Als je er nooit bent geweest is het wat lastig om je een voorstelling te maken van die heel andere wereld die Amerika heet, ondanks de beelden die je in films ziet. Daarom hier een poging om je een idee te geven.
De afstanden in Amerika zijn enorm. Teleton vergeleek Orlando en omgeving met de Randstad; maar dan wel verspreid over een oppervlak dat tien keer zo groot is. Waar je in Nederland in de stad niet verder dan een kilometer hoeft te fietsen voor de eerste supermarkt, is dat in Amerika al gauw het vijfvoudige. Als ik vanuit mijn huis in Sebring naar de buurtsuper ga (van het type waar ze dan ook echt niets hebben) dan moet ik bijna 5 mijl rijden. 8 kilometer is dat dus. De Wal-Mart is 13 mijl. Alsof ik hier vanuit Rijswijk naar hartje Rotterdam moet voor mijn boodschappen.
Amerika is een autoland. Ooit was er, vooral in stedelijke gebieden, een dicht netwerk van openbaar vervoer maar dat is grotendeels verdwenen. In Nederland zijn we vreselijk verwend met een van de best functionerende spoorwegstelsels ter wereld (ondanks alle gemopper: echt waar) en een zeer dicht netwerk van bussen e.d., die zeer frequent en punctueel rijden. Deel het Nederlandse openbaar vervoer door tien, spreid het uit over een tien keer zo groot oppervlak en je hebt de situatie in Amerika. Jazeker, er rijdt een de trein van Orlando naar Miami. Tussen deze twee metropolen gaat-ie... een keer per dag. Verwacht geen busstation bij het station in Orlando noch in Miami. Zoek zelf maar uit hoe je verder komt. Nu pas zijn ze bezig met de aanleg van een shuttletrein die station, metro, autoverhuur en vliegveld van Miami verbindt. Daarvoor was er... helemaal niks!
In dichtbevolkte steden is er een metro, zoals in Miami. Die functioneert redelijk maar laat grote witte vlekken van gebieden die amper te bereiken zijn. De uitgestrekte voorsteden moeten het grotendeels zonder OV stellen.
Orlando is een zeer snel gegroeide stad en eigenlijk een aaneenschakeling van buitenwijken. Ertussen rijden de Lynx-bussen, waar je op aangewezen bent. Ze zijn vooral gericht op het armere deel van de bevolking en van het lijnenplan heb ik geen idee. Ik heb de indruk dat de lijnen redelijk frequent rijden want ik zit er heel regelmatig achter een bus. Maar je raadt het al: de toeristische attracties ermee bereiken is een uitdaging. Vandaar dat de duurdere hotels hun eigen shuttle-services hebben. Over International Drive, de grootste toeristenopbergstraat van Orlando, rijdt de I-ride, een kruising tussen openbaar vervoer en toeristenbus, en die doen de hotspots op die weg aan. Op de 192 rijdt de Lynx regelmatig. Maar verder dan greater Orlando kom je echt niet.
De wegen in Amerika zijn breed en niet op fietsers ingesteld. Alles wat een beetje groter is dan straten door woonwijken, heet highway en heeft een nummer. Highways kunnen tweebaans zijn, maar ook vier, zes, achtbaans en hebben kruisingen met stoplichten. De genoemde US highway 192 is een zesbaans verkeersader door een tientallen kilometers lang gebied volgestopt met hotels, restaurants en een aantal toeristische attracties. Het meest bekende stuk ervan, tussen de Insterstate 4 en downtown Kissimmee, is alleen al 15 kilometer lang. Je zou hier met wat goede wil over de stoep kunnen fietsen en dan kom je een heel eind, maar "eventjes" naar een leuk restaurant vanuit je hotel is al gauw een half uur fietsen of meer... goed natuurlijk om de kilo's eraf te fietsen, dat wel. Langs de meeste highways loopt geen voetpad en alleen een strookje van 50 centimeter breed naast de rechterstreep, waarnaast het verkeer met 50, 70 of 90 kilometer per uur voorbijraast (ook die bekende joekels van vrachtwagens)
Een goed idee om de fietsbaarheid zelf in te te schatten: pak Google Maps erbij en neem een route van je hotel naar waar je maar naar toe wilt. Je krijgt dan de afstand te zien en de route, en bekijk op een hoop plekken met Streetview de situatie.
Ik heb een collega gehad die op de fiets Californië en Nevada heeft "gedaan". Onderdeel was een trip naar Las Vegas, deels langs de snelweg met een speciale ontheffing. Hij was er nog positief over ook. Het kán dus wel...
Mijn idee: vergeet de fiets, maak een gedegen studie vooraf van de de mogelijkheden die Lynx biedt en zoek terdege uit hoe je in de pretparken komt. Plan iedere trip nauwkeurig. Als je vanaf een attractie met de bus terug komt en er dan achter moet komen dat je drie haltes terug iets had willen kopen of ergens willen eten, dan had je beter tussendoor kunnen uitstappen.
En vergeet ook het verder ontdekken van Florida.