Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 17 van de 31 EersteEerste ... 7151617181927 ... LaatsteLaatste
Resultaten 161 tot 170 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #161
    Florida Groupie angelique100's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2006
    Locatie
    Zuid Holland
    Berichten
    493

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    En dan geeft je dus echt 148$ ipv 150$,........of je vraagt 2$ terug,...

    Raar,.
    2006 Orlando 2007 Bonita+Orlando 2008 Orlando+Cape Coral 2009 Orlando+Bonita+Keys 2010 Marco Island+Orlando 2011 Cape Coral+Keys 2012 Orlando+Keys 2013 Keys 2014 Keys 2014 New York 2015 Las vegas+Anaheim+LA 2016 Keys 2017 New York- Florida ​2018 Florida




  2. Top | #162
    Florida Groupie SpaceAce's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    593

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Met de CC kan het prima exact op de cent
    Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.huizedenbosch.nl
    en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar omgeving Great Lakes & more: https://usatour2018.wordpress.com/

  3. Top | #163
    Florida Groupie Yvet's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    622

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Over een fooi achterlaten in een hotel:
    Het meest verstandige is om iedere dag een fooi achter te laten.
    En dat werkt 2 kanten op, voor de housekeeping en voor jou.....
    De housekeeping omdat als je er meerdere dagen verblijft het niet altijd zo hoeft te zijn dat iedere dag dezelfde housekeeping bij jou komt schoonmaken, dus dan geef je aan het eind iemand een fooi voor in het ergste geval 1x schoonmaken en de ander(en) die zijn geweest niks. Als je iedere dag tipt dan tip je dus ook echt degene die je kamer schoonmaakt.
    Voor jezelf omdat als je iedere dag een tip achterlaat je daadwerkelijk de persoon tipt die je kamer doet en diegene soms daardoor bereid is om iets extra's te doen wat jij vraagt bv extra zeepjes achterlaten (leuk in Disney hotels bv).

    in restaurants, geen fooi achterlaten is het stomste wat je kunt doen.
    Jij denkt dat je dan een statement maakt maar dat doe je juist niet, je wordt alleen maar gezien als die stomme toerist die het niet snapt.
    Als je het statement af wilt geven dat je de bediening belabbert hebt gevonden dan laat je altijd iets achter 10% als je het niet goed vond 5-10% als je het slecht vond en als je het echt niet om aan te zien vond dan laat je een kwartje achter.
    Zo laat jij zien dat je weet dat je fooi behoort te geven maar dat je het slechte service vond.

    Tippen in een restaurant is eigenlijk al ongemertkt opgekropen naar een standaard van 18%.
    De tip wordt trouwens berekend van het bedrag zonder de tax.

    Wij beschouwen onszelf als goede tippers want wij doen eigenlijk bij goede service altijd 20% berekenen van het bedrag inclusief de tax en dan ronden we het af (bij $5,75 naar $6 en bij $5,25 naar $5) als het erg goede service is geweest dan doen we vaak nog een extra bedrag erbovenop tot soms wel 35%...

    Het stoort mij persoonlijk nogal erg als mensen mider fooi geven dan de norm. De cultuur is gewoonweg heel anders (mede daarom ga je immers ook op vakantie weg van je eigen omgeving). Hier in Nederland is de fooi extra, de mensen krijgen gewoon betaald en de fooi is een leuke zakcent erbij.
    In Amerika ligt dit heel anders, de mensen in een positie waarin fooi wordt gegeven krijgen gewoonweg minder betaald omdat het fooi niet als extra wordt gezien maar als salaris. Geef jij dus geen fooi of minder fooi (en dan niet met de reden van slechte service) dan pas je jezelf dus ook niet aan aan de cultuur die er in dit geval in Amerika heerst.

    December 2012 met 8-daagse Disney Fantasy Cruise.
    Mei 2013 met 15-daagse Trans Atlantische Disney Magic cruise


  4. Top | #164
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Sep 2011
    Locatie
    Heiloo
    Berichten
    1.503

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Afgelopen februari was mijn 1e keer Florida, en 1e keer USA. In het begin was het even wennen, maar dat ging snel.
    Ik gaf altijd 20% fooi als het goed was, en dat was het eigenlijk altijd.
    In mijn hotel was ik iets te scheutig, want ik had elke keer zoveel losgeld, dat ik dat maar op het voeteneind van het bed voor de schoonmaakster achterliet. Maar dat was dus 3 a 4 dollar.
    Ach, ik ben op vakantie, en de verzorging was goed. De schoonmaakster(s) waardeerde het ook, want ik had elke dag mijn handdoek in een leuke vorm gevouwen :-)

    @Trails: wat een leuk idee van die "thank you" briefjes, ga die even onthouden voor de volgende keer, die er ongetwijfeld komt ;-)

  5. Top | #165
    Florida Groupie Yvet's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    622

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Nsaat thank you notes vinden Amerikanen het ook echt egweldig super gaaf leuk en zoooo mooi om Delft Blauw te krijgen.
    Het hoeft niet het echte spul te zijn maar wij hebben jarenlang een zak met kleine klompjes en molentjes en dat soort "troep" megenomen om uit te delen aan mensen die echt heel bijzonder waren...

    Een zakje met 10 dubbele klompjes kost rond de €3

    December 2012 met 8-daagse Disney Fantasy Cruise.
    Mei 2013 met 15-daagse Trans Atlantische Disney Magic cruise


  6. Top | #166
    Vaste Bezoeker Briggy's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2011
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    78

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Ik heb er nu al schik voor als ik voor het eerst met mijn vriend naar Amerika ga! Ik geef altijd fooi, maar hij vind dat hij zelf mag beslissen wanneer en hoeveel hij iets geeft. Ik heb proberen uit te leggen dat het de cultuur is en dat je dat moet respecteren, maar volgens mij blijft hij bij zijn mening.

  7. Top | #167
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Mjah. Wij verwachten van buitenlanders ook dat ze zich integreren maar zelf aanpassen in het buitenland - dat doen we dan weer niet
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

  8. Top | #168
    Florida Groupie Yvet's Avatar
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    622

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Briggy Bekijk Berichten
    Ik heb er nu al schik voor als ik voor het eerst met mijn vriend naar Amerika ga! Ik geef altijd fooi, maar hij vind dat hij zelf mag beslissen wanneer en hoeveel hij iets geeft. Ik heb proberen uit te leggen dat het de cultuur is en dat je dat moet respecteren, maar volgens mij blijft hij bij zijn mening.
    laat hem gerust even dit topic doorlezen.
    Wat ook helpt is mss duidelijk te maken wat die cultuur precies inhoud.
    Hier in Nederland is minimum loon en dan neem ik de hoogste €9,27 per uur voor iemand v=boven de 23 en met een werkweek van 36 uur.
    In Amrika ligt de loon van een serveerster of houskeeping rond de $2-$3
    per uur voor een werkweek met veel meer uren.

    December 2012 met 8-daagse Disney Fantasy Cruise.
    Mei 2013 met 15-daagse Trans Atlantische Disney Magic cruise


  9. Top | #169
    Florida Fanaat trails's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2007
    Locatie
    Château Guibert, Vendée, F
    Berichten
    1.833

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yvet Bekijk Berichten
    In Amerika ligt dit heel anders, de mensen in een positie waarin fooi wordt gegeven krijgen gewoonweg minder betaald omdat het fooi niet als extra wordt gezien maar als salaris.
    Ze betalen zelfs inkomstenbelasting over de fooien die ze krijgen. Ik dacht zelfs dat de overheid er van uit gaat dat ze een bepaald percentage ontvangen aan tips en daar betalen ze dus ook belasting over, of ze dat daadwerkelijk krijgen of niet.

    Dit staat op Tripadvisor:
    Why bother tipping? It's not really optional or a reward for good service, is it? In *some* states in the USA, most waitstaff and bartenders in restaurants are paid below the minimum wage, because the employees are expected to make up the difference, so to speak, in tips. This means that a server could earn far above minimum wage on a good night, or hardly break even on a slow night. Servers are even expected to pay income tax on your tips -- they truly are part of their normal wages for the job they do, not just "extra" money for them.

    General rule: 10% usually means you are very unhappy, 15% usually means all was ok, 20% for excellent, and 25% for outstanding.

    Restaurants with table service: Tip 15% of the bill, based on the quality of service. If you receive exceptional service, 15-25% is customary. In major cities of the U.S. however, 20% is considered to be a "good tip".

    Wij hadden bij onze lokale supermarkt wat pakjes met per 5 verpakte bonbonnetjes gekocht en die met de tip achter gelaten. Werd zeer gewaardeerd. Met name omdat ze zo ook het gevoel krijgen dat een ander waardeert wat ze doen.
    Laatst gewijzigd door trails; 01-05-12 om 15:20. Reden: aanvulling
    Florida: 1986, 1992, 1997, 1998, 2000, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016
    West USA: 1979, 1993, 2017, 2019 New York: 1999, 2002, 2012, 2017, Georgia: 2014, 2016
    Alabama: 2016, Arizona: 2017,
    SouthWest: 2017, 2019, Canada: 2017
    www.schoutenjanssen.nl

  10. Top | #170
    Vaste Bezoeker flowerscaper's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2009
    Locatie
    Gouda
    Berichten
    86

    Standaard Re: Fooien: Hoe en wat

    Hoe kijken we aan tegen het tippen van de taxi driver?
    Ik heb daar altijd een beetje moeite mee.
    Vooral als het er een is die half gebrekkig Engels spreekt en waarvan de auto n beetje van de gammele is.
    Aangezien dit vaak het geval is ben ik altijd geneigd een taxi chauffeur niet te tippen.
    ( Het is me overigens vorige week overkomen dat de taxi er top uit zag en zelfs was voorzien van luchtverfrissers en de febreze pompjes in het zicht. een goed sprekende en zeer informatieve driver, deze tippen we uiteraard wel! )



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •