Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 56 van de 115 EersteEerste ... 646545556575866106 ... LaatsteLaatste
Resultaten 551 tot 560 van de 1147

Onderwerp: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

  1. Top | #551
    Florida Fanaat Syllvia's Avatar
    Ingeschreven
    Jul 2006
    Berichten
    974

    Standaard Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

    ga ik vanavond ook doen, heb verder nog niks gehoord.
    Florida: 2004, 2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2012, 2016, 2018, 2019.
    2011 Las Vegas en Hawaii - 2014 Zuidwesten US - 2019 Zuidwesten US + Florida

  2. Top | #552
    Newbie
    Ingeschreven
    Aug 2011
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Berichten
    6

    Standaard Spoedje; stress!

    Hallo allemaal,

    Zoals bekend, vertrekken Raymond en ik, als het goed is, over veertien dagen naar de VS, naar Orlando om precies te zijn.

    Nou is het zo, dat Raymond vier jaar geleden veroordeeld is. Hij heeft jaren geleden een motor gekocht, met het idee een motorrijbewijs te gaan halen, het ding op te knappen en te gaan rijden. Echter kwam dat plan op de lange baan te staan. In Nederland is het zo, dat als je een motorvoertuig in je bezit hebt, maar er geen gebruik van maakt, je hem hoort te "schorsen". Je registreert dan, heel kort door de bocht gezegd, dat je hem niet gebruikt. Dit doe je, om ervoor te zorgen dat je geen wegenbelasting en een verzekering moet betalen.

    Dat is immers onzinnig, als je het voertuig in kwestie niet gebruikt. Dat schorsen gebeurd jaarlijks. Meneer is echter in het verleden niet echt handig bezig geweest. Soms vergat hij het, en dan gebeurde het twee weken later alsnog. In die twee weken ben je in principe in overtreding, omdat het voertuig onverzekerd is. Het RDW heeft daar echter nooit moeilijk over gedaan, ze stuurden een herinneringsbriefje, je betaalde de boete, schorste het ding alsnog, en klaar.

    Echter, na een keer of drie te laat (sukkel!) had het RDW er genoeg van, en zijn ze tot vervolging overgegaan. Volgens de Officier van Justitie toentertijd kon niet bewezen worden dat Raymond er nooit op gereden had (had-ie kunnen zien als hij even meegegaan was naar de schuur waar de motor in stond, maar goed), en dat hij dus mogelijk onverzekerd rond had gereden. Omdat Raymond niet kon bewijzen dat hij er inderdaad nooit op gereden had, is er een vonnis uitgesproken voor "het besturen van een motorvoertuig dat onverzekerd was."

    De eis? Duizend euro boete, vier maanden rijbewijs inleveren en een proeftijd van twee jaar. Dit is zo'n enorm zware eis, omdat het niet de eerste keer was dat Raymond het ding was vergeten te schorsen. Het uiteindelijke vonnis; 500 euro boete, vier maanden VOORWAARDELIJK rijbewijs inleveren met een proeftijd van twee jaar. Met andere woorden; binnen die twee jaar nog een keer in de fout, en het is rijbewijs inleveren. Dat is dus nooit gebeurd; Raymond is nooit zijn rijbewijs kwijt geweest. De proeftijd is in maart 2010 afgelopen, zonder problemen.

    Maar nu dan; op onze ESTA-formulieren hebben wij bij vraag B;
    B) Have you ever been arrested or convicted for an offense or crime involving moral turpitude or a violation related to a controlled substance; or have been arrested or convicted for two or more offenses for which the aggregate sentence to confinement was five years or more; or have been a controlled substance trafficker; or are you seeking entry to engage in criminal or immoral activities? * NEE ingevuld, met het idee van; het is een administratieve/verkeersovertreding, geen moord, doodslag of verkrachting, bij wijze van spreken. Zelfs niet eens diefstal of openbare dronkenschap. Enkel en alleen het twee maanden te laat schorsen van een stomme motor die nog geeneens KAN rijden.

    En daarbij, eerlijk is eerlijk, moet gezegd worden dat zelfs door de dame van het reisbureau gezegd is dat NEE daar inderdaad het antwoord was wat we in moesten vullen.

    Vanavond echter, belt diezelfde dame van het reisbureau op. Ze had het overlegd met haar collega's en de regels rondom ESTA erop nageslagen; ze twijfelde. Het was namelijk niet een simpele boete; het gaat echt om een veroordeling met een proeftijd. Ze raadde ons aan morgen even langs te komen, om contact op te nemen met de Amerikaanse ambassade, om toch niet even na te gaan of we een visum voor Raymond nodig hebben.

    Het probleem is echter; dat redden we natuurlijk nooit binnen twee weken! Of wel? Hoeveel kans hebben we nu nog om maandag 26 september op dat vliegtuig naar de VS te zitten? En hoe erg is het dat je NEE invult op je ESTA-formulier en daar mogelijk toch JA moet staan? Voor de duidelijkheid; in beide gevallen is de ESTA-aanvraag reeds goedgekeurd!

    Ik ben in ieder geval stevig in paniek. Wie kan mij uitleggen hoe dit zit?
    Laatst gewijzigd door RayLein; 13-09-11 om 19:41. Reden: Verduidelijking.
    Dreaming, hoping, waiting....


  3. Top | #553
    Moderator Ta2 Gerrit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    5.257

    Standaard Re: Spoedje; stress!

    Laat je nie gek maken, Nee is het juiste antwoord op je ESTA. De door jouw aangehaalde regels komen niet in de buurt van de "overtreding".
    En voor een gang naar het consulaat ben je zowiezo al veel te laat, dat gaat niet meer lukken.

    Een kennis van ons heeft het ooit aan de hand gehad, (rijden onder invloed, veel erger eigenlijk, weliswaar in een ver verleden) en heeft de gang naar het consulaat wel gemaakt. Daar waren ze het onder elkaar al niet eens over de "misdaad", en duurde het allemaal zo lang, dat de uitslag pas na vertrek zou komen.
    Die heeft toen maar gewoon "nee" ingevuld op de I-94 (voorloper Esta) en zonder problemen vakantie gevierd.

    Ik zou me niet ongerust (laten) maken en fijn op vakantie gaan.
    Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times...... Reisverslagen:DILLIGAF

    AAA Member (All America Addicted) Mission Completed ! All 50 States Visited

  4. Top | #554
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard Re: Spoedje; stress!

    De Nederlandse vertaling is misschien wat helderder:

    B) Bent u ooit aangehouden of veroordeeld wegens een overtreding of misdrijf waarbij sprake was van een moreel schandelijke daad of een overtreding met betrekking tot een verboden stof; of aangehouden of veroordeeld voor twee of meer overtredingen waarvoor het gezamenlijke vonnis vijf jaar of meer gevangenisstraf bedroeg; of bent u handelaar in verdovende middelen geweest; of zoekt u toegang tot de Verenigde Staten om u daar in te laten met criminele of immorele activiteiten? *
    Volgens mij kan je vriend daar met een gerust hart NEE op invullen. Hij heeft geen sexueel misdrijf gepleegd, heeft geen drugs verkocht, heeft niet in de gevangenis gezeten..
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

  5. Top | #555
    Stamgast
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Berichten
    174

    Standaard Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

    Ze zijn wel streng maar niet zo streng ander komt er niemand meer binnen.

  6. Top | #556
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Feb 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    252

    Standaard Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

    Ik begrijp wel dat dit je niet helemaal lekker zit. Zo’n typisch Amerikaans formulier met allerlei vragen. Net als de andere reactie’s zou ik ook NEE invullen. Zoals iemand anders al aangaf is het nu toch te laat om het via het consulaat te regelen en ben het ook met Njit eens dat het in zijn geval NEE gewoon een correct antwoord is.

  7. Top | #557
    Newbie
    Ingeschreven
    Aug 2011
    Locatie
    Bergen op Zoom
    Berichten
    6

    Standaard Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

    Het verhaal krijgt een iets andere wending......

    Vanmorgen dus naar het reisbureau geweest, alleen, en ik heb samen met de vrouw van het reisbureau de Amerikaanse ambassade gebeld. Daar bleek een en ander toch een stukje gecompliceerder in elkaar te zitten.

    In principe, zo legde de adviseur ons uit (a vijftien euro per gesprek, af te rekenen per creditcard, gaarne! ](*,)) is het zo dat de Amerikaanse ambassade in Nederland de omschrijving "moreel schandelijke daad" te vaag vond.

    Zij trokken het heel zwart/wit; veroordeling = visumaanvraag, geen veroordeling = ESTA. En een veroordeling is, zo is ons verteld, "in principe alles, echt ALLES, waarvoor een rechter met een hamertje op een balie heeft moeten meppen." Alles waar een rechter aan te pas is gekomen dus.

    En aangezien het hier een rechterlijke uitspraak betreft, moeten we echt een visum aanvragen. Nadat wij uitgelegd hadden dat we helemaal geen tijd hadden voor een visumaanvraag, omdat we over krap twee weken verwachten op een vliegtuig naar de VS te stappen, en bovendien de ESTA allang goedgekeurd was, gooiden ze ons meteen op een spoedlijn. Daar een spoedafspraak kunnen maken voor a.s. maandagochtend bij het consulaat. We moeten dan de gebruikelijke papierbende meenemen, waarin we moeten aantonen dat we "onverbrekelijke banden" met Nederland hebben, dat ons verblijf tijdelijk is, we voldoende financiën hebben, het DS-160 formulier van twintig kantjes invullen en bla en bla.

    We krijgen dan dezelfde dag te horen of we wel of geen visum voor Raymond krijgen, en het paspoort met dat felbegeerde visum valt dan binnen maximaal vier á vijf werkdagen op onze deurmat. Het wordt dus alsnog kiele-kiele, maar er is in ieder geval een kans(je)!

    Mocht de hele boel niet op tijd doorgang vinden, dan zijn we, helaas, het geld voor de reis ook kwijt. Verplaatsen kon namelijk niet volgens de touroperator, en de annuleringsverzekering weigert uit te keren. We "hadden dit namelijk kunnen weten." Ja hoor, alsof iedereen die een ESTA-toestemming heeft ook de Amerikaanse ambassade nog even gaat lopen bellen!? Ik weet ineens weer waarom ik nooit annuleringsverzekeringen afsluit ](*,)

    In feite is het zo dat we ook met alleen de ESTA hadden kunnen proberen binnen te komen, en als dat gelukt was, was er niets aan de hand geweest, tot het moment dat we bijvoorbeeld willen emigreren naar Amerika. Dan heeft de Amerikaanse overheid namelijk het recht om je strafrechtelijk verleden na te trekken. Men kan er dan, als men wil, van maken dat je eerder onder valse voorwendselen Amerikaans grondgebied hebt betreden. Iets dat voor toekomstige visumaanvragen, eender welk soort, een behoorlijke deal-breaker schijnt te zijn. Was het niet gelukt, trouwens, en was Raymond linea recta op het eerstvolgende vliegtuig terug naar Amsterdam gezet, dan is een volgende visumaanvraag 100% zinloos, omdat je al eerder de toegang tot de VS geweigerd is, omdat je "bewust informatie hebt achtergehouden." Vandaar dat ons met klem aangeraden werd het op deze manier te doen. Een hoop gedoe, maar wel volledig wettelijk en juridisch kloppend.

    Enfin, ik ben super-gespannen, en heb Raymond helaas alles al moeten vertellen, omdat hij toch echt persoonlijk voor de consul zal moeten verschijnen. Ik hoop, bid en hoop nog harder dat we aanstaande maandag het verlossende antwoord; ja meneer, u krijgt een visum, te horen krijgen.

    Één schrale troost; Raymond vond de verrassing helemaal geweldig. Hij kreeg tranen in zijn ogen toen ik het hem vertelde.....
    Laatst gewijzigd door RayLein; 14-09-11 om 23:28.
    Dreaming, hoping, waiting....


  8. Top | #558
    Florida Groupie pumi1000's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2009
    Locatie
    noord-brabant
    Berichten
    406

    Standaard Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

    Da's mooi balen.......

    Ik ken ook iemand die toen een visum heeft moeten aanvragen ivm een veroordeling met een verkeerssituatie. Was toen ook alleen een boete en geen gevangenisstraf, maar dat was wel een reden voor een visum en geen Esta.

    Ben benieuwd hoe het afloopt in jullie situatie.

    1998-2010-2011 Florida
    2012 West USA - 2013 New York / Zuiden / Florida - 2014 Noord- en Zuidwest USA / 2015 ​rondje NY / 2016 West USA / 2017​ Florida / 2018 west USA/ 2019 ​Florida - west USA /

  9. Top | #559
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Oct 2010
    Berichten
    35

    Standaard Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

    Raylein, Ik hoop dat alles goed is afgelopen en dat jullie nu lekker in de States zitten. Ben heel benieuwd hoe het gegaan is.

    Mvg {Monique}

  10. Top | #560
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Locatie
    zuid-holland
    Berichten
    24

    Standaard Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization

    Dus bij een verkeersovertreding met alcohol in het spel (aanhouding/bekeuring) moet een visum aangevraagd worden begrijp ik? Dan zullen dat er veel zijn vandaag de dag of doen die allemaal :^o??



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •