Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 6 van de 31 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Resultaten 51 tot 60 van de 305

Onderwerp: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat

  1. Top | #51
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Toledo , Ohio
    Berichten
    43

    Standaard

    Dit is hoofdzakelijk in toeristische gebieden , en het staat heel duidelijk op de bon vermeld. Veel toeristen hebben geen idee,vandaar. Volgens mij hoef je het niet te betalen , je mag het meer of minder maken.
    Ik zat eens op een terras in Amsterdam, waar een aantal Amerikanen aan de ober over de tip vroegen . Met een uitgestreken gezicht zei hij dat het 15 - 20 % was , maar vermelde niet dat het er al bij inbegrepen was. Dat heb ik er toen maar even aan toegevoegd. Als toerist moet je overal op je hoede zijn.

  2. Top | #52
    Vaste Bezoeker
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    78

    Standaard Fooien

    Hallo,

    ik had eens een vraagje. Hoeveel % tip geven jullie als je tevreden bent. En maken jullie onderscheid qua restaurant. bv, geven jullie meer in een Charlie's Steakhouse of cheesecakefactory dan in een Denny's? (Hoeveel wordt men geacht te geven trouwens).

    Alvast bedankt om te reageren.
    Shoppen in Orlando is super!

  3. Top | #53
    Moderator Michael66's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Locatie
    Gouda, Netherlands
    Berichten
    7.923

    Standaard Re: Fooien wat niet doen en wat wel.

    Handig: de tip-card:


    Florida '98, '00, '02, '03, '04, '05, '06, '07, '08², '09, '11, '12, '13, '14, 15²

  4. Top | #54
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Berichten
    19

    Standaard Tipping is not a place in China

    Ik postte laatst een reactie op fooien in de FAQ
    Met als kop: tipping is not a place in China: zie hieronder, misschien geeft het enige duidelijkheid van het belang van 'tipping'

    Een brief met deze kop (tipping is not a place in china) werd onlangs verspreid onder het vliegpersoneel van een van onze luchtvaartmaatschappijen. Ik hoorde het toen ik aan een stewardess vriendinnetje vroeg wat er normaal was als fooi in de US.

    Vanuit evaluaties waren er klachten gekomen dat de fooien van de Nederlandse crew een beetje aan de lage kant waren. Een dollar is niet meer wat ie geweest is.

    Daarbij komt dat het personeel belasting betaald over de ontvangen fooien. het exacte bedrag kan natuurlijk niet vastgesteld worden, daarom gaat de overheid uit van een gemiddeld bedrag aan fooien dat dagelijks ontvangen wordt. Dit bedrag is aangepast aan de devaluatie van de dollar, maar sommige 'tippers' niet.

    Hen werd geadviseerd om minimaal 2 dollar te geven aan kamermeisjes, kofferdragers, etc. en minimaal 15% van andere rekeningen te tippen.

  5. Top | #55
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Jun 2006
    Locatie
    Sittard
    Berichten
    36

    Standaard Re: Fooien wat niet doen en wat wel.

    Hmmm... ik neem aan dat de lonen dan toch ook aangepast zal worden?? Men moet niet alles maar op de toeristen afschuiven. En ja, kofferdragers.. humm, bedoel je dus 2 dollar per koffer, nou dan draag ik ze toch echt zelf hoor.

    En 15% als minimum voor andere rekeningen, neen... daar hou ik mij ook niet aan, vindt het vervelend dat men dit bijna als een "ongeschreven wet" ziet. Kom op zeg, ik geef fooi ja, maar ik bepaal zelf wat ik geef. Ik zie iemand bijvoorbeeld 4-5 tafels bedienen per uur en de rekening is dan gemiddeld $50, nou dan zou die persoon 5x7,50 moeten krijgen als tip, is dus $37,50!! Kom je op bijna $45 per uur. (natuurlijk hebben ze niet ieder uur zoveel mensen te bedienen)

    Ik blijf nuchter, als een rekening $27 is rond ik het mooi af naar $30. Niet meer en niet minder. Dus niks 15% voor ons.

  6. Top | #56
    Florida Groupie bono's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    603

    Standaard Re: Fooien wat niet doen en wat wel.

    Hoi,

    Hou je er wel rekening mee dat ze per uur zelf maar ongeveer 3 á 3.50 dollar verdienen en ze inderdaad niet elk uur zoveel tafels bedienen en ook niet voor zoveel geld en pp.!!!!
    Ik ben het meer en deel wel met je eens hoor!
    maar als ze nu extra moeten gaan betalen over de tip die ze misschien niet eens krijgen, is wel erg hard hoor!

    maar vind dat het altijd een keus moet blijven en geen moetje!![-X

    gr. monique
    2006 miami,key-west,the everglades,naples,maimi.
    2007 orlando, st augustine, daytona beach, fort lauderdale, clearwater beach.
    2008 Oregon en Washington met alle NP's. En het was super gaaf!!

  7. Top | #57
    Florida Fanaat Eric's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Locatie
    Almere
    Berichten
    1.832

    Standaard Re: Fooien wat niet doen en wat wel.

    Ik blijf nuchter, als een rekening $27 is rond ik het mooi af naar $30. Niet meer en niet minder. Dus niks 15% voor ons.
    Dat kun je hier in Nederland misschien wel maken, maar niet in Amerika.
    Die 15% (echt het minimum, als het er bij in zit, is het meestal meer in de richting van 20%) is NIET alleen voor diegene die je bedient, maar moet met het hele personeel worden gedeeld.
    Verder verdient het personeel inderdaad niet meer dan tussen de 3 en 4 dollar per uur, én moet het belasting betalen over de fooien, en die worden berekent aan de hand van die 15%.
    Werken in een restaurant is zeker geen vetpot, maar bittere noodzaak als bijverdienste voor veel Amerikanen.
    Dus, trek je eigen conclusie.....
    Eric

  8. Top | #58
    Florida Superfanaat
    Ingeschreven
    Oct 2004
    Locatie
    ZH
    Berichten
    2.323

    Standaard Re: Fooien wat niet doen en wat wel.

    Ik heb meerdere malen in de US meegemaakt, dat er iets aangegeven was dat boven een bepaalde groepsgrootte er al 15% op de rekening gezet werd.
    Toen ik er naar vroeg waarom dat was, zei men dat dit was om zaken als bovenstaand te voorkomen.
    Overigens ergens in Nevada deed men het ook voor buitenlanders, zogenaamd als suggestie. Je mag raden waarom.

    Wat belastingen betreft: Voorzover ik weet werkt het met een geschat bedrag per jaar en daarin houdt men met dit soort zaken ook rekening.
    Trouwens bij de grotere zaken waar men moet delen zal dit toch wel via de officiele administratie afgehandeld worden.

    Knaapje
    Laatst gewijzigd door Michael66; 24-11-08 om 17:28. Reden: full quote eruit

  9. Top | #59
    Moderator Ta2 Gerrit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    5.257

    Standaard Re: Fooien wat niet doen en wat wel.

    Dit wordt weer zo'n eindeloze discussie. Je moet gewoon geven wat jij denkt dat normaal is (en dat is in de US dus ± 15 %) en wat je kwijt wil. De één geeft het opgegeven percentage (of de bediening moet wel heel slecht zijn) en de ander rond het bedrag af naar eigen idéé.
    Daar kom je hier op het forum toch niet uit.
    Het enige wat ons wel vaak overkomt is dat je in Nederland ook van die US fooien geeft en ze je dan aan kijken of je wel helemaal goed bent.
    Maar het is nou eenmaal moeilijk "afkicken" ;-)
    Been There, Done That, Will Probably Do It Again.......Many Times...... Reisverslagen:DILLIGAF

    AAA Member (All America Addicted) Mission Completed ! All 50 States Visited

  10. Top | #60
    Moderator Michael66's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Locatie
    Gouda, Netherlands
    Berichten
    7.923

    Standaard Re: Fooien wat niet doen en wat wel.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marisca Bekijk Berichten
    Nou Bij pondarosa worden de dranken geserveerd en kun je buffet zelf bedienen en daar geef je wel weer fooi.
    wat versta jij onder zelfservice restaurant?#-o
    Da's voor mij ook wel een lastige ....
    Bij Ponderosa/Sizzler bestel je bij de kassa je hoofdmaaltijd en neem je zelf je eerste drankje mee, daarna bedien je jezelf bij het buffet. Het enige dat de bediening doet is je refills brengen, borden en bestek neerzetten, tussentijds wat vuil goed meenemen en de boel naderhand opruimen (o ja, en bij Ponderosa aan de 192 zetten ze een kaartje voor je neer waarop staat dat je maar vooral minstens 15% tip moet geven). En is dat 15% waard ...? JA! Als wij daar eten is het meestal voor totaal zon $40, dus die $5-6 kan er nog gemakkelijk van af. Maar da's hoe ik 't ervaar. Zolang ze me maar niet op zitten te jagen ....

    Ken eigenlijk geen andere "selfservice" restaurants ...:-$

    Geen tip geef ik bij fastfood-restaurants en bij de countereetschuren in de parken. Als er al bediening is heeft die m.i. geen meerwaarde. Afhankelijk van de situatie kun je daar wel een dollar of zo achterlaten voor de opruimers. Ze doen soms zo hun best voor je!

    NB: Tip bereken je over de totale rekening EXCLUSIEF tax!!
    Laatst gewijzigd door Michael66; 09-02-07 om 04:48.

    Florida '98, '00, '02, '03, '04, '05, '06, '07, '08², '09, '11, '12, '13, '14, 15²



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •