Dit is echter wel juist. Waarmee ik echter niet wil stellen dat ik het ermee eens ben, maar zo komt de prijs bij elke andere airline ook tot stand.
Stoelen in dezelfde reisklasse hebben verschillende boekingsklassen (dit wordt bij andere maatschappijen exact hetzelfde gehanteerd). Elke boekingsklasse heeft een andere prijs. Als jij voor 3 personen net op de grens boekt van de overgang van de goedkope naar de duurdere dat er zoals gezegd nog 1 stoel in de goekopere klasse is en 2 in de wat duurdere, dan betaal je 3x dat duurdere tarief. Dit is bij andere maatschappijen niet anders. Ook daar zie je soms met de dag de prijzen veranderen. KLM, Delta etc etc. Wat airlines dan doen is volgens een door henzelf vastgesteld patroon vraag en aanbod op elkaar af te stemmen en dmv prijsfluctureringen de stoel voor de meest ideale prijs te verkopen en aan het einde van de rit de kist helemaal vol te hebben.
Zo zijn er in de economyclasse wel 6 verschillende prijsklassen voor exact dezelfde stoel. Dit heet yieldmanagment. Heel zwart wit komt het er op neer dat BIJVOORBEELD de eerste 13 stoelen voor 500 euro worden verkocht, en de volgende 13 voor 600 euro, de 13 erma voor 700 euro, de 13 erna voor 800 euro en de 13 erna voor 700 euro en de volgende 13 voor 600 euro. (Nogmaals aantal stoelen en prijzen zijn fictief). Ben jij de persoon die de 13e 14e en 15e stoel boekt, dan valt 1 stoel in de goekope klasse van 500 euro en de andere 2 in de duurdere van 600 euro. Je moet dan 3x 600 euro aftikken.
andersom geldt hetzelfde. Zit de laatste stoel in de goedkopere boekingklasse, dan betaal je 3x dat goedkope tarief. Het kan ook zijn dat de prijzen bij overgang van boekingsklasse gemiddeld wordt. Oftewel 1x goedkoop + 2x duur gedeeld door 3 is de prijs per persoon welke getoond wordt. Dat doet niets af aan het feit dat de gemiddelde prijs per persoon in dit geval duurder wordt naar mate het reisgezelschap toeneemt als je in een overgang Van een goedkope naar een duurdere boekingsklasse valt. Andersom uiteraard vv en dan wordt de prijs gemiddeld per persoon lager.
Zo kan het dus zijn dat de prijzen op de diverse airline websites voor dezelfde vlucht op dezelfde reisdatum van prijs veranderen per dag en soms zelfs wel per uur en zoals eerder gesteld hier je boekt een prijs waar jij je goed bij voelt op dat moment. Waarom kijk je niet verder bij Delta, Air Lingus, Lufthansa, Air France etc etc., als de prijzen bij Arkefly je niet aanstaan? Of de policy van Arkefly niet? Zo ben ik tegen het hele ryanair principe en weiger ook gewoon om bij hun vliegtuigen aan boord te stappen, al zijn ze nog zo goedkoop. Dan stap ik nog liever 3x over.
Als je op de website van ArekFly het reisgezelschap veranderd, zie je in de tabel waar de 25 prijzen ( 5 rijen van 5) vermeld staan in jouw voorbeeld als je reisgezelschap 1 persoon invult een bedrag in de tabel ( dus niet de optelling ernaast)van 770 euro staan. Dit is niets anders dan een berekening waarbij de prijs vermeld staat per persoon horende bij het door jouw ingevoerde reisgezelschap. Er staat niet dat de prijs van elke stoel in dat vliegtuig nu die prijs heeft, het is de gemiddelde prijs per persoon per stoel voor het door jouw ingevoerde reisgezelschap. Dat je dan nu 1 persoon in hebt gevuld en dat dus die prijs voor die ene stoel is, wil dus niet zeggen dat alle andere stoelen in dezelfde reisklasse in dezelfde boekings cq prijsklasse vallen.
Verander je het reisgezelschap naar 3 personen dan zie je in de tabel ( dus niet de optelling ernaast zoals jij hierboven aangaf) een prijs staan van 920 euro per persoon. Dat is dan de gemiddelde prijs per persoon die geldt voor die 3 stoelen.
Dit zijn ook geen verborgen kosten zoals jij stelt. Je voert de invulvelden in en er komt direct een prijs per persoon in beeld te staan die geldt voor de grootte van dat betreffende reisgezelschap. Dat is wel een heel belangrijk detail! de genoemde prijs geldt alleen voor het ingevoerde reisgezelschap (wat overigens in mijn ogen dan wel weer logisch is) Er staat daar niet dat als je voor 1 persoon boekt dat dezelfde prijs per persoon moet gelden als voor meerdere personen. Hier wordt dan door mensen vaak een denkfout gemaakt. Er zouden pas verborgen kosten zijn als je je reisgezelschap hebt ingevoerd van 3 personen, je ziet daarbij een prijs staan, je klikt door, je gaat naar een volgende pagina om je gegevens vast te leggen en dan veranderd de prijs omdat er nog van alles aan kosten bijkomt. Bij de Nederlandse airlines Transavia, KLM en Arkefly kom ik dit niet tegen. Ik selecteer de prijs in de tabel en vervolgens zie ik meteen rechts ( om bij hetvoorbeeld van ArkeFly te blijven) wat de reis mij totaal kost. Dit veranderd dus niet meer op de paginas erna. De prijs op de eerste pagina is de prijs die je betaald, geen verborgen kosten achteraf. Dat er bij het veranderen van de zoekcriteria een andere gemiddelde prijs per persoon in beeld komt, zijn natuurlijk geen verborgen kosten, je veranderd immers zelf de oorspronkelijke zoekcriteria en bij een ander zoekcriteria (datum, gezelschap) hoort logischerwijs een andere prijs per persoon.. De airline hiermee beschuldigen van verborgen kosten vind ik wat kot door de bocht.
Wat wel eventueel niet zou kloppen is als de gemiddelde prijs persoon bij een reisgezelschap van 3 personen wordt gezet op 820 euro. Als dat het geval is moeten ze de prijs van 3x 820 euro plus in het geval van Arkefly 15 euro is 2475 euro rekenen. Mijn ervaring bij arkefly leert dat als je zoiets constateert ( wil wel eens gebeuren) dat je het dan zonder problemen voor die prijs krijgt. Lukt het niet telefonisch, loop dan gewoon (in dit geval) even 1 van de arke reiswinkels binnen. Mijn ervaring is dat ze je daar perfect helpen.
(Boek al jaren bij hen in een winkel, en dan breng ik mijn reis lang niet altijd onder bij Arke of Arkefly. Ik heb zelf 1x iets soortgelijks meegemaakt, bleek een menselijke invoerfout te zijn en kreeg het gewoon voor die prijs mee, dus om nu meteen van gerichte oplichting en misleiding cq verborgen kosten te spreken, dan adviseer ik je eens op de website van Ryanair te kijken, daar zie je pas wat verborgen kosten inhouden. Op de website van ArkeFly zie je op de eerste pagina wat iets kost en dat veranderd erna niet meer. Net als bij KLM en Delta etc.)
Nu heb ik even snel gekeken maar mij lukt het bij arkefly om de genoemde reis op genoemde data met genoemd reisgezelschap te boeken voor 2292 euro in de comfortklasse.
Hoop dat ik een en ander een beetje opgehelderd heben kan net genoeg benadrukken dat dit bij ELKE airline op dezelfde manier werkt ( de prijsopbouw dan he van de boekingsklassen). Van Ryanair tot Singapore Airlines en van Arkefly tot DeltaAirlines.
Of ik het ermee eens ben dan het zo werkt gaat het niet om, val mij er dan ook asjeblieft niet op aan dat het hierboven beschreven niet is wat je graag wilt horen of lezen, ik schets slechts hoe het in elkaar zit en wil hierover geen discussie aangaanDie voert men maar met de airlines en de controlerende instanties. Succes.
Groeten Niels
www.vliegschemas.nl