Als ik het goed begrijp hebben we een aantal ervaringsdeskundigen die terecht naar de wachttijd verwijzen. Zo staat het immers ook op de site en zelf hebben ze er ook die ervaring mee.
Aan de andere kant zijn er kennelijk (toekomstige) Minigebruikers die er anders over denken. Dus heb ik de zaak nog maar eens schriftelijk voorgelegd aan Sunpass vanuit het perspectief van een toerist die in Miami aankomt en de Turnpike op wil met z'n Minitransponder.
De concrete vraag was: Is de Minitransponder nu geactiveerd als er een saldo en transpondernummer op je rekening staat, of is 't ie geactiveerd als er een saldo/kenteken/ transpondernummer is geregistreerd en verwerkt? In dat laatste geval hebben toeristen een dik probleem omdat ze in de tijd tussen het doorgeven en het registreren In Miami de Turnpike niet op kunnen.
Hun reactie vind je hieronder, de vraag is niet naar mijn zin beantwoord maar bevat wel andere info die van belang kan zijn.
Ik heb voor een aantal forumleden een Mini meegenomen die ik deze week zal versturen. Zij zullen hem ongetwijfeld zo snel mogelijk proberen te activeren. De vraag is dus of dit lukt zonder kenteken, want hierover blijft onduidelijkheid bestaan. Een van hen zal vast wel op dit forum willen laten weten hoe dat in de praktijk verder verloopt.
Zelf dacht ik gelezen te hebben dat Mattrob de mini vooraf heeft geactiveerd en ter plekke probleemloos het kenteken van de huurauto heeft doorgegeven en de tolpass direct heeft gebruikt, maar ik kan er helemaal naast zitten. Mocht je het lezen en even tijd hebben RJ, dan horen we het graag.
Ook bij de "zuignap" transpondergebruikers lijkt een meningsverschil te bestaan; Corrus en Knaapje hebben als ik het goed begrijp een andere ervaring (wel wachttijd na kenteken doorgeven) dan Remco ( kenteken doorgeven en karren maar).
Mij verbaast het dat je als toerist in een miljoenenstad als Miami, niet gewoon direct gebruik van de tolwegen kunt maken met je Minitransponder met saldo, maar dat je zou moeten wachten tot zij de kentekengegevens hebben verwerkt. En dan werken ze kennelijk ook nog eens niet in het weekend, volgens onderstaand bericht. Uit oogpunt van de toerist zou men nog wel eens naar de gebruikersvriendelijkheid van het systeem mogen kijken, zeker als straks op meerdere tolwegen de bemande tolboots worden afgeschaft.
De reactie die ik van Sunpass kreeg waaruit in ieder geval blijkt dat het wel mogelijk is dat je een geactiveerde Mini kunt kopen op twee adressen en da's dan weer goed nieuws, al moet je er wel veel moeite voor doen:
Please be advised, SunPass will not mail a transponder outside of the U.S. or Canada. This means you will have to wait until you arrive to purchase a transponder. (Unless you have a local address or friend who can receive a transponder in Florida.)
Once a Mini is bought, in most cases, it has to be activated. (You may buy a Mini transponder at the serivce plaza in the Miami area, known as Snapper Creek, which is ready to use upon purchase. You may also buy a MIni at any Sedano pharmacy in Miami-Dade county which is ready to use upon purchase.)
In order to activate your new Mini, you may click, on the home page of the website, on "click here to Activate a transponder" and follow directions from there. Or, you may contact our Customer Service Department toll-free at 1-888-865-5352, Monday through Friday, from 7 a.m. to 7 p.m. and we will activate it for you. Once it is activated, you may use it on any Turnpike road in two hours. You may use it on Miami-Dade Expressway roads the next morning after 6:00 A.M.
If you have any other questions or concerns, feel free to email https://www.sunpass.com/contactSunPass at any time.