doet de TSA dit wel, waardoor je ondanks dat je mag weigeren, je bijna toch verplicht door de scanner gaat.
TSA wil zelfs scanners laten ontwikkelen om hele groepen voetgangers vanuit een busje te kunnen scannen op enkele meters afstand. Alles voor de zogenaamde veiligheid, terwijl terroristen ook aanslagen op andere manieren kunnen veroorzaken. Iets in het water doen, een kernbom op 450-480km hoogte boven de US kunnen laten ontploffen, waardoor de EMP puls heel het land plat legt en alle 'online' electronica direct onrepareerbaar kapot is. Of ergens gewoon een variant van het Ebola- of Marburg-virus loslaten in een drukke stad. Tal van mogelijkheden en daarom onzin dus om enkel te focussen op vliegtuigen.
Of dan stap je door de scanner, alles veilig.. wordt er een grote vogel in de motor gezogen. Of wordt je geraakt door de bliksem tijdens de vlucht of gebeurd er een klein mechanisch iets waardoor je neerstort... kom op, gewoon normaal blijven fouilleren, alsof een bodyscanner nut heeft. Het is puur om meer en meer het domme volk nog meer onder controle te krijgen. De kans om door vliegtuigterrorisme te sterven is kleiner dan het winnen van de loterij.
En dan kan ik wel zogenaamd mopperen, maar ik slik niet alles wat men me zegt te doen.
En dan kan ik wel aan Miami denken, maar ik ga helemaal niet naar Miami, de eerst volgende keer toch echt naar California. :)
Anyhow, mooi dat het bordje er nog niet staat, staat de bodyscanner aan, dan vraag ik een full patdown aan, zeg ik dat ik homo ben en dat ik door een vrouw wil worden gefouilleerd omdat mijn man er niet van gediend is dat ik door een andere man wordt aangeraakt... dan is het ineens een stuk minder erg! :mrgreen: alleen 'jammer' dat ik dan met m'n vriendin ben, hahaha :)
-
Citaat:
In Israel doen ze niet eens aan bodyscans of metaaldetectors, maar aan
ethnic profiling; Mag je zelfs vloeistoffen mee aan boord!
Ben twee weken geleden naar Tel aviv geweest maar je moet dan echt wel door een bodyscan heen daarna wordt je ook gefouilleerd.
Vloeistoffen mogen niet mee en ik moest zelfs mijn nagelvijltje uit de handbagage halen en inleveren.
En alles onder toeziend oog van gewapende mannen en vrouwen die voor de veiligheid moeten zorgen !!
-
Zijn ze er ook voor gezwicht... jammer. Nagelvijltje lijkt me duidelijke reden.. alhoewel,in dat filmpje over Israel hadden ze het ook over scherpe creditcards etc om iemand z'n strot mee door te snijden... die kunnen nog steeds mee. Daarom, zinloos.
Ik las trouwens nog op Wikipedia dat een undercover agent bij de millimeter wave scanner een pistool in z'n onderkleding kon verbergen zonder dat het zichtbaar was op de scan.
Het enige handige aan die dingen is dat de controles wat sneller zijn.
Maargoed, we zien het allemaal binnenkort wel weer.
-
@JKG, er is nog een plek op de wereld waar je ver verstoken bent van allerlei technologieën. Volgens mij leven ze nog op verschillende locatie's in de USA, hier een link naar de Wikipedia pagina over de Amish.
Denk dat je je daar helemaal goed gaat voelen. ;-)
Verder is het volgens mij verboden voor vrouwelijke beveiligers om een man te fouilleren dus kun je daar alleen maar over dromen. :lol:
-
Je hebt ook groepen Amish die wel in beperkte mate technologie gebruiken, i.t.t. de Old Order Amish. :)
Wie weet hebben die wel een bodyscanner in de schuur staan. :mrgreen:
Ik ben niet vies van techniek, maar wel van misbruik daardoor. :)
Maar laten we het maar weer over vakantie houden, veel leuker.