Wij gaan 22-07-2013 tot 12-08-2013.Met de kassakorting eraf komen we nu op 5614,-.
Voor 4 volwassenen en 2 kinderen.Best aardig dacht ik.Maar als ze nog goedkoper worden
wacht ik liever nog even.Zal is gaan kijken bij fly drive of dat veel scheelt.
Afdrukvoorbeeld
Wij gaan 22-07-2013 tot 12-08-2013.Met de kassakorting eraf komen we nu op 5614,-.
Voor 4 volwassenen en 2 kinderen.Best aardig dacht ik.Maar als ze nog goedkoper worden
wacht ik liever nog even.Zal is gaan kijken bij fly drive of dat veel scheelt.
Ik neem aan dat je je vraag ook echt serieus stelt?
Ik zal in ieder geval even serieus antwoorden.
Als een maatschappij van A naar B wil vliegen op een bepaalde dag moet er aan bepaalde voorwaarden worden voldaan.
1) Er moet een vliegtuig beschikbaar zijn van de airline.
2) De afhandelaar van de airline moet de mogelijkheid hebben om op het gewenste moment personeel ter beschikking te hebben voor het inchecken, het aansluiten van de brug, het laden en lossen van de koffers etc.
3) Er moeten op de luchthaven van vertrek vrije gates beschikbaar zijn (In dit geval Schiphol)
4) Er moet op het moment van vertrek ook ruimte zijn (kwa drukte) om het toestel te laten vertrekken
5) Er moet in de lucht ruimte zijn om de vlucht uit te voeren
6) Er moet op de luchthaven van aankomst ruimte zijn (kwa drukte) om op het gegeven moment te kunnen landen (Op Orlando en Miami)
7) Er moet op de luchthaven van aankomst gates beschikbaar zijn en de afhandeling moet ook beschikbaar zijn op het gewenste moment.
Zoals je ziet heeft de Airline alleen invloed op punt 1, op punt 2 tot en met 7 moet toestemming verkregen worden van diverse andere partijen.
De drukte op de luchthavens en de beschikbaarheid van aankomst en vertrektijden (punt 3 tot en met 7) worden geregeld in zogenoemde schema-slots. Daarmee voorkom je dat er volgens dienstregeling om 14.00 in de middag 67 vluchten vertrekken en om 14.30 geen 1.
Om schiphol even als voorbeeld te houden, Middels die slots is bepaald hoeveel vluchten er per uur kunnen landen en opstijgen, eerlijk verdeeld over dat gehele uur. Op schiphol wordt er vervolgens gewerkt in blokken van 20 minuten en volgens het 2+1 principe. In die 20 minuten wordt een verdeling gemaakt tussen vertrekkende en aankomende vluchten in grofweg de verhouding van 2:1. Of 1:2. BIj de verhouding van 2 aankomende en 1 vetrekkende vlucht is er sprake van een inbound-piek en van 1 aankomende en 2 vertrekkende vluchten sprake van een outbound-piek. Tijdens die pieken zijn er altijd 3 banen in gebruik. 2 voor landen 1 voor vertrek of bij een omgekeerde verhouding andersom. In de daluren (voor 6 uur in de ochtend, na half 10 in de avond) wordt er veelal gewerkt volgens het 1:1 principe, oftewel 1 baan open voor landen en 1 voor stijgen. Het is mogelijk dat een inboundpiek bijvoorbeeld 4 blokken van 20 minuten achter elkaar beslaat voordat er weer een outbound piek is. Mooie voorbeelden van meerdere inbound pieken-bloks liggen rond 6 uur in de morgen, en rond half 11 in de morgen heb je weer meerdere blokken die een outbound piek zijn. Op verzoek kan ik die blokken wel even aangeven.
Even terug naar het onderwerp: Als er geen slots beschikbaar zijn op het gewenste moment, dan kan een Airline die vlucht dus niet op dat gewenste moment uitvoeren. Ook al heeft de airline op dat monent wel 6 kisten tot zijn beschikking, dan nog kan het niet vliegen. Bij het tot stand komen van de dienstregeling van de airline moeten er dus zowel bij de luchthaven van vertrek als de luchthaven van aankomst slots aangevraagd worden. Op sommige velden heb je daarvoor alle ruimte en levert een aanvraag een 100% akkoord op (Zoals bijvoorbeeld op Orlando Sanford), bij sommige luchthavens zijn die slots schaars en is het maar lastig er tussen te komen (London Heatrow is daar een mooi voorbeeld van). Schiphol bungelt er een beetje tussenin. Op sommige momenten zijn slots makkelijker te krijgen dan op andere momenten op de dag. Hoe de slotverdeling verder in zijn werk gaat en hoe een airline aan slots komt en weer kwijtraakt laat ik even in het midden en doet voor de vraagstelling verder niet terzake. Wat wel van belang is voor de vraagstelling is dat er dus bij diverse instanties toestemming moet worden gevraagd om op een bepaald moment aan te komen en te vertrekken en alles wat er omheen hangt, zowel op de luchthaven van vertrek als de luchthaven van aankomst. Dit gebeurd dus in het hierboven omschreven schema-slots, maar dat is nooit gelijk ana de werkelijkheid waar bijvoorbeeld diverse weerstomstandigheden of andere redenen oorzaak kunnen zijn van andere vertrek en aankomsttijden. Dat wordt op het moment zelf bepaald door de verkeersleiding. (actuele slots) (Zo kan het gebeuren dat als jij staat te winkelen en al 3x bent opgeroepen om naar je vliegtuige te gaan, je te laat bij het vliegtuig aankomt. je mag dan nog wel aan boord, maar de vlucht heeft zijn slot gemist en moet weer een nieuwe aanvragen => vertraging.
AL die slots en geplande vluchten etc etc zijn geladen in het CISS. Het Centrale Informatie Systeem Schiphol. Zie het als het computersysteem wat op heel schiphol wordt gebruikt voor het afhandelen van alle vluchten door de afhandeling, luchtverkeersleiding etc etc etc. En (onder andere) vanuit dat systeem komen mijn gegevens.
Heel leuk die kassakorting, maar ze hebben wel eerst in de afgelopen weken de prijzen verhoogd.
Voorbeeld van een reis die ik geboekt heb via een reisbureau.
Prijs 7 december 829 Euro Extra Premium comfort 45 Euro. Totaal 874 Euro
Prijs 10 december 839 Euro Extra Premium comfort 45 Euro Totaal 884 Euro
Prijs 11 december 864 Euro Extra Premium comfort 25 Euro Totaal 889 Euro
Prijs 27 december met 50 Euro kassakorting 829 Euro Extra Premium comfort 45 Euro. Totaal 874 Euro
Per saldo zijn de verschillen niet groot. Conclusie: Het is heel moelijk en een gok wanneer te boeken.
Dus wij kunnen er maar beter vanuit gaan dat onze vlucht om 13.15 gaat....
Jammer hoor.. Oorspronkelijke tijd was 8.00 uur nu 9.30 en waarschijnlijk dus 13.15... Pffff
Wow wat een goede uitleg :) Je hebt mij in elk geval overtuigd: de tijden zijn veranderd naar 13:15. Wel jammer, de vertrek van 0930 en de aankomst van 1425 vond ik wat mooier maargoed we doen het er maar mee :p
Grote kans dat ArkeFly die zooi gewoon (nog) niet updated omdat het (voor mij dan) nog zo ver van te voren is dat ze de kans groot achten dat er nog meer wijzigingen komen.
@Mattie: Vertrekken jullie ook 26 april naar Orlando?
Beste Mattie
Ook ik maak een voorbehoud op mijn website vwb de vluchttijden. Net zoals ArkeFly heer website nog niet update kan dat in het CISS precies eender zo zijn.
Over de lange termijn genomen zijn de CISS tijden vaak de juiste, maar soms worden die op het laatste moment aangepast aan de tijden van de website van arkeFly.
Ik hou het in ieder geval in de gaten voor jullie en zodra er wijzigingen zijn dan horen jullie het.
Vorig jaar trouwens exact hetzelfde geval (zie een pagina of 10 terug), en toen bleken de tijden op www.vliegschemas.nl de juiste.
Nee, wij gaan "pas" 20 september weg.
Dat is fijn. Ik heb inderdaad even teruggelezen en dat stukje wat je bedoelt gezien. Ach het maakt allemaal niet zo heel veel uit zolang het maar geen super vreemde tijden worden (aankomst 03:00 ofzo :p). En al is dat zo: wat doe je er aan hé :)
Vorig jaar kwam ook eerst de kassakorting. Rond de Vakantiebeurs kwam er toen ineens een superaanbieding waardoor wij voor 3 personen op een zeer gunstige prijs kwamen. Het verloop was nagenoeg hetzelfde als nu, eerst die 50 euro korting, dan weer een aanbiedingskorting. Er is haast geen uitkomen aan, maar vorig jaar was dit dus op 12 januari. Verwacht het dit jaar weer, wij wachten er tenminste even op. Vorig jaar moest je dan wel de heen- en terugreis in 3 weken afhandelen. Wij gaan zelf meestal 4 weken, dat was dus op zich wel jammer. Maar voor onderstaand bedrag was het zeer aantrekkelijk. Let wel.... het was ook nog comfortclass, alleen stoelreservering kwam er nog bij. Merkwaardig genoeg is het soms bij de brokers nog goedkoper dan bij Arke zelf. Let daar wel op de extra toeslagen. Meestal komt er zo 50 euro p p toeslag bij. Het mag weliswaar niet meer, maar de meesten houden dit gewoon in stand.
Specificatie te betalen bedrag Bedrag
Arrangement (bestemming: Sanford)
Basis Reissom 3 x € 469,00 € 1407,00
Aanbiedingskorting. 1 x € -870,00 € -870,00
Luchthavenbelasting 1 x € 900,00 € 900,00
Calamiteitenfonds 1 x € 2,50 € 2,50
FlitsKorting 1 x € -150,00 € -150,00
Brandstoftoeslag 1 x € 60,00 € 60,00
Vluchtcorrectie 1 x € 90,00 € 90,00 (was 3x 30 euro Comfortclass heen en terug)
Overige kosten/kortingen
Administratiekosten 1 x € 15,00 € 15,00
Totaalbedrag € 1454,50
Hebben dit traject inmiddels 8 keer gevlogen, maar nog nooit zo goedkoop als in 2012! De vakantiebeurs begint over 2 weken!