Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 11 van de 31 EersteEerste ... 91011121321 ... LaatsteLaatste
Resultaten 101 tot 110 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #101
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jun 2005
    Berichten
    560

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Jij heeft de visie van de vrouw weer. Uit het verweer van het restaurant kan op worden gemaakt dat de vrouw in kwestie een slechte 'tipper' is (Lam says Covington essentially is a bad tipper and after numerous times of dining and not tipping accordingly, they ran into problems). Het gaat dus blijkbaar niet om dit ene specifieke voorval, maar om al die keren dat ze in het restaurant had gedineerd en niet 'accordingly' heeft getipt.

  2. Top | #102
    Florida Groupie Tinkerbell's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2007
    Berichten
    671

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Teleton Bekijk Berichten
    Ik kan me wel herinneren dat we, in de eerste jaren dat we naar de VS en Canada reisden, niet zo goed wisten hoe we met dat tippen moesten omgaan. We wisten wel dat het van ons werd verwacht, maar we voelden ons onzeker en waren er onhandig mee. Oefening baart kunst, nu tippen we heel bewust.

    Tip van Ton...:-$: Niet krenterig zijn, ruimhartig afronden vooral daar waar er iets extra's voor je wordt gedaan. Het gaat daarbij om kleine dingen. Wij rekenen een vriendelijk woord tijdens de maaltijd daar ook toe.
    De eerste keer hebben we daar ook lopen schutteren en onhandig doen. :???:
    Daarna hebben we besloten om gewoon in elk restaurant standaard de gevraagde 18% te betalen. Disney vraagt 20%.
    Als we dan terug kijken op de afrekeningen is het eigenlijk een te verwaarlozen bedrag en het scheelt een hoop hoofdpijn en vele " blush en rode oortjes" momenten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lindaa Bekijk Berichten
    Dat salaris kan wel laag zijn, maar reken eens uit hoeveel klanten 1 waiter in een uur bediend. Stel dat hij/zij 20 dollar fooi krijgt, boven op de 2,50 dollar die ze verdienen (naar het schijnt, ik weet het niet, lijkt me wel iets meer te zijn), dan hebben ze toch echt niet te klagen?
    Deze fooi is echt niet voor de waitress alleen. Ze moet hem delen met een man of vijf. De busser,de kok enz. Dan worden er ook nog taxes geheven dus uiteindelijk blijft er nog iets van een kwart dollar over of zo.
    Reken een uit hoeveel uren iemand dan moet werken en "smilen" tegen vaak onbeschofte klanten om haar kind eten te kunnen geven,de ziekenhuis rekening te betalen of schoolgeld te betalen.
    Laatst gewijzigd door Ta2 Gerrit; 27-02-10 om 14:24. Reden: berichten samengevoegd
    Web log voor onze mei vakantie : http://slavessunandfun.punt.nl/#430722


  3. Top | #103
    Moderator Ta2 Gerrit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    5.257

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Dat heb je helemaal goed. Er delen heel wat meer mensen mee in de fooienpot.
    Anders zou waitress/waiter zo'n beetje het best betaalde beroep in de US zijn :-)

    Wij houden zelf meestal, puur voor het gemak, maar 20% aan. Dat rekent makkelijker.
    En dan in papieren afrondingen. Die muntjes op tafel vindt ik maar niks.

    Ik heb dat kort na weer een Floridabezoek ook wel eens in Nederland gedaan.
    Ze schrikken zich helemaal rot, en ik zelf naderhand ook wel een beetje ;-)
    Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times...... Reisverslagen:DILLIGAF

    AAA Member (All America Addicted) Mission Completed ! All 50 States Visited

  4. Top | #104
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Locatie
    Bredene - Belgie
    Berichten
    19

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    hallo,

    mijn vraag is de volgende :
    als je een fooi achterlaat, en je betaald bij een centrale kassa, is dat dan op de tafel dat je deze achterlaat, of daar waar je betaald, en als dat op tafel is, hoe weet je dan hoeveel, want je hebt de rekening nog niet gehad. En automatisch volgt dan ook en wat als men dan aan de kassa die tip nog bijrekent ? :?

    christel

  5. Top | #105
    Moderator Ta2 Gerrit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    5.257

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Als je bij een centrale kassa moet betalen, zoals bijv. bij Cracker Barrel, dan heb je de rekening al gehad.
    Die leggen ze, zoals bij de meeste restaurants, bij je neer tegen het einde van je maaltijd.

    Dat wil niet zeggen dat je niets meer kunt bestellen, maar dan heb je hem maar vast.
    Als er fooi bijgerekend wordt, dan staat dat ook al op die rekening.
    Dus je hebt bijna geen kans dat je dubbel betaald, als je de fooi op tafel achter laat.
    En anders kun je dat altijd nog aangeven.
    Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times...... Reisverslagen:DILLIGAF

    AAA Member (All America Addicted) Mission Completed ! All 50 States Visited

  6. Top | #106
    Florida Superfanaat Teleton's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Berichten
    4.244

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xinhier Bekijk Berichten
    want je hebt de rekening nog niet gehad.
    Kleine aanvulling; maak je maar geen zorgen want de rekening wordt al heel snel aan tafel gebracht. Gedurende de maaltijd wordt (soms tot vervelends toe.....:-& gevraagd of alles naar wens is. Zo word je in de gelegeheid gesteld om opmerkingen te maken, bij te bestellen, een doggy bag te vragen etc. De bediening weet zo ook wanneer je je bordje leeg hebt.

    Meestal zal men vragen of je nog iets na wil gebruiken, als dat zo is, wachten ze nog even met de rekening. Wil je niets meer dan is men goed voorbereid en krijg je meestal meteen de rekening met de opmerking dat er geen haast bij is. Take your time.....!

