Precies; de spijker op zijn kop, Michael. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat het juist één van de functies van het forum is om elkaar opmerkzaam te maken op de cultuurverschillen tussen land van herkomst en bestemming. Zo zal een Alamomedewerker ''van nature'' met je willen onderhandelen over extra's. Reizigers die daar niet op voorbereid zijn, en de verkooptechniek niet kennen, voelen zich soms bedreigd of miskocht. Aan de reacties op dit forum kan je zien dat er een tijd was waarin dit dikwijls voorkwam maar dat dit steeds minder voorkomt.
Een ander belangrijk verschil is dat je je in de VS als consument bij geschillen anders kunt, mag en moet opstellen dan in Nederland. Hebben wij hier de gewoonte om achteraf te klagen, liefst nog bij instanties en organisaties die achteraf voor ''ons'' opkomen, kan je daar inderdaad beter direct zelf de koe bij de horens vatten en melden dat je niet helemaal tevreden bent. De medewerkers daar zijn er veel beter op voorbereid om naar ontevreden klanten te luisteren. Ze voelen zich niet persoonlijk aangesproken, maar wel persoonlijk verantwoordelijk voor de oplossing. Zij weten dat veel ontevreden klanten niet klagen, maar gewoon naar een andere aanbieder gaan. Geen klanten; geen baan; geen inkomsten. Dan wil je wel naar een klant luisteren......