Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Bagage vertraagd : vergoeding ?

  1. Top | #1
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Berichten
    334

    Standaard Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Op 18 juli jl. vlogen wij naar New York met British Airways. Door de chaos op Heathrow Londen waren al onze koffers vertraagd. Uiteindelijk hebben we twee volle dagen geen enkele van onze koffers gehad.
    Nu had ik gelukkig wel wat kleding en een paar basis-toiletspullen in de handbagage gedaan waardoor we niets hebben hoeven aan te schaffen.

    Nu vroeg ik mij af of we desondanks recht hebben op een vergoeding.
    Ik lees alleen over het kunnen declareren van de zelf ter plaatse aangeschafte hoognodige benodigdheden, maar die hebben wij dus niet. Maar het was wél een gemis dat we niet over onze volledige spullen konden beschikken én vooral de zorg elke dag óf ze wel aankomen.

    Ik vermoed zelf dat ik nergens recht op heb, we hebben tenslotte geen extra kosten gemaakt omdat we zo slim waren wat zomerkleding in onze handbagage te doen. Maar leuk is anders natuurlijk en het heeft toch wel veel tijd gekost. Te beginnen in de lange rij bij het vliegveld voor de bagageclaim. We waren niet de enigen namelijk, bijna niemand had zijn koffers dus er stond een enorme rij. Terwijl we anders al naar het hotel hadden gekund, kon dat nu pas door dit gedoe een paar uur later. En elke dag checken waar de koffers zijn etc.

    Wie weet zie ik iets over het hoofd en blijk ik wel ergens recht op te hebben, dan zou dat alleen maar mooi zijn. Ik reken nergens op.
    Weet iemand dit?

  2. Top | #2
    Florida Groupie utah's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Locatie
    Vlaamse Ardennen
    Berichten
    528

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Heb je een verzekering lopen via Europe ASSISTANCE? Daar kan je een claim indienen. Of anders via de luchtvaartmaatschappij zelf aanklagen.

  3. Top | #3
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Berichten
    334

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Nee, die verzekering heb ik niet. Wel een gewone reis-/annuleringsverzekering.
    De vluchten zijn trouwens geboekt via een reisbureau, heeft het nog zin om hen te benaderen?

  4. Top | #4
    Florida Groupie utah's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Locatie
    Vlaamse Ardennen
    Berichten
    528

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Zou ik zeker doen.

  5. Top | #5
    Florida Groupie Terpies's Avatar
    Ingeschreven
    Mar 2018
    Berichten
    424

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Heb je deze bagagevertraging dekking in je reisverzekering zitten?
    Heb even nagekeken in de voorwaarden van mijn doorlopende reisverzekering via AMEX: Als je bagage langer dan 4 uur is vertraagd heb je recht op 275 euro per persoon, na 48 uur heb je nog eens recht op 125 euro. Je moet wel bonnetjes bewaren.
    Ik weet niet of het ook uitbetaald wordt als je geen bonnetjes hebt, dat hangt van je verzekering af denk ik.

    Weet trouwens niet of deze situatie onder overmacht valt... maar dat hoor je vanzelf
    Laatst gewijzigd door Terpies; 19-08-19 om 10:46.
    If it ain't Dutch it ain't much

  6. Top | #6
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Berichten
    334

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Inmiddels contact gehad met het reisburo. Zij verwezen door naar de reisverzekering en die geven aan dat er geen financiële schade is geleden, en dus geen recht op compensatie. Begrijpelijk en ook wel een beetje zoals verwacht...

  7. Top | #7
    Florida Groupie utah's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Locatie
    Vlaamse Ardennen
    Berichten
    528

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Wat is financiële schade? Bijkomende kleding moeten kopen? Wat met morele schade? Je koffers zijn er niet. Je kan je niet settelen. De eerste dagen ben je bezig met deze historie waardoor je vakantie in mineur start.
    Als dit als precedent start, mogen straks alle maatschappijen te laat zijn met je bagage. Want ze hoeven zich toch geen zorgen te maken over enige financiële aansprakelijkheid. Een commerciële tegemoetkoming zou hier m.i. wel op zijn plaats zijn. Niet?

  8. Top | #8
    Florida Superfanaat Teleton's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Berichten
    4.244

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utah Bekijk Berichten
    Een commerciële tegemoetkoming zou hier m.i. wel op zijn plaats zijn. Niet?
    Precies: Niet! Het reisbureau doet immers wat je van hen mag verwachten: ze geven uitleg hoe je verder kunt handelen. In dit geval is er kennelijk geen materiële schade dus dan houdt het al snel op. Niet?

    Een vergoeding of tegemoetkoming van het reisbureau is pas aan de orde wanneer je een pakketreis hebt geboekt. Wanneer je schade hebt, kan je voor een claim terecht bij de veroorzaker van de schade en dat is in dit geval de luchtvaartmaatschappij. Pas wanneer je kunt aantonen dat de vervoerder je geen passende vergoeding geeft, schakel je de reisverzekering in.

    De reisverzekering zegt hierover dat je bij vermissing van bagage altijd een PIR (Property Irregularity Report) op moet laten maken door de luchtvaartmaatschappij. Vervelend? Zeker! Tijdrovend? Nou en of! Maar of je daar nu direct een smartengeld vergoeding voor mag eisen, gaat wel een beetje ver.

    De verzekeringsmaatschappij verwijst niet voor niets eerst naar de vervoerder. Vergeet niet dat een verzekering voortkomt uit het solidariteitsbeginsel. We leggen met zijn alleen een premie in die de verzekerden in bepaalde gevallen recht geeft op een uitkering. Hoe hoger de uitkering, hoe hoger de premie. Dus kies maar of je voor iedere tegenvaller tijdens je vakantie een vergoeding van je verzekering wil claimen.

    In iedere reisverzekering worden onvoorziene reis- en verblijfskosten gedekt. Wanneer er kosten zijn die niet door een andere partij worden vergoed, kan je een claim bij je reisverzekering indienen. Zij zullen de gemaakte kosten in redelijkheid vergoeden en vragen daarvoor een bewijs van de schade: De PIR, de afwijzing van de claim en jouw bonnetjes! Wie eist, bewijst dus als je geen bewijs kunt overleggen,wordt het met je verzekeringsmaatschappij kwaad kersen eten.

    Achteraf piepen over de hoogte van vergoedingen en voorwaarden heeft weinig zin. Je had immers vooraf kunnen weten welke vergoedingen jouw luchtvaartmaatschappij of je verzekering doet in geval van vermissing van je bagage. Vind je die vergoeding te mager? Zoek dan een verzekeringsmaatschappij of vervoerder die wel aan jouw verwachtingen voldoet. Terpies noemt een mooi voorbeeld dus je kunt zo overstappen maar het zou mij niet verbazen dat ook die verzekering pas uitkeert als de vervoerder in gebreke blijft.

    Dat alle luchtvaartmaatschappijen zich volgens jouw redenering nu ineens geen zorgen meer zouden hoeven maken over zoekgeraakte of te laat afgeleverde bagage, is volkomen uit de lucht gegrepen en bangmakerij. Volgens het Europees Hof zijn luchtvaartmaatschappijen tot €1230 per passagier aansprakelijk voor verloren bagage. De begrenzing is absoluut en dekt zowel de immateriële als de materiële schade.

    Luchtvaartmaatschappijen stellen, binnen de grenzen van de wet, vaak zelf de hoogte van de vergoeding vast en ik zie bedragen van rond de €1300. Je vindt dat in hun algemene voorwaarden. Naarmate de bagage langer vertraagd is, neemt de vergoeding toe. Sommige maatschappijen geven je direct na aanmelding van de vertraging al een cheque of betaalkaart waarmee je de eerste kosten kunt betalen.

    De voorwaarden voor een vergoeding verschillen per maatschappij maar bij het verstrekken van een PIR zal je gevraagd worden naar je boarding pas en je barcode van het ontvangstbewijs van je bagage. Voor een claim geldt een bepaalde termijn waarbinnen je de schade moet melden. Verder wordt de schade wegens vertraagde bagage alleen uitgekeerd op de heenreis. Gebeurt het op de thuisreis, dan gaat men er van uit dat je daar nog wel een schone onderbroek en een tandenborstel hebt liggen.
    Laatst gewijzigd door Teleton; 21-08-19 om 17:46. Reden: bedrag aangepast



  9. Top | #9
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jun 2016
    Berichten
    334

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door utah Bekijk Berichten
    Wat is financiële schade? Bijkomende kleding moeten kopen? Wat met morele schade? Je koffers zijn er niet. Je kan je niet settelen. De eerste dagen ben je bezig met deze historie waardoor je vakantie in mineur start.
    Als dit als precedent start, mogen straks alle maatschappijen te laat zijn met je bagage. Want ze hoeven zich toch geen zorgen te maken over enige financiële aansprakelijkheid. Een commerciële tegemoetkoming zou hier m.i. wel op zijn plaats zijn. Niet?
    Ik ben het wel met jou eens hoor.
    Zo voelt het wel ja. Het gemak waarmee het weggewuifd wordt, terwijl het gewoon niet de gewenste start van je vakantie is. En het is gewoon balen dat je niet bij je spullen kunt.
    Een vergoeding zou toch wel als een begripvolle geste voelen en dan heb ik het niet over 1.000,= p.p. Meer de erkenning van het ongemak dat je hebt ervaren.



    Volgens mij heb ik geen PIR rapport gekregen ?
    Wel een bonnetje met een nummer erop waarmee ik op een website kon inloggen en de status kon volgen.
    Maar of dat een zgn. PIR-rapport is, ik heb geen idee. Heb geen ervaring hiermee.

    Ik heb naast dat bonnetje wel de koffer-tags en boardingpassen bewaard, en de mails met ‘bagage update dtatus’ per koffer.

    Ik zou het via de vliegmaatschappij BA nog kunnen proberen, maar als ik de website lees bij bagage claims, lees ik dat dir binnen 3 weken na ontvangst van de koffers had gemoeten. Dat is dus al even geleden (we ontvingen ze 20 juli jl.)

    Wat zouden jullie doen?
    Het erbij laten zitten of toch nog via BA proberen?

  10. Top | #10
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Sep 2011
    Locatie
    Heiloo
    Berichten
    1.503

    Standaard Re: Bagage vertraagd : vergoeding ?

    Heb dit gelezen en niet gereageerd. Maar ik moet nu toch zeggen dat ik het eens ben met Teleton.
    Het is vervelend ja, meer dan vervelend zelfs, zou er zelf ook van balen. Maar ik hou er zelf altijd wel rekening mee door echt onmisbare spullen in mijn handbagage te doen.
    Maar je hebt geen financiële schade geleden, en daar draait het toch om.
    Stel dat je kleding en toiletartikelen aan had moeten schaffen had je dat vergoed gekregen, en dat is niet meer dan logisch.
    Maar nu? Zou er nog geen minuut aan verspillen. Gebeurd, vergeten en doorrrrr.
    Reisverslag: Orlando 2012 + 2013 + 2014 + 2015 http://cindyhelmich.blogspot.nl/
    Reisverslag: Florida 2016 + NY 2016 + Florida 2017 + Florida 2018 + Florida 2019 + Florida 2020 + NY 2022 http://cindyinflorida.blogspot.nl/



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •