Als je hem zelf aanschaft moet je hem ook zelf (op kenteken) activeren.
Bij huur zal de verhuurder dit voor je doen.
Afdrukvoorbeeld
Als je hem zelf aanschaft moet je hem ook zelf (op kenteken) activeren.
Bij huur zal de verhuurder dit voor je doen.
Op onze huurauto zat een sticker, links boven op t raam.
De uitleg vertelde ons dat we over de Sunpass-baan konden rijden, de barcode wordt dan gescand en vanaf dan ging je betalen, via je credit card, die geregistreerd stond bij t verhuurbedrijf, in ons geval Budget.
We hebben dit niet gedaan omdat ik liever gewoon meteen betaal wat t kost dan achteraf. Nu hebben we ook zelden gebruikt gemaakt van een tolweg, alleen van t vliegveld naar de villa en op de dag van naar huis gaan idem. We moesten 3x tol betalen met in totaal t bedrag van $ 3,25 als ik t me goed herinner dus iets van $ 6,50 voor die twee keer.
Het was vreemd dat Budget dit niet aan ons heeft uitgelegd en we t zelf uit moesten dokteren. Toen ik t verhaal op de sticker de 1e keer las was t dan ook erg onduidelijk maar later viel t quartertje wel. ;)
Maar dan nog moet je hopen of er van uit gaan dat die sticker ook aangemeld is en nog actief is. Voor hetzelfde geld is hij inactief gemaakt of iets dergelijks en krijg je achteraf nog voor elk tolpoortje een boete.
Ik zou het er zelf niet op wagen als ik er niet zeker van zou zijn dat hij geactiveerd is en dat het ook ergens vermeld staat in de huurovereenkomst.
Ik betaal ook braaf bij de poortjes en behalve de rit van en naar de Spaceshuttle lancering, toen stonden er grote rijen, is het tijdverlies maar gering om even te betalen. En waarom haasten als je vakantie hebt.:D
De sticker wordt gekoppeld aan de huurovereenkomst. Stopt deze, dan stopt ook de overeenkomst (bron Budget). De volgende huurder moet dan dmv het passeren van een fast lane, de sticker zelf weer activeren (of niet natuurlijk). Deze is dan gelijk geactiveerd voor je hele huurperiode. Dit is dan automatisch te zien bij de autoverhuurder, welke nooit meer zal (kunnen) rekenen dan de huurovereenkomst van het voertuig.
Wij vonden het erg makkelijk en bij ons scheelde het lekker veel tijd. Ook nog een voordeel, je mist nooit een tolpoortje met het risico van een boete.
Ik heb mij laten vertellen dat vooral het laatste tolpoortje voor het vliegveld van Orlando nog wel een (per ongeluk) gemist word.
Ook het tussendoor wisselen van wagen (storing oid) is keurig geregeld.
Eigenlijk werkt het net zo als de transponder, alleen moet je het dan zelf doen.
Je voert bij je account van Sunpass het kenteken en de huurperiode in, en klaar.
Mocht je hem dus per ongeluk in de auto laten zitten, dan is er weinig aan de hand.
Hij wordt dus eigenlijk automatisch "uitgeschakeld".
En in Oktober melden wij ons, met het gratis Wifi op MCO, keurig weer aan :lol:
FF een vraagje. Wij kwamen gisteren van Orlando Airport af, met huurauto. En kwamen we meteen 2 tollpoorten tegen, op weg naar ons hotel, we waren erg vermoeid enz, vooral nadat gedoe met de aswolk, en wilden gewoon zsm naar het hotel. Dus we hadden nog geen dollars gepind, alleen heb dus wel een CC. Maar daarmee kun je blijkbaar niet betalen bij de tolpoorten. Bij de 1e deden ze niet moeilijk (1$), en mochten we doorrijden (zonder betalen), de 2e kregen we een briefje, dat we achteraf die dollar nog ff moesten betalen, en mochten ook gewoon doorrijden toen. Maar hoe serieus is dit nou?? Hebben we nu mazzel gehad, of kun je een ontiegelijke boete krijgen als je die 1$ niet betaald? Gaat mij niet om die ene $, maar kan er nergens echt uit op maken, hoe ik die ene dollar nu alsnog moet betalen :(. Iemand ervaring hiermee??
Oke..net Alamo gemaild met het probleem. We hebben maar 3 a 4 tolls gemist. Hoop dat ze er geen probleem van maken. moeten ze maar beter uitleg geven als je geen toll pass wil ofzo. Is eigenlijk onzin want soms om de 3 a 4 mile staat er een tol. Dan is het ook weer niet veel geld dat je moet betalen(tussen 25 cent en 2 dollar). Maarja voor de mensen die dit lezen..Neem een toll pass. scheelt enorm veel geziek en stoppen
Idd. Ik heb die tollpass dus ook afgewezen, dacht dat het weer een aansmeer trucje van hun was. echter heb ik nu dus genoeg geld bij me steeds om wel te betalen, en heb er dus maar 1 gemist, tenminste toen kreeg ik zo'n briefje. En die andere zei dat het zo ook wel prima was..
Het briefje geeft je instructies hoe je moet betalen maar ik vermoed dat ze ervan uitgaan dat je een cheque met het ontbrekende bedrag en het ingevulde formuliertje moet opsturen. Als je geen Amerikaanse rekening hebt wordt dat wat lastig, volgens mij hebben ze de cheque hier al jaren geleden afgeschaft. Niet betalen zal waarschijnlijk betekenen dat ze je alsnog de boete moet betalen.
Wat zijn de instructies op het formulier dat je kreeg? Ik heb een Amerikaanse bankrekening en dus de mogelijkheid op cheques te versturen. Mogelijk kan ik je helpen. Stuur me even een persoonlijk berichtje (dus niet via de discussie zelf) om te kijken of ik dit voor je kan afhandelen.
In zekere zin is het ook zo want je betaalt een 'convenience fee' voor het gebruik van hun transpondertjes, vaak 10 dollar of zo. Daar verdient inderdaad iemand weer aan. En Alamo staat welbekend om hun aansmeertrucjes.
Nou niet om het een of ander... als ik enorme borden langs de snelweg zie dat ik tol moet betalen is nou niet het eerste dat ik denk 'nou dat zal wel niet voor mij gelden', en evenmin dat het allemaal vanzelf wel goed komt als ik volgas doorkar. Volgens mij kon je toch echt wel vooraf verwachten dat als je niet betaalt, dat je dat op de een of andere manier terug zou horen. Dat het gaat om veel tolpoortjes en kleine bedragen doet daar niets aan af.
Dit vindt ik nou een beetje onzin. Tot niet zo lang geleden was er helemaal geen mogelijkheid voor een tollpass in huurauto's (of je moest zelf een transponder aanschaffen) en moest je gewoon bij ieder poortje betalen.
Nu is er dan wel die service (en ja, daar wordt aan verdient) en moet Alamo e.a. dus gaan uitleggen wat er gebeurt als je hem NIET neemt ](*,)
Het lijkt mij niet zo moeilijk; het is net als overal anders, heb je een kaartje, mag je doorlopen, heb je geen kaartje, moet je betalen.:-k :mrgreen:
Betere uitleg is inderdaad onzin. Je ziet ruim van te voren hoeveel je moet betalen en welke lanes je kunt gebruiken (exact coints, change provided, sunpass). Dan weet je toch dat Sunpass een abonnement is.. 'pass' zegt dat al. Of dacht je dat dat de route voor de zon was? :) 'The sun can pass here'. :mrgreen:
Als je dan bij de andere booths een slagboom staat, vraag je je zeker af waarom mensen stoppen om te betalen ipv dat ze allemaal gratis door kunnen rijden?
Ik betaal gewoon cash, geen transponder ik weet namelijk niet wanneer mijn volgende keer Florida zou zijn na de komende keer en zo'n abonnementje voor de huurperiode betaal ik niet, die is hoger dan de keren dat ik tol moet betalen. En de keren dat ik in de file stond voor een tolpoortje, kan ik op 2 vingers tellen van de 3 vakanties in Florida.
Die tolpoortjes zijn prima, maar wat ik vervelend vond waren de poortjes waar je kwartjes in moest gooien en waar dus niemand zat..........dus je wilt wel betalen maar dat gaat niet als je geen kwartjes hebt!
Toen we aankwamen en naar het hotel reden troffen we dus 1 poortje waar we 2 kwartjes in moesten gooien.....en je begrijpt het al die hadden we niet. Hebben we er wat nederlands geld in gemikt - stoplicht ging van rood af maar niet op groen......(geen slagboom). Bij alamo niets van gehoord (nog niet) bij inleveren huurauto.
Die ken ik ook inderdaad, vandaar ook dat ik altijd bij het eerste poortje 5 dollar omwissel voor quarters want dat gebeurt mij dus nooit meer dat ik zonder quarters bij een poortje sta waar je alleen gepast kan betalen.
Overigens heb ik ook een keer gehad dat er slechts 1 zo'n poortje was en dat deze dus niet werkte. Geld zat er zat in de basket maar de machine was kapot. In overleg met de Amerikaan achter me maar doorgereden en nooit wat van gehoord.
Bij Celebration heb je er eentje zonder persoon erbij. En laat ik nou 's avonds daar mn open portomonnee wegstoten met mn elleboog. Al het kleingeld door de auto heen in het donker.. nou ga dan maar zoeken naar een gepast bedrag met een beetje snel tempo om mensen achter je niet te laten wachten :mrgreen: . Nadeel van die automaten is inderdaad dat ze wel eens stuk zijn of bepaald geld niet tellen. Of dat een of andere idioot er toch een (geld)briefje in heeft gefrommeld waardoor er niet geteld kan worden.
Gewoon je tomtom instellen op "tolwegen vermijden" en je hebt nergens last van. Heb ik per ongeluk gedaan twee jaar terug toen we heeeel laat van het vliegveld naar de villa moesten. Geen idee waar we allemaal geweest zijn (het was donker) maar we zijn "gratis" zonder tol gekomen waar we wilden zijn.
Op zich ook heel erg leuk om eens niet de grote wegen te nemen. De kleinere wegen zijn ook leuk, soms ook best snel en je komt onderweg nog eens verrassende en leuke dingen tegen.
En toch blijft het voordeliger om gewoon tol te betalen.
Als je de tolwegen vermijdt, rij je om en bovendien heb je stoplichten op secundaire wegen waardoor je met afremmen en optrekken veel meer benzine verbruikt.
Tolwegen mijden is false economy. Inderdaad een goede tip hier van iemand om bij de eerste bemande tolpoort voor 5 dollar om te wisselen in quarters.
Wij wel, afgelopen December.
Vliegtuig was geland omstreeks 18u. Omstreeks 21u zaten we op de autostrade van Orlando airport naar Kissimmee. Ik herinnerde me van de vorige reis dat we 2 tolhuizen zouden tegenkomen (maar realiseerde me niet dat we toen een paar afritten vroeger zijn afgereden :razz:).
Resultaat: bij de eerste tol 1 USD met een briefje betaald (aan een persoon). Bij de tweede tol 1,25 USD betaald met kwartjes (aan een persoon). Bij de (totaal overwachte) derde (en onbemande tol): 0,75 USD gepast te betalen met kwartjes... Oeps... Even paniek...
Gelukkig had m'n vriendin nog exact 3 kwartjes zitten. Om "lekke banden" en "wilde achtervolgingen" te vermijden zijn we er dan ook maar meteen afgereden.
Al bij al weer een belevenis meer... ;)
Wij dumpen altijd al het muntgeld in het bakje naast de handrem. Als er een tolpoort aankomt gaat m'n vrouw geld tellen en zijn we weer van een hand muntjes af. Wordt meestal niet eens geteld (niet gek als je er 40 dollarcent-muntjes bij doet :p). Wil volgende keer wel zo'n Sunpass-kastje kopen, zag deze bij Publix liggen. Is wel een stuk handiger.
Overigens vorig jaar per abuis met een Alama-auto de Sunpass-strook genomen, dit jaar (wederom bij Alamo) niets van gehoord. Was even bang dat ik alsnog mocht aftikken :oops:
wij hadden ook `de pech`dat bij de tolweg die we tegen kwamen toen we naar clearwater B gingen,
het stoplicht na 4 quaters nog geen groen licht gaf, na nog 1 poging zijn we uiteindelijk ook maar door gereden
bij het inleveren van de auto niets gehoord ...
maar ja wat niet is kan misschien nog komen
Al deze ellende heb ik ook al eens meegemaakt: geen quarters of dollarbiljetten bij de hand (in het donker), en als je ze wel hebt zit je met een zware buidel geld die je mee moet zeulen. Mijn oplossing voor dit jaar, en ALLE volgende jaren: voor 6 dollar de tollpass optie aan je autohuurcontract toevoegen. Je kunt direct de E-pass lanes gebruiken en dus lekker doorrijden, en alle tol wordt automatisch van je creditcard afgeschreven. Alamo biedt deze optie, ik weet niet zeker of de andere verhuurbedrijven dit ook doen, maar ik denk van wel gezien de felle concurrentie onderling.
$6,- ?? Ik dacht dat het $2,- p/d tot een max van $10,- per huurperiode was.
Althans, dat heb ik een keer gelezen op de alamo.com site, bij de aankondiging.
Maakt ook niet (meer) uit, heb nu toch een eigen malloochempie :-)
Vandaag een brief gekregen van Alamo dat we een tolpoortje niet betaald hebben.
1,25 dollar. Samen met de administratieve kosten wordt er 7,25 dollar van onze creditcard afgeschreven.
Ik snap alleen niet welk tolpoortje het dan geweest is, want wij hebben er maar 1 gehad waar we geen kwartjes hadden en daar moesten 2 kwartjes in (bij aankomst naar hotel en toen hebben we er nederlands geld in gegooid :D). Valt me wel mee dat het maar 7,25 dollar is. Het kan dus wel dat je achteraf nog iets hoort en deze keer ook nog zeer snel.
Het E-pass principe werkt perfect... Echter het gaat regelmatig fout doordat Alamo keer op keer fouten maakt...
Dus E-Pass "persoonlijk" werkt PERFECT!
Maar E-Pass via het Alamo is een rampenplan.
Teveel afschrijven...
Verkeerde dingen afschrijven, verkeerde data afschrijven... zelfs op data dat je alweer thuis bent...
Zal ik doorgaan?
Ik ken mensen die al maanden bezig zijn om het teveel/verkeerd ingehouden geld weer terug te krijgen...
En buiten dat krijg je met je eigen transponder nog korting op de tol ook :-)
Ik snap het niet. Ik dacht dat Alamo je alleen de Epass optie aanbiedt, maar dat een officiele instantie (hun 'verkeer en waterstaat' of zo) voor de echte afschrijvingen zorgt. Ik ga nu in ieder geval wel goed m'n creditcard afschriften in de gaten houden na wat er hiervoor is gezegd. Om eerlijk te zijn had ik onderweg soms m'n twijfels of het systeem goed zou werken. Toen ik een keer de E-pass gate passeerde ging er een orange knipperlicht aan, en een andere keer meende ik een geluidssignaal te horen. Ik was echter van mening dat een eventuele fout voor rekening van Alamo zou komen, want...wat kan IK verkeerd hebben gedaan?
@Gerrit: het is echt slechts 6 dollar voor de gehele huurperiode. Ik heb het op m'n huurcontract gecheckt. Misschien moet ik toch ook maar zo'n pieremechoogemkassie kopen zoals de jouwe.
De eindafrekening van de toll pass via Alamo is binnen, en er staan gelukkig geen onaangename verrassingen op. Alles bij elkaar heb ik slechts 24 dollar aan toll gespendeerd. Met de toll pass optie erbij dus in totaal 30 dollar toll avontuur. Volgende keer maak ik er weer gebruik van denk ik O:)
Behalve dan dat Alamo liegt en zegt dat je voor 6 dollar klaar bent.
Hoeveel was je anders kwijt, zeker niet bijgehouden? Denk 24 dollar? :mrgreen:
Tegen mij heeft Alamo in ieder geval niet gelogen. Bovendien was ik al op de hoogte van de details door hun website te raadplegen voordat ik op reis ging. Heeft Alamo tegen jou dan wel gelogen?
Yep, ik kon voor 6 dollar zo'n Sunpass krijgen en dan kon ik langs alle tolpoorten rijden, was zo terugverdient want als je veel tolwegen rijd, ben je veel dollars kwijt en met deze 6 dollar was alles geregeld.
Natuurlijk wist ik ook wel hoe het zat, dus de beste man vriendelijk bedankt. Vind het niet erg om even te stoppen en heb nergens file gehad voor de tolpoorten.
Trouwens, zo oplettend was hij niet want hij vergat te vragen of het adres op mijn rijbewijs nog klopte. Al heb ik er diverse malen gehuurd, men slaat het blijkbaar niet op, uiteindelijk bleek het oude adres op de papieren te staan. Zelf trouwens niet naar gekeken, alleen naar alle kosten waar ik voor moest tekenen.
Ik heb laatst een brief gekregen van Alamo waarin werd verweten afgelopen mei (onbetaald uiteraard) door een tolpoort gereden te zijn (weet na dit vorig jaar wel gedaan te hebben dat dit nu pertinent niet het geval kan zijn, maar goed) en of ik (gelukkig slechts) $ 7 wil aftikken (mogelijk te weinig muntjes gegeven, weet anders ook niet). In de brief stonden keurig al mijn creditcard-gegevens waarop men dit ging vorderen.
Paar weken later kreeg ik opnieuw een brief waarin werd verzocht creditcard-gegevens op te hoesten om de $ 7 af te kunnen schrijven. Ik heb persoonlijk nogal moeite om allerhande creditcardgegevens af te geven (nummer, naam, driecijferige code). Ik heb het postadres nog wel gecheckt; dit lijkt in orde.
Iemand ervaring? Nu maar hopen dat met de aanstaande bezoeken aan Florida men hier niet weer over begint ... En wat een gedoe voor $ 7, dit moet inmiddels een veelvoud hebben gekost
Staat er geen datum en tijdstip op van het moment dat dit gebeurt zo zijn ?
Al met al weer een reden te meer om het bekende "0-bonnetje" goed te bewaren :-k
Groetjes,
Pieter
Ik denk dat het 0-bonnetje hierop geen zin heeft, tenzij je die tolwegoptie afneemt. Als ik FloridaFrankie goed begrijp had hij deze optie niet.
Waar mag je die creditcard gegevens opgeven? Per email of via een beveiligde website (https)? Via email zou ik het zeker niet geven.
@floridafrankie
Wij hebben hetzelfde gehad als jij. Na terugkomst in Nederland kregen we van Alamo Amerika een brief dat we een poortje gemist hebben en dat hun 7 dollar betaald hadden voor ons, die zij wilden incasseren op onze creditcard. Aangezien we onze huurauto al vooraf betaald hadden in Nederland kwam er 2 weken daarna weer een brief van Alamo Amerika dat we toestemming moesten geven dat zij die 7 dollar mochten afschrijven. De brief van hun moesten we invullen en terugsturen. Ik heb er een kopie van gemaakt, ingevuld en teruggestuurd. Heb mijn creditcard nagekeken en zag dat ze inderdaad nu die 7 dollar geïncasseerd hebben omgerekend 6 euro.
Wij kunnen ons 1 poortje herinneren wat we niet betaald hebben, omdat we toen nog geen quarters hadden. Ik heb net even gekeken in de brief van Alamo en het tijdstip is inderdaad 1 mei (aankomstdag) 7.02 pm. dus dat kan kloppen.
Ik vind 7 dollar dan nog reuze meevallen, want bij sommige poortjes stond zelfs 100 dollar boete als men niet betaalde...........
@Penpe;
Dat zou nog kunnen, maar dan is hun registratie wel heel slordig,tenzij het misschien de dag van inleveren zou zijn. :lol:
In elk geval die bonnetjes nooit (nouja, na een paar jaar dan) weggooien. Ik heb 'm zelfs nog van de eerste keer. :)
@ Pumi1000
Ok dank, dat is geruststellend. Ecaxt hetzelfde verhaal.
Ik weet waar het gebeurd zou moeten zijn (vlak voor Orlando Airport), maar ben echt 100% zeker, al was het maar na de misser van vorig jaar.
En ... nulbonnetjes. Ken ik niet, nooit van gehoord. Misschien een slim idee voor oktober. Aan de andere kant $ 7 ...
Je krijgt altijd een bonnetje als je je auto in hebt geleverd. Hierop staat dan dat je nog 0,00 USD moet betalen. Staat er wel een bedrag op, dan gaat er iets niet goed.
Ik maak nu hetzelfde mee als Pumi1000. Ik kreeg eerst een "boete" van 0.75 dollar, verhoogd met 6 dollar Omdat ik dacht dat Alamo mijn credit card gegevens had dacht ik dat ze het zouden afschrijven. Nu kreeg ik gisteren een brief waarin vermeld stond om mijn CC gegevens op te sturen. Ik ben hier niet zo blij mee. \
FloridaFrankie hoe heb jij dit gedaan? Ik wil mijn gegevens ook niet doorgeven. Heb zelfs Visa gebeld en die adviseren mij geen gegevens door te sturen. Ik moet zeggen dat ik dit alles zeer toeristonvriendelijk vindt. Om voor een paar dollar zulke toestanden aan te halen
Ik weet echter niet hoe ik deze "bekeuring" moet betalen. Ik heb al zitten denken om 10 dollar in een brief te doen en op te sturen naar het adres wat er op de brief staat.
Wat adviseren jullie mij te doen? Ik had ook in Nederland al betaald voor mijn auto.
Maar toch niet voor tolgeld en eventuele boetes?
Zo maar op eigen houtje geld in een enveloppe opsturen zou ik zeker niet doen. Waarom neem je geen contact op met Alamo? Dan kan je ze er op wijzen dat je cc-gegevens bij hen bekend zijn. Vervolgens hoor je wel, waarom de gegevens nog eens apart opgegeven moeten worden.
Wanneer echt duidelijk is dat de rekening voor tolgeld en de boete via Alamo betaald moet worden, zou ik trouwens niet zo'n moeite hebben met het opgeven van de cc-gegevens. Iedere willekeurige baliemedewerker krijgt ze toch ook?