-
Re: Hurricane season 2011
Die emergency borden zie je idd ook met enige regelmaat op de US1 als je naar of van de Keys rijd.
De Grote Oceaan heeft in elk geval gewonnen wat betreft de eerste tropische storm van 2011; Adrian... voorlopig is de Atlantische Oceaan en de Golf van Mexico lekker rustig.
-
Emily laat van zich horen. En de NOAA ook: ze verwachten dit jaar meer stormen met een naam*)in/vanuit het atlantisch gebied dan ze eerder dit jaar voorspelden. De verwachting is nu 12-18 stormen met een naam, waarvan 6-10 hurricanes.
*) een storm krijgt een naam als windsnelheden boven 39mph/63kpu worden gehaald.
Artikel:
Citaat:
NOAA forecasters call for more named storms this year than previously predicted
As Tropical Storm Emily approaches Florida, hurricane forecasters are predicting more named storms than expected this season.
The forecast now calls for 14 to 19 named storms, seven to 10 hurricanes, and three to five major hurricanes with winds of at least 111 mph, the National Oceanic and Atmospheric Administration's Climate Prediction Center announced Thursday.
The forecast increases what was already expected to be a busier-than-average season, which started June 1 and runs through Nov. 30.
In May, the Climate Prediction Center predicted 12 to 18 named storms in the Atlantic basin, with six to 10 hurricanes, and three to six major hurricanes with winds of 111 mph or more.
"The atmosphere and Atlantic Ocean are primed for high hurricane activity during August through October," said Gerry Bell, lead seasonal hurricane forecaster at the Climate Prediction Center, in a statement. "Storms through October will form more frequently and become more intense than we've seen so far this season."
Forecasters point to an era of heightened Atlantic hurricane activity, the third-highest temperatures on record in the Atlantic and the possible redevelopment of La Niña as reasons for the more active season. Forecasters also said reduced wind shear and lower air pressure across the tropical Atlantic also support a more active season.
Although the 2011 hurricane season, so far, and the 2010 hurricane season have seen an above-average number of named storms, the United States hasn't been hit by a hurricane since Ike in 2008.
Bron.
Ter geruststelling van de paniekvogels: Dit wil niet zeggen dat er ook meer hurricanes Florida aan gaan doen! De laatste zin in het bovenstaande artikel: ..., de USA is niet meer geraakt door een hurricane since Ike in 2008.
Hoe zat dat ook alweer met de toekomst en resultaten uit het verleden ... :-$
-
De droogte in Florida is zo groot, dat zelfs de weerdeskundigen de tropische stormen en hurricanes erheen aan het wensen zijn. De auteur heeft zich trouwens vergist: er staat dat de orkaan van noord naar zuid verplaatst, dat moet natuurlijk andersom zijn.
Citaat:
Tropical Storm Irene is bearing down on Puerto Rico and will move westward to the Dominican Republic and then Cuba. After that, the current forecast has the storm turning into a possible hurricane before it travels over Florida from north to south.
If Irene reaches hurricane strength, it will be the season's first such storm. Predictions revised Aug. 4 by the Climate Prediction Center stated experts believe there will be seven to 10 such hurricanes this year. If Irene continues its path, it will also be the first storm to reach major populations in the United States.
Tropical Storm Don hit southern Texas but only produced an inch of rainfall in the drought-stricken area. Irene could be much different as the storm could barrel up the entire Florida peninsula. Tropical storm warnings have been posted for the next week for the Atlantic Ocean to the east of Florida.
Irene is the ninth named storm of the season. It follows on the tail of Tropical Storm Harvey that is currently dumping rain in Belize and southern Mexico. Irene currently has wind speeds of 50 mph. A Category 1 hurricane begins with maximum sustained winds of 74 mph. Storms of this magnitude are capable of doing some damage.
The Miami Herald reports there are still many questions about Tropical Storm Irene's path and strength. It still may veer off closer to the Bahamas and miss Florida altogether. Rain may also diminish even further depending upon how long it stays over land in the Caribbean before turning northward.
Florida is under dry conditions. As much as 77 percent of the state is at least "abnormally dry" under current conditions set forth by the U.S. Drought Monitor. A quarter of Florida is suffering from an "extreme" drought. A drenching hurricane or tropical storm would clear up any signs of drought in the Sunshine State very quickly.
The moisture needs to continue to the north where Georgia is suffering through an extreme drought over the half the state. The further inland Irene can push, the better it will be in alleviating water shortages and crop damage in already dry areas of the southeast.
There is a third tropical system that formed just off the coast of Africa that currently has a 10 percent chance of becoming a tropical cyclone in the next 48 hours. If that one doesn't form into a system, it may be September before another tropical storm becomes a viable option for rain in the southern United States.
Bron: http://old.news.yahoo.com/s/ac/20110...cane_in_a_week
-
Wij vliegen donderdagavond vanaf Miami. Ik wilde informeren naar een hotel in Fort Lauderdale voor woensdag op donderdag en zij adviseerden me eerst het weer af te wachten want het was niet zeker of zij er zelf woensdag of donderdag zouden zijn. We vliegen pas 's avonds dus hebben nog tijd om in Miami te komen maar in een storm is dat ook heel eng. Moeilijk wat te doen nu. Op weather.com staat bij Fort Lauderdale en Miami al dat de hurricane Irene woensdag en donderdag er is. Grote kans dat we ook niet gaan vliegen. We wachten nog maar even af.
Groetjes Monique
-
Hoewel er in Amerika goed gewaarschuwd wordt, maken de weerstations er vaak meer van dan nodig. Zoals het er nu uitziet zit je aan de Golfkust goed. Wie donderdag en vrijdag aan de Atlantische kust zit, moet er serieus over gaan nadenken om het reisplan te wijzigen en een paar daagjes aan de westkust door te brengen. Behalve voor je eigen veiligheid, vooral om je vakantieplezier zeker te stellen: eerst een volle dag binnen zitten en naar de regen en wind kijken en vervolgens misschien wel dagenlang geen stroom, geen water, geen voorzieningen, is wellicht niet waar je je dure reis naar Florida voor geboekt hebt.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
steefer
Oke maar gaat hij wel Orlando (Kissimmee) onveilig maken of zitten we er wel redelijk buiten schot? We zijn met 4 kinderen en het gaat ons erom of het wel verantwoord is dat we de vakantie doorzetten.
Wij zijn een meester in koffiedik kijken...
Don't panic...
Als ie komt dan komt ie... de wereld vergaat niet hoor...
Ik zelf een aantal hurricanes meegemaakt, een goede harde wind en vooral véééél regen... (horizontaal)
Maar wederom écht geen reden om in paniek te raken...
Dus goed het nieuws (radio & TV) blijven volgen...
En gewoon lekker gaan...
-
Citaat:
verwijderd
en dreigt er echt gevaar dan wordt je daar ter plaatse echt wel ingelicht over wat te doen via de TV.
Zwakke punt hierin is en blijft de stroomvoorziening in Florida. Zonder stroom heb je immers geen tv. Daarom is het misschien niet verkeerd om vooraf de site over de voorbereidingen van het NHC eens door te lezen. Hoewel de kans dat je rond Orlando in een hurricane terechtkomt, niet zo verschrikkelijk groot is, hoor je er eigenlijk wel wat meer over te weten.
Wie bijvoorbeeld van plan is te gaan reizen, hoort iets over de risico's van flooding te weten, zodat je niet in je Chevrolet Aveo verzuipt omdat je denkt dat er een plasje op de weg ligt. Of dat je je auto de volgende morgen onder een halve meter water terug vindt, omdat je hem op een laag gelegen stukje van de parkeerplaats hebt gezet. Het nut van een radio op batterijen, een kaars, de opgeladen telefoon, de evacuatieroutes, kleine dingen waar 'wij' zo snel niet aan zullen denken maar die, als de nood ooit aan de man komt, verrekte handig kunnen zijn om te weten.
-
Nu New York ook het ergste gespaard lijkt te blijven, en ons geliefd Florida helemaal niet geraakt werd, wil ik nog even iets kwijt. Niet specifiek over deze hurricane maar over dit weersfenomeen in het algemeen.
Tijdens T.S. Fay (2008) zat ik me te verbazen over de onwaarschijnlijke hoeveelheden regen die naar beneden kwamen - ik wist niet dat het mogelijk was. Volgens het weerkanaal hadden we 24 inch gehad, later zag ik statistieken waar het "maar" om 14 inch zou gaan - nog altijd een ontzaglijke hoeveelheid water.
Ik ben een rekenaar - dat is een afwijking van me. Ik berekende dat alleen al voor mijn grondje, uitgaande van die 14 inch (35 cm) er 2000 m2 x 0,35 = 700 kubieke meter water naar beneden is gekomen. Dat is 9 x het zwembad van mijn zwager. Stel je voor dat je dat met een dieselmotor 1 kilometer omhoog moet pompen, de hoogte van de wolken... wat een berg brandstof ben je dan al kwijt, alleen voor dat lapje grond!
De hoeveelheden energie in zo'n storm zijn ontzagwekkend. Het is 100% zonne-engergie die al dat water omhoog heeft geholpen. Dan heb ik het nog niet eens over de energie van al die wind. Als je zou uitrekenen wat zo'n systeempje over heel Florida heeft uitgespreid... daar word ik stil van. Dat we nou toch niet in staat zijn om meer van die energie van de zon te vangen en nuttig voor de mensheid te gebruiken.
-
Hurricane Season 2012
Hurricane Season 2012 is alweer flink aan de gang.
Het officiele orkaanseizoen loopt van 1 juni t/m 30 november.
Ervaringen m.b.t. hurricanes van vorige jaren kun je lezen in
Hurricane season 2004-20011
De namen die de respectievelijke stormen in 2012 krijgen zijn:- Alberto
- Beryl
- Chris
- Debby
- Ernesto
- Florence
- Gordon
- Helene
- Isaac
- Joyce
- Kirk
- Leslie
- Michael
- Nadine
- Oscar
- Patty
- Rafael
- Sandy
- Tony
- Valerie
- William
Een heleboel info over de hurricanes is te vinden op de website van NOAA (National Oceanic and Athmospheric Administration). Ook over het verloop van het hurricane season in de afgelopen jaren.
Heb je een vraag of iets te melden over hurricane season 2012? Plaats het dan in dit topic!!
-
Re: Hurricane Season 2012
Over tropoical storm Debby (dus géén hurricane!) is al veel te doen, vooral aan de westkust van Florida, de golfkust.
http://img341.imageshack.us/img341/8435/debbym.jpg
Lees o.a. maar eens wat vooral de vele regen heeft aangericht in de Tampa Bay Times.
Het geeft wel leuke en mooie plaatjes. Dat dan weer wel ...
http://www.tampabay.com/multimedia/a...2b_228090c.jpg
http://img403.imageshack.us/img403/5247/debby2.jpg
-
Ook handig , diverse apps voor je telefoon of Ipad!
https://play.google.com/store/apps/d...Software&hl=en
(Voor de Ipad/phone even kijken in de appstore)
-
Ik hoorde van mijn familie dat het al sinds donderdag onafgebroken plenst; elke dag staat er "2 inch likely" bij het weerbericht. We konden in Sebring wel een buitje gebruiken, maar als je er nu zit zou je misschien een beetje humeurig worden van zo lang plensweer. Het regenseizoen is in elk geval voortvarend van start gegaan.
Debby heeft zich gesetteld bij de panhandle en is voorlopig niet van plan daar weg te gaan. Volgens het weerbericht is tot ze van plan is te vertrekken, misschien donderdag, 25 inch regen (75 cm) mogelijk. In de zuidelijkste punt van onze county, bij het dorpje Venus, heeft een tornado huisgehouden en een leven geëist. Aan de zuidoostkant van orkanen ontstaan vaak tornado's.
Ik heb een keer zo'n onbehoorlijke hoeveelheid regen gezien, een aantal jaar terug met tropische storm Fay, toen in 24 uur tijd, afhankelijk van welke bron je gelooft, tussen de 30 en 60 centimeter (!) regen is gevallen. Ik wist niet dat zoveel water bij elkaar kon bestaan. Heel indrukwekkend. En waar het blijft... we hebben droge voeten gehouden.
-
Wij zaten op dat moment in Cape Coral en dat was inderdaad heftig. Kan me nog herinneren dat 'onze buurman' ons vertelde dat we niet bang hoefde te zijn ( waren we ook niet) en dat we bij hun de storm mochten afwachten. Maar het zou volgens hem alles gaan meevallen. ( wel was de Publix bijna helemaal leeg gekocht en alle pompen waren leeg)De volgende ochtend stond hij alleen wel zijn huis volledig dicht te timmeren. Wij vonden het wel bijzonder om dit een keer mee te maken. De day after zijn we naar het strand gegaan het was heel apart om te zien wat er allemaal was aangespoelt.
-
-
Re: Stortbuien en onweer in vooruitzicht
Kijk hier even.
Dan is het je duidelijk waarom er zoveel regen valt
http://www.wunderground.com/tropical.../at201209.html
-
Re: Het weer in Florida / weersverwachting
Citaat:
jastsali
A.s. maandag de 27-ste komt de orkaan Isaac aan in Florida. op de weather channel is nog onzeker welke koers Isaac zal volgen.
Orkaan?? Welke orkaan... Isaac is nog steeds een Tropical Storm... en geen orkaan
http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphi...25W5_NL_sm.gif
-
http://www.nu.nl/buitenland/2892897/...orm-isaac.html
Noodtoestand in Florida om storm Isaac
MIAMI - In de Amerikaanse staat Florida is met het oog op de naderende tropische storm Isaac de noodtoestand uitgeroepen. Gouverneur Rick Scott deed dat zaterdag op een persconferentie.
Storm Isaac in Haïti Fotoserie
Isaac bereikt Florida waarschijnlijk maandag en is dan uitgegroeid tot een orkaan. De autoriteiten hebben vakantiegangers opgeroepen de Florida Keys te verlaten.
Het nationale orkaancentrum heeft voor het gebied een orkaanwaarschuwing afgegeven. Ook voor de westkust van Florida van Bonita Beach tot Ocean Bay en voor Florida Bay gelden orkaanwaarschuwingen.
Gevreesd wordt dat Isaac voor problemen zal zorgen tijdens de Republikeinse conventie die maandag in Tampa, in Florida, begint. De duizenden deelnemers krijgen momenteel informatie over veiligheid tijdens een orkaan, zei Scott.
Het vliegveld van Tampa blijft vooralsnog gewoon open
-
Wij zitten nu op het vliegveld van Fort Myers. De binnenkomende vlucht vanuit Düsseldorf heeft 5 uur vertraging, dus de uitgaande van ons ook. Op de schermen is te zien dat de vluchten naar Key West gecanceld zijn. Ze verwachten de storm hier maandagmorgen.
-
Citaat:
pzomerdijk
Hoe het ook zijn mag, ik heb wel de indruk (en volgens mij inwoners van Florida ook) dat dit jaar wel een overmatig ,,regenjaar'' is.
De meeste counties hadden, in elk geval tot voor kort, nog steeds een neerslagtekort. Ik heb prima regenseizoenen meegemaakt, o.a. 2007 en 2008 en hopeloos slechte in 2009, 2010 en 2011. Dit jaar is aanzienlijk meer regen gevallen, maar niet in de vorm van de regelmatige plensbuien, maar extreem natte dagen (Debbie en Isaac en een fikse tropische depressie op 15-16 juli) en daartussen extreem droge perioden waarin de kans op regen soms meer dan een week achter elkaar ver onder normaal zat (20% i.p.v. 50-60%). Maar, in elk geval stukken beter dan in de drie voorgaande jaren
Nou praat ik even als een local. In Nederland zien we de regen liever gaan dan komen. Inwoners van Florida zien over het algemeen graag genoeg regen.
-
Eindelijk ben ik aan de beurt!
Tropical Storm Michael forms in central Atlantic but is no threat to land
http://maps.wunderground.com/data/im...01213_5day.gif
-
Hurricane season 2013
Hurricane Season 2013: Het officiele orkaanseizoen loopt van 1 juni t/m 30 november.
Ervaringen m.b.t. hurricanes van vorige jaren kun je lezen in
Hurricane season 2004-2012
De namen die de respectievelijke stormen in 2013 krijgen zijn:- Andrea
- Barry
- Chantal
- Dorian
- Erin
- Fernand
- Gabrielle
- Humberto
- Ingrid
- Jerry
- Karen
- Lorenzo
- Melissa
- Nestor
- Olga
- Pablo
- Rebekah
- Sebastien
- Tanya
- Van
- Wendy
Een heleboel info over de hurricanes is te vinden op de website van NOAA (National Oceanic and Athmospheric Administration). Ook over het verloop van het hurricane season in de afgelopen jaren.
Heb je een vraag of iets te melden over hurricane season 2013? Plaats het dan in dit topic!!
-
Re: Hurricane season 2013
Zoals ieder jaar komen rond deze tijd weer allerlei deskundigen in het nieuws met hun voorspellingen voor het hurricane seizoen.
De eerste is vanuit de Universiteit van Colorado: 18 tropische stormen, waarvan 9 het tot hurricane schoppen. Tja ....
Citaat:
Klotzbach-Gray: 9 hurricanes this season
The 2013 Atlantic hurricane season should be significantly busier than normal, with 18 named storms, including nine hurricanes, with four of those being major.
That’s according to storm prognosticators Phil Klotzbach and William Gray, who released their early predictions today.
The two Colorado State University climatologists say the tropical Atlantic has warmed over the past several months. Further, they say El Niño, the atmospheric force that inhibits storm formation, is unlikely to emerge this year.
“Typically, El Nino is associated with stronger vertical shear across the tropical Atlantic, creating conditions less conducive for storm formation,” Klotzbach said.
Hurricane season starts on June 1 and runs through Nov. 30. The average season sees 12 named storms, including six hurricanes, three major.
Last April, Klotzbach and Gray predicted the 2012 season would be considerably slower than normal, with 10 named storms, including four hurricanes. Like other prediction teams, they thought El Niño would arise by the heart of the season.
However, it didn’t, and the year ended with 19 named storms, including 10 hurricanes. That made it the third busiest season on record, tied with 1887, 1995, 2010 and 2011.
As part of their forecast, Klotzbach and Gray put the odds of at least one major hurricane striking the U.S. East Coast, including the Florida Peninsula, at 48 percent. The long-term average is 31 percent.
They put the odds of at least one major hurricane hitting the U.S. coastline at 72 percent. The long-term average is 52 percent.
And they put the chances of a major hurricane striking the the Gulf Coast, from the Florida Panhandle to Brownsville, Texas, at 47 percent. The long-term average is 30 percent.
Florida, by far the most storm battered state in the nation, has escaped seeing a hurricane hit for a record seven seasons, since Wilma struck the state’s southwest coast as a Category 3 system and plowed over South Florida as a Category 2 in October 2005.
“All vulnerable coastal residents should make the same hurricane preparations every year, regardless of how active or inactive the seasonal forecast is,” Klotzbach said. “It takes only one landfall event near you to make this an active season.”
http://www.trbimg.com/img-5125327b/t...02/550/550x400
Foto: hurricane Isaac, augustus 2012
-
-
Orkaan seizoen 2013
Citaat:
Er worden de komende zes maanden niet meer orkanen dan vorig jaar verwacht. Volgens de eerste voorspellingen zullen er 'slechts' vier zware orkanen tussen zitten.
Professor William Gray en wetenschapsonderzoeker Philip Kloztbach van het departement Atmosferische Wetenschappen aan de staatsuniversiteit van Colorado zeggen dat het Atlantisch bekken 18 stormen mag verwachten, 9 gewone orkanen en 4 grote orkanen.
El Nino
De reden voor het zware stormseizoen zou aan een zwakke El Nino liggen. Een zwak El Nino doet zich voor bij warme watertemperaturen in de Stille Oceaan. Het warme water heeft de neiging om vochtig weer naar het oosten te stuwen en dat veroorzaakt orkanen. Een sterk El Nino verkleint dan weer de kans op orkanen tijdens het stormseizoen.
Vorig jaar trok de storm Isaac als eerste over midden en Noord-Amerika. Er viel veel regen, maar de schade bleef gering. Orkaan Sandy daarentegen maakte honderden doden in het Noordoosten van Amerika en veroorzaakte miljarden dollars schade.
letterlijke bron
-
Meer regen op komst, misschien meer ...
Citaat:
EYE ON THE TROPICS: Models are persistent in bringing this tropical disturbance our way. Some have it developing into a weak tropical storm; others don't. Either way - more rain! Covering it on the tube!
http://img23.imageshack.us/img23/484...1119805817.jpg
bron: Brian Shields, WFTV
-
Citaat:
HERE WE GO
Forecasters are keeping their eye on a disorganized collection of thunderstorms in a low pressure trough centered north of the Yucatan Peninsula. It has a 20 percent chance of turning into a tropical cyclone in the next 48 hours. DETAILS:
http://www.cbs12.com/news/top-storie...vid_7822.shtml
http://img836.imageshack.us/img836/1...6789992941.jpg
http://img12.imageshack.us/img12/943...6613472941.jpg
Bron: CBS 12 News http://on.fb.me/11gLO3R
-
Inmiddels 40% kans (volgens NOAA). Blij dat ik net terug ben uit Mexico, want in dat stuk van Yucatan is het wat bewolkt nu.
-
-
-
De eerste storm met een naam die een mogelijke route heeft waar Florida als tussenstop zou kunnen dienen: Chantal.
Let vooral op de woorden "mogelijk" en "zou kunnen".
http://img404.imageshack.us/img404/3172/0awf.jpg
-
En wanneer zou deze moeten 'arriveren'? A.s. vrijdag?
-
Niet "moeten", maar "heel eventueel kunnen" arriveren. ;)
Volgens het plaatje inderdaad op vrijdag (FRI)
En in een ander bericht lees ik net dat Chantal aan kracht heeft gewonnen ....
-
Citaat:
Njit
De naam voorspelt iig niet veel goeds ;)
Citaat:
peter68
En wat vindt Chantal ervan? ;)
Tja, die had ik uiteraard al een jaar of 3-4 zien aankomen ....
Haar opmerking: "Dan issie tenmiste weg als wij komen."
En een nieuw nieuwsplaatjes dan maar meteen:
http://img713.imageshack.us/img713/4273/52jv.jpg
-
Het lijkt er inderdaad op dat Chantal niet al te erg zal zijn maar ik ga straks toch maar even naar de Walmart om de noodvoorraad aan te vullen. Toen Andrea over het noorden van Florida ging hadden we hier toch flinke regen en de hele dag steeds stroomstoringen. Als Chantal zo dichtbij komt ga ik ervan uit dat we dit keer meer problemen zullen hebben.
-
Citaat:
mhagman
En tja, leg dan maar uit aan je dochter Chantal die hier op de bank zit dat zij nu al bezorgd zijn om haar komst in Florida :rolleyes:
Ach... zeg maar tegen haar dat ze niet bang hoeft te zijn...
Voor een hurricane word je altijd ruim van tevoren gewaarschuwd... :o En is een stuk minder verraderlijk dan een tornado... :eek:
-
-
Gelukkig hebben tornado's / waterhozen niets met het hurricane season te maken.
Chantal doet het momenteel erg goed, nog ver ten zuiden van Florida.
http://img443.imageshack.us/img443/113/nej4.jpg
De nu verwachte koers:
http://img11.imageshack.us/img11/4112/tlef.jpg
-
Dat klopt niet, tornadoes komen vaak voor tijdens een tropische storm of orkaan. Staat heel duidelijk in onze hurricane survival guide. En tornadoes komen heel veel voor hier in zuid Florida. In de lente was er een tornado zo'n 2 mile van ons huis. Nu al een paar weken geen tornado warnings gehad hier in de buurt maar kenissen die een stuk zuidelijker wonen hadden er laatst wel een die dichtbij was. Was gelukkig geen sterke.
-
Citaat:
Orangecowgirl
Dat klopt niet, tornadoes komen vaak voor tijdens een tropische storm of orkaan. Staat heel duidelijk in onze hurricane survival guide.
Inderdaad, want in de regel komen aan de randen van de hurricane, tornado's voor.
-
Het lijkt erop dat Chantal in kracht gaat verliezen, maar wel een iets westelijkere koers gaat krijgen aldus weather.com
Overigens, tornado warnings... hoe krijg je die in Florida?