bij de alligator farm kun je een airboattour maken...
Welkom op het Florida Forum!
Dé grootste online community over Florida
...dan ben je op het Florida Forum aan het juiste adres!
Ja, ik wil mij graag gratis aanmelden!
p.s.: Geregistreerde gebruikers zien ook nog eens veel minder reclameboodschappen!
Tip! Bouw je eigen Florida fly-drive
Reis met eigen huurauto en ontdek naast de bekende plekken ook charmante vissersdorpjes en verscholen eilanden.
Ik lees veel op het net over de Everglades, maar ben er nog niet uit welke ingang we het beste kunnen nemen naar de Everglades vanuit Fort Lauderdale.
De bedoeling is om na de Everglades door te rijden naar de Keys.
Ik lees veel over het Everglades Safari Park + alligator farm (ligt dit bij elkaar) hoever is dit vanaf Fort Lauderdale? Je rijdt dan door Miami toch? Dat lijk ons wel leuk.
Shark Valley en Homestead lees ik ook het een en ander over.
Wie kan mij vertellen wat de beste optie is (de mooiste ervaring ook)? We willen in ieder geval een airboat trip maken en niet wandelen en fietsen.
bij de alligator farm kun je een airboattour maken...
Laatst gewijzigd door Ta2 Gerrit; 05-07-11 om 13:59. Reden: fqe
Graag zou ik willen weten als we van key West komen en gaan overnachten in Fort Lauderdale of het dan mogelijk is en zinvol om nog een stuk van de everglades mee te pakken? En naar welk gedeelte zouden we dan moeten gaan?
Of zeggen jullie ga maar meteen door naar fort Lauderdale en ga daar iets doen?
Connie
Als je de kans hebt zou ik zeker de everglades bezoeken. Je hebt aan een middag genoeg en zo'n airboat tocht is erg leuk.
1998-2010-2011 Florida
2012 West USA - 2013 New York / Zuiden / Florida - 2014 Noord- en Zuidwest USA / 2015 rondje NY / 2016 West USA / 2017 Florida / 2018 west USA/ 2019 Florida - west USA /
Een airboat ride is niet noodzakelijk om deze in de Everglades te doen...
In de Orlando area zijn er wel 10 verschillende...
Welcome to Florida
Florida: 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1996, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Californië: 1993, 1994, 1995, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Dit deel van de Everglades ligt ten westen van SR 29, tussen US 41 en Interstate 75 in (zie kaartje). Het is geografisch gezien onderdeel van de Everglades, hoewel het gelijknamige nationaal park aan de oostkant van SR 29 en ten zuiden van US 41 ligt. Ik ben er 10 juli heen geweest. Het gebied staat bekend om de bijzonder rijke flora en fauna en stond allang hoog op mijn verlanglijstje.
Vanaf SR 29 vind je bij het plaatsje Copeland een klein bordje dat naar Fakahatchee Strand verwijst. Wij kwamen vanuit het noorden dus voor ons aan de rechterkant. Je komt dan op de W.J. Janes Scenic Drive. Aan een zijstraatje ervan is het Ranger Station. Daar werden we verwelkomd door enkele honderden muskieten en een vriendelijke ranger, die toevallig net kwam aanrijden. Terwijl ik het ongedierte van me af was aan het slaan begon ze uitvoerig over de indoor activities die er ook waren: het bezoekerscentrum van de Everglades en een expositie in het indianendorp. Maar wij kwamen voor de natuur, dus lieten we de suggesties van de ranger voor wat ze waren en zijn doorgereden over Janes Scenic Drive - nadat we enkele tientallen muskieten in de auto hadden doodgeslagen en ons flink hadden ingesmeerd met de muggenolie (met een hoog gehalte aan DEET).
De weg is - net als Loop Road - verhard met een wit soort gruis. Niet geasfalteerd dus, maar redelijk te berijden, in elk geval stukken beter dan Loop Road (die overigens momenteel geheel opgeknapt wordt). Rustig rijden en afremmen voor kuilen en plassen. Taferelen als op Loop Road, waar ik met de uitlaat regelmatig de bodem afschraapte, en plassen zo breed als de weg, vond ik hier niet.
Uit de vele, ook recente, foto's en verslagen die ik op internet over dit gebied had gevonden, had ik me een beeld gevormd over wat te verwachten, maar de werkelijkheid was nogal anders. Ondanks dat het al een maand lang volop regentijd was geweest, was het gebied kurkdroog. Het is grotendeels bebost met de typische moerascypressen, die normaal met hun voeten in een laag water staan, maar nu was de bodem helemaal droog. We hebben welgeteld één poeltje gevonden waarin een alligatorgezinnetje lag: moeder met drie baby'tjes van hooguit 15 centimeter. Waar de andere alligators gebleven zijn weet ik niet; waarschijnlijk hutjemutje in een paar andere natte plekken buiten ons zicht. Doordat het zo droog was viel het er met de muskieten ook heel erg mee.
Wel was de plantengroei prachtig. Ik ben geen botanicus, en van de vele bromelia- en orchideeënsoorten die het gebied rijk is, heb ik er geen herkend, maar ik zag wel dat het veel gevarieerder was dan Loop Road. Heel opvallend waren de enorme koningspalmen die overal in het wild groeien. Dat zijn schitterende bomen overal bovenuit steken en die ook voor veel geld in de tuincentra te koop zijn. Ook hebben we verschillende bloemen gezien die ik nog nergens anders heb zien bloeien. Als je bedenkt dat Fakahatchee Strand in de jaren dertig nog een houtkapgebied was (de route van W.J. Janes is gelegd over een voormalig spoorbaantje om de stammen uit het gebied te vervoeren), dan is te zien dat de natuur sindsdien goed hersteld is. Voor wie graag meer ziet dan vanuit de auto, zijn over andere voormalige spoorbaantjes hiking trails aangelegd. Er worden volgens het foldertje ook guided swamp walks georganiseerd, waar je door het moeras waadt – 'for the adventurous visitors'.
W.J. Janes komt uit op Stewart blvd, een hoofdweg in een ander gebied, het Picayune Strand State Forest. Dit gebied ziet er net zo bizar uit als de geschiedenis ervan is. Het is ooit ontgonnen om een woonwijk te worden waar de gemiddelde Nederlandse vinexwijk tien keer in past. Er zijn diepe kanalen gegraven, wegen aangelegd en geasfalteerd en percelen, die uiteindelijk waardeloos bleken, zijn met zeer agressieve verkoopmethoden verkocht aan zeventienduizend eigenaren. En vervolgens ging het hele project op de fles en van woningbouw is het nooit gekomen. Een aantal jaar geleden is besloten het gebied terug te geven aan de natuur. In de grootste terugkoop-operatie in de Amerikaanse geschiedenis zijn alle eigenaren uitgekocht. Drie gigantische pompinstallaties brengen water naar het gebied dat uiteindelijk weer door het moeras moet gaan stromen. Het rechte stratenpatroon wordt in zijn geheel weer afgebroken op een paar doorgaande wegen na, die voorzien worden van duikers om het water onder de weg door te leiden.
Het contrast met het natuurschoon aan Janes scenic drive vond ik schokkend. Je realiseert je wat een enorm stuk natuur moedwillig vernield is, uiteindelijk voor niets. Er moet duidelijk nog ontzettend veel werk verzet worden om de natuurwaarden van het gebied te herstellen. Ik was blij om te zien, dat langs de doorgaande straten borden stonden: Panther habitat - proceed with caution. Florida's meest bedreigde kat heeft zich in dit gebied weer laten zien. Net als in Fakahatchee Strand zal de natuur in de loop van de jaren langzaam weer terrein winnen en zal dit gebied aantrekkelijker worden voor planten en dieren - en toeristen.
In oudere informatie op internet vind je dat dit gebied een doolhof is van doodlopende, identiek uitziende straten zonder straatnaambordjes, en als je niet heel precies de weg weet, dan raak je hopeloos verloren. Dat is intussen niet meer zo. Op de doorgaande wegen in het gebied na, zijn de straten of weggehaald, of afgesloten met een hek. De belangrijkste kruising, van Stewart en Everglades blvd is met een bordje aangegeven. Daar moet je rechtsaf, naar het noorden toe. Er is nog een gedeelte bereikbaar in het noordwesten van het gebied, waar het bezoekerscentrum is, maar dat heb ik links laten liggen. Everglades bvld kruist Interstate 75, en daarboven begint de bewoonde wereld weer; in de vorm van een wijk die net zo is opgebouwd als Picayune Strand State Forest, maar daar zijn de percelen wel bebouwd met over het algemeen gigantische villa's. Was Picayune Strand al enorm, deze wijk is zeker drie keer zo groot. Vanuit de wijk kun je linksaf richting Naples, of, wat ik gedaan heb, rechtsaf riching Immokalee, weer terug naar mijn huis.
Bij elkaar een interessante rit door een bijzonder gebied. Ik ga ervan uit dat de informatie op internet ook klopt en dat Fakahatchee Strand normaal veel natter is. Bezoekers melden op internet dat ze grote aantallen alligators zien, herten, otters en allerlei soorten vogels. Die heb ik gemist. Misschien ga ik een andere keer nog eens in een ander seizoen en tref ik het beter.
Foto's in het foto-topic.
Laatst gewijzigd door koenkamphuys; 11-07-11 om 01:54. Reden: link naar foto's
Vandaag in Everglades City geweest en dit is echt een aanrader! Veel leuker dan bij Shark Valley, daar werden we op het houten looppad echt achterna gezeten door duizenden muggen! (DEET hielp vandaag niet ofzo?)
Bij het visitorscenter in Everglades city zijn 2 verschillende boottochten (zout of zoet water) te maken.
Wij hebben manatees en dolfijnen gezien.echt een mooie tocht.
Er tegenover zit nog een heerlijk restaurantje waar je lekkere oesters en alligatorvlees (hamburger) kunt eten :-)
Ga eens naar Gatorland in Orlando... Daar heb je dezelfde houten looppaden
Ook daar kun je alligatorvlees eten...![]()
Welcome to Florida
Florida: 1979, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1996, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Californië: 1993, 1994, 1995, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Wie zich echt wil laten verrassen moet naar Corkscrew Swamp Sanctuary.
Prachtige route met verschillende landschappen van de everglades. Toen wij er waren was het er erg rustig en nauwelijks muggen. Als het minder droog is zul je er ook veel alligators kunnen spotten, samen met wasberen, uilen en zelfs zwarte beren. Je volgt een boardwalk van twee mijl ofzo.
http://www.runemassing.nl/archief/162-dag-5-naples-
hoe lang is het rijden van naples naar de everglades, zeg maar naar het leuke gedeelte van de everglades waar dingen te zien zijn en te doen.
gr diana