Welkom op het Florida Forum!


Dé grootste online community over Florida


  •  » Heb je vragen over je vlucht, accommodatie of autohuur?
  •  » Wil je graag advies voor je reisschema?
  •  » Wil je graag anderen vertellen over je mooie Florida reis?

...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!


Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!

p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!


Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.


Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: FAQ: Tolwegen in Florida en SunPass

  1. Top | #1
    Moderator Njit's Avatar
    Ingeschreven
    Sep 2004
    Locatie
    Den Bosch
    Berichten
    10.138

    Standaard FAQ: Tolwegen in Florida en SunPass

    *** Dit is een gesloten topic. Vragen kun je stellen in het Tolwegen / SunPass Topic ***

    Inleiding

    Wie met vakantie naar Florida gaat, moet rekening houden met tolwegen. Hoewel je op sommige wegen nog contant kunt betalen, gebeurt de tolheffing steeds vaker digitaal. Autoverhuurders hebben verschillende oplossingen voor toeristen en sommigen kopen een eenmalige pas of zelfs een duurzame transponder voor hun reis naar Florida. Een andere mogelijkheid om de tolheffing te voorkomen is het mijden van de tolwegen.
    Vooral voor reizigers die voor het eerst naar Florida gaan, is het lastig om vooraf te bepalen welk systeem voor hen het beste/voordeligste of meest handig is. In dit overzicht leggen we het tolsysteem uit en zetten we de meest gebruikte systemen om tol te betalen met hun voor- en nadelen voor je op een rijtje.






    Verder vind je hier links naar de sites die je de actuele informatie over het tolsysteem in Florida bieden. Vanzelfsprekend is er altijd ook nog een topic op dit forum waar je met vragen en opmerkingen terecht kunt.

    Waar bevinden de tolwegen zich?

    De tolwegen vind je over heel Florida. Wil je de locaties zien en uitrekenen hoeveel tolkosten je kunt verwachten tijdens je trip, kijk dan op
    de Toll Rate Calculator. Een ander handig overzicht van de tolwegen en bruggen vind je hier.

    SunPass

    SunPass is de naam van het Prepaid Toll Programm in Florida. SunPass kan worden gebruikt op vrijwel alle tolwegen in Florida en op de meeste bruggen. Toegevoegd in november 2012: Bekijk de instructiefilm over dit onderwerp http://youtu.be/4l36DhqWwbo

    Hoe werkt SunPass?


    SunPass is een prepaid systeem. Je opent als het ware een rekening bij SunPass en als je een tolpoort passeert, wordt de tolheffing van je saldo afgeboekt. De registratie bij de tolpoort geschiedt door een chip in een transponder. Er zijn twee soorten transponders die beide op de voorruit bevestigd moeten worden. De meest gebruikte transponder door de toeristen is de Mini Transponder. Deze transponder is o.m. verkrijgbaar bij de Publix supermarkten. Hij is bedoeld voor eenmalig gebruik en kost $ 4,99. Wanneer je je rekening opent en activeert, is een minimale storting van $ 10 dollar verplicht. Als je de transponder aanmeldt, wordt het aankoopbedrag op je rekening bijgeboekt. De transponder is dus eigenlijk gratis. Je rekening en je saldo blijven actief, bij een volgend bezoek koop je een nieuwe Mini Transponder. Je bent verantwoordelijk voor voldoende saldo op je rekening. Je kunt dit zelf aanvullen, maar ook automatisch laten verzorgen als er een bepaald minimum saldo wordt bereikt.

    Hoewel de registratie voor de tolheffing via de transponder geschiedt, moet je toch ook het kenteken van je huurauto aan SunPass door geven. Helaas is de transponder niet direct gereed voor het gebruik en moet je, na activering, enige tijd wachten voor de transponder gereed voor gebruik is.

    De transponder is geschikt voor eenmalig gebruik. Heb je pech en moet je de huurauto omwisselen, dan moet je een nieuwe transponder kopen en registreren. Het spreekt voor zich dat je de ‘oude’ transponder zelf uit de auto verwijdert. Op de gebruiksaanwijzing en op de site van SunPass vind je de actuele informatie over het gebruik van de Mini Transponder.

    Voor- en nadelen


    Voordelen:

    • Alles in eigen hand
    • Laagste kosten



    Nadelen:

    • Niet direct gebruiksklaar
    • Zelf saldo bewaken, restsaldo
    • Niet verwijderd? Probleem!

    Toegevoegd op 4 augustus 2011: Voor huurders is er nu nog een optie om de tol elektronisch te betalen. Je kunt telefonisch een Toll-By-Plate prepaid rekening openen. Bel tussen 7:00 en 19:00 uur lokale tijd naar 1-888-824-8655 en geef je debet- of creditcard gegevens door. Verder meld je het kenteken van je huurauto en de periode dat je de auto hebt gehuurd. Het systeem werkt min of meer hetzelfde als bij een SunPass klant, alleen heb je geen transponder nodig. Binnenkort kan je je ook online aanmelden. Meer informatie vind je op de site over All Electronic Tolling.


    FAQ’s SunPass

    Waar vind ik alle informatie over SunPass?

    Op de site van SunPass vind je alle actuele informatie.

    Waaraan herken je de SunPass rijbanen?



    • Met een huurauto voorzien van een aangemelde en geactiveerde Mini Transponder op de voorruit kan je altijd gebruik maken van de tolpoorten die door bovenstaande borden worden aangegeven.

    "SunPass Only"/"EPASS Only"/"LeeWay Only" Lanes werden oorspronkelijk aangelegd voor SunPass-, EPASS- en LeeWay klanten die de tol elektronisch betalen. Op deze rijstroken kan je niet stoppen om cash te betalen. Rij je in een huurauto en heb je voor een Mini Transponder gekozen, dan kan je de rijstroken die voorzien zijn van een van de bovenstaande borden gebruiken. Let op: bij sommige tolpoorten geldt een maximumsnelheid van 25 mph, dit wordt d.m.v. matrixborden aangegeven. Op de autosnelwegen geldt in de regel geen snelheidsbeperking.
    SunPass is ontwikkeld om een snellere doorstroming op de tolwegen te bevorderen. Er zijn nog bemande tolplaza’s en afritten waar je al dan niet contant cash kunt betalen maar deze zullen in de loop der tijd steeds verder in aantal afnemen. Rond Tampa en Miami zijn de tolplaza’s verwijderd en is de elektronische betaling verplicht. Wanneer je geen voorziening hebt getroffen, wordt de tolheffing inclusief een boete door de autoverhuurder via de autoverhuurder geïnd.
    Mocht je geen voorzieningen hebben getroffen en toch op een tolweg zonder tolplaza’s terecht komen, stop dan nooit! Neem de bekeuring voor lief. Onthoud dat de boete voor ongeoorloofd stoppen op de snelweg nog hoger is!

    Kan ik vooraf een Mini Transponder kopen?

    De Mini Transponder is in Nederland en België niet te koop. Je kunt wel een kennis vragen of ze er een voor je mee willen nemen. Hiervoor is op dit forum een topic geopend. De Mini Transponder is ook, zo lang de voorraad strekt, in de Florida Forum Shop verkrijgbaar.

    Waar kan ik een Mini Transponder kopen in Florida?

    Voor een Mini Transponder kan je onder meer terecht bij de Publix, CVS en de AAA. Ook op de service plaza’s zijn ze te koop. Zie voor de adressen de site van SunPass.

    Kan ik zonder Mini Transponder al wel vooraf mijn rekening openen en activeren?

    Aangepast najaar 2011.
    Nee dat kan niet. Alle informatie hierover vind je op de site van SunPass.

    Kan ik met Mini Transponder al wel mijn rekening en de transponder activeren?

    Aangepast najaar 2011.
    Ja, dat kan. Als je al over een Mini Transponder beschikt kan je deze vooraf activeren. SunPass raadt je aan om telefonisch contact met hen op te nemen. Activeren via de site lukt alleen als je een US- of Canadees rijbewijs hebt. Het telefoonnummer en het mailadres vind je op de gebruiksaanwijzing van de Mini Transponder of op de site van SunPass.

    Wat moet ik nu precies allemaal doen om een Mini Transponder die iemand voor me heeft meegenomen te activeren?

    Aangepast najaar 2011.
    Neem contact op of lees de FAQ’s op de site van SunPass .

    Kan ik de sticker van de Mini Transponder bewaren tot mijn volgende vakantie?


    Neen, de sticker is voor eenmalig gebruik. Hij dient direct op de voorruit geplakt te worden, niet in een plastic hoesje o.i.d. Heb je de pech dat je de huurauto moet omruilen, dan heb je ook een nieuwe sticker nodig. Je saldo hou je tegoed zo lang je de rekening laat bestaan.

    Wat als ik de Mini Transponder na mijn vakantie vergeet te verwijderen?



    Dan rijdt de volgende huurder op jouw kosten, tenzij men bij het autoverhuurbedrijf zo vriendelijk is om de sticker te verwijderen. In voorkomende gevallen kan je je account zo snel mogelijk opheffen en de transponder als gestolen melden. Je bent en blijft wel zelf aansprakelijk voor de gemaakte tolkosten tijdens de periode dat de transponder op jouw naam geregistreerd staat.

    Zijn er ook andere transponders?

    Ja, er is ook een portable transponder verkrijgbaar. Lees voor een vergelijking de informatie op de site van SunPass.

    Zijn er ook andere tolwegen?

    Naast de tolwegen waar je met de SunPass kunt betalen, zijn er rond Miami nog andere tolwegen. Het betreft een tweetal causeways:

    Causeways
    De Causeway Division of the County's Public Works Departement verzorgt de toll plaza's op de Rickenbacker en de Ventian Causeways. Beide plaza's bieden de mogelijkheid voor contante en elektronische betaling.

    Rickenbacker Causeway
    Via de Rickenbacker Causeway toll plaza kom je op een 8 baans weg die toegang geeft tot de eilanden van Key Biscane, Virginia Key en de stranden langs de causeway.

    Venetian Causeway
    De Venetian Causeway toll plaza verbindt het vasteland van Miami via een 6-baansweg met Venetian Islands en Miami Beach.

    De gegevens zijn verzameld in mei 2011. Raadpleeg voor de actuele prijzen, voorwaarden etc. altijd de site van SunPass. Lees ook de informatie FAQ: Tol betalen via de autoverhuurder.

    *** Dit is een gesloten topic. Vragen kun je stellen in het Tolwegen / SunPass Topic ***
    Laatst gewijzigd door Michael66; 21-08-16 om 07:32.
    Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/



Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •