Welkom op het Florida Forum!

Dé grootste online community over Florida

•  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!

Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!

Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.

Pagina 21 van de 24 EersteEerste ... 111920212223 ... LaatsteLaatste
Resultaten 201 tot 210 van de 232

Onderwerp: Internationaal rijbewijs vanaf 01-01-2013 nog steeds NIET nodig

1. Top | #201
    Florida Groupie moniquekruiningen's Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2011

Standaard Re: Internationaal rijbewijs vanaf 01-01-2013 nog steeds NIET nodig

Een vriend van mij werd vorig jaar in de buurt van NY aangehouden en kreeg een speeding ticket..

Omdat de agent zijn NL rijbewijs niet kon ontcijferen, werd zijn achternaam als voornaam genoteerd en de woonplaats als achternaam.
    Resultaat; nooit iets ontvangen... geeft wel aan waarom een internationaal rijbewijs handiger kan zijn, zeker voor de politie...

Nog maar eens gecontroleerd op de site van mijn verhuurder (EAUTOHUUR);Een internationaal rijbewijs is verplicht indien het rijbewijs niet in Romeins alfabet is.
    Laatst gewijzigd door moniquekruiningen; 23-05-13 om 11:09.
    2012 Orlando, 2013 ourtriptoflorida2013.blogspot.nl
    2014 ourtriptoflorida2014.blogspot.com 2016 kissimmee 2017 Davenport 2018 https://xmas2018inflorida.blogspot.com
    2020
    https://florida022020.blogspot.com

2. Top | #202
    Florida Superfanaat Teleton's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2007

Standaard Re: Internationaal rijbewijs vanaf 01-01-2013

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zeekoe Bekijk Berichten
    Toch nog even het volgende: Wij werden op 16 mei 2013 in Clearwater aangereden. De schade afhandeling (de auto was van Alamo) ging uitstekend.
    Leerzame bijdrage. Hoort alleen in het topic over Alamo. De vermelding over het Internationaal Rijbewijs is voor deze discussie niet zo relevant. Hier gaat het er namelijk volgens mij om welke specifieke eisen gesteld worden door de overheid en de verhuurder.

Deze discussie wordt vertroebeld door allerlei opmerkingen over wat ook handig/prettig/gemakkelijk of leuk is *)...Het is ook handig/prettig/gemakkelijk/leuk *) om een likdoornpleister/boordeknoopje/pijpenragertje *) bij je te hebben, als je d'r een nodig hebt.....Maar op de vraag hoe het nu precies zit met het Internationale Rijbewijs in Florida, is slechts één antwoord mogelijk en dat vind je op de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles.

*) svp doorhalen wat niet handig/prettig/gemakkelijk of leuk is.

3. Top | #203
    Moderator Michael66's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2004

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Teleton Bekijk Berichten
    Maar op de vraag hoe het nu precies zit met het Internationale Rijbewijs in Florida, is slechts één antwoord mogelijk en dat vind je op de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles.
    Toch een kleine en niet onbelangrijke aanvulling: Iedere verhuurder of tussenpersoon van een verhuurder mag uiteraard aanvullende eisen stellen voor het verlenen van hun diensten. Als daar een vereiste van het bezitten van een geldig Internationaal rijbewijs bij hoort, dan heb je daar ook aan te voldoen. Of - als je daar niet aan kunt of wilt voldoen - je neemt de consequenties voor lief.

Het lastige daarbij blijft dat er heeeeel veel dienstverleners zijn op dit gebied en wehier op het Florida Forum helaas niet door allen worden ingelicht als ze iets wijzigen in hun voorwaarden. Wat nogal eens en zonder enige vooraankondiging gebeurt. Ook helaas.

Wat het ook lastig maakt is dat je in geval van een calamiteit te maken krijgt met een agent. Een persoon die op dat moment je aanspreekpunt is. En die persoon vertegenwoordigt op dat moment "de waarheid". Niets dan heel veel goeds over de agenten van de vele politionele istanties. Het blijven echter mensen met hun persoonlijke kwaliteiten en tekortkomingen. En als die dan - volgens de officiele regels onterecht - naar een Int. Rijbewijs vraagt, dan heb je daar mee te maken. En een discussie starten over het wel of niet terecht zijn van de vraag om het IR .... nee, dat lijkt in zo'n geval niet echt wenselijk. Ik durf 'm wel aan, maar ik ken ook Florida-gangers die dat niet kunnen of willen. En dat risico graag afdekken met de aanschaf van een IR. Of het nou moet of niet.

Kortom: Ja, de waarheid is een begrip dat op vele momenten, in vele situaties en voor vele personen een andere invulling kan krijgen.
    Ik ben iedere keer weer blij als ik van iemand hoor of lees dat hij of zij het op een voor hem of haar passende wijze heeft opgelost. Daar geniet ik van. En leer ik van. En ik hoop anderen op het forum met mij.

Florida '98, '00, '02, '03, '04, '05, '06, '07, '08², '09, '11, '12, '13, '14, 15²

4. Top | #204
    Ingeschreven
    Dec 2007

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TimSchuts Bekijk Berichten
    Is de wet al veranderd? Ik ga over 2 weken. Heb ik er dan wel of niet een nodig?
    We zullen nog eens terug gaan naar de vraag die hier gesteld is.......

En de reactie die daar op is gegeven:

Verder is er de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles waar duidelijk aan staat gegeven dat de wetgever je weliswaar niet verplicht om over een Internationaal Rijbewijs te beschikken, maar dat de verschillende verhuurbedrijven deze wel verplicht kunnen stellen. Je dient daarvoor dus bij jouw verhuurder na te gaan wat er over in de voorwaarden staat.

De ANWB heeft dus formeel gelijk wanneer ze adviseren een Internationaal Rijbewijs aan te schaffen. Zij hanteren slechts de regels en kunnen zich niet permitteren om een klacht van jou te krijgen als er een medewerker van een verhuurbedrijf op zijn strepen gaat staan en jou de auto weigert mee te geven omdat je geen IR kunt overleggen.

Ik weet niet welke bevestiging je nog zoekt, maar als de twee verantwoordelijke instanties in twee landen precies aangeven wat de eisen zijn, lijkt me dat toch echt voldoende.

Op dit forum is al vaak aangegeven dat er in de praktijk nauwelijks naar wordt gevraagd. Het is dus aan jezelf hoe je hier mee omgaat. Let op: Resultaten uit het verleden bieden nooit garantie voor de toekomst.

5. Top | #205
    Stamgast
    Ingeschreven
    Aug 2009

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door moniquekruiningen Bekijk Berichten
    Omdat de agent zijn NL rijbewijs niet kon ontcijferen, werd zijn achternaam als voornaam genoteerd en de woonplaats als achternaam.
    Resultaat; nooit iets ontvangen... geeft wel aan waarom een internationaal rijbewijs handiger kan zijn, zeker voor de politie...
    Dan heeft die agent zitten slapen, bij twijfel over de voor/achternaam kun je gewoon naar het paspoort vragen. Daar staat het wel duidelijk en die heeft iedereen als het goed is bij

Overigens vind ik het niet zo vreemd, in de VS is het precies andersom. Daar beginnen ze in het algemeen met de voornaam en dan pas de achternaam (wij doen eerst de achternaam, dan de voornaam). Ook de geboortedatum wordt vaak verkeerd geschreven, zeker als je in het begin van de maand geboren bent.
    Dit laatste staat ook niet voluit geschreven op je internationale rijbewijs, wordt dus alsnog verkeerd gedaan.

Ik heb laatst een agent uit Florida gesproken die vertelde dat ze zelf ook een vertaling hebben van het Europese creditcard rijbewijs, de betekenis van de nummering is dan vertaald naar hun termen.

6. Top | #206
    Florida Superfanaat
    Ingeschreven
    Oct 2004

@Michael66
    ...................En als die dan - volgens de officiele regels onterecht - naar een Int. Rijbewijs vraagt, dan heb je daar mee te maken. En een discussie starten over het wel of niet terecht zijn van de vraag om het IR .... nee, dat lijkt in zo'n geval niet echt wenselijk. ..........................................

En als hij dan, ook volgens de officiele regels onterecht, naar je vliegticket vraagt?
    Heb je dat dan ook bij je?? Onzin, maar het heeft dezelfde strekking, sorry, hoor, maar dit wordt een BS verhaal
    Vraag me trouwens ook af of een agent naar je paspoort mag vragen.

7. Top | #207
    Stamgast
    Ingeschreven
    Aug 2009

Het lijkt me wel, vaststellen van de identiteit (als hij bijvoorbeeld niet uit je rijbewijs komt) en zelfs om te kijken of jij rechtmatig in het land verblijft. Een rijbewijs is geen geldig identiteitsbewijs voor een niet ingezetene, niet in Nederland en ook niet in de VS.

Ook in Nederland heeft de politie de bevoegdheid om naar het paspoort/id kaart te vragen en ook hier mogen en kunnen wij de verblijfsstatus controleren van iemand die de Nederlandse nationaliteit niet heeft.
    Bij toeristen of mensen die niet in Nederland woonachtig zijn, is een rijbewijs geen geldig legitimatiebewijs aldus de wetgever. Opzich heel logisch, op je rijbewijs wordt namelijk ook niet over een nationaliteit gesproken i.t.t. je paspoort en ID-kaart.
    Bij mensen die wel in NL woonachtig zijn is een (Nederlands) rijbewijs voldoende.
    Laatst gewijzigd door axzel; 23-05-13 om 15:44.

8. Top | #208
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Feb 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knaapje Bekijk Berichten
    Vraag me trouwens ook af of een agent naar je paspoort mag vragen.
    Of het mag weet ik niet, dat ze het doen heb ik ervaren

9. Top | #209
    Moderator Michael66's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2004

"So you say your name is mister Haas? And you have no International Drivers Lisence?"

Laatst gewijzigd door Michael66; 24-05-13 om 00:02.

Florida '98, '00, '02, '03, '04, '05, '06, '07, '08², '09, '11, '12, '13, '14, 15²

10. Top | #210
    Ingeschreven
    Dec 2007

Hahahahaha....humor! Daar houden wij van. Mr. Haas....en zijn drivers lisence! Om te gillen, meid! Doet het altijd goed, een kwinkslag. Vooral als de timing perfect is......Je kunt wel eens hebben dat er een pijnlijke stilte valt na een misplaatst grapje dat als een tang op een varken slaat, maar nee hoor, dit is een voltreffer! Mr. Haas en zijn drivers lisence;....wat een knaller. Die houden we er in! Mijn dag is weer helemaal goed. Daar kom je hier toch voor, ja toch? Dat zal die zuurpruimen, die tegen beter weten in, steeds maar weer proberen een serieus antwoord op een serieuze vraag te geven, wel eens leren. Ik lig weer in een deuk! A Haas without a drivers lisence....that really makes no sence! I laugh me an accident! There we like some more porridge from......

Voor nog meer jolijt (maar niet zo leuk als Mr. Haas his lisence natuurlijk) even een link naar De nieuwe kleren van de keizer. Oefening voor de volgende keer: Lees het sprookje van Tijl Uijlenspiegel als kunstschilder. Wat dat met het Internationaal Rijbewijs te maken heeft? Ook niks natuurlijk! Maar je blijft wel lachen.....
    Laatst gewijzigd door Teleton; 24-05-13 om 09:20. Reden: Maakte ik toch een schrijffout in lisence.....

Forum Rechten