Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 3 van de 31 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #21

    Standaard

    Afgelopen september ben ik ergens wezen eten en daar hebben we lekker gegeten (geen superbediening) dus wij dachten.......mwoah ff fooi neerleggen.

    Ik denk dat het ongeveer 12% was...het kwam toevallig zo uit met briefpapier.

    Wat doet de brutale serveerster : Stennis choppen aan tafel of het eten niet lekker was enz....Rot op dacht ik....ff opzouten...doe normaal. Ik vond dit dus echt schandalig en heb dus ook niets bijgegeven....de manier waarop was niet normaal. (jaja gierige hollanders)

    Door dit soort incidenten krijg je toch een heel andere kijk op de amerikaan......

  2. Top | #22
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Nieuwegein
    Berichten
    41

    Standaard

    Ik vind dat dat echt helemaal niets met gierige hollanders te maken heeft hoor!
    Als jij vind dat de tip in verhouding stond tot de bediening moet je dat lekker zo houden en als die serveerster zo'n stennis zou maken zou ze van mij er ook niks meer bij krijgen!
    Als ik uiteten ga geef ik altijd een goeie tip maar als de bediening schandalig is dan bekijken ze het maar!!
    Als ze daar afhankelijk zijn van de tip dan neem ik aan dat je daar dan ook je best voor doet!
    Ik heb zelf 5 jaar in de horeca gewerkt dus ik weet dat je gewoon je best moet doen en dat die tip niet zo vanzelfsprekend is!

    Groetjes,Maureen.

  3. Top | #23
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Patje Deur
    Door dit soort incidenten krijg je toch een heel andere kijk op de amerikaan......
    Nou ja, zeg! Een stennis schoppende serveerster geeft je toch geen andere kijk op "de amerikaan"??? Wat belachelijk! Iedere keer als ik op Schiphol aankwam vroeger zat er een verschrikkelijk sjagrijnige vent achter de balie van het geld wissel kantoor, hij was echt niet van het type "Welkom in Nederland", was ook vreselijk onbeschoft tegen buitenlanders. Ik heb me daar enorm aan geergerd, maar dat gaf me dan toch geen andere kijk op "de nederlander"???

  4. Top | #24
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    52

    Standaard

    Ik ga toch weer even een nieuw "fooien bot" in het hondenhok gooien...

    Ik vind het toch echt belachelijk dat er door de bedienig wordt gerekend op minimaal 15 % fooi....

    Wij aten pas bij Outback en de service was echt Super (met de hoofdletter S) ik moest 55 dollar betalen en heb 15 dollar fooi neergelegd... gewoon omdat dit de beste bedienig van de vakantie was... maar als ik dan 3 dagen eerder bij de Pizzahut zit met een "louzy" (excuse my english) bediening...en die joker van een ober durft nog op de bon er bij te schrijven dat "tip not is included" dan zakt mijn broek af.... gewoon 18 dollartjes betaald en geen cent fooi.....

    Fooi moet verdient worden.... en ik zit echt niet op mijn geld :!:
    The truth is out there....... Somewhere.

  5. Top | #25
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Ik raad je aan het boek van Charles Groenhuijsen eens te lezen en te zien, dat de meesten van degenen, die jou bedienen op jouw dure vakantie nog niet de helft van het minimum loon verdienen. En degenen, die in de keuken staan, om jouw bord af te wassen, jouw pizza samen te stellen en meer, nog minder. En toch zijn de meeste serveerders in restaurants ontzettend vriendelijk en krijgen daar heel vaak SHIT voor (zie http://www.waiterrant.blogspot.com).
    Best als je vindt dat je slechte service krijgt (in een Pizza Hut??? Wat verwacht je dan precies??? Hoe goed is de service in NL in een fast food restaurant??), maar vraag dan naar de manager en klaag. Op zo'n manier krijg jij wat je wilt (meestal) en krijgen de mensen achter de schermen, als jij die tip toch geeft, hun verdiende deel.
    Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de tip niet alleen voor degene, die ze zien is.
    Vanavond heb ik pizza besteld en aan huis bezorgd gekregen. Daar was geen bediening bij, maar toch heb ik 15% fooi gegeven. Er zijn allerlei mensen, die aan die pizza hebben gewerkt voor wie die paar dollar ontzettend belangrijk zijn.
    Sorry maar geen fooi geven vind ik ontzettend egoistisch en absoluut nooit iets om je goed bij te voelen. En daar blijf ik bij, ook al is dit bij de zuinige Nederlander geen populaire mening.

  6. Top | #26
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Zoetermeer
    Berichten
    52

    Standaard

    Ik blijf het de omgekeerde wereld vinden.

    Dat ik me moet verantwoorden dat de afwasser in de keuken geen deel van de evt. fooi ontvangt. Laat de ober zich in dit geval maar verantwoorden bij zijn collega's waarom die niks heeft gekregen.

    En ik ben echt wel op de hoogte van de praktijken van de uitbaters van deze gelegenheden (de lange werktijden en zeer slechte salarissen) lijkt mij dus een extra reden om je fooi te verdienen.

    En om nou te zeggen dat ik geen service mag verwachten bij een Pizza hut vind ik helemaal onzin, gewoon normaal bediend worden (zonder snauwen en irritant doen) lijkt mij toch geen probleem.

    Overigens heb ik bij alle andere restaurants en eetgelegenheden gewoon fooi gegeven omdat ik het verder helemaal met Petra eens ben maar in dit gevalletje leek geen fooi mij het beste.

    Groet,
    Henri
    The truth is out there....... Somewhere.

  7. Top | #27
    Stamgast
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    maarssen
    Berichten
    162

    Standaard

    Ik ben het helemaal met je eens Harm,de verantwoording moet in dat geval gezocht worden bij de ober,als hij/zij zich oncorrect gedraagd,weet hij/zij heel goed waar dit aan ligt en ligt de verantwoording dus bij die persoon.Als wij iets fout doen op het werk worden we toch ook ter verantwoording geroepen,en in dit geval is dat het zelfde bij de bediening,ook een kwestie van collegialiteit.
    Laatst gewijzigd door Michael66; 24-11-08 om 18:25. Reden: full quote eruit

  8. Top | #28
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Jun 2005
    Locatie
    IJmuiden
    Berichten
    86

    Standaard

    Ik ben het met Petra eens. Je eten was te eten, je bord was schoon. Degenen die daarvoor zorgen zou je niet moeten benadelen omdat je ober z'n dag niet heeft. (Het is een blijft een momentopname.)

    Natuurlijk mag je ook zeker verschil in bediening verwachten bij de Pizza Hut dan bij de Outback. Daar betaal je gedeeltelijk ook voor. dat is idd nog geen reden om afgesnauwd te worden, maar goed: het is een momentopname. Je weet niet of die knul altijd zo is, of dat ie toevallig een slechte dag heeft, ruzie heeft met iemand, of wat dan ook.

    De tip hoort erbij, en als het niet naar je zin was, dan is het in de VS echt geen rariteit om naar de manager te vragen. Je mag best tegen em zeggen dat je de ober niets vond, die hoort het wel vaker. Dan wordt de ober op het matje geroepen. De zaak kan er ook alleen maar op vooruitgaan. Als niemand zegt dat de obers klote zijn, gaan ze failliet.

    Daartegenover staat dan wel, dat als je het echt goed vond, dat je ook tegen die manager zegt dat je serveerster het goed deed. Hoort de manager graag (is ook eens wat anders dan het geklaag) en de serveerster ook.

    Maar geen fooi geven is zo...mja. niets. Je bestraft mensen die dat niet verdienen, en de slacker die de borden brengt krijgt direct (en dus niet indirect door gebrek aan fooi) het probleem te horen.

  9. Top | #29
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door True1969
    En ik ben echt wel op de hoogte van de praktijken van de uitbaters van deze gelegenheden (de lange werktijden en zeer slechte salarissen) lijkt mij dus een extra reden om je fooi te verdienen.
    Waarom zijn de eigenaars van de restaurants meteen uitbaters? Ze verdienen op iedere $100 vijf dollar, niet echt veel, wel? In Nederland betaal je standaard op iedere maaltijd 19% btw. Hier in de VS is de belasting aan jou geheven veel lager.
    Je betaalt de toilet juffrouw in Nederland toch ook? Dat vind ik nu uitbuiterij. Maar ik betaal, want dat is de gewoonte. Do in Rome as the Romans do.
    En om nou te zeggen dat ik geen service mag verwachten bij een Pizza hut vind ik helemaal onzin, gewoon normaal bediend worden (zonder snauwen en irritant doen) lijkt mij toch geen probleem.
    Tja, ik heb verhalen te vertellen over rot service in soortgelijke restaurants in Nederland en toch kreeg iedereen gewoon zijn salaris. Sterker nog, ik heb onvoorstelbare nare service mogen genieten in Huize Doorn. Dat kon, want ik was "maar" een klant, die toch wel betalen moest. Nogmaals, ben je niet tevreden, praat met een manager. Pas als dat niets uithaalt kun je het in de tip laten voelen.
    Overigens heb ik bij alle andere restaurants en eetgelegenheden gewoon fooi gegeven omdat ik het verder helemaal met Petra eens ben maar in dit gevalletje leek geen fooi mij het beste.
    Heb je ergens over die slechte service geklaagd? Zo niet, dan was het niet het beste.
    Laatst gewijzigd door Michael66; 30-04-12 om 18:13.

  10. Top | #30

    Standaard

    Wij geven ook altijd fooi.Alleen ik ga niet elke keer uitrekenen hoeveel het is. Soms kijk ik gewoon in mijn portemonee.Als ik dan 3 losse dollars heb leg ik dat gewoon neer ,of de rekening nou 12 dollar is of 25 dollar is.

    Persoonlijk vind ik het maar wazig dat de klant een gedeelte van het salaris moet betalen.Waarom betaald de baas dat niet?

    Ook is het wel eens nadelig voor de klant.Voorbeeld.Op Ocean Drive in Miami hebben we gegeten en het viel duurder uit dan we verwacht hadden.(is eenmaal duur daar).Dan is het minder dat je al een hoge rekening hebt en dat je dan ook nog eens fooi moet geven over dat dure bedrag.

    ind het trouwens met belasting ook wel misleidend.Koop je een honkbal shirt van 80 dollar en dan ben je uiteindelijk 95 dollar kwijt.



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •