Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 4 van de 31 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #31
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Als je je niet kunt of wilt aanpassen aan de plaatselijke gewoontes moet je veilig in Nederland blijven. Om de een of andere reden heb ik het gevoel, dat de meeste Nederlanders geen moeite hebben met de afding gewoontes in sommige landen :roll: . Als je het niet kunt betalen moet je niet in een duur restaurant gaan eten.

  2. Top | #32
    Florida Fanaat Eric's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.832

    Standaard

    Iedere Amerikaan geeft gewoon 15 a 20 % bovenop de rekening. Dat is in dat land gewoon geen punt van discussie. Je weet, als je de menukaart bekijkt, dat al deze prijzen excludief de tip zijn, dus het kan nooit tegenvallen.
    Als je niet bereid bent dit te betalen, dien je gewoon bij Mac Donalds te gaan eten, dan hoef je geen tip te betalen.
    Bij dienstverlening spreek je daar trouwens niet over tip, maar over gratuity.
    Hieronder een kaart die Amerikanen gebruiken om de juiste tip te berekenen:

    Eric

  3. Top | #33

    Standaard

    Wij doen altijd ons uiterste best om ons aan te passen.We geven fooi,zijn vriendelijk in het verkeer(itt tot Nederland :twisted: ) en we zijn best open als Amerikanen tegen ons praten.Maar vind het wel makkelijk om te zeggen dat je je maar moet aanpassen.Je leeft in Nederland dus het is voor sommige mensen best moeilijk om jezelf aan te passen.

    En vind het overdreven dat je dan maar in Nederland moet blijven. als je in Amerika gaat wonen kan ik me voorstellen dat het nodig is maar als toerist voor die 2 weekjes? Ik vind trouwens dat de gemiddelde ober best wel rekening kan houden met een toerist.Zij moeten weten dat het in Europa er anders aan toe gaat dus als ze 10% krijgen ipv 15 % vind ik dat ze niet brutaal moeten worden.Het kan natuurlijk ook zijn dat ze het gewoon niet weten,wat op zich best normaal is want de gemiddelde Amerikaan denkt dat Kopenhagen de hoofdstad van Nederland is.

    Trouwens over aanpassen gesproken.Heb wel eens Amerikanen hier in Nederland horen klagen over de kleine porties eten die ze hier krijgen.Dus kan dus ook omgekeerd zijn.Is trouwens ook typisch Nederlands,dat aanpassen.Valt me op dat Nederlanders altijd heel erg goed zich aanpassen terwijl mensen uit andere landen dat toch minder hebben.Heb al een aantal keer gehoord dat we onverwacht goed Engels praten.

    Wat ik dus wil zeggen is dus dat als bv. mijn ouders ooit naar Amerika gaan dan zullen ze veel 'etiketten' vergeten.Ik denk dat ze weinig fooi geven en voor rood blijven staan als ze rechtsaf willen.Maar dat wil niet zeggen dat ze maar in Nederland moeten blijven.Als er in je cultuur iets niet gedaan word moet je dat dan gaan veranderen voor die 2 weken?

    Let wel:Ikzelf ben altijd goed voorbereid en weet precies wat wel en niet hoort in Amerika maar kan me voorstellen dat mensen raar opkijken als een ober brutaal word als je geen fooi geeft.

  4. Top | #34
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Als je naar het buitenland gaat, of dat nu Frankrijk, Denemarken, Australie, Nepal of de Verenigde Staten is lijkt het me niet, dat je verwacht, dat de gang van zaken hetzelfde is als in je eigen land. Het lijkt me ook, dat je dan gaat lezen, wat daar wel de gang van zaken is en waar die verschilt van waar je aan gewend bent en je daar zoveel mogelijk naar gedraagt.

    Er zijn wel culturen, die veel sterker verschillen van de Nederlandse, dan de Amerikaanse en waar bepaalde dingen, in Nederland heel gewoon, als je je niet conformeert, ronduit gevaarlijk kunnen zijn.

    Dat er andere slecht gemanierde mensen, van welke nationaliteit dan ook, zijn, die dat niet doen, vind ik geen excuus om het zelf ook maar niet te doen, omdat je nu eenmaal toerist bent en de mensen van het land waar je te *gast* bent dat maar moeten accepteren. Dat vind ik een zeer arrogante houding, eerlijk gezegd.

  5. Top | #35

    Standaard

    Klopt,ik ben ook zo iemand die zich aanpast.Als ik in Japan op de grond moet zitten of in Turkije mijn schoenen uit moet doen dan doe ik dat.Maar er zijn mensen die niet maanden vantevoren zich voorbereiden net als ons.Maar ik vind wel dat een land begrip moet tonen oor de toeristen die er komen.

    Een goed voorbeeld is Frankrijk.Als je in Disneyland Parijs bent spreekt niemand Engels tenzij je een buitenlandse parkmember tegenkomt.Ik vind dat echt schandalig dat alles daar in het Frans is.De buitenlandse toerist moet maar leren Frans praten vinden ze.

  6. Top | #36
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Helmond
    Berichten
    752

    Standaard

    Wij geven ALTIJD tip en slechts als de service extreem slecht is geweest minder dan 15%.

    Overigens, over de opmerking hierboven dat de rekening van een restaurant nooit tegen kan vallen, nog het volgende:

    Een paar jaar geleden hadden we met een groep van 5 volwassenen diner in Wolfgang Puck's in DownTown Disney. De meesten van ons bestelden vanaf de kaart, maar mijn zwager bestelde een "special" (de "Surf & Turf"). Van de specials werd netjes de prijs genoemd en zijn gerecht was met $39 zowel de duurste special als duurder dan wat dan ook op de kaart. Aan het einde van de special vroeg de waiter nog of er een extra lobster-tail moest worden toegevoegd. Omdat er nogal wat lobster-liefhebbers aan tafel zaten werd al snel akkoord gegeven. De prijs van die lobster-tail werd niet genoemd... Over de kwaliteit van de gerechten niets dan lof, maar toen de rekening kwam en voor de lobster-tail extra $70 in rekening werd gebracht moesten we nog wel even slikken... We hebben de waiter heel duidelijk gemaakt dat we ons "genomen" voelde en dat hij zo niet met klanten om kon gaan. Ook hebben we dat zijn manager gemeld. De waiter bleef volhouden dat hij de prijs wel had genoemd. We hebben uiteraard de rekening normaal betaald, echter de tip werd pijnlijk nauwkeurig op 15% uitgerekend...

  7. Top | #37
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orangedevil
    Klopt,ik ben ook zo iemand die zich aanpast.Als ik in Japan op de grond moet zitten of in Turkije mijn schoenen uit moet doen dan doe ik dat.Maar er zijn mensen die niet maanden vantevoren zich voorbereiden net als ons.
    Onwetendheid is iets anders, dan willens en wetens je niet aan de normen en gewoontes van een land houden. En onwetendheid kan gevaarlijk zijn, zelfs in een ontwikkeld land.
    Maar ik vind wel dat een land begrip moet tonen oor de toeristen die er komen. Een goed voorbeeld is Frankrijk.Als je in Disneyland Parijs bent spreekt niemand Engels tenzij je een buitenlandse parkmember tegenkomt.Ik vind dat echt schandalig dat alles daar in het Frans is.De buitenlandse toerist moet maar leren Frans praten vinden ze.
    Daarin zijn we het dus fundamenteel oneens. Ik ben blij, dat alles niet een homogeen geheel is. Juist het feit, dat Disneyland Parijs zo Frans is maakt het bijzonder, anders is het gewoon een copie van de Disney parken in de VS. En ik ben blij, dat ik in Frankijk lekker Frans kan praten, zonder dat een Fransman daarom gaat lachen en gauw Engels gaat praten, zoals mijn man regelmatig overkwam als hij in Nederland Nederlands probeerde te praten en zijn Nederlands was meestal beter dan het Engels van de ander .
    Laatst gewijzigd door Michael66; 30-04-12 om 17:14.

  8. Top | #38
    Florida Groupie Natasja L.'s Avatar
    Ingeschreven
    Nov 2004
    Locatie
    Momenteel woonachtig in Great Falls, VA, USA.
    Berichten
    320

    Standaard

    Maar Petra/VS, vind jij dat ik iemand een tip moet geven die mij geen blik waardig gunt en een slechte service verleent. Sorry ik heb ook normen en waarden en ik wil graag met respect behandeld worden. Dan had ze maar wat vriendelijker moeten zijn. Als je dan zo'n slecht salaris hebt dan zorg je toch juist extra goed voor je klanten of zie ik dat verkeerd? Als iemand geen zin heeft om mij fatsoenlijk te helpen ga ik die persoon toch zeker niet daarvoor belonen! Als ik mijn klanten slecht behandel krijg ik dat toch zeker op mijn bord hoor!! Onze stelling is dan ook; Hoe beter de service, hoe hoger de tip. Is het niet veel bijzonders, dan gewoon het minimale, maken ze het echt te bont, jammer dan! Je krijgt wat je verdiend zeggen ze wel eens..............

    PS. Wij, mijn vriend en ik zijn echt geen zuinige Nederlanders, wij kijken niet op een dubbeltje, zeker niet als we op vakantie zijn, dus daar ligt het niet aan!!

  9. Top | #39
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Zoals al vaker gezegd in dit draadje gaat de tip niet alleen naar de serveerder, maar ook naar alle anderen, die aan jouw maaltijd werken.

    Als je slechte service krijgt is de eerste stap naar de manager te vragen en bij hem/haar te klagen. Meestal wordt er dan iets extra's gedaan of tenminste excuses gemaakt. Helpt dat niet, dan kun je het in de tip laten voelen. In de 21 jaar dat ik in dit land woon en heel vaak uit eten ben gegaan zijn de keren, dat we echt boos zijn weggegaan op een hand na te tellen en we zijn niet overdreven meegaand. Geen tip geven is gewoon not done of er moet wel een heel serieuze reden voor zijn.

  10. Top | #40
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Jun 2005
    Locatie
    IJmuiden
    Berichten
    86

    Standaard

    De meeste serveersters/ders doen ook hun best om jou een plezierige maaltijd te bezorgen, omdat ze inderdaad wat meer willen verdienen. Iemand die de klanten niet goed behandeld krijgt het wel op z'n bord hoor, ook als je fooi geeft. Maar dan is het aan jou om naar de manager stappen. Zo'n zaak heeft veel meer aan jouw kritiek dan aan een magere fooi. Dan weten ze waar ze aan moeten werken. Jij wil toch ook feedback op het werk? En jij wil toch ook niet gekort worden omdat je collega een nietsnut is? En hier komen dan dus normen en waarden aan te pas: Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. In dit geval is die regel prima toe te passen.



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •