Re: Vliegen met Martinair #2
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Lady-M
Bewijs maar eens dat het om een overboeking gaat. Ze schermen meteen met het feit dat ze er het recht toe hebben. Wij hebben trouwens ook via WTC geboekt en zoals gezegd, vooralsnog vliegen wij de 5e gewoon met Martinair.
Dat is toch het vreemde van het verhaal, de een mag wel mee vliegen en de andere wordt overgeboekt. Bij Delta en andere wordt er ook geregeld overboekt maar dat wordt allemaal op de luchthaven verder geregeld voor zover ik weet, ik heb nooit iemand gehoord die vooraf al van Delta naar Martinair werd geboekt of oz.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
A3
En da's nou het mooie: door al m'n gemail heb ik dat inmiddels zwart op wit in een reply-tje staan!
MVG
A3
Kijk, da's beter \\:D/ Ik zou er dan maar een beetje het positieve van proberen in te zien. Misschien wordt het dan wel een gratis tripje :-P Alhoewel, ik kan me dat haast niet voorstellen. Die maatschappijen hebben natuurlijk ook een enorme opdonder gehad van dat gedoe met die aswolk. Ze proberen nu denk ik zo efficient mogelijk te werken, maar echt klantvriendelijk is dat niet. Had jij ook al in november geboekt?
@lady-M; nee ik heb geboekt in december....
MVG
A3
Volgens mij mag Martinair (of welke vliegtuigmaatschappij) vluchten wijzigen/cancelen mits dit uiterlijk 14 dagen voor vertrek plaatsvindt.
Als er binnen de 14 dagen voor vertrek een wijziging plaatsvindt dan is Martinair hoofdelijk aansprakelijk en kan je het verhalen.
Het is een vreemde situatie A3 en ik hoop voor jou dat je rechtbijstandsverzekeraar gelijk heeft. Maar of je hier Eur 600 p.p. uit gaat slepen...... ik betwijfel het
Het aantal dagen voor vertrek is voor de airline helemaal niet belangrijk...
Zij kunnen iedere datum annuleren die zij juist achten...
Het is uiteraard niet mijn bedoeling om wie dan ook 600pp lichter te maken. Het liefst heb ik gewoon hetgeen ik gekocht heb: 4 stoelen op de rechtstreekse vlucht van Orlando naar Amsterdam.
Maar raar vind ik het niet dat er voor dergelijke situaties wettelijke regelingen bestaan. Je bent tenslotte een overeenkomst aangegaan, en daaraan moeten beide partijen zich houden. Dat geldt bij de aankoop van een huis, van een fiets, van een ijsje en dus ook voor een vliegticket!
MVG
A3
Zie onderstaand een stukje uit de algemene voorwaarden van Martinair
11.2.1 Annulering
In geval van annulering van een vlucht van Vervoerder, zal Martinair een Passagier:
a. de keuze bieden tussen:
(i) restitutie van de prijs die is betaald voor het ongebruikte deel van het Ticket (Passagiers die in het bezit zijn van een charterticket dienen hierover contact op te nemen met hun touroperator); of
(ii) een andere vlucht onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden naar zijn of haar Plaats van Bestemming, bij de eerste gelegenheid dan wel, naar keuze van de Passagier, op een later tijdstip, afhankelijk van de beschikbaarheid van stoelen; en
b. maaltijden en dranken in een redelijke verhouding tot de wachttijd en de vluchtafstand en twee (2) telefoongesprekken, of, indien beschikbaar, telex- of telefaxberichten of e-mails; en
c. in het geval van plaatsing op een andere vlucht naar de Plaats van Bestemming bij de eerste gelegenheid, wanneer één (1) of meer overnachtingen naast het oorspronkelijk door de betrokken Passagier voorgenomen verblijf noodzakelijk wordt, hotelaccommodatie voor de periode liggende tussen de eerste door Vervoerder aangeboden vlucht (d.w.z. de eerste gelegenheid) en de oorspronkelijk aangekondigde vertrektijd, alsmede het vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie; en
d. een vergoeding bieden volgens het onderstaande schema:
a) Voor a) Euro of tegenwaarde in plaatselijke valuta a) Indien de vertragingsduur op de plaats van aankomst
(i) vluchten van 1500 km of minder 125 2 uur of minder is
250 meer dan 2 uur is
(ii) vluchten binnen EU van meer dan 1500 km en alle andere vluchten van 1500 tot 3500 km 200 3 uur of minder is
400 meer dan 3 uur is
(iii) vluchten die niet in de categorie (i) en (ii) vallen 300 4 uur of minder is
600 meer dan 4 uur is
1 kilometer (km) = 0,62 mijl
tenzij:
i. de Passagier ten minste twee (2) weken voor de geplande vertrektijd van de annulering op de hoogte wordt gebracht, of
ii. de Passagier minder dan twee (2) weken doch meer dan zeven (7) dagen voor de geplande vertrektijd van de annulering op de hoogte wordt gebracht, en een andere beschikbare vlucht wordt aangeboden waardoor hij niet meer dan twee (2) uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en zijn Plaats van Bestemming minder dan vier (4) uur na de geplande aankomsttijd bereikt; of
iii. de Passagier minder dan zeven (7) dagen voor de geplande vertrektijd van de annulering op de hoogte wordt gebracht, en een ander beschikbare vlucht wordt aangeboden waardoor hij niet meer dan één (1) uur voor de geplande vertrektijd vertrekt en zijn Plaats van Bestemming minder dan twee (2) uur na de geplande aankomsttijd bereikt; of
iv. de annulering het gevolg is van Overmacht.
Algemene voorwaarden zeggen niet alles er zijn nml. voorwaarden die een rechter zo van tafel haalt en die bij wet ook niet geldig verklaard worden.
Vraag me er niet exact naar maar ik weet dat er jurisprudentie genoeg over is.
Dit zegt de consuwijzer:
Sinds februari 2005 is er een nieuwe Europese verordening. Hierin staat welke rechten u hebt als passagier. Dus ook waar u recht op hebt als uw vlucht wordt geannuleerd. Daarover leest u hieronder.
Als uw vlucht wordt geannuleerd, dan krijgt u het geld van uw vliegticket terug. Ook krijgt u een vergoeding. Hieronder leest u wanneer u wat krijgt als uw vlucht wordt geannuleerd.
- € 250 per passagier voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer;
- € 400 per passagier voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer;
- € 600 per passagier voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer;
- Eten en drinken, hotelovernachting met vervoer van en naar het vliegveld en twee telefoongesprekken, telexberichten, faxberichten of e-mails
Wordt uw vlucht geannuleerd op een vliegveld waar u bijvoorbeeld een tussenstop maakt? En u kunt niet verder vliegen? Dan krijgt u een gratis vlucht naar het vliegveld waar u vandaan bent gekomen.
Kan ik met een andere vlucht mee?
Als uw vlucht wordt geannuleerd, kan uw luchtvaartmaatschappij u een andere vlucht aanbieden. Zo kunt u toch naar uw bestemming komen. Wilt u dat? Dan krijgt u het geld van uw vliegticket niet meer terug.
Gaat u met een andere vlucht mee? En is uw vertraging hierdoor minder dan 4 uur? Dan hebt u recht op een vergoeding. Maar de luchtvaartmaatschappij kan de bedragen die hierboven staan halveren. Het ligt er aan hoeveel kilometer u moet vliegen.
Wanneer krijg ik geen vergoeding?
Uw luchtvaartmaatschappij hoeft u niet altijd een vergoeding te geven bij een annulering. Hieronder leest u wanneer zij dat niet hoeven te doen.
- Ze informeren u meer dan twee weken voor uw vertrek over de annulering.
- Ze informeren u tussen 2 weken en 7 werkdagen voor uw vertrek. Uw luchtvaartmaatschappij biedt u een andere vlucht aan op dezelfde dag. Hiervoor gelden een aantal regels. Deze vlucht mag niet eerder dan 2 uur voor de geplande tijd van uw eerste vlucht vertrekken. En niet later dan 4 uur na de geplande tijd aankomen.
- Ze informeren u minder dan 7 werkdagen voor uw vertrek. Uw luchtvaartmaatschappij biedt u een andere vlucht aan op dezelfde dag. Hiervoor gelden een aantal regels. Deze vlucht mag niet eerder dan 1 uur voor de geplande tijd van uw eerste vlucht vertrekken. En niet later dan 2 uur na de geplande tijd aankomen.
Ja maar, er staat dus duidelijk in dit artikel dat deze vergoeding niet van toepassing is als de annulering meer dan 2 weken voor vertrek is ! Dat is wat ik probeer duidelijk te maken ;-)
Hou me ten goede, als iemand gedupeerd is door het annuleren van een vlucht dan is een compensatie op zijn plaats. Ik denk alleen dat het juridisch gezien moeilijk is om een zaak te hebben.