Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 29 van de 31 EersteEerste ... 192728293031 LaatsteLaatste
Resultaten 281 tot 290 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #281
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Oct 2005
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    545

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Zelfde met de bouncer en doorman. :-)

  2. Top | #282
    Moderator Ta2 Gerrit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    5.257

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Ik hang hem hier gelijk op ! 20% loonsverhoging (ex-taks) lijkt me prima.
    Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times...... Reisverslagen:DILLIGAF

    AAA Member (All America Addicted) Mission Completed ! All 50 States Visited

  3. Top | #283
    Florida Fanaat PENPE's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Cape Coral
    Berichten
    1.485

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trails Bekijk Berichten
    Wel naar de VS kunnen (sommigen zelfs meerdere keren per jaar) en dan kan er geen (of te weinig) fooi vanaf?
    Ik ben ook een van die 'sommigen die meerdere keren per jaar gaan', maar voor wat betreft het geven van fooien zit het bij mij wel goed hoor, maak je geen zorgen....

  4. Top | #284
    Vaste Bezoeker Roy Reuter's Avatar
    Ingeschreven
    May 2016
    Locatie
    Rotterdam, NL
    Berichten
    97

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Weet je dat dit echt een issue voor mij is? We gaan in Oktober weer naar Florida, en ik kan me nu al druk maken om de fooien.
    Absoluut niet het geven ervan, maar de etiquette?

    Wanneer wel, wanneer niet? Wij verblijven 22 dagen in een Disney resort. Geef ik dan ook elke dag een fooi aan het kamermeisje? Degene die ons helpt bij het inchecken en echt de tijd neemt? De verkoper in het Disney winkeltje? Disney restaurant? Quick service bediening? Pompbediende?

    Groot probleem voor ons is ook de gewoonte nooit cash bij ons te hebben. Dat zijn wij zo gewend in Nederland en doen dat daar ook, tot we ons herinneren dat het handig is wat contact bij te hebben ivm fooien.
    Als ik bij Starbucks een koffie koop voor $3, geef ik dan 0,30 fooi? Ik ben altijd bang dat ik op een verkeerd moment fooi geef en iemand dan beledig.

    Ik weet nog goed de eerste keer, ook in Disney resort, bracht zo'n mannetje in een golfkarretje ons naar onze kamer en bleef in de kamer staan en wij hadden echt geen idee wat zijn probleem was, maar hij ging niet weg. Na ongeveer een kwartier hadden we zoiets van....oh...wacht, hij wil natuurlijk fooi. Bleek dat we alleen maar een briefje van $20 hadden. Die man blij dat hij is blijven wachten.

    Nogmaals, het is echt niet dat ik geen fooi wil geven, maar heb het soms echt gewoon niet door. Vooral niet in een pretpark, waar ik zoveel leuke dingen om mij heen zie.

  5. Top | #285
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Mar 2007
    Berichten
    1.218

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Ik doe er niet moeilijk over. Ze krijgen een flinke fooi als ik vind dat ze het verdiend hebben en minder als het gewoon goede service was. Over het algemeen weet ik wel wat "normaal" is om te doen. Voor Disney doe ik het zo: Buschauffeur Magical Express ongeveer $1 per koffer (en er zijn genoeg mensen die helemaal niets geven dus dat zou ook kunnen), belman (mannetje in golfkarretje) ook ongeveer $1 per koffer. Kamermeisje $1-2 per dag (blijf vaak wat langer dus al die dagen heeft ze in ieder geval fooi van mij, denk niet dat alle mensen dat doen). Bij quick service geen fooi (wordt ook niet verwacht, zou eerder raar zijn). Bij inchecken geen fooi en ook de verkoper in het winkeltje geen fooi. In restaurants vaak 18-20% fooi, 15% als het niks bijzonders was. Heb in Disney nooit het gevoel gehad dat ze wat verwachten (behalve in de restaurants maar dat is eigenlijk door heel Amerika).
    Verder kan je in Disney de naam van de castmember noteren (ze hebben allemaal een naamplaatje met voornaam en land waar ze wonen) als ze super service hebben geleverd en die naam dan doorgeven via mail of op een enquête. Daar worden ze dan voor beloond, zeker als dat vaker gebeurt.
    Ga er niet over stressen en doe waar jij je goed bij voelt. Die man vh golfkarretje had ik geen $20 gegeven en hij had ook niet om fooi mogen vragen. Ik heb vaker gehad dat ze al bijna weg waren en ik er achteraan moest en nooit dat ze opdringerig waren.

  6. Top | #286
    Stamgast marcelis10's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Locatie
    tilburg
    Berichten
    234

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Ik vind het nog steeds lastig. Als ik ervan uitga dat ze per avond 10 tafeltjes bedienen en 10 dollar gemiddeld aan fooi krijgen hebben ze toch 100 dollar op 1 avond. Is toch een leuk extraatje. Wij geven altijd wel fooi maar inderdaad net naar gelang de bediening. Ik vind eerlijk gezegd 15 tot 20% best veel.

  7. Top | #287
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Berichten
    773

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Alleen is hun basisloon heel laag en moeten ze het hebben van de fooi. Het is in de USA onderdeel van het salaris.

  8. Top | #288
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Berichten
    88

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Geven jullie ook fooi aan de mensen in de supermarkt die je karretje naar de auto brengt?

  9. Top | #289
    Florida Fanaat PENPE's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2005
    Locatie
    Cape Coral
    Berichten
    1.485

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kiamzo Bekijk Berichten
    Geven jullie ook fooi aan de mensen in de supermarkt die je karretje naar de auto brengt?
    Het mag eigenlijk niet ( het kan ze hun baan kosten ) maar wij hebben het in het verleden wel stiekum gedaan ;-)
    At the moment busy planning our 2nd USA/Florida-trip for this year

  10. Top | #290
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Mar 2007
    Berichten
    1.218

    Standaard Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fitzroy Bekijk Berichten
    Alleen is hun basisloon heel laag en moeten ze het hebben van de fooi. Het is in de USA onderdeel van het salaris.
    Klopt. En in Nederland zit het bij de rekening inbegrepen dus als je dan nog fooi geeft komt je misschien ook wel op 20% totaal. Er zijn trouwens ook onder Amerikanen discussies over het geven van fooi. Disney int automatisch 18% fooi bij groepen van (ik dacht) 7 personen of groter in tableservice restaurants.



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •