Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 5 van de 31 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #41
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    52

    Standaard

    Ben er inmiddels wel achter dat geen fooi geven absoluut -Not Done- is.

    We moeten het ook gewoon geen fooi meer noemen (zie die dikke van van Dale) maar puur 15 % bedieningsgeld en ben je echt tevreden geef je gewoon nog wat extra fooi bovenop die 15 %. Leg ik het zo goed uit Petra? :wink:

    be·die·nings·geld (het ~)
    1 toeslag van 15% op de horecaprijzen voor de bediening => service
    Laatst gewijzigd door Michael66; 24-11-08 om 17:26. Reden: full quote eruit
    The truth is out there....... Somewhere.

  2. Top | #42
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Locatie
    Strijen
    Berichten
    33

    Standaard

    Ik ben het afgelopen jaar uitgenodigd door amerikanen voor een diner en de service in het betreffende restaurant was gewoon slecht. Mijn gastheer vertelde toen dat er geen tip inzat, simply not good enough. I hate it to be taken for granted. Hij betaalde de rekening en verliet het restaurant zonder een woord te zeggen.
    Volgens mij is de stelling van Petra dus wel juist maar niet ten koste van alles.

  3. Top | #43
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Jun 2005
    Locatie
    IJmuiden
    Berichten
    86

    Standaard

    Ik ben het met Petra eens, en veel Amerikanen meestal ook. Maar je kunt niet alles over 1 kam scheren. De betere zaken verdienen betere tips als de service naar verwachting is, maar worden ook strenger beoordeeld indien dat niet het geval is. Bovendien hebben de welgestelde Amerikanen ander tipgedrag dan de Amerikanen die onder het modaal inkomen zitten.
    Dit zijn meteen ook redenen waarom de meeste Amerikanen de fooi die ze geven zelf willen bepalen. Je ontneemt namelijk een vrijheid door de fooi vast te leggen, en vrijheid heeft in Amerika een aparte bijsmaak.
    Er zijn ook echt wel situaties waarin je af wil wijken van de standaard 15%, in het voordeel of nadeel van de zaak. Zelfs als je naar de manager gaat wanneer je ontevreden bent, geef je misschien niet 15% fooi, maar iets minder of je rond naar beneden af. De zaken krijgen nog steeds de tips die ze verdienen, al is het alleen maar omdat je dan over de 15% heen gaat en de klanten geniegd zijn terug te komen.

    Maar rule of thumb: niet (alleen) minder fooi geven, maar laten weten wat er is. Don't go away mad.

    Je hoeft niet in de horeca te zitten om dit te begrijpen en te verdedigen. Ieder persoon die nadenkt over hoe het er in een restaurant aan toegaat, kan zich er in ieder geval enigszins in vinden. Iedereen met een bedrijf trouwens ook.

  4. Top | #44
    Florida Groupie Harm's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    gouda
    Berichten
    329

    Standaard

    Ik geef altijd tip. Helaas is dat helemaal tegen mijn gevoel. In Nederland is Tip een extraatje. In Amerika is het inkomen. De eerste week van mijn vakantie heb ik de meeste moeite met het geven van tip. Net als bijna alle Nederlanders probeer ik het inkomen te schatten. 15 % maal een aantal tafels maal het aantal geschatte klanten. Tevens kijk ik wat een Amerikaan geeft. Na een week ben ik gewend en geef ik gewoon 20% of het te veel of te weinig is doet niet ter zake ik ben n.l. op vakantie. Soms zit er wel eens een sacherijnige bediening bij. In Nederland gebeurt het mij ook wel eens. Ik probeer dan zelf een beetje aardig te zijn en een praatje te maken. Ik maak daar verder niet een zo’n punt van iedereen heeft wel een slechte dag. Voor klagen heb ik geen tijd en zin en meestal eet ik geen twee keer achter elkaar in hetzelfde restaurant. Het restaurant verlaten met de Hollandse mentaliteit van “ik kom hier toch niet meer terug” en geen tip achter laten past mij niet. Het grootste probleem vind ik dat er niets geprijsd is. In Nederland hangt bij elk restaurant een prijslijst aan de deur zodat je weet wat iets gaat kosten voor je naar binnen gaat. In Amerika weet je pas wat het kost als je al binnen zit. Dat ik het Amerikaanse systeem niet kan waarderen is een andere zaak. Ik probeer mij zoveel mogelijk aan te passen en te doen wat de gemiddelde Amerikaan doet. De enige keer dat ik wat vreemd opkeek was toen ik in Las Vegas bij het Rio een buffet nam. Geheel automatisch betalen met CC via een beeldscherm. Bij voorbaat al aangeven hoeveel tip je wild geven 10% 20% of tip op tafel. Dat stond me even tegen aan een automaat al tip betalen. Omdat ik weet dat het buffet bij Rio erg goed is heb ik maar 20% ingetoetst. De bediening is trouwens uitsteken ( zelfbediening ) .
    Harm

  5. Top | #45
    Moderator Michael66's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Locatie
    Gouda, Netherlands
    Berichten
    7.923

    Standaard

    Maar rule of thumb: niet (alleen) minder fooi geven, maar laten weten wat er is. Don't go away mad.
    Als de bediening slecht is, ga ik nooit "mad" weg. Ik ben op vakantie, dus als het (lees: bediening) slecht is, ga ik weg, zonder te klagen. Klgen vind ik (let op: vind IK) negatieve energie. Energie die ik liever besteed aan leukere dingen. Eten is wat dat betreft maar bijzaak, dus wat mij betreft geen zinvolle zaak om veel aandacht en energie aan te besteden. Ik ben met vakantie!

    Let wel, ik heb zelf een aantal jaren gewerkt bij Van der Valk, en was daar voor een groot deel afhankelijk van de fooien. En ik wist - en weet - precies hoe je je fooien-hoogte kunt beinvloeden. En de belangrijkste factor daarbij is: het de gats naar de zin maken. Niet naar de zin = nul fooi. En dat geldt zowel hier als in de VS. Misschien zelfs daar nog wat meer: zorg goed voor je gasten en je gasten zorgen goed voor jou!!

    Florida '98, '00, '02, '03, '04, '05, '06, '07, '08², '09, '11, '12, '13, '14, 15²

  6. Top | #46
    Florida Fanaat Eric's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.832

    Standaard Re: hoeveel fooien moet men geven

    In Restaurants etc 15 a 20 % van de rekening voor de belasting
    In Hotels 1 a 2 dollar per stuk bagage als het naar je kamer wordt gebracht
    Kamermeisje (alleeen als je langer dan 1 nacht blijft 1 a 2 dollar per nacht
    Taxi 15% van de ritprijs
    Ik geef bij de supermarkt ook vaak het kleingeld aan die gene die mijn spullen inpakt
    Eric

  7. Top | #47
    Newbie
    Ingeschreven
    Jul 2005
    Locatie
    Zuidland
    Berichten
    12

    Standaard Re: hoeveel fooien moet men geven

    Wat ik mij afvroeg: brengen ze nog steeds de spullen na het inpakken naar de auto (ik was voor het laatst 17 jaar geleden in Florida...toen deden ze dat bij de Publix wel ) En verwachten ze dan ook een tip? :?:
    Laatst gewijzigd door Michael66; 24-11-08 om 17:17. Reden: full quote eruit

  8. Top | #48
    Moderator Ta2 Gerrit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    5.257

    Standaard

    In de regel niet, maar bij ouderen en/of minder validen wordt het wel aangeboden. En als je er om vraagt zullen ze het ongetwijfeld wel doen.
    Een bescheiden tip lijkt mij dan wel op zijn plaats.
    15 tot 20 % procent van de boodschappen of zo :wink: .
    Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times...... Reisverslagen:DILLIGAF

    AAA Member (All America Addicted) Mission Completed ! All 50 States Visited

  9. Top | #49
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Berichten
    101

    Standaard

    http://www.publix.com/about/qa/QAStore.do

    Q: What is your policy on carryout service?
    A: We pride ourselves in providing outstanding customer service. That service includes taking your groceries to your vehicle.
    (in the store there is a sign asking you not to tip the person that carried your purchases)

  10. Top | #50
    Florida Groupie Marcelg's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2005
    Locatie
    Key West, Florida
    Berichten
    461

    Standaard

    EEN TIP BETREFFENDE TIP!!!!
    Pas op, in een groot aantal restaurants stoppen ze de tip al in je rekening, onder service of gratutity, geef dan niets extra.
    Officieel mogen ze dit niet doen tenzij het op het menu vermeld staat, dan is het ook meestal dat ze het rekenen als je met 6 of meer personen dineert.
    Maar wees gewaarschuwd en kijk goed naar je rekening.
    Het is bij sommige restaurants echt zo dat ze het in je rekening stoppen als ze maar even inzien dat je tourist bent.
    Het helpt behoorlijk om je mobile telefoon op tafel te leggen, ze denken hier nog steeds dat alleen locals/amerikanen telefoontjes hebben.
    Ze beoordelen je niet echt op je accent, de meeste locals komen van overal.



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •