Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 39 van de 45 EersteEerste ... 293738394041 ... LaatsteLaatste
Resultaten 381 tot 390 van de 442

Onderwerp: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

  1. Top | #381
    Florida Groupie utah's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Locatie
    Vlaamse Ardennen
    Berichten
    528

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Vandaag contact gehad met het bankfiliaal waar we klant zijn : tot 5000€ kan je op eenvoudige vraag laten omwisselen. Zonder kosten. 1 week wachten.

  2. Top | #382
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Locatie
    Lelystad en Sebring
    Berichten
    873

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utah Bekijk Berichten
    Vandaag contact gehad met het bankfiliaal waar we klant zijn : tot 5000€ kan je op eenvoudige vraag laten omwisselen. Zonder kosten. 1 week wachten.

    Heb je wel eens uitgerekend hoeveel geld je ermee verliest?

  3. Top | #383
    Florida Groupie utah's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Locatie
    Vlaamse Ardennen
    Berichten
    528

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Als je meeneemt wat je nodig hebt, hoef je ook niets terug in te wisselen bij terugkomst. Deel cash, deel CC. Waar zit dan het verlies?

  4. Top | #384
    Florida Fanaat mattrob's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zuid Limburg
    Berichten
    1.288

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utah Bekijk Berichten
    Zonder kosten
    Niets is voor niets hè; zal vast een opslag op de wisselkoers zitten. Net zoals wanneer je pint in de USA, denk ik. Dus als ze geen 'extra' kosten rekenen, zou het qua kosten niet uitmaken; hier op voorhand geld wisselen, of pinnen in de USA. Behalve koersverschil natuurlijk ;-) ! Maar dat weet je nooit, en kan positief of negatief zijn.
    Orlando 1999, 2000, 2002, 2002, 2003, 2005, jan 2008, juli 2008, 2009, mei 2010, juli 2010, kerst 2010, jan 2012, juli 2012, nov 2012, juli 2013, nov 2013, juli 2015, juli 2016, juli 2017, nov 2017, juli 2018, nov 2018 http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2018

  5. Top | #385
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Locatie
    Lelystad en Sebring
    Berichten
    873

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utah Bekijk Berichten
    Als je meeneemt wat je nodig hebt, hoef je ook niets terug in te wisselen bij terugkomst. Deel cash, deel CC. Waar zit dan het verlies?
    Reken nou eens uit wat je betaald voor je dollars in Euro's als je cash je geld koopt.
    Kijk dan eens wat je kwijt bent als je in de US pint.
    Om maar te zwijgen over het handelen via b.v. Revolut.
    Maar het kan natuurlijk zijn dat het je geen biet interesseert of dat je gewoon niet handig genoeg bent.
    What ever makes you happy.

    Je had het eerder over 5000 euro omzetten via cash naar dollars via je bank.
    Voor het eventuele bespaarde geld kan je een aardig deurtje open trappen in de states.
    Maar zoals ik al eerder zei doe wat je gelukkig maakt.

  6. Top | #386
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Feb 2005
    Locatie
    Hoorn NH
    Berichten
    292

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    De banken rekenen volgens mij allemaal de GWK Travelex koers. En daar zit de marge al in verdisconteerd. Nog afgezien van opslag als je je CC of pinpas gebruikt.
    Kijk en vergelijk:
    1000 euro aankoop dollars bij wisselkantoor Pottchange: U krijgt 1104,97 dollar
    1000 euro bij de bank (GWK koers): U krijgt 1022,50 dollar
    Toch een slordige 82,47 dollar verschil, bijna 75 euro op dit bedrag.....
    De Rabobank rekent ervolgens nog 1,2 % koersopslag voor elke pintransactie en de ING 1,1 %.

  7. Top | #387
    Florida Groupie utah's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Locatie
    Vlaamse Ardennen
    Berichten
    528

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Het is dus voordeliger om om te wisselen in een wisselkantoor dan steeds met CC te werken of te pinnen ginds?

  8. Top | #388
    Vaste Bezoeker Krullenbol's Avatar
    Ingeschreven
    Feb 2018
    Berichten
    122

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bullyleo Bekijk Berichten
    De banken rekenen volgens mij allemaal de GWK Travelex koers. En daar zit de marge al in verdisconteerd. Nog afgezien van opslag als je je CC of pinpas gebruikt.
    Kijk en vergelijk:
    1000 euro aankoop dollars bij wisselkantoor Pottchange: U krijgt 1104,97 dollar
    1000 euro bij de bank (GWK koers): U krijgt 1022,50 dollar
    Toch een slordige 82,47 dollar verschil, bijna 75 euro op dit bedrag.....
    De Rabobank rekent ervolgens nog 1,2 % koersopslag voor elke pintransactie en de ING 1,1 %.
    Als ik nu via Revolut zou wisselen:

    1000 euro krijg ik direct 1117,87 dollar voor geen kosten verder en direct van mijn bank of cc zonder kosten

  9. Top | #389
    Florida Fanaat mattrob's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Zuid Limburg
    Berichten
    1.288

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Ik was toch ook wel benieuwd, en heb eens even de grootbanken op een rijtje gezet (overigens het niveau medewerkers aan de telefoon of op de chat is bedroevend; al is het misschien niet zo gek dat ze deze detailvragen niet weten):

    Op de eerste plaats doen Rabo en ING niet meer aan leveren van dollars, die verwijzen naar GWK (en die rekenen iets van 9 - 10% opslag op de koers ... mooie winstmarge), en Pottchange, die toch bekend staat om zijn lage tarieven, slechts 1,5% opslag op de koers. ABN Amro kan je nog wel wisselen, die gebruiken ook die GWK koers ... Ook als je op Schiphol laat leveren. Ze schermen dan wel met dat je geen provisie hoeft te betalen, maar met deze wisselkoers ... Ik zou het niet doen !

    Als je geld pint in Amerika, gebruiken de drie grootbanken allemaal een verschillende methodiek (en let op, de bank in Amerika rekent vaak ook nog aantal dollar aan kosten):
    Rabo hanteert 1,2% koersopslag plus vast bedrag afhankelijk van betaalpakket (ga uit van € 3,50)
    ING hanteert 1,1% koersopslag plus € 2,25
    ABN hanteert geen koersopslag, enkel vast tarief van € 2,25

    Als je in een winkel pint in Amerika, dan geldt ook bij deze banken:
    Rabo hanteert 1,2% koersopslag
    ING hanteert 1,1% koersopslag
    ABN hanteert 1,2% koersopslag plus 0,15% per transactie

    Als je daarnaast de tarieven ziet als je geld gaat pinnen met je credit card (van 2-4% van het bedrag aan kosten) ... Dat zou ik dus iedereen afraden. De transactiekosten als je betaalt met credit card verschillen echt per kaart; gemiddeld is het 2% koersopslag, met een enkeling 1,5% en 2,5% opslag.

    Je ziet haast door de bomen het bos niet meer, en daarnaast is het ook nog eens bij medewerkers zelf onduidelijk. Dit is op basis van informatie op internet plus contact met medewerkers (maar die spraken elkaar nog al eens tegen; dan ben ik van website uitgegaan). Bijvoorbeeld geen koersopslag bij ABN als je geld pint; staat op de website en medewerker dacht opslag van 1,2% (wat logischer klinkt), maar na navraag en website, toch zei dat er geen opslag was.

    Dus, wat ik zelf eigenlijk altijd al hanteer, het is het goedkoopste om te pinnen bij een supermarkt, en dan cash-back te doen. Bij de Walmart kan je tot $ 100 cash-back vragen, bij Publix $ 50, en bij anderen vast ook. Dan betaal je alleen de koers-opslag van 1,1% - 1,2%. Als je toch alvast cash wilt halen in Nederland, is Pottchange ook echt erg goedkoop, met 1,5% opslag op de koers.

    Overigens, om het nog ingewikkelder te maken, de banken en credit cards gebruiken niet altijd dezelfde 'basis' wisselkoers; soms van een dag erna, soms de dag van verwerking (kan mss wel 2 of 3 dagen later zijn), etc. Dus daar kunnen ook nog kleine verschillen inzitten.

    Tenslotte, met de Engelse Revolut Card heb je geen wisselkoers-kosten, en kan je maandelijks tot € 6.000 zonder kosten betalen, daarboven nog steeds slechts 0,5% opslag (pinnen kan beperkter, tot € 230 per maand gratis; bij meer pinnen betaal je 2% over dat bedrag aan kosten), dus als je heel berekend bent, kan dat ook nog. Let wel op dat deze Card gezien wordt als een Prepaid creditcard, daar kan je niet altijd mee betalen, en je moet er dus vooraf geld opzetten (die je dan kosteloos in dollars kan omzetten). Ook weer opletten, want ook daar wordt in het weekend weer wel een kleine koersopslag gehanteerd. Het is allemaal complex ;-) !

    Als allerlaatste, dit is allemaal niet dubbel gecheckt door mij, maar even eerste inventarisatie. Er kunnen dus geen rechten aan ontleend worden, hahaha !!
    Laatst gewijzigd door mattrob; 13-08-19 om 19:09.
    Orlando 1999, 2000, 2002, 2002, 2003, 2005, jan 2008, juli 2008, 2009, mei 2010, juli 2010, kerst 2010, jan 2012, juli 2012, nov 2012, juli 2013, nov 2013, juli 2015, juli 2016, juli 2017, nov 2017, juli 2018, nov 2018 http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2018

  10. Top | #390
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Dec 2013
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    263

    Standaard Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?

    Nee.
    Revolut €1000,- = $1117,86

    Pottchange €1000,- = $1104,97

    Afgelopen 2 weken alles met Revolut betaald. Opwaarderen gaat kostenloos via mijn ING Mastercard (direct) of bankoverschrijving (1 werkdag)

    $200,- cash opgenomen (kosten $2,50) waarvan ik nog $160,- over heb. Cash is dus bijna nergens meer nodig.

    Voor Pott Change moet je ook nog eens naar het centrum van Amsterdam waar parkeren reteduur is.
    En op reis met een berg cash vind ik ook een onprettig gevoel geven.

    Het openen van een Revolut rekening is uiterst simpel en regelmatig (nu bijv.) helemaal gratis, sterker nog aanmelden via een andere rekeninghouder levert ieder een tientje op.
    Florida 2007, 2014, 2015, 2016 (2x), 2017 (2x), 2018 (2x), 2019, 2022 (2x), 2023 (2x)
    next: april 2024 & augustus 2024
    Zuidwest USA
    2016, 2017, 2019, 2022



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •