Amerikaanse wasmachines zijn onwaarschijnlijke water- en energievreters - tot 20x zoveel als een energieklasse A bij ons. Ik heb in mijn huis dus een voorlader staan, een 'European model' zoals ze dat in de winkel noemden. Vermoedelijk nog energieklasse E bij ons of zo, maar hij gebruikt volgens de Amerikaanse energiewijzer maar 7% van de meest onzuinige.
Ondanks dat het een Europees uitziende voorlader is, is de was onwaarschijnlijk snel klaar en niet schoon op zijn Amerikaans. Behalve het opwarmen van het water wordt in Europese wasmachines gewoon veel langer gewassen. Het wasgedeelte van mijn Amerikaanse wasmachine duurt welgeklokt 11 minuten. Hier duurt ergens tussen een uur en anderhalf uur voordat het spoelprogramma begint.
Gevolg: je trekt meer profijt van water en wasmiddel. Een belangrijk onderdeel, de enzymen, hebben tijd en een zekere temperatuur nodig om hun werk te doen (in tegenstelling tot wat de fabrikant het middel voor brrrrrrrrriljant schone was bij 15 graden wil doen geloven).
Ik kan niet beamen of mijn was minder snel slijt - ik heb de bovenlader links laten liggen.
FWIW - Koen