Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

  1. Top | #1
    Florida Groupie Fleurida's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2009
    Berichten
    569

    Standaard Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Met ingang van 9 Oktober worden de regels voor invaliden in Disneyworld aangepast.
    Mensen met een invalidekaart krijgen dan een pasje voor een attractie met een toegangstijd die gelijk is aan de wachttijd van de gewone rijen. Ze kunnen dan terugkomen op die tijd en hoeven niet in de rij te wachten maar krijgen geen voorrang meer. Uitgebreid in dit nieuwsbericht van CNN te lezen.

  2. Top | #2
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Vind vooral dit stukje interessant:

    No proof of disability is required under either the current or new policies. Asked why Disney couldn't keep the current system and require disabled guests to provide proof of disability, Disney spokeswoman Suzi Brown said, "Due to confidentiality laws, we're limited in the information we can ask."
    Hebben ze in de US geen pasje dat je Disabled bent?
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

  3. Top | #3
    Newbie
    Ingeschreven
    Dec 2007
    Berichten
    12

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Njit, dan moet je eerst terug gaan naar de basis in de US wetgeving. Bedrijven mogen geen van dergelijke informatie verlangen indien men een gelijke dienst levert. Levert men een betere dienst, dan wél. Dus bijv. vraagt een Amerikaan een handicapped placard aan (invalide parkeerkaart) dan dient men door een medisch proces te gaan en e.e.a. aan papierwerk te overleggen. Immers, men vraagt een voorziening aan die niet als gelijkwaardig maar als beter beschouwd wordt.

    Disney wil geen béter product leveren, maar een gelijkwaardig product. Laat ik bij mezelf blijven als voorbeeld. Een van mijn aandachtspunten is dat in een wachtrij het een groot risico is op potentieel levensgevaarlijke blessures voor mij door mensen die niet opletten en "oeps" tegen je aan stoten. Waar je op bijv. Main Street nog ruim om mensen heen kunt navigeren kun je in de lijn niet even "aan de kant" rijden als je Suzie aan ziet stormen achter je omdat ze ietwat te enthousiast is. Dus biedt Disney mij een alternatieve wachtoptie, waardoor ik niet ingebouwd ben maar wel kan wachten en dus die attractie ervaren. Gelijkwaardige voorziening, dus geen recht tot privacygevoelige medische info opvragen.

    Zou Disney echter een systeem hanteren waarbij je gegarandeerd niet hoeft te wachten, is dat een betere ervaring dan een gast zonder beperking. En daarvoor zou Disney dan binnen US wetgeving wel papierwerk mogen opvragen.
    Sommige voorzieningen pakken momenteel in de praktijk anders uit, met als gevolg misbruik, scheve ogen en in het gedrang komen van diegenen die afhankelijk zijn van bepaalde voorzieningen die zeer beperkt zijn. En zie daar, het DAS-systeem is een aanstaand feit.

    Sowieso is het een totaal andere opmaak op dit gebied. De gehele maatschappij in de VS is anders opgezet, cultuur en visie is totaal anders dan die wij hier in NL gewoon zijn. Dat heeft direct invloed op de wetgeving die er in de VS is op gebied van toegankelijkheid van openbare leven etc. maar je ook grote invloed ziet hebben op gezondheidszorg, hulpmiddelen, noem het allemaal maar op.

    En nee in de VS heb je geen "pasje van disability". Hebben we in Nederland ook niet. Sommige mensen hebben een ipk, maar dat is een deelgroep. Zo ook in de VS. Maar belangrijkste is toch weer die totaal andere maatschappij in de VS. Een simpele artsenverklaring bijv. kost de nodige $$$ aan deze kant van de oceaan, waar wij in NL dat totaal ongewoon zijn.

    Als je dat dan naar WDW vertaalt; een pasje zou ook weinig waarde hebben. Het systeem wat Disney ingesteld heeft en het nieuwe systeem zijn niet op diagnose of beperking gebaseerd. Het is niet zo dat je je meld met diagnose of beperking X en dat resulteert in voorziening Y. Nee, er wordt gekeken naar welke obstakels men tegen komt waardoor men zonder voorziening attractie A niet kan rijden, show B niet kan zien etc. Aan de hand daarvan wordt gekeken óf en zo ja hóe daar een mouw aan gepast kan worden. Iets wat kan variëren per attractie overigens. Net zoals Pietje voor Toy Story Mania wellicht wel een voorziening nodig heeft maar voor Soarin niet, of Truus met diagnose ziektezusenzo voor It's a small world een voorziening nodig heeft, waar Miep met diezelfde ziektezusenzo dat niet nodig heeft omdat bij haar ziektezusenzo zich anders gemanifesteerd heeft.

    Overigens verandert er voor de Make-a-wish trip kinderen in de uiteindelijke parkervaring niets. Zij krijgen ook in het nieuwe systeem front of the line, alleen zal Disney deze kaarten niet meer verstrekken maar zal de MAW Foundation deze kaarten beheren.

  4. Top | #4
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Dank je voor dit uitgebreide antwoord! Ik heb er gelukkig nog nooit zelf gebruik van hoeven te maken maar ik snap Disney wel dat ze niet anders kunnen.
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/

  5. Top | #5
    Florida Fanaat
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.530

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Toch vraag ik me altijd af hoe het in Amerika mogelijk dat zo'n grote groep een invalide parkeerkaart heeft. Waar in Nederland het toch erg moeilijk is om zo'n kaart te komen heb ik het idee dat in je Amerka veel makkelijker in aanmerking komt voor een invalide parkeerkaart.
    1998 Californie en Mexico, 1998 Californie, 1999 New York en Californie, 2000 Atlanta en Florida, 2002 New York, 2003 Florida, 2004 Ca, Ne, Ut, Ar, 2005 Florida, Dec 2005/ Jan 2006 Ar, Ne, Ca, Oct 2006 Zuid Oost Amerika, Sept 2007 Zuid Oost Amerika, Mei 2008 New York/Orlando, Mrt/Apr 2009 Texas, Oct 2009 Florida, Apr/mei 2011 Florida, November 2011 Florida, Juni/Juli 2012 GA, SC en FL, Sept/Okt 2013 FL, Feb/Mrt 2014 FL, Dec 2014/Jan 2015 FL, Aug 2015 FL, Juli 2016 CA en AR, April/mei 2018 FL.

  6. Top | #6
    Florida Superfanaat corrus's Avatar
    Ingeschreven
    Apr 2006
    Locatie
    Lelystad, Nederland en Winter Garden, Florida, USA
    Berichten
    3.137

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Een bepaald percentage van de bevolking is invalide, (da's overal zo) maar daar er nu eenmaal meer Amerikanen zijn dan Nederlanders is het aantal dus groter.
    En wat aanvragen betreft het is daar behoorlijk moeilijk om een invalideparkeerkaart te krijgen, zo niet nog moeilijker dan in Nederland.
    Welcome to Florida
    Florida: 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1996, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
    Californië: 1993, 1994, 1995, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019

  7. Top | #7
    Florida Groupie
    Ingeschreven
    Jan 2009
    Locatie
    België, in de winter Florida
    Berichten
    331

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Een gedeelte heeft een militaire achtergrond, in Florida valt toch het grote aantal gebruikers van deze kaart op, waarschijnlijk veel snowbirds, zeker aan de westkust.

  8. Top | #8
    Moderator Michael66's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2004
    Locatie
    Gouda, Netherlands
    Berichten
    7.923

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Disney's officiële respons op de vele ophef rond dit thema:


    Florida '98, '00, '02, '03, '04, '05, '06, '07, '08², '09, '11, '12, '13, '14, 15²

  9. Top | #9
    Newbie
    Ingeschreven
    May 2018
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    12

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Zou een BV Efteling ook eens aan kunnen denken om alle "problemen" mee uit te bannen.
    Gezien het aantal mensen die gebruik maken van de speciale service stijgt is straks de wachttijd daar net zo lang of zelf langer
    als de normale wachttijd.

  10. Top | #10
    Banned User
    Ingeschreven
    Jul 2015
    Berichten
    211

    Standaard Re: Invaliden niet langer voorrang in Disneyworld

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BertH Bekijk Berichten
    ... of zelf langer als de normale wachttijd.
    Nee, dat klopt niet.



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •