Onlangs was ik op ons ANWB kantoor (voor kofferriemen met speciale sloten) en ook daar adviseerde ze ons een I.R. Gelukkig had ik eerder op het forum gelezen dat dit niet nodig was. Ik zei dat ik van "vrienden" had gehoord dat het zonde van het geld was. Toen zei de dame daar dat het mijn eigen risico was, zeker als er iets zou gebeuren en de politie er naar zou vragen. Toch beleefd geweigerd in de hoop dat ik het nooit nodig zal moeten hebben.
25-03-09, 19:10
Lerac
Re: Internationaal Rijbewijs
Onlangs heb ik van een familielid gehoord dat ze aangehouden waren (gewoon controle). Ze hadden een internationaal rijbewijs en gaven deze.
De politie vroeg hun: Wat is dit?
De normale herkende hij wel.
07-08-09, 21:47
harryhonda
Vandaag alle reispapieren opgehaald en op het reisburo vroegen ze nog of ik een I.R. had. Die heb ik niet en was ook niet echt nodig volgens de mevrouw maar als ik ongelukken zou maken zou alleen DAT IR geldig zijn. Nu lees ik ook in de papieren dat het bij een EU rijbewijs niet nodig was om een IR aan te schaffen, maar wat is dan weer een EU rijbewijs, zijn dat die nieuwe rijbewijzen in creditcard formaat ?? IK heb zelf nog zo'n "ouderwets" roze papiertje.......
07-08-09, 21:50
sjemmie
Voor zover ik weet: In Florida niet nodig, maar er is of zijn wel andere staten waar je het IR wel bij je dient te hebben.
07-08-09, 21:53
[verwijderd]
Het probleem zit hem erin dat ons rijbewijs niet bij elke diender bekend is in Amerika en het internationale rijbewijs wel.
Wantrouwen ze je rijbewijs dan zal je mee moeten naar het bureau waar deze gecheckt wordt en als hij niet is vervalst mag je daarna weer gaan.
Dat is dus het ergste wat je kan gebeuren want je standaard rijbewijs is daar gewoon geldig.
07-08-09, 22:02
Njit
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harryhonda
Vandaag alle reispapieren opgehaald en op het reisburo vroegen ze nog of ik een I.R. had. Die heb ik niet en was ook niet echt nodig volgens de mevrouw maar als ik ongelukken zou maken zou alleen DAT IR geldig zijn.
Die mevrouw praat uit haar nek. Je IR is enkel een vertaling van je rijbewijs.
Dus hoe kan dat IR je uiteindelijke rijbewijs vervangen?
Vandaag alle reispapieren opgehaald en op het reisburo vroegen ze nog of ik een I.R. had. Die heb ik niet en was ook niet echt nodig volgens de mevrouw maar als ik ongelukken zou maken zou alleen DAT IR geldig zijn. Nu lees ik ook in de papieren dat het bij een EU rijbewijs niet nodig was om een IR aan te schaffen, maar wat is dan weer een EU rijbewijs, zijn dat die nieuwe rijbewijzen in creditcard formaat ?? IK heb zelf nog zo'n "ouderwets" roze papiertje.......
Goed reisburo... :roll:
Niet kopen, spaart weer geld uit...
Wanneer je deze aan een agent laat zien, vraagt ie of je ook een ËCHT rijbewijs hebt...
Dus... een internationaal rijbewijs is volstrekt niet nodig :D
08-08-09, 08:17
Simone en Ton
Alleen in de staat Massachussets is het een verplichting. Voor de rest niet. Wij hebben er zelf wel eentje gehaald, om zeker gezeik te voorkomen. 10 jaar geleden hebben wij de oostkust gevolgd, dus ook deze staat. En zeg nu zelf, overgewicht of echt hoge kosten zijn het niet...
Volgens een vrouw bij de anwb, die zelf ook in Orlando en omgeving was geweest, heeft zij haar IR zelfs gebruikt als legitimatiebewijs. Niet bij douanes e.d maar om aan te tonen dat ze jarig was ten tijde van een park bezoek enzo.
08-08-09, 10:36
Njit
De ANWB verdient er geld aan. Dan zou ik dat ook zeggen :)
'Nee echt waar het is heel handig - ik gebruik hem zelf ook'
08-08-09, 15:47
sonja
Het blijft een hardnekkig terugkerende vraag en de ANWB blijft eraan verdienen.
Een IR is niet nodig, we hebben een forse aanrijding in Florida gehad, onze schuld, politie erbij en het Nederlandse rijbewijs was echt voldoende, er werd niet gevraagd naar het IR.
08-08-09, 23:39
FloridaVerslaafde
Wij hebben verleden jaar een redelijk zwaar ongeval gehad en alles is zeer goed afgehandeld door politie en HERTZ en zonder IR. Er is ook niet naar gevraagd.
Ook ben ik ooit eens aangehouden voor routine controle en ook toen is er niet naar gevraagd.
Kan wel begrijpen dat de ANWB zegt dat je het nodig hebt, want ze verdienen er geld mee.
Ook mijn advies......NIET nodig, NIET aanschaffen.
:cool:
21-03-10, 16:35
nee
Re: Autohuur: usareisen.de
Is het nodig om een internationaal rijbewijs te hebben?
<<Moderator Michael66: Vraag verplaatst naar bestaand onderwerp over Internationaal rijbewijs.>>
21-03-10, 16:38
Sunshine State
Re: Autohuur: usareisen.de
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nee
Is het nodig om een internationaal rijbewijs te hebben?
Nee hoor, is helemaal nergens voor nodig !!!!
09-04-10, 14:35
mrloes
Re: Internationaal rijbewijs
hi
Ik wil hier nog even 'n vraag over stellen. Heb een auto gehuurd bij Budget-rent-a-car en volgens hen is t wel verplicht. Ik vraag me dan af ... wat doen ze als je t niet bij je hebt? Bedoel, je kunt t ook compleet per ongeluk vergeten zijn mee te nemen!?
Neem aan dat je dan toch gewoon je huurauto mee krijgt, die is immers betaald.
09-04-10, 14:41
Michael66
Zucht .... :(
Wat is er niet duidelijk aan "Je hebt echt geen internationaal rijbewijs nodig in Florida"?
09-04-10, 15:11
mrloes
Mhh, zal ik 1st mijn excuses aanbieden voor t stellen v 'n vraag? :-k
Of zal ik uitleggen wat ik bedoel? Laat ik dat laatste maar doen ...
Wat ik bedoel is/was: er zijn zoveel verhuurbedrijven, ze kunnen toch allemaal hun eigen regels hebben? Wat als 1 van hen 't toevallig wel verplicht stelt (zoals de email van Budget mij doet geloven) en je hebt 't niet op orde?
Waarom informeert Budget mij dat 't verplicht is als dat niet zo is?
09-04-10, 15:14
Teleton
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mrloes
Heb een auto gehuurd bij Budget-rent-a-car en volgens hen is t wel verplicht.
In dit geval hoef je je m.i. nergens zorgen over te maken. Een internationaal rijbewijs wordt in Florida niet gevraagd. Maar mocht je je rijbewijs soms per ongeluk vergeten, dan krijg je de auto, ook al heb je 17 vouchers, echt niet mee.
Maar wie/wat bij Budget heeft je aan het twijfelen gemaakt?
Budget zegt hierover op hun site:
All named drivers must hold a full, clean and valid drivers licence, valid for the country of use (an international license is recommended, however at certain locations they will only accept an international license, please call central reservations to clarify) and held for a minimum of one year.
Foreign licences are valid in the United States for those countries that are party to the following conventions.
1. United Nations conventions on road traffic (Geneva 1949)
2. Convention on the regulation of the interamerican automotive traffic.
09-04-10, 15:18
mrloes
hi Teleton
Heb geboekt via US-Rent a Car en heb daarna naar Budget zelf gemaild om t te checken. Hun email gaf dus aan dat een internationaal rijbewijs verplicht was en misschien dus omdat t Orlando is?
Citaat:
however at certain locations they will only accept an international license
Kijk, ik wil gewoon geen gedoe aan de balie na een lange reis.
Dan betaal ik liever 15 E bij de ANWB en opgelost.
Die 15 E maken t verschil ook niet op een vakantie naar the sunshine state.
09-04-10, 15:28
ekkie50
@mrloes: dit is voor het eerst dat ik lees dat er in Florida een internationaal rijbewijs nodig is. Ik koop er al jaaaren geen meer want er werd werkelijk nooit naar gevraagd. In jouw geval zou ik het dan toch maar doen, om - zoals je al zegt - gedoe aan de balie te vermijden waar je net niet op zit te wachten als je doodmoe uit het vliegtuig bent gestapt. Vreemde regel, van Budget.
09-04-10, 15:38
Ta2 Gerrit
Misschien dat Budget de B is in ANWB. Pure onzin, dat int. rijbewijs.
En probeer het vooral niet te tonen aan oom agent, dan heb je gelijk een verlengde vakantie.
Maar als je je er goed bij voelt, vooral doen :-)
09-04-10, 15:40
mrloes
Ik heb er nog maar eens 'n email richting Budget aan gewaagd.
Let's wait and see, wordt vervolgd.
Ta2Gerrit: een verlenge vakantie in Florida ... ??? Mhh ... :)
09-04-10, 16:27
Marco Stern
Ik vraag mij zowiezo af of ze wel weten wat je bedoelt als je het hebt over een internationaal rijbewijs :p Waarschijnlijk denken ze dat je het hebt over je officiele rijbewijs.
09-04-10, 16:35
Teleton
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mrloes
however at certain locations they will only accept an international license
Hopelijk laten ze je even weten welke die certain locations dan zijn. Orlando valt daar vast niet onder.
Citaat:
Foreign licences are valid in the United States for those countries that are party to the following conventions.
1. United Nations conventions on road traffic (Geneva 1949)
13-04-10, 20:01
mrloes
Nou hè hè, eindelijk bericht gehad en wat schetst mijn verbazing:
" Thank you for contacting us through the Budget website.
This location does not require a International Driver's License unless your driver's license is not a full driver's license.
If you have a temporary license, an international driver's license is required."
Dus iedereen hier heeft gelijk en degene van Budget die mijn eerdere email (met zelfde vraag!) heeft behandeld was wrschlk in de spreekwoordelijke beans.
Vreemd, heel vreemd .. maar wel prettig en geruststellend.
14-04-10, 15:47
Mindcrash
Wat ik hier niet lees, hoe zit het met een papieren rijbewijs en dat pinpas formaat? Wordt daar nog onderscheid in gemaakt?
14-04-10, 15:55
mrloes
Dat hoop ik van niet, heb mijn nieuwe (verlengde) rijbewijs vorige week opgehaald.
Er staat in t Engels op "driver license" dus t zal in t buitenland wel duidelijk zijn.
14-04-10, 16:05
Teleton
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindcrash
Wordt daar nog onderscheid in gemaakt?
Ben je mal.......je rijbewijs is je rijbewijs!
12-08-10, 00:05
ferret
Wij hebben alle vier vakantie een internationaal rijbewijs genomen om ons te legitimeren bij de Travellers Cheque. Wij willen geen paspoort meenemen, als we de hele dag onderweg zijn en het is geen ramp als wij het rijbewijs kwijt raken.
Wat gebruiken jullie dan bij het inleveren van een cheque??
12-08-10, 00:17
Michael66
Yeah right! Een internationaal rijbewijs als legitimatiebewijs ....? Het moet niet gekker worden. #-o Als er iemand is die het accepteert heb je niets meer dan stom geluk. Of hoe je het ook mag noemen. Het IR heeft namelijk helemaal nul, niets, nada aan waarde qua legitimatie.
Maar wel een leuke gedachte. :)
12-08-10, 00:19
A.Hofman
Je kunt je ook afvragen wie er nog (traveler)cheques gebruikt...
12-08-10, 00:20
ferret
Dan hebben we mazzel gehad, want we hebben 3 vakanties van 3 weken en 1 vakantie van 4 weken ALLEEN het internationaal rijbewijs laten zien bij het inleveren van Travellerscheques. Mazzel misschien??? Maar het werkte wel.
12-08-10, 01:12
Guus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michael66
Yeah right! Een internationaal rijbewijs als legitimatiebewijs ....? Het moet niet gekker worden. #-o Als er iemand is die het accepteert heb je niets meer dan stom geluk.
Zelfs mijn oude bibliotheekkaart wordt in de VS nog wel geaccepteerd als identiteitsbewijs. Inderdaad geen officieel identiteitsbewijs, maar zolang er maar je naam en foto op staat is het al snel goed. Als er ook nog eens een geboortedatum op staat dan ben je spekkoper want dan kun je er alles mee doen.
12-08-10, 09:20
Michael66
O, maar daar hoef je echt niets voor uit te geven (en zeker niet aan de ANWB!). Ik gebruik daarvoor altijd mijn gratis Florida Forum ID:
Dit heb ik gevonden op de site van de Belgische overheid ivm het internationaal rijbewijs.
Citaat:
Ga, voor u naar een land buiten de Europese Unie reist, altijd eerst na of het land van bestemming het Belgische rijbewijs erkent. Is dat niet het geval, dan kunt u een internationaal rijbewijs aanvragen.
Het internationaal rijbewijs wordt u uitgereikt door de gemeente van uw woonplaats. Buitenlands ambassadepersoneel moet zich met de diplomatieke identiteitskaart wenden tot de FOD Buitenlandse Zaken om het internationaal rijbewijs te verkrijgen.
Als u naar de gemeente gaat om het internationaal rijbewijs aan te vragen, moet u de volgende zaken meenemen:
een recente pasfoto
uw identiteitskaart
het geldige Belgische rijbewijs
een bedrag van 16 euro
Het internationaal rijbewijs is geldig voor een periode van drie jaar vanaf de uitreikingsdatum. Als het nationale rijbewijs minder lang geldig is, neemt het internationaal rijbewijs die geldigheidsdatum over.
Als uw internationaal rijbewijs afloopt, als u het verliest of als het beschadigd of gestolen wordt, moet u tegen dezelfde voorwaarden een nieuw exemplaar aanvragen in de gemeente. Daarbij moet u het oude internationaal rijbewijs of een verklaring van diefstal door de Belgische politie mee afgeven.
In België mag u alleen met een internationaal rijbewijs rijden als u niet ingeschreven bent in België. Als Belg moet u dus op verzoek steeds uw Belgisch rijbewijs tonen.
Meer informatie over het internationale rijbewijs vindt u op de website van de Belgische Wegcode.
12-08-10, 21:38
Njit
Belgisch rijbewijs wordt gewoon geaccepteerd in de USA. Dus nergens voor nodig om dat papiertje te halen.
13-08-10, 01:13
Ta2 Gerrit
Ik denk dat we het over verschillende internationale rijbewijzen hebben.
Die van bij ons, van de fietsersbond, heeft iets minder (geen) status :-)
Citaat:
Het internationaal rijbewijs wordt u uitgereikt door de gemeente van uw woonplaats.Buitenlands ambassadepersoneel moet zich met de diplomatieke identiteitskaart wenden tot de FOD
14-08-10, 11:52
disney-golf
Kijk! Ta2 heeft het (als enige blijkbaar) begrepen dat een Belgisch internationaal rijbewijs een andere status heeft dan een Nederlands.
Wij Belgen moeten het halen bij het gemeente huis wat het m.i. een officiëlere waarde geeft dan het Nederlandse.
Hoe dan ook voor het verhuurbedrijf zal het nog wel kunnen maar als ze je tegengehouden kan het anders uitdraaien.
Njit heeft er zich al eens kunnen uitlullen maar ik heb het al anders meegemaakt. (Positief bedoeld Njit ;))
Men kan zich dan ook afvragen of 16 euro de moeite is om het niet te doen...:-k
16-08-10, 13:33
Sanibel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ferret
Wat gebruiken jullie dan bij het inleveren van een cheque??