Wij vliegen 17 april om 9:45 en komen aan om 13:50, kan ik hier vanuit gaan dat hier relatief weinig wijzigingen in komen? Uiteraard begrijp ik dat het pas definitief is wanneer je in de lucht zit, maar zijn dit de lijdende tijden op het moment?
Welkom op het Florida Forum!
Dé grootste online community over Florida
...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!
Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!
p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!
Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.
Wij vliegen 17 april om 9:45 en komen aan om 13:50, kan ik hier vanuit gaan dat hier relatief weinig wijzigingen in komen? Uiteraard begrijp ik dat het pas definitief is wanneer je in de lucht zit, maar zijn dit de lijdende tijden op het moment?
https://collectmemoriesx.wordpress.com
Reisverslag voor 2017
@B767: is het 'normaal' dat een Dreamliner al na 20 minuten extra cirkelen in de problemen komt qua brandstof? Ik vond het een heel bijzonder verhaal en het stelde mij niet echt gerust.
Verleden jaar hebben wij met Transavia boven Kefalonia een half uur gecirkeld en zijn toen nog 40 minuten verder uitgeweken naar Athene door het weer en dat was geen enkel probleem. Deze berichten gaven mij nu niet echt een safe gevoel om met TUI te vliegen.
Als je zoals iedere buitenstaander weinig kennis van zaken hebt, dan kan ik me voorstellen dat je dat gevoel geeft. Echter is de veiligheid bij die vlucht niet in het geding geweest. Ook bovengenoemd voorbeeld van Transavia weet je niet if er een mayday is afgegeven, negen van de 10 may days in dat soort landen haalt de media niet eens. Overigens over Transavia, die had een soortgelijk iets bij een landing op Rotterdam in de zomer en op Barcelona onlangs ook.
Zonder al te diep inhoudelijk op deze case te willen en kunnen reageren (de onderzoeksraad voor de veiligheid start zover ik weet namelijk niet eens een onderzoek naar deze vlucht) zijn er een aantal regels in de vliegerij.
Je hebt altijd nog 30 minuten brandstof aan boord als je geland bent (verplicht!!!)
Je moet voldoende brandstof hebben om naar een Alternate te vliegen. Voor een longhaul vlicht is dat vaak Brussel en Dusseldorf (circa 45 minuten)
Je moet brandstof hebben voor een eventuel tegenslag. (Holding fuel)
Het holden duurde zon minuut of 20, en hierna was er niet genoeg brandstof meer aan boord om naar een eventuele Alternate te vliegen. Op dat moment ben je comitted aan schiphol en als je dan dreigt onder dat minimum te komen geef je een mayday af. Is een standaard procedure en komt wel vaker voor.
Als je op een longhaul vlucht onderweg iets meer tegenwind hebt en je moet 20 minuten holden zit je er al snel aan dat je je alternate niet meer kan bereiken. Ben wel met je eens dat het in dit geval wel erg "snel" is gegaan, wat erop kan duiden dat men onderweg wat tegenslag heeft gehad (lager heeft moeten vliegen of om noodweer heen moeten vliegen)
Allemaal factoren die (negatief)van invloed zijn op het brandstofverbruik.
Naar verluid is deze vlucht geland met nog 45 minuten brandstof aan boord.
TUI heeft geen brandstof-competitie zoals Ryanair dat heeft.
De vliegers willen ook gewoon thuis komen![]()
Mooie uitleg b767-300er. Heb me er geen moment druk om gemaakt, dacht al dat het ongeveer zo in elkaar stak.
@Zaliyah: ik heb nu denk ik 4 keer gevlogen met Arke/TUI, en nooit een wijziging gehad, deze tijden liggen redelijk vast. Is volgens mij ook niet te vergelijken met tijden die vaak wijzigen bij bijvoorbeeld United o.i.d.
Reisverslag: Orlando 2012 + 2013 + 2014 + 2015 http://cindyhelmich.blogspot.nl/
Reisverslag: Florida + NY vanaf 2016 http://cindyinflorida.blogspot.nl/
Als dat zo is was de Mayday call dus helemaal niet nodig geweest. Ik meen op de tape 'Committed' gehoord te hebben, of 'Dedicated' (wat niet de juiste terminologie is), en dat houdt in dat je dus geen brandstof meer hebt voor zelfs een doorstart gevolgd door een kort rondje terug naar dezelfde baan. Dat zou duiden op (veel) minder dan 30 minuten brandstof. Hoe je in zo'n situatie kunt belanden heeft -ER netjes uitgelegd.
Korte verhaaltje over de opbouw van de brandstofhoeveelheid die normaliter wordt meegenomen (voor wie het boeit):
- taxi fuel: brandstof van motorstart tot je aan de baan staat.
- trip fuel: brandstof van start tot landing
- contingency fuel: brandstof voor onvoorziene omstandigheden onderweg. Onweer waar je omheen moet, andere route dan gepland, ongunstige hoogte, meer of minder tegen/mee wind.
- alternate fuel: van doorstart op de originele bestemming tot aan de landing op de geplande uitwijkhaven
- final reserve fuel: genoeg om bij je uitwijkhaven nog 30 minuten te kunnen cirkelen. Met dit getal MOET je minimaal landen, dreig je om wat voor reden dan ook daar onder te vallen is een verplichte Mayday.
- extra fuel: precies wat het zegt. Als de bemanning om wat voor reden dan ook verwacht meer brandstof te gaan gebruiken dan standaard (bv dichte mist op Amsterdam) mag je zoveel je nodig acht bijtanken. Kort rapportje naar de baas en je hoort er nooit meer wat van. Zomaar 'volgooien' kan niet, dan ga je over je maximum startgewicht heen. Op hele lange vluchten is de hoeveelheid die je extra kunt tanken soms beperkt. Bijvoorbeeld een 767 die in de winter met veel tegenwind naar FL moet heeft niet al teveel ruimte voor extra brandstof.
Beiden bedankt voor de uitleg, heren
Zeker interessant!
Hij had gewoon moeten doorgeven dat ie te weinig brandstof had.
Dan vraagt do toren: "Do you want to declare an emergency for this"?
Met een "JA" antwoord en confirmatie hiervan uit de cockpit krijgt ie altijd toestemming om te landen.
Maar een Mayday call was beslist onnodig en zelfs ongewenst.
Een Mayday call is geheel iets anders dan declaring an emergency for shortage of fuel.
Bovendien declare je een emergency because of fuel shortage for Low fuel "eigenlijk" pas wanneer je zogezegd floating on air of fumes bent.
En dat komt eigenlijk vrijwel nooit voor vanwege de regelgeving voor Fuel en holdings.
Maar het kan natuurlijk best wel zijn dat ze wel degelijk een emergency declaration for shortage of fuel hebben afgegeven maar dat de pers daar weer een héél sensatieverhaal van hebben gemaakt. Want de uitspraak: "Mayday, Mayday, Mayday" heeft veel meer impact op de lezers van een krant.
Laatst gewijzigd door corrus; 20-02-17 om 23:03.
Welcome to Florida
Florida: 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1996, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Californië: 1993, 1994, 1995, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Hallo florida experts,
Ik vlieg binnenkort met tui naar sanford. Op de terugweg vliegen we dan via Miami heb ik begrepen.
Voor zowel de heen als de terugweg hebben we stoelen gereserveerd bij de nooduitgang zodat de beentjes een beetje gestrekt kunnen worden.
Vroeg me alleen af hoe dit gaat op de terugweg? Want als wij instappen op sanford zitten de mensen die nog op de heenweg zijn naar Miami nog in het toestel? Geldt onze stoelreservering dan vanaf sanford of pas vanaf Miami?
Alvast bedankt!