Nee... Ik zei dit dan ook beslist niet om kritiek te hebben...
Meer als waarschuwing... :lol:
Ik had het dan ook meer over wat er zou kunnen gebeuren indien je toch short term rental gaat verhuren...
Als iemand dit als een soort belediging heeft opgevat dan was dit niet mijn bedoeling... :D
Persoonlijk zal het mij een worst zijn wat iemand doet... Ik noemde alleen de mogelijkheden die zouden kunnen gebeuren... :mrgreen:
07-10-10, 08:23
[verwijderd]
Re: Huis kopen in Florida
En er is natuurlijk een verschil tussen verhuur en familie gratis laten verblijven. Bij de eerste is er toch ergens een betaling gedaan welke waarschijnlijk via een bank is afgehandeld en dus geregistreerd staat. Dat zal bij de tweede niet het geval zijn. :-)
07-10-10, 09:46
Riverwood
@pzomerdijk
Wel van gehoord, maar zeker hier niet van toepassing, wetgeving is streng en aansprakelijkheid groot, het is USA en geen Europa.
Henke.
22-10-10, 11:26
estatelover
Omdat ik veel hulp gekregen heb van dit forum wil ik wel even mijn ervaringen samenvatten. Ik ben net terug van Miami van mijn huizenjacht. Remember, ik was op zoek naar een condo van minder dan $50,000.... Ze bestaan echt!! In de Miami area vind je ze ook. Dingen die enkele jaren geleden voor $200,000 verkocht werden zijn nu te koop voor minder dan 50K. De helft van de condo's zijn gedeeltelijk verlaten wegens 'foreclosure'; de andere helft betaald zijn HOA fees (gemeenschappellijke kosten) niet. Gevolg verloedering van de condo area. Daardoor nog meer verlating enz.... Deze condo's leken daardoor niet erg aantrekkellijk. Maar wat ik in Homestead (40 km ten zuiden van Miami) gezien heb, is onvoorstelbaar: daar zijn tussen 2006 en 2009 massaal nieuwe condo's gebouwd. Nagelnieuwe appartementen volledig uitgeruste keuken, 3 slaapkamers, 2,5 badkamers, garage 1300 sq ft. Gemeenschappelijke zwembad-playground, security enz enz... Te koop voor minder dan 50,000$ !! Nu begrijp ik ook waarom de "real estaters" niet antwoordden. Zij moeten de 6% commissie delen met de sales agent. Netto krijgen zij dus maximaal $1500. Daarvoor moeten zij ganse dagen rondrijden met klanten. Soms tevergeefs omdat de sleutel niet past of weg is wegens te weinig belangstelling!! En toch heb ik niet gekocht. De HOA-fees varieren van 200$ tot 350$ per maand. De taxen zijn 2,2% in Homestead. Jammer genoeg worden ze geheven op de oude prijs, zodat je kunt rekenen op 4000$ per jaar. (Je kunt dat aanvechten, maar begin er maar eens vanuit Europa) Uiteindelijk heb ik beslist van het niet te doen, omdat ik voel dat je daar minstens 2x per jaar naartoe moet om het niet te laten verloederen. Dit is geen investering die je kunt laten liggen. Voor iemand die er wat langer wil wonen zijn er echt wel deals te doen. Ik ben ook aan de East-coast (die is mooier) van Florida geweest: daar is de situatie minder dramatisch. Daar moet je minstens $250,000 neertellen voor een 3-kamer appartement.
23-10-10, 19:01
Marita
Hoi estatelover,
altijd leuk om te horen hoe een zoekproces afloopt.
Heel jammer dat je er toch van af ziet was toch een goede rede om zeker 2 keer per jaar er naar toe te gaan;-)
Groetjes Marita
24-10-10, 09:14
koenkamphuys
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door estatelover
(...)De HOA-fees varieren van 200$ tot 350$ per maand. De taxen zijn 2,2% in Homestead. Jammer genoeg worden ze geheven op de oude prijs, zodat je kunt rekenen op 4000$ per jaar. (Je kunt dat aanvechten, maar begin er maar eens vanuit Europa) (...)
Jammer dat het niet gelukt is. De droom blijft neem ik aan wel.
De homeowners association fee is fors zeg. Heeft natuurlijk met de bewaking en gemeenschappelijke pool te maken, dat zijn voorzieningen die het erg duur maken. Belastingheffing is geregeld per county en overal hebben ze weer andere regels. In 'onze' county worden de huizen jaarlijks getaxeerd; de taxatiewaarde voor de belastingen voor mijn huis is in twee jaar tijd bijna gehalveerd. Mijn belasting dus ook... geen idee hoe de county aan zijn inkomsten moet komen maar dat kan dus wel. (Hou er in zo'n geval wel rekening mee dat de belasting weer stijgt als de huizenprijzen aantrekken.)
Voor iemand die er wat langer wil wonen zijn er echt wel deals te doen. Ik ben ook aan de East-coast (die is mooier) van Florida geweest: daar is de situatie minder dramatisch. Daar moet je minstens $250,000 neertellen voor een 3-kamer appartement.
Bedoel je niet westcoast? Homestead ligt redelijk bij de oostkust. :)
25-10-10, 12:08
estatelover
Ik bedoelde natuurlijk de west-coast. Sorry. Ik heb in de omgeving van Fort Myers rondgetoerd en gevraagd naar condoprijzen. Daar was alles oneindig veel duurder (en mooier) t.o.v Miami.
Ook wij kijken regelmatig op de verkoop site's en onze voorkeur gaat uit naar de Keys (Key Largo) om daar een condo te kopen. Is hier iemand die zelf een condo heeft op de Keys of heeft iemand anders hier kijk op. Met welke vaste lasten naast de hypotheek zullen wij te maken krijgen. Wij willen de condo ook gaan verhuren om uit de kosten te komen maar of dit haalbaar is,.....?
Wij denken aan een prijs van max 200.000 vb http://www.trulia.com/property/30047...Largo-FL-33037 helaas is dit geen shortrental.
30 % aanbetaling en de OG belasting is ons bekend. De service kosten zijn meestal rond de
450 dollar ook daar houden we al rekening mee. Verzekering schijnt erg duur te zijn in vergelijk met bv Orlando.
Wie heeft er wat informatie of een lijstje zodat we kunnen overwegen of dit haalbaar is.
Het is niet onze insteek winst te maken.. uit de kosten zou al perfect zijn zodat wij als de kids groot zijn daar ons 2de verblijf zouden hebben.
15-12-10, 22:01
koenkamphuys
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door angelique100
Het is niet onze insteek winst te maken
Ik denk dat je dat ook maar beter niet kunt nastreven. In dit topic vind je al heel veel info over verhuur en dergelijke, waar ik zelf geen ervaring mee heb.
Homeowners insurance dekt inboedel, opstal, inbraak en aansprakelijkheid (gerelateerd aan het huis) en zal voor een hurricane-gevoelig gebied als de Keys inderdaad aanzienlijk hoger zijn dan op het vasteland ver van de kust. Je zult ook een flood insurance nodig moeten hebben want het risico dat de boel een keer onder water gaat bij een orkaan is aanzienlijk, ook bij een verdieping in een gebouw, de tsunami die voor een zware orkaan uit gaat kan meters hoog zijn en aanzienlijke schade aan het gebouw aanrichten zelfs als jouw verdieping niet wordt geraakt.
Deze schade is niet gedekt door de homeowners insurance, die alleen "waterschade van boven", bijv. regenschade nadat het dak eraf is gegaan. dergelijke schade kan bovendien tot een hoop getouwtrek leiden over de oorzaak.
Neem hoe dan ook een preferred risk policy van het Amerikaanse government program (http://www.floodsmart.gov) maar ook dan zijn de prijzen aanzienlijk. Heb even voor je opgezocht, het adres dat je noemt, met een dekking van $150.000 voor opstal en $50.000 voor inboedel kost voor een gewoon huis $1,614 per jaar ... met een eigen risico van 2x $2000. Voor een condo betaal je navenant wel wat minder, ik verwacht dat de verdieping mede bepalend is. Je kunt als condo-bezitter alleen individueel een verzekering afsluiten via dit programma:
Citaat:
Note: Residential condominium associations are not eligible for the Preferred Risk Policy. Individual residential condominium units in residential condominium buildings are eligible for the Preferred Risk Policy. In addition, individual residential condominium unit owners in nonresidential condominium buildings [ik denk dat ze hier bedoelen appartementen bij bijv. een winkelcomplex, Koen] are only eligible for contents coverage. (...)
Particuliere verzekeringen zijn altijd duurder met flood insurance.
16-12-10, 10:45
angelique100
Dank je wel Koen!!
18-12-10, 18:07
corarja
@bellalago;
Hallo Henke,
Wij zijn al een aantal jaren van plan een huis te kopen in Florida. (We gaan al een aantal jaren naar Florida op vakantie) Ons oog is nu gevallen op Bellalago
Het park spreekt ons erg aan en ook wat je schrijft over de beveiliging van het park. Zou je ons meer kunnen vertellen over de vaste kosten (belastingen, verzekeringen, onderhoud park etc.) van het park.
Wij willen er een aantal keren per jaar naar toe (2 weken per keer) Ook zullen er wel wat vrienden of kennissen naar toe gaan. We willen het niet gaan verhuren. Alvast hartelijk bedankt
Groeten Arja
19-12-10, 18:12
Riverwood
Hallo Arja.
Op dit ogenblik zijn wij in Bellalago voor onze wintervakantie van 4 maanden.
Graag laat ik je via een pb weten wat hier de kosten zijn.
Groetjes Henke.
05-02-11, 08:11
MaCias
Hallo,
Sinds een aantal maanden zijn ik en mijn partner op zoek naar een huis in Florida. Dit zou voornamelijk een investeringsaankoop zijn. Ons budget ligt tussen de 50.000$-100.000$. We hebben al een paar interessante huizen gevonden, onder andere in Cape Coral. Het is de bedoeling om het full-time te verhuren om zo de kosten te dekken en na verloop van tijd, als de vastgoedprijzen terug gestegen zijn, het opnieuw te verkopen. Ik heb reeds veel gelezen op het forum maar lijkt jullie dit een goed idee?
Zouden jullie tevens kunnen zeggen welke kosten er, naast de aankoop, nog bijkomen?
Groetjes,
Mathias.
05-02-11, 13:29
Stigchel
Ik denk hier ook al een tijdje aan. Het punt is dat de vastgoedprijzen ongetwijfeld zullen stijgen, maar je weet niet wanneer en hoever. Dat kan zomaar tien jaar duren voordat je met een beetje leuke winst kunt verkopen. Dan moet er in de tien jaar geen orkaan over vliegen ofzo. Als je risico's wilt afdekken zou je dus eigenlijk zelf daar moeten gaan zitten en je eigen huis verhuren en beheren. Daar zou je dan eigenlijk een soort van maatschap voor op moeten richten.
Je hebt natuurlijk van die bedrijven die dat doen, maar dat is het risico van geen beheer afdekken met het risico van een slecht bedrijf.
In de ideale situatie vaardig je een vertrouweling (of jezelf) af die meerdere panden (van vrienden en familie) beheerd. Dan word het leuk.
05-02-11, 15:14
knaapje
@MaCias en @Stigchel
Allereerst welkom op dit forum.
De aankoop van een huis of appartement in Florida vraagt het nodige.
De eerste goede investering, die ik je kan aanraden, kost je niets, maar levert een hoop op:
Ga er eens voor zitten en lees alle 22 voorgaande pagina's erop na.
Kom dan met gerichte vragen.
Ik zal je vast wat verklappen.
Op dit forum is "men" het er over eens, dat investering in onroerend goed in Florida uitsluitend uit het oogpunt van rendement een groot risico is.
De kosten worden te vaak onderschat en de opbrengsten te rooskleurig gezien.
Maar ga je gang, veel leesplezier.
Knaapje
05-02-11, 15:46
akkerw
Huis bezitten in Cape Coral en verhuren !
Wij hebben zelf sinds kort een huis in Cape Coral en verhuren onze villa. Er komt ontzettend veel kijken bij de aankoop van een villa over de grote plas. Maar het is zeer zeker een geweldige en aparte ervaring. Uiteraard moet je knettergek van Amerika zijn om zoiets te doen. Omdat er zoveel bij komt kijken zou ik graag ik contact komen met mensen die dezelfde onderneming zijn aangegaan. Ik zou graag ervaringen willen uitwisselen. Vragen willen stellen zoals ; hoe draag je de 11% tax af die de huurders betalen ? Aan wie en wanneer ? Waar kun je betrouwbare schoonmakers inhuren ? Hoe loopt de verhuur van jullie huis ? Waar loop je tegen aan met verhuren ? Waar adverteer je en ga zo nog maar even door want over deze grote hobby kan ik uren praten ! Wie wil er ervaringen uitwisselen ??????!!!
>> Mod.Ta2 Gerrit; ik heb jullie bericht verplaatst naar een bestaand topic waar al heel veel informatie instaat over de vragen die je stelt. Zo houden we het mooi centraal :-)>>
06-02-11, 15:59
koenkamphuys
Re: Huis bezitten in Cape Coral en verhuren !
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door akkerw
Wij hebben zelf sinds kort een huis in Cape Coral en verhuren onze villa. Er komt ontzettend veel kijken
Allereerst welkom bij het selecte clubje van huizenbezitters op dit forum. We zijn natuurlijk allemaal heel benieuwd naar het stulpje. Misschien kun je er op het huizenfototopic een paar foto's zetten om onze nieuwsgierigheid te bevredigen ;-). Dat knettergek zijn herkennen we hier op het forum heel goed hoor. 8-)
In dit topic vind je al heel erg veel info over het hebben van een eigen huis en het verhuren ervan. Ik zou zeggen, pluis dat eens goed door. Niet al je vragen worden er beantwoord; zoals de schoonmaker. Ik heb de indruk dat veel huizenverhuurders het hele verhuren uitbesteden aan een bureau en dat lijkt me erg zinvol want zelf kun je natuurlijk niet alles in de gaten houden als je aan deze kant van de grote plas zit. Meer weet ik er ook niet van want zelf verhuur ik mijn buitenverblijfje niet.
07-02-11, 21:58
akkerw
We verhuren dus geloof niet dat ik een foto mag plaatsen ! Zo ontzettend leuk om te zien dat er nog meer "fanaten" op de aardbol zijn. Zijn er ook nog mensen die wel verhuren en die met mij over het een en ander willen babbelen ?
07-02-11, 22:12
Ta2 Gerrit
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door akkerw
We verhuren dus geloof niet dat ik een foto mag plaatsen !
Foto's plaatsen mag, mits je aan de getoonde spelregels houdt.
07-02-11, 22:21
r.teeuwsen
Hallo,
Wij verhuren ook ons huis, maar het verbaast mij eigenlijk een beetje dat je nog 'niets' geregeld hebt omtrent de verhuur/schoonmaak/onderhoud betalen van rekeningen ed. Volgens mij is dat het eerste wat je moet regelen voordat je überhaupt een huis koopt, tenminste als je gaat verhuren. De tax is 6% + 7% = 13% totaal, i.pv. 11%.... Ik zou me toch eens afvragen of je er niet beter aan doet om een managementbureau in de hand te nemen..... Je weet wel wat je vaste lasten zijn? Wie je elke maand moet betalen? Waar komen de rekeningen binnen? Toch niet op je huisadres hè? Zo'n klein postbusje aan de straat zit zo vol... en moet geleegd worden... Wie doet het onderhoud van je zwembad?? Dat moet elke week hoor, anders is het zo een groene vijver...
Je weet wel dat je elk jaar 'onroerend goed' belasting moet betalen van rond de $ 3500 tot $ 4000,- nagelang de waarde van je huis?? Die komt fijn in November op je deurmat vallen.....
Remco
07-02-11, 22:38
corrus
Wat!!! Geen pool guy??
En ook gek op lang gras??
St. augustine gras kan daar al helemaal niet tegen...
met te weing onderhoud barst je straks van de Dollarweed...
Wat dacht je van "Pest" control...
En Termite control...
Dat alles doe je allemaal zelf???
Dit ga je niet redden...
07-02-11, 23:21
akkerw
Geen paniek :razz: we hebben tuurlijk e.e.a al geregeld ! Maar ben en blijf natuurlijk altijd geinteresseerd hoe verschillend iedereen dingen aanpakt. Ik heb al diverse nadelige gevallen gelezen van managementbureaus daarom alleen al lijkt het me zinvol om te blijven praten over de diverse ondervindingen. We hebben een vaste tuinman en een vaste pool company. Inderdaad een must bij zo'n onderneming. Wij adverteren op homeaway. Daar hebben we goede ervaringen mee. Wie heeft er nog meer goede ervaringen met adverteren en op welke sites ? Ik zou graag meer Europeanen willen bereiken met adverteren.
08-02-11, 17:00
r.teeuwsen
Nou, geen paniek.... je hebt vertrouwen in je tuinman en je pool company... als die daar alles voor je moeten regelen...
Ik wens je veel sterkte.... maar heb zelf weinig vertrouwen dat dat goed gaat komen, maar dat is meer uit ervaring, als je ziet wat wij allemaal geregeld hebben en wat er bij komt kijken.
Ik zou eerst hier en in Florida alles goed regelen, dat je onderneming staat als een huis en daarna adverteren, lijkt je dat zelf ook niet??
Zou toch heel vervelend zijn als gasten ergens komen met hoge verwachtingen en dat er dan weinig geregeld is....
Maar veel succes in ieder geval.
Remco
08-02-11, 17:57
Ebelix
Als je de amerikaanse man. bureaus niet vertrouwd kan je ook eens gaan buurten bij de man. bureaus die gerund worden door Engelsen, Belgen, Duitsers of Nederlanders. Die zijn ook volop aanwezig. Volgens mij is er zeker 1 actief op dit forum.
08-02-11, 19:26
corrus
@ Ebelix:
Troost je... de meeste MCs zijn engels...
Maar veel MCs beloven vanalles (en nog véél meer)...
Maar in the end... blijft er weinig van over...
@ Akkerw:
Ga eens praten met andere eigenaren die verhuren (bij jou in de buurt)
Dan kom je er wel, maar je moet je echt goed laten voorlichten...
Trouwens, is je vergunning al in orde??
09-02-11, 12:25
probits
Aangezien ik hier ook al veel nuttige informatie gevonden heb, zal ik mijn tips ook even meegeven.
1) Werk via een Nederlandse of Belgische makelaar (die ginder woont). Er zijn er genoeg te vinden en als geregistreerd realtor mogen ze daar toch ‘ELK’ huis verkopen dus…werken in je eigen taal blijft volgens mij een voordeel.
2) Ga zeker ter plaatse eens kijken., laat je niet verleiden door enkel foto’s. Locatie is héél belangrijk en dat kan je pas ondervinden als je er zelf bent geweest !
3) HOA : kijk niet gewoon naar plaatsen met de laagste HOA…hogere HOA wil vaak ook wel zeggen dat alles beter onderhouden wordt …en beter onderhouden communities verhuren nu éénmaal beter.
4) En tot slot nog mijn laatste maar misschien wel belangrijkste tip : Overweeg verhuur op Lange Termijn. Voor ons was een aankoop zo ver weg (hoe mooi en betaalbaar de woningen ook waren) een zenuwslopende onderneming. Als je dan hoort wat de maandelijkse kosten zijn voor ‘vakantieverhuur’ …begin je toch wel weer te twijfelen totdat onze makelaar met het voorstel kwam om het eerst op langere termijn te verhuren .
De voordelen :
- het moet niet bemeubeld zijn
- je hebt veel minder vaste kosten : gras, pool , internet, water , electriciteit, kabel , afval, schoonmaak, insectenbestrijding ….zijn dan allemaal voor de huurder
- vaste inkomsten (je zit niet met de stress of het wel genoeg verhuurd wordt)
- als het tegenvalt kan je nog altijd overschakelen naar vakantieverhuur
- je verliest geen inkomsten als je naar Florida op vakantie gaat
Nadelen :
- Je kan niet in je eigen stekje
- Als je héél goed verhuurt haal je misschien meer opbrengsten uit vakantieverhuur…maar dat kan ik dus niet bevestigen.
Wij zijn alleszijn blij dat we besloten hebben om het eerst op de lange termijnmarkt te gooien , hierdoor viel er voor ons veel onzekerheid en werk weg…en als ik hier de reacties op de forums lees zijn er toch veel vragen over ‘wie doet wat’ en ‘hoeveel kost dit en dat’ en door dit te doen vallen veel van die onzekerheden al weg…en kan je je vollop concentreren op de aankoop zelf!
Hopelijk hebben jullie iets aan mijn tips !
09-02-11, 17:16
Teleton
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door probits
De voordelen: je verliest geen inkomsten als je naar Florida op vakantie gaat
-De Nadelen: je kan niet in je eigen stekje
Zo lust ik er nog wel een paar...
09-02-11, 19:59
koenkamphuys
Er waren twee FLorummers (Stighel en MaCias) die vooral als investering een huis wilden kopen. Als het ze niet gaat om er zelf plezier van te hebben, dan is langetermijnverhuur een verstandige optie die veel minder kopzorgen geeft. Maar ja, dan moet je wel met dat doel een huis kopen.
Wij hebben het omgekeerde gedaan: vooraf vastgesteld dat we het absoluut niet wilden verhuren, en dat het geen beleggingsobject zou zijn. Maar goed ook: net nadat het huis afgebouwd was stortte de economie en de vastgoedmarkt in - weet dat maar eens van tevoren.
Wij hebben wel de ambities in overeenstemming gebracht met het budget en het vooruitzicht op geen opbrengsten. Hoewel de locatie allereerst ingegeven was door de aanwezigheid van familie, zitten we stukken goedkoper doordat we veel verder van Orlando zitten, en het kleinste modelletje van het bouwbedrijf lieten neerzetten. Wat nog altijd stukken groter is dan ons huis in Nederland. Met als leuke bonus voor het in de middle of nowhere zitten: een joekel van een perceel en waanzinnig veel ruimte om ons heen.
10-02-11, 09:26
probits
Teleton, even ter verduidelijking...lijkt misschien een nul-operatie , maar voor ons maakt het wel een verschil uit aangezien ons huis ginder 6 slaapkamers heeft en we eigenlijk nu maar 2 slaapkamers nodig hebben. Dus in onze situatie is dit een voordeligere oplossing ...maar dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.
10-02-11, 14:36
Stigchel
Waar het mij vooral om ging was het feit dat je voor bijna niets een leuk huisje kunt kopen. Als je er dan niets mee doet is dat natuurlijk prima. Het is opzich wel mooi als er iemand een beetje op past (de buren ofzo).
Ik dacht alleen dat als je 1 huisje kunt kopen, je er ook meer kunt kopen. Ik bedacht me dat, gegeven dat er een bank is die dat wil financieren, je voor de prijs van een nederlands huis (zeg 2,5 ton) wel vier of vijf appartementen in Florida kunt kopen. Dan ga je er zelf in een wonen en beheer je de rest ook zelf. Je verhuurt aan europese toeristen die een week of langer blijven (daar richt je je tarieven dan ook op in). Volgens mij heb je dan met een jaar of vijf je investering wel uit.
Verhuur je op lange termijn dan heb je daar natuurlijk veel meer zekerheid en veel minder kosten aan. Dan zou het in principe alleen maar sneller terug verdient zijn. Vanuit een investerings oogpunt zou je dus moeten verhuren op lange termijn om je investering terug te verdienen en vanuit dat moment op korte termijn om de winst te maximaliseren (ervan uitgaand dat je voor korte verhuur meer per week kunt vragen).
10-02-11, 16:45
Teleton
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door probits
...maar dat moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.
Zeker, daar heb je groot gelijk in. Het forum is er zeker niet om verantwoording af te leggen, maar om informatie en meningen uit te wisselen. Als geinteresseerd forummer en fervent huurder (wel de lusten, niet de lasten...;-)) kijk ik ook of de argumenten die in dit topic worden uitgewisseld, voor mij steek houden. Mijn opmerkingen zijn vooral bedoeld om de argumenten die hier worden gebruikt eens in een ander perspectief te zien. Zoals Koen ook al min of meer schrijft, zijn er verschillende soorten kopers:
De Genieters, die niet verhuren.
De Verhuurders, die het nuttige met het aangename afwisselen.
De Beleggers, die het puur voor de opbrengst doen.
Ieder maakt zijn eigen afwegingen en heeft zijn eigen doelen en argumenten. Iedere groep heeft ook zijn eigen kosten en baten. Over het argument dat je minder zorg zou hebben bij long term rentals dan bij short time, vraag ik mij, ondanks dat Koen dit bevestigd, in gemoede af of dat werkelijk zo is. Ik denk zelf in een wijk de verschillen goed te kunnen zien. Verwaarloosde tuinen en rommelige opritten, scheve schuttingen, haveloze garagedeuren en verveloze gevels zie je nogal eens bij huurders. En de vraag is hoe de boel er dan van binnen uitziet. Verder zijn er ook (juist ?) in de VS veel wanbetalers, de rechtsbescherming is daar nu eenmaal anders geregeld dan hier. Familie van ons die al sinds donkey years in Noord Amerika woont, zag om die reden af van verhuur van hun villa in Florida. Het voorgespiegelde rendement was overigens uitstekend. Ze kenden gewoon teveel zorgelijke praktijkvoorbeelden en hebben het kot verkocht.
Als ik je postings over dit onderwerp teruglees, zie ik dat je eerst andere plannen had. De bedoeling was aanvankelijk om een huis te kopen om er zelf ook van te genieten. Daarnaast wilde je een deel van de kosten terugverdienen door verhuur, toch? Als argument om van strategie te wijzigen, noemde je het advies van de makelaar. Als rendement je motief was geweest, zou ik dat geloofwaardig hebben gevonden. Nu vraag ik me af wat de motieven van de makelaar waren. Toen bleek dat de short time verhuur en het eigen gebruik op de een of andere manier niet zo aantrekkelijk voor jou bleken en hij met dit voorstel kwam. Een belangrijk aspect van je doelstelling werd hiermee om zeep geholpen: Je hebt nu immers geen vakantiewoning tot je beschikking?
Op zich is dat natuurlijk niet erg, wij doen niet anders. Dat kost ons voor 9 weken nog geen 3000 euro. Geen investering, geen rendement, puur kosten. Maar ook alle vrijheid, geen risico, geen kopzorg. Ook wij hebben ooit de berekeningen gemaakt; de investering zou nog wel op te brengen zijn maar om de kosten te dekken zouden we zeker hebben moeten verhuren. Voor ons een reden om de investering in een huis in Florida juist niet te doen.
En zo maakt ieder inderdaad zijn eigen afweging waarbij zakelijke motieven imo het meest relevant zijn voor dit topic en de persoonlijke motieven gewoon leuk zijn om uit te wisselen. De voor- en nadelen zoals jij ze opsomt, vind ik eigenlijk niet zo zakelijk en je vergelijkt soms appels met peren. Bij de voordelen noem je de kostenbesparing, bij de nadelen lijkt het alsof er geen kosten zouden zijn. Zo is het ook met de zorg voor het huis. Maar wie repareert er dan nu het dak als de shingles beschadigd zijn, plaatst de ruit als die is ingekegeld, onderhoudt de airco en de cv, repareert de dakgoot etc.etc. Kleine reparaties en onderhoud worden door de categorie 1 en 2 eigenaren tussendoor gedaan. Nu we er toch zijn, geven we het huis een likje verf. Da's pas kostenbesparing!
Je hinkt zo te zien nog erg op twee gedachten. Dit onderschrijf je met het argument: "Je kunt altijd nog veranderen". Alsof de huurders plotsklaps in rotten van drie staan opgesteld als jouw onderneming in deze vorm niet succesvol blijkt. Alsof een klantenkring niet gedurende lange tijd zorgvuldig moet worden opgebouwd. Alsof er niet jarenlang aan vrije publiciteit en mond tot mondreclame moet worden gewerkt. En alsof de investering om de woning alsnog tiptop gereed te maken voor vakantieverhuur, niets kost. Onder de huidige omstandigheden hoef je met zulke argumenten niet bij een geldschieter aan te komen als je wil investeren. Dus gelden die argumenten voor een particuliere investeerder eigenlijk ook niet, vind ik.
Ik denk dat voor een ieder die overweegt om een woning in Florida te kopen om er ook rendement op de investering mee te genereren, voldoende tijd en aandacht aan het project moet geven. Een heldere doelstelling en een waterdichte financiele planning zijn essentieel. Met "we zullen wel zien" of "we kunnen altijd nog..., kom je er niet. Er zijn immers nog genoeg externe factoren die het welslagen van de onderneming beinvloeden, denk aan de onroerendgoedmarkt, de dollarkoers, de ontwikkeling van het toerisme. En wat als de huizenmarkt ooit aantrekt? Dan wordt het (ver) huren van een huis misschien minder aantrekkelijk met alle gevolgen voor de investering.
Jij schrijft dat je opgelucht bent dat er veel werk en onzekerheid weg is gevallen. Ook vind je het prettig om zaken te doen in je eigen taal. Dat mag natuurlijk, al zouden het mijn prioriteiten niet zijn als ik zo'n onderneming zou starten. Maar als jij je er goed bij voelt, is dat prima. Of de argumenten die je in je bericht aanvoert, voor aspirant kopers waardevol zijn, waag ik te betwijfelen. Daarvoor schilder je de voordelen/kansen te rooskleurig af. En de nadelen/bedreigingen...? Die mis ik eigenlijk. Vandaar mijn eerste korte reactie.
De ontwikkeling zoals jij hem, voor zover ik dat uit je postings kan opmaken, hebt doorgemaakt doet me eigenlijk een beetje denken aan die van de mensen uit het programma "Ik vertrek". Goedwillend, hardwerkend, maar vaak onvoldoende voorbereid en gepland. De grootste bedreiging voor hun succes: financieel zijn de plannen niet altijd even goed onderbouwd. Ze vertrouwen te veel op de goede afloop waarbij het nooit eens tegenzit. Maar hopelijk heb jij het allemaal prima voor elkaar.
Het zijn zo maar wat overdenkingen in dit topic dat in de toekomst ook weer als naslagwerk voor aspirant-kopers zal dienen. Misschien draagt het bij om de pro's en contra's eens tegen elkaar af te wegen. En mocht het negatief lijken, dat is zeker niet de bedoeling. Ik wens jou natuurlijk alle goeds bij deze onderneming toe!
@ Stichel: Hoe denk je appartementen in de korte verhuur aan de man te brengen vanwege de strenge wet- en regelgeving daar? Afgezien van het feit dat hypotheekverstrekkers hier niet zo maar akkoord mee zullen gaan zodat financiering een moeilijke zaak zal worden.
Jij stelt ook dat de kosten voor long time rental lager zijn en dat je dan meer zekerheid hebt. Ik moet dat eerst nog zien maar in wezen maakt het niet uit. Het gaat immers niet om de kosten, maar om het rendement. En dat wordt bepaald door het verschil tussen kosten en opbrengsten, na aftrek van de belasting. Van der Valk kocht de Pier in Scheveningen voor 1 gulden. Geen kosten, maar het onderhoud van het kreng kost ze een vermogen waardoor het rendement van het restaurant zwaar onder druk staat.
Ik ben wel benieuwd of je een financiele onderbouwing hebt voor je stelling dat de investering er met een jaar of vijf wel uit is of dat je dit met een natte vinger hebt bepaald.
