Vrijdag 11 April Alitalia !!
Hoe heb ik nu weer zo dom kunnen doen om bij deze maatschappij te gaan boeken ! Een maatschappij op de rand van faillisement... Ik hou de berichten natuurlijk angstvallig in de gaten. Ik besluit om vrijdag 11 april eens op de site te gaan kijken of ons vliegtuig op tijd vertrekt. Netjes de vluchtgegevens ingevuld en wat zie ik...FLIGHT HAS BEEN CANCELLEDSlik en nog eens slik.
Ik pak de telefoonen bel naar Alitalia in Amsterdam: "ja mevrouw, het klopt dat uw vlucht naar Milaan is gecancelled maar U bent hier toch al 14 dagen geleden over geïnformeerd?"
Ik ben hier helemaal niet over geïnformeerd !!
"Ooh, dat is niet zo netjes, maar u kunt een dag later vertrekken via Rome"
Sorry, maar een dag later is voor ons geen optie want dan verlies ik een vakantiedag. Heb je nog iets anders in de aanbieding?
"U kunt ook een dag eerder vertrekken en dan in Rome overnachten en de volgende ochtend doorvliegen naar Miami"
Ik denk hier even heel snel over na (i.v.m. werk,kapper, school kids) en vraag hoe laat we dan gaan vertrekken naar Rome? Hij heeft gelukkig verschillende opties van 's -ochtends vroeg tot laat in de avond. Ik vraag of hij de tijden even naar me kan e-mailen zodat ik dit even met Huug kan overleggen.
"nee, mevrouw U moet nu beslissen want dan kan ik U inboeken"
Ik besluit dat we donderdag 17 april om 17.45 gaan vertrekken naar Rome met een aankomst van 20.00 uur en dat we op vrijdag 18 april om 09.25 vertrekken van Rome naar Miami.
"Uw ticket wordt verder op Schiphol zonder kosten omgeboekt"
De meneer van Alitalia is nog wel zo vriendelijk om mij er nog even op te wijzen dat ik bij claimafdeling kan proberen om de kosten van de hotelovernachting terug te halen. Aangezien de claimafdeling geopend is van maandag tot vrijdag van 09.00 uur tot 12.30 uur, klim ik maar gelijk in de e-mail voor een klacht op papier naar Alitalia. Maandag zal ik ze alsnog telefonisch proberen te bereiken.
Hierna nog even internet afgestruind voor hotels in Rome dichtbij het vliegveld maar ik schrik toch wel even van de prijzen. Ik ga maandag wel even verder kijken voor een hotel. Misschien hebben ze wel een corporate rate.
Maandag 14 April Hotel Gevonden
Na even het internet te hebben afgestruind hebben we een betaalbaar hotelletje gevonden iets ten noorden van Rome Fiumicino airport. Bedankt nog voor de tips van het claimen, na de trip eens kijken of er nog wat te halen valt bij Alitalia :?:
Donderdag 17 april Nooit meer rennen.....
Laat ik beginnen om te zeggen dat we nooit meer willen rennen om een vlliegtuig te halen! De dag begon goed, kids naar school en wij werken. (meer werk overdragen). Ik (Huug) heb vandaag bij Astrid op kantoor gelunched, we zijn samen naar huis gereden na de lunch want de haren moesten ook nog worden geknipt. De kapper en oma en opa waren op tijd. Opa en oma zouden ons wegbrengen zodra Anoushka & Chriistian uit school waren. Om 15.45 was alles ingeladen en waren we op weg naar Schiphol waar we 20 minuten later arriveerden. Op zoek bij welke balie we moesten inchecken en hier begon de ellende. Wij hadden natuurlijk nog niet de juiste tiickets van Alitalia mogen ontvangen want dit moesten wij bij het inchecken op Schiphol regelen. Op de schermen stond dat we bij balie 15 moesten zijn. De dame bij 15 zegt nee, dit is alleen voor het inchecken van de bagage, u moet bij balie 16 zijn voor de aanpassing van uw tickets. Bij balie 16 stond een lange rij en al het personeel achter de incheckcounter was van KLM. Tevens was er bij balie 15 de mogelijkheid om electronisch in te checken (wat wij niet konden doen omdat ons ticketnummer was vervallen). Astrid vond de rij van balie 16 erg lang en de tijd tikte lekker door dus zij vraagt aan een dame van KLM of wij bij deze balie onze tickets kunnen omboeken naar de juiste. De dame zegt dat wij bij de incheckbalie van Alitalia dit moeten regelen -> dit is dus balie 15! Wij uit de rij naar balie 15 en vragen aan een dame of wij hier onze tickets kunnen wijzigen ? Nee, u kunt hier electronisch inchecken en bagage afgeven maar misschien kunt u op basis van uw paspoort en vluchtnummer zelf hier uw vlucht inboeken? Wij aan de slag bij de apparaten en komen er 5 minuten later achter dat dit dus niet gaat lukken. We spreken weer een dame aan, zij verwijst ons door naar de algemene balie van Alitalia in hal 3. (wij staan in 2 dus dat is een klein stukje) Aangekomen in hal 3 is hier geen counter van Alitalia. Na te hebben geïnformeerd bij de Schipholinformatiebalie blijkt dat Alitalia in vertrekhal 1 zit tegenover counter 4. Dit is wel een stuk lopen en de tijd is nu 16.30 ! Het vliegtuig vertrekt om 17.45. Daar éénmaal aangekomen kan de dame van Alitallia onze tickets allemaal omboeken, duurt wel even maar dan heb je ook wat. Om 16.45 zijn we weer bij de automatische incheck. Dit maal kunnen we ons e-ticket nummer invullen en zijn we vrij snel ingecheckt. Nu nog de bagage afgeven en ons onze boardingpassen laten uitprinten. Wij krijgen gelijk boardingpassen voor de vlucht van morgen. Vervolgens als de duvel naar de bagagedesk om onze koffers te dumpen. De dame zegt aan het einde nog vriendelijk dat we wel door de douane in haar hal kunnen. Daar aangekomen zegt de man resoluut 'NEEN'. Gaat u maar naar de andere hal. Als we daar uiteindelijk om 17:10 aankomen stat er een rij tot bijna aan de ingang.
We beginnen ons nu toch een beetje ongerust te maken want het gaat erg langzaam en de tijd erg snel! 17:15...17:20...17:25...17:30. We gaan nu toch maar an de reizigers voor ons vragen of we voor mogen. Gelukkig, dat mag tweemaal. Door paspoort controle en vervolgens de security check. Dan rennen naar gate C08. Uiteidelijk daar aangekomen blijken we echt de allerlaatste te zijn! De man bij de ingang roept zelfs nog het grondpersoneel terug. Hij hoeft geen koffers meer te zoeken. De vlucht naar Rome verloopt uiteindelijk soepeltjes.
Donderdag 17 april (reprise) Taxi di Roma
Nu moeten we nog naar ons motel te zien te komen in Rome. We hebben thuis het adres en een Italiaanse route geprint naar het hotel. Zodra we door de deuren komen worden we gelijk aangeklampt door een dame die de taxiritten regelt. Ik zeg tegen Huug dat hij moet vragen hoeveel het kost maar ze wil hem gelijk meenemen apart naar een kantoortje om de prijs af te spreken; ze begint met 75 Euro. Nu had ik toevallig die dag op één of andere site gelezen dat een ritje naar Rome Centrum 70 Euro mag kosten en wij zitten zeker op de helft van de afstand (15km). Al snel daalt ze tot 60 Euro maar dat vinden we nog teveel. Buiten aangekomen (er moet gerookt worde) loopt Huug naar de reguliere taxi om te vragen wat een ritje naar Motel Corsi moet kosten. De dame daar zegt dat ze geen vaste prijs heeft, de meter bepaalt de prijs, maar het zou niet meer dan 30 á 40 Euro moeten kosten. Terug bij Astrid, die al een kwaaie taxi dame heeft worden we aangeklampt door chauffeur drie. Hij heeft ons verhaal gehoord en wil ons wel brengen voor 50 Euro. Beetje onderhandelen (Huug 40, hij 45, Huug iets resoluter) gaat hij voor 40 Euro overstag. Rit verloopt verder soepel en we arriveren bij een prachtig oud Motel Corsi.
We checken in en de kamer is degelijk. Op advies van de prachtig oude man achter de balie gaan we eten aan de andere kant van de weg. Een pizzeria zoals ze er zoveel in Italië hebben. Geweldige oude heren op leeftijd in de bediening, verrukkelijk eten (Huug had niets in te brengen, antipasta en pizza werden door de ober geregeld). Een heerlijke afsluiting van een uitermate rumoerige dag. Morgen op weg naar Miami.
Vrijdag 18 april We're going to Miami
We hebben de vorige avond aan de receptie van Motel Corsi gevraagd of ze ons om 06.00 konden wekken en tevens of ze een taxi voor ons konden regelen naar het vliegveld om 07.00 uur. Ons vliegtuig zou namelijk om 09.25 uur vertrekken en na het drama van gisteren wilden we nu geen enkel risico meer nemen. Om 06.10 uur werd ik wakker, maar niet van de wake-up call ! Die kwam een kwartier later. De dag begon zoals de vorige was begonnen...HAASTEN. We zaten op tijd aan het ontbijt en de taxichauffeur was keurig op tijd en we arriveren op Rome Airport om 07.25 uur. Om 07.40 uur konden we inchecken en om 08.00 uur waren we door de security. We hebben nu nog genoeg tijd over om eens rond te kijken. Het blijft bij kijken en niet kopen want in de US zijn een aantal dingen nu toch wel goedkoper. Om een heel lang en saai verhaal kort te maken; vlucht prima, maar lang, en met ruim een uur vertrageing landen we om 15.30 plaatselijke tijd in Miami. Nu moeten we nog door customs.... We hebben hier anderhalf uur in de rij staan wachten. Wat een drama.
Om 17.00 uur hebben we onze bagage en kunnen we op weg om de huurauto op te halen. We nemen de pendelbus naar het afhaalstation van Alamo. Het is hier niet druk en we zijn gelijk aan de beurt. De man stak zelfs geen verkooppraatje af en vroeg maar 1 keer of we road assistance wilden hebben want dat zat niet in ons pakket. Wij hebben Alamo Gold geboekt en volgens mij dekt dit de hele lading.. ..nee we willen geen roadassistance. Wij worden naar buiten verwezen waar een mid size SUV mogen uitkiezen. In de rij staan ook SUV's geparkeerd, dus vragen we voor de zekerheid aan een man die net een schone auto komt brengen of we echt uit alles mogen kiezen wat in de twee rijen staat geparkeerd ? Ja dat mag. Er staat zelfs een zwarte Equinox ! (voor mensen van het Florida Forum !) We vinden de Equinox toch te klein nadat we onze nieuwe aanwinst hebben gezien: Toyota 4runner (zie foto in BLOG). De kinderen besluiten dat het deze auto wordt.
Huug heeft zijn PDA met avigatie al vanaf aankomst aanstaan dus die moet het nu wel doen. Hij blijkt erg traag...dan de POI er maar vanaf. Nu werkt hij wel.
Onze eerste hotelovernachting is bij Days Inn in Hialeah (Miami). We gaan snel nog even een hapje eten en belanden bij een Cubaans restaurant. Ik heb hier een heerlijke T-bone steak gegeten en Huug heeft alle Cubaanse specialiteiten eens uitgeprobeerd. We hebben heerlijk gegeten.
Ons hotel was niet goed te noemen maar we moeten hier nu alleen maar slapen, dus....Om 21.00 uur vallen onze ogen dicht en om 04.00 uur zijn we weer wakker !We checken hier om 05.00 uit en gaan weer op weg.
Voor degene die onze blog willen bekijken:
http://hbeukers.spaces.live.com