Een TA is een travel agent. Als de huidige reservering via DCL nog niet volledig betaald is, kun je de reservering overdragen naar een TA. Je blijft dan dezelfde reservering houden, maar kan van de 'perks' van de TA meegenieten. Dus als men ingekocht heeft tegen de zogenaamde tier1 prijs (goedkoopste prijs), dan krijg je die alsnog. Bovendien krijg je de op dat moment geldende shipboard credit voor de category stateroom die je geboekt hebt. Dit is zelfs handig om te doen. Je krijgt eerst de credit van DCL, de TA gooit daar nog wat bovenop. Dubbelop dus.
Shop wel even rond, het kan per keer verschillen welke TA het aantrekkelijkste is. Wil je zeker weten dat je bij een ok bedrijf zit met gedegen kennis? Check op CLIA, IATA en disney authorized. De eerste 2 zijn keurmerken op gebied van TA en TA voor cruisen en de laatste dat men volgens disney kennis werkt.
Contact met een TA verschilt per bedrijf. Elk bedrijf heeft de optie tot mailen. Sommigen doen alleen dat of ontmoedigen min of meer andere vormen dan mailen. Er zijn ook TA's waar je zowel telefonisch als per mail contact kunt hebben.
Zelf ben ik uiteindelijk gegaan voor een TA die me enerzijds de laagste prijs kon bieden en een leuke shipboard credit (welliswaar niet de hoogste, maar hogere shipboard credits van andere TA's betekende acuut eenzelfde verhoging of zelfs meer van de prijs) maar bovenal waar ik een gevoel van service en vertrouwen bij heb. Ik heb mijn agent ook bewust eerst telefonisch gesproken. Ik ben wat dat betreft een mens die graag een stem hoort van iemand waar ik mijn reis wellicht aan ga toevertrouwen.