    De gang van zake is per restaurant verschillend op onderdelen, maar als er een centrale kassa is, loopt het min of meer zoals beschreven. De tip leg je op tafel en je loopt weg en betaalt de rekening aan de kassa, komt altijd goed.



  7. Top | #107
    Florida Fanaat JKG's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2008
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    1.539

    Standaard Re: Fooien: hoe en wat

    Soms krijg je inderdaad tijdens het eten al de rekening op tafel, terwijl je nog een ijsje wil ofzo. Kunnen ze weer opnieuw een rekening maken.

    Als er geen centrale kassa is leg ik altijd bedrag+fooi op tafel neer en wacht niet op de waiter als die het druk heeft. Met bonnetjes rekenen ze ook nog uit wat de fooi is (stel rekening is 40 dollar en je legt een biljet van 50 dollar neer en je loopt naar buiten). Aan het eind van de avond telt het machientje uit wat in de pot van de baas moet en wat er over blijft en dat gaat in de fooienpot voor het personeel.

    Gelukkig wordt het nog wel verdeelt onder het personeel, want soms wordt je zo goed geholpen en gaat die betreffende persoon net even een kwartiertje pauze houden en komt een ander afrekenen. Maargoed, hoe meer ervaring je er in krijgt, hoe makkelijker het is, ik had er in het begin ook wat moeite mee om even te snappen hoe het precies werkte en wat je op tafel achterliet of bij kassa zou betalen.

    Trouwens, bij Golden Corral enz. niet vergeten ook wat neer te leggen voor de persoon die elke keer nieuwe borden bij je neerzet voor je de deur uit loopt.

    En om nog even terug te komen op die dame die 18% moest betalen. Dat deden ze expres omdat ze dus al een paar keer geen tip achter had gelaten. Ging dus niet om het 15% gratuity gebeuren voor 6 personen. Het is gewoon een vrek die lekker dr eigen boterhammetjes moet smeren op d'r werk.

  8. Top | #108
    Stamgast natascha666's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2010
    Locatie
    Zeeuws-Vlaanderen
    Berichten
    209

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Deze tip gekregen van een vriend, klopt dit een beetje??; Double the tax en doe er een beetje bij als het goed was?!
    Vindt het toch maar lastig...hoop dat het gewoon op de bonnetjes staat waar we naar toe gaan! :-)

  9. Top | #109
    Florida Fanaat moonlight91's Avatar
    Ingeschreven
    May 2009
    Berichten
    1.072

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    ik geef eigenlijk bij alle restaurants 20 % , lekker makkelijk voor mezelf
    ,maar ik weet ook hoe zwaar horeca is, en hoe slecht het daar betaald

    tenzij ik me mate loos erger aan de bediening dan wil ik best even rekenen
    zo heb ik afgelopen vakantie, ergens maar 12 % achter gelaten,maar het liefst niks, maar das weer zielig voor de kok :wink:
    wat een @#??**^^%@# was me dat,volgens mij afgestudeerd als bootwerker

    de eerste keren dat je gaat eten in amerika ,is het welerg vreemd dat ze je rekening al geven voor je uberhaut klaar bent met eten,maar dat went snel ..
    2010 florida disney..2011 rondje florida..2011 great smoky mountains..2012 memphis/orlando
    2012 key west/everglades/Orlando.2013 Georgia/Florida,2013 halloween Orlando.febr 2015 Orlando
    December 2015 -XMAS in Orlando/oktober 2016-2017Orlando/mrt2018Xmas2018

  10. Top | #110
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door natascha666 Bekijk Berichten
    Deze tip gekregen van een vriend, klopt dit een beetje??; Double the tax en doe er een beetje bij als het goed was?!
    Tax is 6.5% in Florida. Dus als je die verdubbelt zit je op 13%. Met dat beetje erbij zul je dan wel op de 15% zitten..

    Misschien heb je wat aan dit stukje:

    Calculating tip in your head is very simple. If you live in an area where the sales tax is between 7% and 8.5% it’s extremely easy to calculate in your head. You simply double whatever the sales tax is and you get around 15% of the total bill. If you don’t want to use that method however, there is another simple way to calculate the tip in your head:
    1) Suppose your bill is $18.77 and you want to leave a 15% tip. The first thing you want to do is round up or down to the nearest dollar. In this case you round up to $19.00.
    2) Next, you move the decimal to the left one space to get $1.90. (This is 10% of the total bill.)
    3) Now round $1.90 to the nearest dollar which is $2.00 (Still pretty close to 10%).
    4) Divide by 2 to get $1.00. (This is 5% of the total bill. 10% + 5% =15%)
    5) Now add $1.00 to $2.00 and you get $3.00 which is approximately 15% of the total bill.
    If you used a calculator you would see that $2.82 is exactly 15% so your estimate was only 18 cents off. If you round down on step 3 you might want to add 50-75 cents to your calculation just to make sure you don’t shortchange your server. If you feel ok leaving a little extra always round UP.
    NOW, suppose you want to calculate a tip of 20% in your head. That’s even easier!
    1) Suppose your bill is $156.22. Again, the first thing you want to do is round to the nearest dollar which gives you $156.00.
    2) Again move the decimal place 1 place to the left to get $15.60, 10% of the bill.
    3) If you feel comfortable with doubling $15.60 in your head go ahead and double it to get $31.20, 20% of the bill. If not round $15.60 to the nearest dollar which is $16.00.
    4) Double $16.00 to get $32.00. This is approximately 20% of the total bill.
    If you use a calculator to determine the tip on $156.22 you would get $31.24. Pretty close! If you want to master this technique play with a couple of hypothetical amounts using the guidelines outlined above (don’t forget to pad the total if you round down on step 3) until you get the hang of it.
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •