Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 2 van de 31 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #11
    Regelmatige Bezoeker floridagek's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    22

    Standaard

    Bedankt zeg .
    Maar een tip geef je dus alleen bij dienstverlening dus niet in een winkel of zo? ops:

  2. Top | #12
    Florida Fanaat Eric's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.832

    Standaard

    Precies. In een winkel moet je juist afdingen, dat zie ik de Amerikanen ook vaak doen. Wij Hollanders zijn daar vaak te netjes voor ...
    Tippen hoeft dus alleen bij restaurants, in het hotel 1 a 2 dollar per dag voor het kamermeisje (ook weer gewoon de laatste dag laten liggen) en ik geef bv. ook de chauffeur van een gratis shuttlebus een dollar, maar ik zie veel amerikanen dit nalaten. Oh ja, natuurlijk ook taxichauffeurs.
    Eric
    Laatst gewijzigd door Michael66; 24-11-08 om 18:22. Reden: full quote eruit

  3. Top | #13
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Uh, in een gewone winkel ding je niet af, hoor. We wonen hier niet in Afrika . Je zou dus wel eens niet zo'n aardige reactie kunnen krijgen als je dat probeert. Tenzij je kunt bewijzen, dat je het bij een andere winkel goedkoper hebt gezien, dan krijg je het misschien goedkoper.
    Tips gaan naar:
    Porters, als je die gebruikt voor je baggage, $1 per koffer
    Taxichauffeur, 15% van de ritprijs --- shuttle bus chauffeur $1
    Bellman (persoon, die je helpt bij het hotel, als die er is), afhankelijk van de hulp $1 tot $1 per stuk baggage
    Valet, als je auto voor je geparkeerd wordt, $1
    Kamermeisje, $1 per persoon in de kamer per dag en laat het dagelijks achter, want dan krijg je beter service
    Bediening in een restaurant 15 - 20%
    Gids, bij toeristische attracties -- $1 tot $5 afhankelijk van hoeveel in je groep, alleen als je de rondleiding goed vond
    Andere verdiensten, zoals kapper - 15%

  4. Top | #14
    Stamgast
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Purmerend
    Berichten
    189

    Standaard

    Fooi geven doe je alleen als iemand goed zijn werk doet.
    Als iemand er niets van bakt, bijvoorbeeld slecht eten of slechte bediening in een restaurant zou ik zeker geen fooi geven. Uiteindelijk maak je altijd zelf uit of je fooi geeft of niet! :wink:

  5. Top | #15
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Toledo , Ohio
    Berichten
    43

    Standaard

    Hoe doe je dat dan in Nederland, waar de fooi er automatisch bij inbegrepen is. Maak je er daar dan een scene van als de bediening en eten slecht is ??, zodat ze de fooi er af trekken ??? Hier krijgt het bedienend personeel amper uitbetaald, terwijl ze in Nederland toch in ieder geval minimum loon krijgen.

  6. Top | #16
    Florida Fanaat Eric's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.832

    Standaard

    Als de bediening echt heel slecht is, maar dan moet er wel echt onbeleefd zijn gedaan of zoiets, geef ik inderdaad geen fooi, maar dat is mij in Amerika eerlijk gezegd nog nooit overkomen.
    Als de bediening matig is, dus lang laten wachten, of verkeerd drinken of zo, geef ik wel fooi, maar aangepast, dus zo'n procent of 10.
    Wat we hier wel eens vergeten, is dat de fooien een substantieel deel van het loon uitmaken, en dat het Amerikaanse personeel daarom er alles aan zal doen om het de klanten naar de zin te maken.
    Obers kunnen er ook niets aan doen, als de keuken een keer iets verkeerd doet.
    Eric

  7. Top | #17
    Moderator Ta2 Gerrit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meannie
    Hoe doe je dat dan in Nederland, waar de fooi er automatisch bij inbegrepen is. Maak je er daar dan een scene van als de bediening en eten slecht is ??, zodat ze de fooi er af trekken ??? Hier krijgt het bedienend personeel amper uitbetaald, terwijl ze in Nederland toch in ieder geval minimum loon krijgen.
    Als hier in Nederland het eten slecht is (en dan bedoel ik niet een verkeerde keuze) dan gaat het echt wel terug naar de keuken. Als de bediening te wensen over laat, spreekt dat in de fooi. En dat geldt ook voor de rest van de wereld ! Gelukkig gebeurt dat zelden tot nooit.
    Dat in Nederland de fooi inbegrepen zou zijn is natuurlijk onzin. Dat er hier beter betaald wordt is waar, maar dat betekent nog niet dat ze geen fooi willen "verdienen". Ook in de States zie je soms dat de gratuity included is, maar als we tervreden zijn komt er nog gewoon extra tip bij.
    Ook in Nederland geven we meestal "amerikaanse" fooien, 10>15 % (zo verpest :wink: zijn we al) en dan valt het personeel bijna van z'n klompen, want vaak beperkt de fooi zich tot een paar eurootjes.
    Maar de moraal is, dat als de bediening en/of het eten slecht is je dit kunt laten merken in de fooi (ik blijf erbij dat dit, zeker in de US, weinig tot nooit voorkomt) en je jezelf als toerist niet verantwoordelijk moet gaan houden voor de salarisschaal van het personeel.
    Dat moest ik even kwijt :roll: .
    Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times...... Reisverslagen:DILLIGAF

    AAA Member (All America Addicted) Mission Completed ! All 50 States Visited

  8. Top | #18
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Virginia, USA
    Berichten
    284

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rvd4always
    Fooi geven doe je alleen als iemand goed zijn werk doet.
    Als iemand er niets van bakt, bijvoorbeeld slecht eten of slechte bediening in een restaurant zou ik zeker geen fooi geven. Uiteindelijk maak je altijd zelf uit of je fooi geeft of niet! :wink:
    En dit is nou precies waarom er in toeristen gebieden vaak al automatisch een tip op de rekening wordt gedaan. Geen fooi geven is *not* done!!! Hoe vaak moet ik dat niet schrijven!!
    Stel, de serveerder doet slecht werk, ok, die verdient dan misschien volgens jou geen tip. Maar die tip wordt meestal verdeeld tussen serveerders, bus boys en keukenpersoneel! Die dupeer je dus ook.
    Do in Rome as the Romans do. Ik ga in Nederland toch ook niet weigeren de toiletjuf te betalen omdat ik vind, dat die maar de hele dag zit te zitten.

  9. Top | #19
    Moderator Michael66's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Locatie
    Gouda, Netherlands
    Berichten
    7.923

    Standaard

    De eerstekeer in Florida wist ik niets van fooien en gaf ik meestal een paar dollar, onafhankelijk van de hoogte van de rekening. Nu kijk ik meer naar de diensten die me geleverd zijn door het personeel. Hebben ze veel voor me gedaan, dan geef ik wat meer, hebben ze weinig gedaan dan geef ik heel weinig. Nog steeds onafhankelijk van de hoogte van de rekening. Soms is dat wat meer dan "gebruikelijk" en soms wat mnder. Mijn motto: ik geef wat ik wil geven op basis van mijn beleving, niet wat ze misschien verwachten of "gewoon" is.

    Florida '98, '00, '02, '03, '04, '05, '06, '07, '08², '09, '11, '12, '13, '14, 15²

  10. Top | #20
    Florida Fanaat Eric's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.832

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michael66
    Soms is dat wat meer dan "gebruikelijk" en soms wat mnder. Mijn motto: ik geef wat ik wil geven op basis van mijn beleving, niet wat ze misschien verwachten of "gewoon" is.
    Maar wat we hierdoor in de hand werken, is dat steeds meer restaurants bij buitenlanders gewoon 20% tip bij de rekening tellen, waardoor juist het verschijnsel, dat de bediening in de VS veel beter is dan hier misschien gaat verdwijnen !!
    Niemand kan ontkennen dat het een verademing is om daar geholpen te worden, als je het z.g. Nederlandse personeel bent gewend, die het presteren je in een restaurant totaal te negeren.
    Ik denk, dat als het personeel hier meer afhankelijk was van de fooien, de dienstverlening een heel stuk zou verbeteren.
    Eric



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •