Douane Duitsland / invoer
Volgende week gaan we naar Florida. We vliegen vanaf Dusseldorf en op de terugreis landen we daar ook weer.
In Nederland mag je voor 170 euro per persoon aan goederen invoeren. Kan iemand mij vertellen of dat in Duitsland hetzelfde is, of dat daar andere regels gelden?
Tevens ben ik benieuwd of die 170 euro per persoon ook voor kinderen van 7 en 10 geldt.
Re: douane Duitsland / invoer
Het is € 175 per persoon. Kinderen zijn ook personen, dus ook voor hen geldt die € 175. En de regels zijn in Duitsland gelijk aan de NLse regels.
Let wel het is nog pp 175 euro maar dat betekent niet dat je iets t.w.v. €400 koopt en dit bedrag over de meereisende personen kunt verdelen.
Van de Douane site:
Citaat:
Als u meer wilt meenemen
Als u meer wilt meenemen, dan betaalt u belasting over het deel dat uitkomt boven het maximum. Alle andere goederen, waar geen maximumhoeveelheden voor gelden, mag u tot een maximum van € 175 per persoon belastingvrij invoeren. Dit betekent dat als u een artikel koopt met een waarde van meer dan € 175, u bij terugkomst in Nederland over het gehele aankoopbedrag belasting moet betalen. Het maakt niet uit of u de artikelen hebt gekocht in een belastingvrije winkel. Reist u met meer personen, dan mag u het aankoopbedrag niet verdelen met uw reisgenoten.
Voorbeeld
Een echtpaar koopt een camera van € 300. Zij moeten dus over het volledige bedrag belasting betalen.
Koopt u meerdere artikelen die samen boven de € 175 uitkomen, dan hoeft u soms belasting te betalen over slechts een deel van de artikelen.
Voorbeeld
U koopt een horloge van € 125 en een vulpen van € 55. Het totaalbedrag is € 180. U hoeft alleen belasting te betalen over de vulpen.
Re: Douane Duitsland / invoer
Bedankt voor de reacties. Ik heb zojuist de douane even gebeld.
Kinderen hebben hetzelfde bedrag, dus ook die 175 euro om vrij in te voeren. Alleen mogen daar geen alcoholische of rook artikelen bij zitten.
Re: "gesnapt" bij de douane
Nog even iets over schelpen.
Op het forum vertellen wel meer mensen dat ze het leuk vinden om schelpen te zoeken. Ik dus ook.
Alleen....ze mogen niet mee!
Hoe doen jullie dat nu? Gewoon echt niet mee nemen? of stiekum toch een paar?
De eerste keer dat we terug kwamen had ik er een paar in mijn koffer, want ik wist dus echt niet dat je die dingen die bij bossen op het strand liggen niet mee mocht nemen......(sorry blonT)
groetjes Sylvia
Wat is eigenlijk de boete als je toch gesnapt wordt?
Je moet natuurlijk de 19 % BTW betalen en de geldende invoerrechten (wijkt af per soort artikel) maar wat is de hoogte van de boete die er dan nog bij komt?
Ik heb wel eens gehoord dat als je doorloopt en gesnapt wordt maar wel eerlijk vertelt wat je daar gekocht hebt je er dan vanaf komt met alleen het betalen van belasting en invoerrechten, maar als je pech hebt kan je ook nog de boete betalen (daar weet ik dus niet de hoogte van) en als je liegt dan is de boete zeker.
Dus als je gesnapt wordt kan je denk ik maar beter opbiechten want anders kan ook nog de boete betalen.
Ik ben zelf maar een keer gecontroleerd, 10 jaar terug toen ik uit Boston terug kwam.
Had veel kleding en timberlands etc. bij me (alles in de States gedragen), koffer open , graai graai, koffer weer dicht = tot ziens. :-\"
Maar ik denk dat ze nu wel wat strenger zijn met de Dollar koers van nu.
Voorbeeldje voor een iPhone:
Stel dat je besluit om de iPhone niet aan te geven bij de douane. Je bent dan uiteraard veel goedkoper uit, maar je riskeert ook een boete. Geef je niets aan dan betaal je bij de huidige dollarkoers en een salestax van 8,375% voor de 8GB iPhone €276,01 en voor de 16GB iPhone €343,60.
Wordt je gesnapt, dan betaal je een boete die afhankelijk is van het type goederen en het bedrag dat je probeerde te ontduiken. Ook loop je kans dat de iPhone in beslag wordt genomen, zoals al enkele keren op Duitse luchthavens is gebeurd. In Nederland kom je er meestal vanaf met een schikking: dit is een boete die meestal 50% bedraagt van de ontdoken belastingen. Bij de prijs van de 8GB iPhone komt er dan nog €26,17 extra bij zodat je in totaal €354,17 betaalt. Bij de prijs van de 16GB iPhone komt er nog €32,73 bij en betaal je €442,73.
Dit voorbeeld heb ik inderdaad wel eens op een site zien staan.
En ik kom op de luchthaven van Frankfurt Europa binnen dus zal ik daar de aangifte moeten doen.
Voor kleding durf ik het wel aan maar als ik besluit een powerbook mee te nemen ga ik denk ik maar netjes aangifte doen.
Als ik van de 2000 $ 50% boete over de belasting moet betalen is dat zonde en al helemaal het risico dat ze het in beslag nemen. :cry:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Njit
Wordt je gesnapt, dan betaal je een boete zoals al enkele keren op Duitse luchthavens is gebeurd. In Nederland kom je er meestal vanaf met een schikking.
Martijn weet jij hoe het zit als je land op Brussel.
En hoe controleren ze.
als ik de iphone nu in mijn broekzak heb.
moet je dan alles laten zien
dus m.a.w. ook je broekzakken leegmaken.
Ik heb zoiets nog nooit aan de hand gehad.
E ik heb toch al heel erg vaak gevlogen.
Ik heb 2 jaar lang wekelijks 2 a 3 keer gevlogen richting Boedapest.
En nog nooit iets meegemaakt.
Vandaar de vraag.
Pascal