voila, tijd voor ons reisverslag. Ik hoop dat wie het leest er plezier aan heeft en er wat nuttige tips kan uithalen voor zijn volgende reis.
11 mei:
We waren ruim op tijd op de luchthaven van zaventem (later in het verslag zal dat wel anders zijn...). Eénmaal in het vliegtuig vond Heidi dat de beenruimte van de stoelen nogal meeviel. "Dat zal wel, je zit dan ook in business class" antwoordde ik. Ik had een ruim budget voor deze reis voorzien maar een upgrade naar business zat er toch niet in. Dan maar naar achter in het vliegtuig waar we twee krappe stoeltjes aan het raam hadden gereserveerd. Na een veel te lange en saaie vlucht kwamen we aan in Atlanta. Het overstappen en de douanecontrole verliep zonder problemen. De laatste 2 uren vlucht naar Orlando leken niets in vergelijking met de eerste vlucht. Volgende keer kiezen we toch voor een rechtstreekse vlucht. Maar dat vliegen is snel vergeten als je éénmaal in Orlando bent. De luchthaven van Orlando is de mooiste die ik al ooit gezien heb en brengt je direct al in een vakantiestemming. Die vakantiestemming ging wel even weg door de agressieve verkoperspraatjes bij alamo. Ik had een economy car bestelt via het reisbureau. De verkoper wou me echter een upgrade aansmeren van 200 dollar. Toen ik zei dat ik hiervoor geen geld en geen interesse had haalde hij zijn beste argumenten naar voren. De bagage zou niet in de wagen passen, ik zou benzine besparen met een groter model, de verzekering zou moeilijk doen met bagage op de achterbank,... hij bleef maar doorgaan. Hij werd zelfs lastig dat ik niet wou ingaan op zijn voorstel. Ik kreeg dan toch de sleutels te pakken en we trokken naar de parking van alamo. Groot was dan ook mijn verbazing dat er helemaal geen economy cars staan. Aan de infobalie op de parking zei men ons dat we dan maar een compact model moesten nemen. Ik dus zo blij als wat met mij Chrysler pt cruiser naar buiten gereden. Het rijden zelf is toch even wennen, zeker met dat rechts inhalen. Maar ons hotel op int' drive hadden we al snel gevonden. Hou wel wat kleingeld klaar want je moet eerst tweemaal 75 cent tolgeld betalen onderweg.
We verbleven de eerste week in het quality inn hotel. Een leuk familiehotel voor 50 euro per nacht inclusief ontbijtbuffet. De ligging is ideaal midden op int' drive en vlak naast de interstate 4 (richting alle parken). Tegen elf uur pm waren we ingecheckt. Naast het hotel ligt een Macdonalds die we dadelijk opzochten ( dat vliegtuigeten vult de maag ook niet echt). Deze viel wat tegen en buiten brak een onweer los. Dan maar ons bedje in want we waren doodmoe. Doodmoe en razend benieuwd naar wat ons te wachten stond de volgende dagen.
12 mei:
We werden al vroeg wakker door de jetlag. Dan maar naar het ontbijtbuffet van het hotel. Het hele aanbod lag klaar; rode bonen,worsten,spek,eieren,... en allerhande vettige dingen die eigenlijk niet bij een ontbijt horen. Het smaakt allemaal best lekker maar we vrezen dat we op deze manier wel eens veel kilo's gaan bijkomen de komende drie weken. Na zo'n uitgebreid buffet heb je 's middags minder snel honger, maar een snel bezoekje aan burger king kan nooit kwaad. In belgie hebben we geen burger king dus smaakt hij hier eens zo lekker. Ook de gratis refills nemen we er graag bij, zeker omdat het buiten zo warm is. The weather channel belooft de hele week nog mooi weer dus dat ziet er goed uit. Vandaag staat er niet teveel op het programma zodat we een beetje kunnen bekomen van de lange reis. We cruisen wat rond op inter'l drive en houden halt bij orlando's prime outlets.
De prijzen van merkkledij zijn stukken lager dan bij ons en de tommy hilfiger shop wordt zowat geplunderd door Heidi. De service is uiterst vriendelijk en later zullen ook oa. guess, calvin klein,adidas en andere shops eraan geloven.
Na het shoppen duiken we nog even in één van de twee zwembaden van het hotel. Voor het avondeten kiezen we voor friday's. De keuze in restaurants op inter'l drive is overdonderend, we kunnen bijna niet kiezen. De kippevingers van Heidi zijn wat droog maar mijn mixx grill is heerlijk. De waiter verdient zijn tip want hij vervangt mijn groenten door frieten...heerlijk ongezond :-)
Morgen gaan we naar seaworld dus we kruipen niet te laat ons bedje in.
13 mei:
Na weer een ontbijtbuffet in het hotel trekken we naar seaworld. Gewoon inter'l drive afrijden richting het zuiden en we komen er recht op uit. Van ver zien we kraken al op ons wachten. De turkoise roller coaster is al warm aan het draaien zo zien we. De inkom in seaworld is inbegrepen in onze discovery cove pass. Dus moeten we deze eerst onze reservatie e-mail omwisselen. Na 5 minuten zijn we in het park. Het eerste wat onze aandacht trekt is de dolphin lagoon waar een hoop volk probeert de dolfijnen te strelen. Aangezien we toch naar discovery cove gaan blijven we hier niet aanschuiven. We gaan de vissen wel even bekijken van achter de glazen wand.
Dan maar verder naar de uithoek van het park richting Atlantis. Onderweg nemen we nog wat foto's van dolfijnen, mannatees, en andere oceaanbewoners. Het begint al warm te worden en we kunnen wat afkoeling gebruiken. Journey to Atlantis wordt onze eerste ride. Een verrassende en vochtige rit koelt ons wat af.
Kraken wordt de volgende uitdaging. De coaster zoeft heerlijk door de zeven loopings. Dit is zonder twijfel de beste coaster die ik ooit gedaan heb.
Verder zien we nog enkele shows met dolfijnen, zeeleeuwen en natuurlijk Shamu. De nieuwe show Believe gebruikt grote videoschermen, fonteinen, en de capriolen van de enorme killer whales. Wat niet in het plaatje paste was de staande ovatie voor alle militairen in het publiek. Dat hadden we op de heenvlucht ook al meegemaakt.
De dorstigen moeten zeker eens stoppen in het anheuer-busch gedeelte waar je gratis verschillende soorten budweiser kan proeven.
Seaworld is een mooi verzorgd park en met de aanvulling van enkele topattracties zeker de moeite waard.
We sluiten onze dag af met een king size double whopper meal. We moeten wel elke keer mayonaise bijvragen want dat hebben de amerikanen nog niet leren eten.
Morgen is het mother's day en wij bezoeken dan animal kingdom, hopelijk wordt het niet te druk...
14 mei:
Onder een stralende zon staan we op vandaag. Er is geen wolkje aan de lucht. Vandaag ontbijten we op verplaatsing. In de ponderosa is het buffet iets uitbebreider dan in het hotel. Toastbrood moet je wel zelf bijvragen aan de dienster. Het valt ons op hoe vriendelijk men overal is. Dat moet natuurlijk ook wel voor een fooi te verdienen.
Na het ontbijt rijden we de interstate 4 op richting Disney world. Het rijden is even wennen maar valt wel mee. De wegen zijn goed onderhouden en alles lijkt even proper. Eénmaal je de grote poort van Disney gepasseerd bent kom je echt in een andere wereld terecht. Voor de parking betaal je 9 dollar, 1 dollar goedkoper dan seaworld. Het volk stroomt stilaan toe. Even langs de security, ze controleren overal je rugzak, en dan binnen met onze tickets. Die had ik op voorhand bestelt dus er moest niets meer omgewisseld worden. Gewoon even scannen, wat vingerafdrukken en we zijn binnen.
Omdat de dieren 's morgens het meest actief zijn gaan we dadelijk naar kilimanjaro safari's. Met de fast pass ( een geweldige uitvinding vinden we ) zitten in onze jeep om iets na tien. Wat dan volgt is gewoon prachtig. We zien allerlei soorten wilde dieren en prachtige uitzichten. Is dit Florida of Afrika? Ook de walking trails zijn prachtig, dit park is echt tot in de kleinste details afgewerkt.
Hier een andere jeep tijdens de safari, er zitten ook nog wat verrassingselementen in de rit, maar die moet je maar zelf gaan ontdekken.
Wat ons opvalt is dat er nergens kooien of omheiningen staan. Disney gebruikt grachten, bruggen, water,... om de dieren af te schermen. Dat maakt het alleen maar mooier.
Animal kingdom is niet alleen een dierenpark, er staan ook enkele attracties die zeker de moeite zijn. Zo zorgden de rapids voor wat afkoeling op deze hete dag, het werd wel bijna 40 graden. Ook dinosaur was spectaculair. Voor expedition everest konden we geen fast pass meer bemachtigen. Dan maar naar de gewone wachtrij. Na een uur! was het eindelijk onze beurt. Het was een topride maar het was te heet om zolang aan te schuiven. Het park was intussen veel te druk geworden ( mother's day). Tijd voor ons dus om een frisse duik te nemen in ons zwembadje.
s'Avonds zijn we na het diner naar disney's polynesian resort gereden. Daar kan je gratis parkeren. Je moet gewoon zeggen dat je het hotel komt bezoeken en dan krijg je een parkeerkaart voor een beperkte tijd. Op het strand van het resort krijg je een prachtige zonsondergang en heb je een geweldig uitzicht op het vuurwerk boven het kasteel van magic kingdom. We nestelen ons op het witte zand in een ligzeteltje aan het meer. Op het meer varen wat bootjes ( en een lichtparade!) en op het strand zitten we bijna helemaal alleen. Na de zonsondergang genieten we van het vuurwerk. We slenteren nog wat rond in het resort en maken nog een ritje met de monorail naar het grand floridian resort.
Na zo'n romantische avond gaan we voldaan slapen. Dit is echt een aanrader voor elk koppel.
![]()