Jouw opmerking geeft weer aan hoe complex de materie is. Als de oorzaak van de schade aan een ruit anders is, dan vervolgschade van een ongeval, valt het niet onder de cdw/ldw. Een opspringend steentje? helaas, u bent de sjors. Is het wel vervolgschade, bijvoorbeeld doordat je de macht over het stuur kwijtraakt, de auto over de kop slaat en alle ramen er uit liggen, dan hoef je je in principe geen zorgen te maken over de kosten.....die vallen in dat geval namelijk echt gewoon onder de CDW/LDW. Sleepkosten, onderkant, interieur? Zelfde principe! Tenzij er sprake is van roekeloos gedrag......
Bij ons is dit allemaal vastgelegd in de verzekeringsvoorwaarden. Ook die zijn niet waterdicht. Zie het grote aantal moeilijke zaken waar verzekeringsmaatschappijen, al dan niet terecht, onder de claim proberen uit te komen. Want laten we niet vergeten dat er wat afgerootzooid wordt om onder schade uit te komen. Bij de CDW/LDW doe je rechtstreeks zaken met de verhuurder, die zijn minder aan regels gebonden dan verzekeraars. Verder ben je als klant in het nadeel, je kunt immers niet zeggen dat je naar een andere verzekeraar gaat. Wel naar een andere verhuurder. En die is van het zelfde laken een pak.....
In zijn algemeenheid kan je zeggen dat de verhuurders bij kleine schades, denk bijvoorbeeld aan een lekke band, zeer coulant zijn. Hoeveel verhalen zijn er niet van Florummers die de auto met een lekke band terugbrengen? Ze vullen dan, ongezien allerlei formulieren in of tekenen alles wat los en vast zit, als het maar niks kost. En wat zeggen ze thuis, of hier op het forum: 'Ik kreeg 'zo' een andere mee'. De zaak is dan 'gewoon' als schadegeval afgehandeld en vastgelegd in je dossier.
Als dank krijgen ze vaak een afgetankte auto mee, en als het meezit ook nog eens van een hogere klasse. Wat nou, vervelende verhuurders? We moeten wel oppassen voor cowboyverhalen. Laten we de risico's wel in een juist perspectief blijven zien.