Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: FAQ: Florida (laatste update: 28-04-2010)

  1. Top | #1
    Webmaster Daniel's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    883

    Standaard FAQ: Florida (laatste update: 28-04-2010)

    Hallo allemaal,

    Omdat een aantal vragen elke keer weer naar voren komt leek het me een goed idee om dit soort vragen samen te vatten en te beantwoorden in een FAQ (Frequently Asked Questions). Deze FAQ gaat over algemene vragen met betrekking tot Florida en is ingedeeld in een viertal hoofdstukken: algemene vragen over (vakantie in) Florida, vragen over het reizen van en naar Florida, vragen over autoverhuur en het autorijden in Florida en tot slot vragen over accommodaties in Florida. De informatie uit deze FAQ is o.a. afkomstig van berichten geplaatst op dit forum.

    Met dank aan iedereen die input heeft geleverd!! )

    Algemene vragen over (vakantie in) Florida

    Hoe is het weer in Florida?
    Florida heeft een subtropisch klimaat. Het is er dan ook over het algemeen erg aangenaam, zoals de naam "Sunshine State" ook doet vermoeden. De zomers zijn er lang, warm en relatief vochtig. De winters zijn vrij zacht, maar het kan af en toe wel behoorlijk afkoelen. De gemiddelde temperatuur is er 24 graden en Florida heeft meer dan 300 dagen per jaar zon :sun:

    De huidige weersituatie in Miami:


    De huidige weersituatie in Orlando:


    Hoe zit het met orkanen (hurricanes) in Florida?
    Zoals de meeste mensen wel weten wordt Florida (net als de rest van het Caraibisch gebied) geregeld geteisterd door hurricanes tijdens het officiele Atlantic Hurricane Season wat loopt van 1 juni tot 30 november. Het jaar 2004 bijvoorbeeld kende een zeer actief hurricane season: de stormen Charley, Frances, Jeanne en in iets mindere mate Ivan lieten naast ong. 40 doden een spoor van vernieling achter in Florida. Gelukkig is dit zeer uitzonderlijk. Mocht je onverhoopt toch in een orkaan terecht komen, dan kun je in Florida rekenen op een uitstekende informatievoorziening (o.a. via The Weather Channel) en infrastructuur. Vergeet niet dat ze in Florida al heel veel ervaring hebben opgedaan met hurricanes! Voor het huidige weerbeeld en hurricane informatie kun je hier terecht: http://www.crownweather.com/?page_id=29

    Heb je het hele jaar zonnebrandcreme nodig in Florida?
    Dit is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder je huidtype. Het is altijd verstandig om zonnebrandcreme te smeren als de zon schijnt, ook al voelt het (bijv. door een briesje) niet zo warm aan. Zeker als je net bent aangekomen vanuit Nederland is je huid erg gevoelig voor verbranden. Bij twijfel: smeren!

    Wanneer is de beste tijd om te gaan?
    Uiteraard is dit persoonlijk, maar als je niet gebonden bent aan de schoolvakanties dan zijn de lente en herfst de beste tijd om te gaan. Je vermijdt dan de grootste drukte en de heetste maanden.

    Wanneer is Spring Break?
    De periode waarin Spring Break valt wisselt van jaar tot jaar en van plaats tot plaats. Je moet er rekening mee houden dat het grofweg van eind februari tot eind maart drukker is dan normaal. Voor exactere gegevens zul je even op het internet moeten zoeken, bijv. met Google. Kom je er niet uit, plaats dan een berichtje op het forum; er zijn altijd wel mensen die je helpen zoeken!

    Wat is er qua natuur te zien in Florida?
    Florida kent een aantal natuurgebieden waarvan de bekendste de Everglades en het onderwaternatuurpark John Pennekamp zijn. Deze laatste is te vinden nabij Key Largo. Voor een overzicht van State Parks kun je hier klikken: http://www.floridastateparks.org/ en voor National State Parks hier: http://www.nps.gov/state/fl/

    Waar kan ik leuk winkelen in Florida?

    Net zoals in heel Amerika zijn er in Florida ook talrijke "Malls" te vinden. Dit zijn grote, overdekte winkelcentra. Je vindt er de grootste ketens, maar ook veel kleinere winkels. Vaak is er ook een "Food Court" aanwezig, waar je een ruime keuze aan restaurants vindt. Enkele van de grote Malls in Florida zijn:
    Meer malls vindt je hier: http://www.visitflorida.com/interest...ping/index.php

    Hoe hoog/laag staat de dollar nu t.o.v. de Euro?
    De laatste wisselkoersen vind je hier: http://www.xe.com/ucc/

    Hoe hoog is de BTW in Florida?
    Florida kent géén BTW, maar Sales Tax. De Florida State Sales Tax is minder dan een derde van de BTW in Nederland: 6%. Daarboven wordt er per county meestal een zogenaamde Surtax van 0,5 tot 1,5% bij. Hou er rekening mee dat prijzen in Amerika altijd exclusief Sales Tax zijn. Als je dus in de winkel ziet dat iets $1.00 kost, dan moet je bij de kassa minstens $1.06 afrekenen.
    Hier vind je een overzicht van de surtax-tarieven 2009.

    Sales Tax kun je niet terugkrijgen zoals BTW/VAT.

    Heb ik een credit card nodig als ik naar Florida ga?
    Je hebt niet per se een credit card nodig als je naar Florida gaat, maar het is sterk aan te raden. Veelal wordt bij het autohuren of het inchecken in een hotel gevraagd om een credit card als borg. Soms kun je ook de borg voldoen met cash, maar dit is onpraktisch omdat je vaak met grote bedragen te maken hebt. Daarnaast is een credit card ook handig om te hebben in geval van grotere onvoorziene (medische!) kosten.

    Hoeveel fooi moet ik geven in het restaurant, aan het kamermeisje, etc.?
    Het geven van fooien ("gratuity") is zeer gebruikelijk. Hier in Nederland is het vaak een extraatje, maar in Amerika leven de werknemers vaak van de fooien. De vaste beloning ligt laag en wordt aangevuld met fooien. Dus ook als de service naar behoren is, dient de werknemer een fooi te krijgen. Hoeveel fooi je geeft zou afhankelijk moeten zijn van de service die je krijgt. Hier volgen wat richtlijnen met betrekking tot de hoogte van de fooien. In restaurants geeft men gebruikelijk een fooi van 15-20% van de rekening. Een enkele keer zit het er al bij, maar het staat je vrij om dit te verlagen (of verhogen!). In hotels is het gebruikelijk dat men een dollar fooi per dag achterlaat voor het kamermeisje. Voor het brengen van de koffers naar de kamer geeft men gewoonlijk 1-2 dollar per koffer. Voor een taxirit wordt gewoonlijk 15% van de ritprijs gerekend.

    Waar kan ik zwemmen met dolfijnen?
    Er zijn meerdere plaatsen in Florida waar je kan zwemmen met dolfijnen. Op het forum zijn daar twee onderwerpen over geplaatst: http://www.floridaforum.nl/showthread.php?t=60.

  2. Top | #2
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard Re: FAQ: Florida Algemeen (laatste update: 04-01-2005)

    Vragen over het reizen van en naar Florida

    Welke luchtvaartmaatschappijen vliegen op Florida?
    Alleen met KLM kun je rechtstreeks naar Miami vliegen. Als je met een Amerikaanse airline vliegt heb je een overstap. Meestal is die overstap in New York, Washington DC, Detroit, Atlanta, of Chicago. De Amerikaanse airlines die vanuit Nederland naar Amerika vliegen zijn: United Airlines, Northwest Airlines (ism KLM), US Airways, Delta Airlines en Continental Airlines. Uiteraard zijn er ook nog andere luchtvaartmaatschappijen die vanuit Nederland naar Amerika vliegen. Je kan via Expedia een zoekopdracht geven om uit te vinden welke mogelijkheden er zijn om naar Amerika te vliegen.

    Hoe lang is het vliegen naar Florida?
    Rechtstreeks naar Miami of Orlando is het 9-10 uur vliegen. Als je met een Amerikaanse maatschappij vliegt heb je een overstap en is de totale reistijd afhankelijk van de duur van je overstap. De vliegtijd zal niet heel veel verschillen met rechtstreeks vliegen.

    Bij welke maatschappij heb ik de meeste beenruimte?
    De beenruimte (en stoelbreedte) verschilt van maatschappij tot maatschappij. Van een groot aantal maatschappijen kun je bij http://www.seatguru.com de beenruimte en stoelbreedte vinden. Voor wat betreft maatschappijen die hier niet staan vermeld, kun je het beste op de website kijken van die maatschappij of ze telefonisch benaderen.

    Heb ik een visum nodig voor Amerika?
    Als Nederlander heb je géén visum nodig voor je vakantie naar Amerika, mits je niet langer blijft dan 90 dagen, je er niet gaat werken, je paspoort nog 6 maanden geldig is na terugkomst en je in het bezit bent van een retourticket. Nederland neemt nl. deel aan het zg. Visa Waiver Programma (Programma voor Visum Ontheffing) en als zodanig heb je dus geen visum nodig. Kijk voor meer informatie op: http://travel.state.gov/visa/temp/wi...hout_1990.html.

    Welke formulieren moet ik invullen bij aankomst in Amerika?
    Bij aankomst moet je per persoon één I-94 Immigration Form invullen en per gezin één Customs Declaration Form. De formulieren worden bijna altijd al uitgereikt in het vliegtuig. Dit zijn niet al te lastige formulieren om in te vullen, maar mocht je problemen ondervinden dan kan het cabinepersoneel je daar wel mee helpen.



    Ik ben net terug van Amerika en kom er achter dat mijn I-94W Departure Record (meestal groen of wit kaartje) nog vast zit geniet in mijn paspoort. Wat nu?
    Meestal verwijdert het personeel van de luchtvaartmaatschappij het groene of witte kaartje uit je paspoort, maar soms vergeten ze het ook. Als het vergeten wordt dan betekent het dat je vertrek uit Amerika niet (goed) wordt vastgelegd. Het is jouw verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat dit wordt rechtgezet. Als je dit niet doet, kan het zijn dat de immigratiedienst concludeert dat je het land nooit hebt verlaten en dus langer bent gebleven dan je mag. Dit kan tot gevolg hebben dat je de toegang tot Amerika wordt ontzegd bij een volgend bezoek :!:
    Gelukkig kun je dit heel simpel voorkomen door zelf even in de gaten te houden dat het groene of witte kaartje uit je paspoort wordt verwijderd. Gebeurt dit niet, geef dat dan aan bij het grondpersoneel. Mocht je al weer terug zijn in Nederland, neem dan contact op met de Amerikaanse Ambassade.

    Moet ik mijn koffers op slot doen als ik naar Amerika vlieg?
    Als je naar Amerika vliegt kan het zijn dat je koffers ter controle worden geopend door medewerkers van de Transportation Security Administration (TSA). Als de koffer op slot zit en de medewerkers van de TSA kunnen het slot niet openen, dan zullen ze het slot forceren. Zij zijn echter niet verantwoordelijk voor schade aan het slot of de koffer. Daarom raden zij aan om je koffer op slot te doen met sloten die door hen kunnen worden geopend zonder schade aan te brengen aan het slot of de koffer. Een lijst van sloten die de TSA kan openen vindt je hier. Grote merken als Samsonite en American Tourister vindt je onder andere op deze lijst. Mocht je slot of koffermerk niet op deze lijst staan, dat is het verstandig de koffer niet op slot te doen. Verder is het altijd verstandig geen waardevolle dingen in de koffer te doen.

    Hoeveel check-in bagage mag ik meenemen?
    Dit is afhankelijk van de airline en de klasse waarmee je vliegt. Als je in Business Class vliegt mag je meer meenemen dan wanneer je in Economy Class vliegt. Voor Martinair Economy Class geldt 20kg bagage per persoon. Bij de meeste andere maatschappijen geldt 23 kilo (50 Amerikaanse ponden). Weegt je bagage meer (tot 32 kilo) dan wordt je verzocht om er wat uit te halen of bij te betalen ($25-$100). Voor de exacte bagagelimieten en voorwaarden de airlines kun je het beste even de respectievelijke maatschappijen en hun websites raadplegen.

    Hoeveel handbagage mag ik meenemen?
    Meestal één stuk handbagage en een "persoonlijk item". Dat laatste kan een handtas zijn, of een laptoptas, of iets dergelijks. Maar ook hier hanteren de verschillende maatchappijen verschillende regels. Net als voor maximale maat en gewich. Raadpleeg de website van de maatschappij voor dedetails.

    Moet ik bij een overstap (in Amerika) mijn koffers ophalen?
    Ja, maar alleen op de heenweg. Als je de Verenigede staten inkomt moet te op het "Point of Entry" je bagage inklaren, dus je koffers ophalen en er mee door de douane gaan. Dit is natuurlijk niet echt prettig, maar het is meestal goed geregeld. Vaak kun je de koffers na de douane meteen weer kwijt op de band. Je hoeft dan dus niet opnieuw in te checken. Overigens hoeft dit allemaal niet op terugweg; je koffers worden tijdens de overstap direct naar je tweede vlucht getransporteerd.

    Hoeveel mag ik belastingvrij mee terugnemen uit Amerika?
    Je mag voor € 175 per persoon aan goederen belastingvrij mee terug nemen uit Amerika. Met ingang van 1 december 2008 wordt dit bedrag verhoogd naar € 430. Zie voor meer info de site van de douane.

    Waar kan ik zien hoe lang de wachttijden zijn voor de security checkpoints van de TSA?
    De wachttijden kun je vinden op de site van de TSA: http://waittime.tsa.dhs.gov/. Je kan daar zoeken op airport, dag van de week en tijdstip van vertrek.
    Die gegevens zeggen niet alles, als er namelijk twee of meer toestellen van buiten de VS aankomen lopen de wachttijden behoorlijk op. Een uur of meer kan voorkomen.
    Laatst gewijzigd door Michael66; 10-06-08 om 15:42.
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

  3. Top | #3
    Webmaster Daniel's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    883

    Standaard Re: FAQ: Florida Algemeen (laatste update: 04-01-2005)

    Vragen over autoverhuur en het autorijden in Florida

    Welke autoverhuurmaatschappijen zijn er?
    Amerika kent vele autoverhuurmaatschappijen. De grootste zijn: Alamo, Hertz, Avis, Dollar en Budget.

    Waar moet ik op letten bij het huren van een auto?
    De minimum leeftijd voor het huren van een auto is 21. Daarnaast wordt er vaak een Underage Fee gerekend voor jonge bestuurders. Voor het huren van een auto heb je ook een geldige creditcard nodig. Ook als je vooruit hebt betaald wil de verhuurmaatschappij een borg. Hiervoor wordt op je creditcard een bedrag (meestal $ 250-$500) "gereserveerd. Let op: Dit bedrag gaat van je bestedingslimiet van de creditcard af, dus als je een lage bestedingslimiet hebt is het aan te bevelen om die (tijdelijk) te laten verhogen!
    Valt er aan het eind niets af te rekenen dan wordt de credit card print weer verscheurd. Controleer altijd of je voldoende verzekerd bent en lees ook altijd de voorwaarden goed door!

    Kan ik ook met een navigatiesysteem door Florida rijden?
    Ja hoor. Je kan je eigen navigatieset meenemen of er een huren. Bij Hertz kun je ook het Neverlost navigatiesysteem bij je auto huren voor $6 (extra) per dag. Hier vindt je meer info over autonavigatie in Florida.

    Heb ik een internationaal rijbewijs nodig om een auto te kunnen huren in Florida
    De Amerikaanse ambassade raadt aan om een internationaal rijbewijs mee te nemen. Dit is voornamelijk voor vertalingsdoeleinden. Zie hier het onderwerp over het internationaal rijbewijs. Als alternatief kun je ook een vertaling downloaden. Deze is niet officieel, dus gebruik is op eigen risico! Zie hier: FAQ: Internationaal rijbewijs

    Is het rijden in Amerika lastig?
    Nee! Rijden in Amerika is zelfs prettig. In Amerika wordt langzamer gereden dan in Nederland en ook minder gejaagd. Het principe "Keep your Lane" (verander niet te veel van baan) draagt zeker bij aan het rustige verkeersbeeld. Daarnaast kennen de Amerikanen een regel waarbij je rechtsaf mag slaan door roodlicht, tenzij anders staat vermeld ("No Turn on Red"). Erg praktisch! Overigens is rechts inhalen in Amerika gewoon toegestaan. Wellicht is dat de eerste keer even schrikken/opkijken, maar het went erg snel!

    Hoe werkt het Amerikaanse Highway System?
    De Amerikaanse snelwegen maken onderscheid tussen Interstate Highways en US Highways. Interstate Highways overschreiden de staatgrenzen en kenmerken zich door hogere snelheden en het feit dat er weinig tot geen stoplichten op aanwezig zijn. Daarnaast zit er nog een "systeem" in het Interstate Highway System: Interstates met een even nummer lopen meestal van oost naar west en oneven genummerde Interstates lopen meestal van noord naar zuid. Een aantal belangrijke Interstates in Florida zijn de I4, I75 en de I95. US Highways gaan vaak dwars door steden heen en kennen dan ook wel degelijk stoplichten. Een aantal belangrijke US Highways in Florida: US1, US27 en de US92.

    Hoe zit het met snelheidscontroles: wordt er ook geflitst in Florida?
    Naar mijn weten hebben ze in Florida geen (of heel erg weinig) flitspalen. Er wordt daarentegen wel veel gecontroleerd door agenten met laserguns die verdekt staan opgesteld. Te hard rijden in Florida is net zo uit den boze als bij ons, misschien nog wel meer. Probeer je altijd aan de maximum snelheid te houden, dat voorkomt een hele hoop stress en ellende!

    Hoe zit het met alcohol achter het stuur in Florida?
    Ook met alcohol achter het stuur zijn ze streng in Florida en geldt het advies "Niet doen" dus ook hier! Hier kun je eventueel de wet en de straffen nalezen.

  4. Top | #4
    Webmaster Daniel's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    883

    Standaard

    Vragen over accommodatie in Florida

    Waar kan ik het best online een hotel boeken?
    Er zijn diverse websites waar je je hotel (en eventueel vlucht) kan boeken. Ikzelf heb goede ervaring met Expedia. Wellicht niet het allergoedkoopst, maar er staat wel een degelijk bedrijf achter waar je bij problemen op kan terugvallen. Daarnaast hebben ze een goede en overzichtelijke site waar je veel informatie kan vinden over de diverse hotels. Een overzicht van hotels in enkele populaire steden die je kunt boeken via Expedia :

    Een andere betrouwbare site is hotelopia.nl. Een overzicht van hotels in Orlando die zij aanbieden vindt je hier of je kan hier klikken voor hotels elders in Florida.

    Moet ik een hotelkamer boeken of een vakantievilla huren?
    Dit is natuurlijk helemaal je eigen keuze. Als je met 4 personen of meer bent kan het voordeliger zijn om een villa te huren. De meeste vakantievilla's liggen in de buurt van Kissimmee, wat niet ver bij de pretparken vandaan ligt. Bijkomend voordeel van een villa is dat je hier in kan koken en de was doen.
    Er zijn veel reisorganisaties ie villa's aanbieden. Een alternatief is het huren van een woning direct van de eigenaar. Dat kan via vele websites, o.a. deze: www.vrbo.com.

    Zijn hotels duur in Florida?
    Hotelkamers in Florida zijn over het algemeen een stuk goedkoper dan in Nederland. Om een indicatie te geven: voor $50 heb je een prima kamer met alles erop en eraan. Hotelprijzen in Amerika zijn bijna altijd "per kamer, per nacht" in tegenstelling tot Nederland waar het veelal "per persoon, per nacht" is. Uiteraard kun je ook duurdere of goedkopere hotels uitzoeken; de kwaliteit van de kamer zal er dan ook meestal op vooruit of achteruit gaan. Hou er ook rekening mee dat hotelprijzen ook wel afhankelijk zijn van de plaats. Zo zijn hotels in Key West en South Beach behoorlijk prijzig; je zal wat moeite moeten doen om voor onder de $100 dollar terecht te kunnen.

    Kun je een aantal grote hotelketens opnoemen?
    Goedkoop
    Motel 6
    Red Roof Inn
    Econo lodge
    Travel lodge
    Super Motel 8

    Gemiddeld
    Quality Inn
    Days Inn
    Best Western
    Comfort Inn
    Clarion
    Howard Johnson
    Holiday Inn Express
    Ramada
    La Quinta
    Hampton Inn
    Holiday Inn

    Luxe
    Mariott
    Hilton
    Sheraton
    Sofitel
    Hyatt

    Kun je ook kamperen in Florida?
    Ja hoor, geen probleem. Er zijn diverse kampeerterreinen verspreid door heel Florida. De volgende sites geven meer informatie over kamperen in Florida: http://www.floridacamping.com/, http://www.gocampingamerica.com/florida/ en http://www.koakampgrounds.com/where/fl/.

    Zijn er ook Bed & Breakfasts in Florida?
    Ook B&B's zijn goed vertegenwoordigt in Florida. Vooral in Key West zijn ze populair vanwege de hoge(re) hotelprijzen daar. Een paar sites om je zoektocht te vergemakkelijken: http://www.florida-inns.com/, http://www.lanierbb.com/Florida/ en http://www.bbonline.com/fl/.

    Kun je iets vertellen over de Amerikaanse beddenmaten?
    In Amerikaanse hotels zul je vaak een aantal termen tegenkomen met betrekking tot de bedmaat. Een aantal veel voorkomende maten:
    • Twin/Single: de kleinste maat; groot genoeg voor 1 volwassene; vergelijkbaar met een éénpersoonsbed in Nederland.
    • Full/Double: groot genoeg voor één groot persoon of 2 volwassenen. Vaak zie je standaard in een hotelkamer 2 doubles.
    • Queen: extra groot 2 persoonsbed.
    • King: nog groter 2 persoonsbed!

    Hier vindt je een uitgebreider overzicht: http://www.csgnetwork.com/bedsizes.html

  5. Top | #5
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard

    Beschikbaar voor uitbreiding van de FAQ.
    Laatst gewijzigd door Michael66; 29-03-08 om 18:46.
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

  6. Top | #6
    Webmaster Daniel's Avatar
    Ingeschreven
    Aug 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    883

    Standaard

    Beschikbaar voor uitbreiding van de FAQ.

  7. Top | #7
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard

    Beschikbaar voor uitbreiding van de FAQ.
    Laatst gewijzigd door Michael66; 29-03-08 om 18:47.
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

  8. Top | #8
    Regelmatige Bezoeker
    Ingeschreven
    Mar 2007
    Berichten
    19

    Standaard Re: FAQ: Florida (laatste update: 29-03-2008)

    De bovengenoemde site van de US ambasssade in NL lijkt niet (meer) te werken: http://www.usemb.nl/

    This page is hosted by the US Department of State's CMS Program. If you are seeing this page, then an error condition may exist. Please contact the CMS Team with as much detail as possible describing this situation.
    De volgende url werkt wel:

    http://thehague.usembassy.gov/

    <Moderator Michael66: Thanx!! Ik heb het aangepast.>
    Laatst gewijzigd door Michael66; 10-06-08 om 15:43.



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •