http://www.nrc.nl/binnenland/article...oort_onterecht
Het geldt alleen voor een noodpaspoort, zie de link.
Afdrukvoorbeeld
http://www.nrc.nl/binnenland/article...oort_onterecht
Het geldt alleen voor een noodpaspoort, zie de link.
Nou gelukkig maar!! Hoop paniek zaaien dus!! Ik heb namelijk net 2 maanden een nieuw paspoort en had er weinig zin om dat weer te veranderen omdat we in oktober naar Florida gaan. #-o Ik zal wel dat groene I94 formulier invullen op internet omdat ik afgelopen februari nog heb gereist met mijn oude paspoort.
Bedankt allemaal voor jullie info!! Nu ben ik een stuk geruster! =D>
Groetjes
Veronique
Dus nog even voor de duidelijkheid?? Het gaat hier om nooddocumenten en niet om het gewone paspoort. Ik heb een paspoort uit 2005 en dus zonder chip. En dat is geen probleem??? Anders zou je toch wel een melding krijgen bij het invullen van het ESTA formulier! Pfff! Iedere keer wordt er een boel paniek gezaaid om niks, maar ondertussen ben je wel ongerust.
Wij gaan over 4 weken en wil me natuurlijk niet hoeven omdraaien naar huis.:???:
Hallo beste mensen,weet er iemand of wij op schiphol euro s kunnen inwisselen direct voor dollars.Maakt niet uit of het duurder is dan bij andere banken,willen maar een paar honderd euro wisselen voor onderweg.........:-D
gr mettin
Ja, dat kan.
Er zitten banken en een GWK op schiphol.
Er is volgens mij zelfs een automaat van ABN-AMRO waar je dollars uit kunt halen.
Maar waarom haal je niet op het vliegveld in Florida dollars uit de geldautomaat?
als je op Schiphol de douane door bent staat een automaat, waar je dollars uit kunt halen, en net wat Hannie zegt je kunt ook op het vliegveld in Florida dollars uit de automaat trekken, denk er ook aan dat je losgeld hebt d.i.v. met de tol die je moet betalen
Voor diegene die dit weekend op vakantie gaan, sterkte!
Citaat:
Het komende weekeinde is voor luchthaven Schiphol het drukste van het jaar. Vandaag verwacht de marechaussee, die op de luchthaven verschillende controles uitvoert, de meeste reizigers.
Schiphol zet extra personeel in om de drukke dagen zonder problemen te laten verlopen. Op parkeerplaatsen staan mensen die automobilisten naar een plekje wijzen. In de luchthaven zelf wijzen speciale 'welcome teams' passagiers de weg en beantwoorden hun vragen. Ook probeert de luchthaven het wachtenden naar de zin te maken. Zij kunnen in de vertrekhallen een gratis ijsje krijgen, en muzikanten vermaken hen met meezingers.
De luchthaven verwacht dit weekeinde 453.000 reizigers te verwerken. Dat zijn er 44.000 minder dan tijdens het drukste weekeinde vorig jaar. De reden voor deze lagere verwachting is de recessie, waardoor minder mensen een verre bestemming opzoeken.
Schiphol adviseert reizigers op tijd te komen vanwege de langere wachttijden.
Snellere grenscontrole op Schiphol
Veel reizigers hoeven vanaf 2010 op Schiphol niet meer hun paspoort aan een medewerker van de marechaussee te tonen. Zij kunnen via een automatische grenspassage het land verlaten. Een computer controleert dan de identiteit van de paspoorthouder aan de hand van gelaatsherkenning.
Dit bevestigen Schiphol en het ministerie van Justitie. Het project, met de werktitel No-Q (uit te spreken als no queue, ‘geen rij’ in het Engels) heeft als doel de lange rijen bij de douane te verkorten. Een ergernis van veel reizigers, zegt Schiphol-directeur Jos Nijhuis.
Het gaat om een proef van twee jaar die geldt voor alle Europeanen met een biometrisch paspoort. In Nederland wordt dit soort identiteitsbewijzen sinds 2006 uitgegeven. Deze bevatten een chip waarin naast persoonsgegevens ook persoonskenmerken zijn opgeslagen, zoals gelaatstrekken en sinds september 2009 ook vingerafdrukken.
Foto
Bij een automatische grenscontrole steekt de reiziger zijn paspoort in een apparaat dat de biometrische gegevens uit het document uitleest. Vervolgens wordt er volledig automatisch een foto van de paspoorthouder gemaakt. Een computer controleert of het gezicht op de foto overeenkomt met de gegevens op het paspoort. Iemand die gezocht wordt of nog boetes heeft uitstaan, wordt apart genomen door iemand van de Koninklijke Marechaussee, die ook meewerkt aan het project.
De bedoeling is dat dit proces heel snel verloopt. Maar hoe snel, is nog niet bekend. De pilot dient er juist voor om daar achter te komen, zegt een woordvoerder van het ministerie van Justitie. No-Q is in eerste instantie bedoeld voor passagiers die van Schiphol naar een land buiten het Schengengebied reizen. Reizigers hebben de keuze of zij door een automaat of een mens worden gecontroleerd.
Voor vertrek
Daarnaast begint eind dit jaar een proef met de naam Advanced Passenger Information (API) waarbij alle vliegtuigmaatschappijen die op Schiphol vliegen, verplicht worden voor vertrek de gegevens van passagiers aan de Nederlandse autoriteiten te overhandigen.
Het gaat dan om naam, adres en woonplaats van de reiziger, de leeftijd en het reisdoel. Opsporingsdiensten willen aan de hand van deze gegevens een risicoprofiel van alle reizigers opstellen.
http://www.volkskrant.nl/economie/ar...le_op_Schiphol
Als die computers een beetje snel zijn, en niet te veel kinderziektes vertonen kan dat een mooie tijdswinst opleveren. Op zich vindt ik het wachten niet zo heel erg, maar wel het feit dat ik altijd in de verkeerde rij sta :-)
Ik zou zo'n No-Q systeem liever bij aankomst hebben, of op zijn minst een "residents only" (eigen volk eerst ;-)) loket, zodat dat ook allemaal wat vlotter gaat.
Het API systeem kennen we al, alleen dan gaan onze gegevens naar de DHS.
NEW YORK - De Verenigde Staten hebben luchtvaartautoriteiten wereldwijd gevraagd opperste waakzaamheid te betrachten nadat vrijdagavond een man uit Nigeria probeerde om een Airbus van North West Airlines op weg van Amsterdam naar Detroit op te blazen.
De man, de 23-jarige Nigeriaan Abdul Farouk Abdulmutallab, mengde twintig minuten voor de landing volgens getuigen een poederachtige substantie met een vloeistof en bracht die tot ontbranding. Hierbij was een serie korte ontploffinkjes te horen en ontstond brandlucht.
Enkele passagiers zagen zelfs vlammen. De man, die zat op stoel 19A, werd uiteindelijk gestopt toen een medepassagier zich over enkele stoelrijen op de Nigeriaan wierp. Uiteindelijk wist de bemanning het toestel met aan boord 278 passagiers en 11 bemanningsleden veilig aan de grond in Detroit te zetten.
Al Qaeda
De Nigeriaan heeft inmiddels aan de FBI verklaard in opdracht van Al Qaeda te hebben gehandeld. De man, die in Londen studeert zegt de explosieven in Jemen te hebben gekregen van zijn contacten bij het terreurnetwerk. De Amerikaanse autoriteiten twijfelen of de verklaringen van de student wel kloppen. Abdulmutallab stond op een lijst van verdachten personen, maar niet op de beruchte lijst van personen die niet naar de VS mogen vliegen.
De Amerikaanse president Barack Obama, op vakantie in Hawaii, verhoogde kort na de veilige landing van het North West-toestel de alarmstatus naar oranje. Luchthavens wereldwijd is gevraagd iedere passagier op weg naar de Verenigde Staten extra te controleren. Dit kan in de komende dagen leiden tot lange wachtrijen.
Geavanceerd
“Dit was het echte werk”, vertelde Afgevaardigde Peter King, de belangrijkste Republikein in de commissie voor Binnenlandse Veiligheid in het Huis van Afgevaardigden, die over de mislukte aanslag is geïnformeerd. “Er ging was mis met de bom, die er volgens hem er redelijk geavanceerd uitzag. Dit had rampzalig kunnen aflopen.”
De passagiers aan boord van de NW273 beleefden enkele hachelijke momenten. “Ik wist dat het menens was toen ik de angst in de ogen van het cabinepersoneel zag”, vertelt een geschokte Richelle Keepman, die achter in het vliegtuig zat. Een andere passagier herinnert zich een vrouw die begon te roepen “Wat doe je? Wat doe je?”, waarna ze cabinepersoneel met brandblussers zagen toesnellen. Passagier Jafri Smith beschrijft veel paniek. “Toen we eenmaal konden uitstappen, lag er een duidelijk een door de vlammen aangevreten kussen.”
Een woordvoerster van marechaussee op Schiphol wilde vanmorgen nog geen commentaar geven over de zaak of over de veiligheidsprocedures op de luchthaven. Abdulmutallab moet op Schiphol van vliegtuig zijn verwisseld en daar nogmaals zijn gecontroleerd.