Vragen over het reizen van en naar Florida
Welke luchtvaartmaatschappijen vliegen op Florida?
Alleen met KLM kun je rechtstreeks naar Miami vliegen. Als je met een Amerikaanse airline vliegt heb je een overstap. Meestal is die overstap in New York, Washington DC, Detroit, Atlanta, of Chicago. De Amerikaanse airlines die vanuit Nederland naar Amerika vliegen zijn: United Airlines, Northwest Airlines (ism KLM), US Airways, Delta Airlines en Continental Airlines. Uiteraard zijn er ook nog andere luchtvaartmaatschappijen die vanuit Nederland naar Amerika vliegen. Je kan via Expedia een zoekopdracht geven om uit te vinden welke mogelijkheden er zijn om naar Amerika te vliegen.
Hoe lang is het vliegen naar Florida?
Rechtstreeks naar Miami of Orlando is het 9-10 uur vliegen. Als je met een Amerikaanse maatschappij vliegt heb je een overstap en is de totale reistijd afhankelijk van de duur van je overstap. De vliegtijd zal niet heel veel verschillen met rechtstreeks vliegen.
Bij welke maatschappij heb ik de meeste beenruimte?
De beenruimte (en stoelbreedte) verschilt van maatschappij tot maatschappij. Van een groot aantal maatschappijen kun je bij http://www.seatguru.com de beenruimte en stoelbreedte vinden. Voor wat betreft maatschappijen die hier niet staan vermeld, kun je het beste op de website kijken van die maatschappij of ze telefonisch benaderen.
Heb ik een visum nodig voor Amerika?
Als Nederlander heb je géén visum nodig voor je vakantie naar Amerika, mits je niet langer blijft dan 90 dagen, je er niet gaat werken, je paspoort nog 6 maanden geldig is na terugkomst en je in het bezit bent van een retourticket. Nederland neemt nl. deel aan het zg. Visa Waiver Programma (Programma voor Visum Ontheffing) en als zodanig heb je dus geen visum nodig. Kijk voor meer informatie op: http://travel.state.gov/visa/temp/wi...hout_1990.html.
Welke formulieren moet ik invullen bij aankomst in Amerika?
Bij aankomst moet je per persoon één I-94 Immigration Form invullen en per gezin één Customs Declaration Form. De formulieren worden bijna altijd al uitgereikt in het vliegtuig. Dit zijn niet al te lastige formulieren om in te vullen, maar mocht je problemen ondervinden dan kan het cabinepersoneel je daar wel mee helpen.
Ik ben net terug van Amerika en kom er achter dat mijn I-94W Departure Record (meestal groen of wit kaartje) nog vast zit geniet in mijn paspoort. Wat nu?
Meestal verwijdert het personeel van de luchtvaartmaatschappij het groene of witte kaartje uit je paspoort, maar soms vergeten ze het ook. Als het vergeten wordt dan betekent het dat je vertrek uit Amerika niet (goed) wordt vastgelegd. Het is jouw verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat dit wordt rechtgezet. Als je dit niet doet, kan het zijn dat de immigratiedienst concludeert dat je het land nooit hebt verlaten en dus langer bent gebleven dan je mag. Dit kan tot gevolg hebben dat je de toegang tot Amerika wordt ontzegd bij een volgend bezoek :!:
Gelukkig kun je dit heel simpel voorkomen door zelf even in de gaten te houden dat het groene of witte kaartje uit je paspoort wordt verwijderd. Gebeurt dit niet, geef dat dan aan bij het grondpersoneel. Mocht je al weer terug zijn in Nederland, neem dan contact op met de Amerikaanse Ambassade.
Moet ik mijn koffers op slot doen als ik naar Amerika vlieg?
Als je naar Amerika vliegt kan het zijn dat je koffers ter controle worden geopend door medewerkers van de Transportation Security Administration (TSA). Als de koffer op slot zit en de medewerkers van de TSA kunnen het slot niet openen, dan zullen ze het slot forceren. Zij zijn echter niet verantwoordelijk voor schade aan het slot of de koffer. Daarom raden zij aan om je koffer op slot te doen met sloten die door hen kunnen worden geopend zonder schade aan te brengen aan het slot of de koffer. Een lijst van sloten die de TSA kan openen vindt je hier. Grote merken als Samsonite en American Tourister vindt je onder andere op deze lijst. Mocht je slot of koffermerk niet op deze lijst staan, dat is het verstandig de koffer niet op slot te doen. Verder is het altijd verstandig geen waardevolle dingen in de koffer te doen.
Hoeveel check-in bagage mag ik meenemen?
Dit is afhankelijk van de airline en de klasse waarmee je vliegt. Als je in Business Class vliegt mag je meer meenemen dan wanneer je in Economy Class vliegt. Voor Martinair Economy Class geldt 20kg bagage per persoon. Bij de meeste andere maatschappijen geldt 23 kilo (50 Amerikaanse ponden). Weegt je bagage meer (tot 32 kilo) dan wordt je verzocht om er wat uit te halen of bij te betalen ($25-$100). Voor de exacte bagagelimieten en voorwaarden de airlines kun je het beste even de respectievelijke maatschappijen en hun websites raadplegen.
Hoeveel handbagage mag ik meenemen?
Meestal één stuk handbagage en een "persoonlijk item". Dat laatste kan een handtas zijn, of een laptoptas, of iets dergelijks. Maar ook hier hanteren de verschillende maatchappijen verschillende regels. Net als voor maximale maat en gewich. Raadpleeg de website van de maatschappij voor dedetails.
Moet ik bij een overstap (in Amerika) mijn koffers ophalen?
Ja, maar alleen op de heenweg. Als je de Verenigede staten inkomt moet te op het "Point of Entry" je bagage inklaren, dus je koffers ophalen en er mee door de douane gaan. Dit is natuurlijk niet echt prettig, maar het is meestal goed geregeld. Vaak kun je de koffers na de douane meteen weer kwijt op de band. Je hoeft dan dus niet opnieuw in te checken. Overigens hoeft dit allemaal niet op terugweg; je koffers worden tijdens de overstap direct naar je tweede vlucht getransporteerd.
Hoeveel mag ik belastingvrij mee terugnemen uit Amerika?
Je mag voor € 175 per persoon aan goederen belastingvrij mee terug nemen uit Amerika. Met ingang van 1 december 2008 wordt dit bedrag verhoogd naar € 430. Zie voor meer info de site van de douane.
Waar kan ik zien hoe lang de wachttijden zijn voor de security checkpoints van de TSA?
De wachttijden kun je vinden op de site van de TSA: http://waittime.tsa.dhs.gov/. Je kan daar zoeken op airport, dag van de week en tijdstip van vertrek.
Die gegevens zeggen niet alles, als er namelijk twee of meer toestellen van buiten de VS aankomen lopen de wachttijden behoorlijk op. Een uur of meer kan voorkomen.