We huren zelf met regelmaat een appartement op een toplocatie. Na de crisis hebben we de koopprijzen daar wel zien dalen, maar niet zo spectaculair als je ons doet geloven. In de buitengebieden is er ongetwijfeld voor een sch**t en drie kn*kkers een appartement te koop, maar welke toerist wil daar nu zitten?
De huurprijs van ons appartement, pakweg tussen de 45 en 50 euro per nacht, kan nauwelijks kostendekkend zijn voor de verhuurder, laat staan dat er winst wordt gemaakt. Er wordt nu ook long term verhuurd. Ongemeubileerd! In veel gevallen wordt er in die appartementen op sinaasappelkistjes gewoond, mensen hebben geen geld voor de aansluiting op het CA-systeem en zetten een schotel op het balkon. Wij vragen ons iedere keer weer af wanneer het verval van deze buurt zal inzetten.Tot nu toe gaat het goed, maar hoe lang nog weet niemand. Huiseigenaren maken zich zorgen, met het dreigende verval neemt immers de waarde van hun bezit nog verder af.
Tot slot: Lijkt het je echt een goed plan om een villa of appartement in Florida te kopen en het toezicht (een beetje) aan de buurman (of zo....[-o<) over te laten?
13-02-11, 00:04
tcfan
Wij kochten 5 jaar geleden een huis in Jensen Beach aan de Treasure Coast, ook vooral voor ons eigen plezier. We hebben wel geprobeerd het af en toe te verhuren aan vakantiegangers maar het was nogal een gedoe om dat te regelen van een afstand. Nu hebben we het permanent verhuurd en dat bevalt prima.
Inmiddels hebben we een tweede huis gekocht, dit keer in de huizen dip, dus een goede investering. We wonen er semi-permanent, heerlijk !
13-02-11, 09:32
Teleton
Een huis kopen tijdens de dip hoeft natuurlijk niet per definitie te betekenen dat het een goede investering is. En mocht er incidenteel een individueel succesje zijn geboekt, dan is dat nog niet exemplarisch voor de markt. De geluiden uit de regio zijn somber. Hoewel het aanbod groot is, en de prijzen laag zijn, staan kopers en investeerders nog steeds niet te dringen, blijkt uit onderstaand bericht.
Bron ANP en Nu.nl:
Citaat:
Florida herstelt maar moeizaam van de crisis
Uitgegeven:13 februari 2011 08:23
PORT ST. LUCIE - De Amerikaanse werkloosheidcijfers krabbelen op, maar Florida kampt nog altijd met grote economische problemen. De klim uit het dal wordt een lange weg.
Typisch voor Florida is de toestand in Port St. Lucie, halverwege tussen Orlando en Miami. Net als de rest van de staat dreef de economie hier op investeringen in goedkope huizen. Nu proberen de autoriteiten de economie te verbreden om de stad minder kwetsbaar te maken. Port St. Lucie is een van de hardst getroffen plaatsen in Florida. De 160.000 inwoners tellende stad en de 240.000 mensen in het omliggende district lijden zwaar onder de crisis. 13,4 procent van de bevolking in de stad en omgeving zit zonder werk. Dichtgetimmerde huizen bepalen het straatbeeld.
Weinig beweging
Aan Treemont Avenue, in een wijk met lage bungalows in pasteltinten, verkoopt Thomas Milone huizen die zijn teruggegeven aan de bank. De huizenmarkt vertoont nog weinig beweging. ''Ik denk niet dat de situatie het afgelopen jaar beter is geworden, voor mijn gevoel is die hetzelfde als een jaar geleden.''
Vraag
Port St. Lucie trok enkele jaren veel nieuwe bewoners die werden gelokt door het mooie weer en goedkope huizen. De bouwbedrijven bouwden veel meer huizen dan er vraag was. Met het instorten van de economie bleven de huizen leeg en raakten de bouwvakkers hun baan kwijt. Nieuwe banen scheppen is een prioriteit voor het plaatselijke bestuur. Een nieuwe animatiestudio van Digital Domain moet zowel banen in de bouw als later bij de studio creëren. Daarnaast richten de lokale autoriteiten zich op het binnenhalen van nieuwe banen op het gebied van medisch onderzoek en zonne-energie.
Lege huizen
''Het is moeilijk om de banen in de bouw terug te winnen nu de vraag naar huizen zo klein is en we nog een grote voorraad lege huizen hebben. De nieuwe banen zoals bij Digital Domain zijn beter betaald en zullen de winkelverkopen en de handel in en rond Port St. Lucie bevorderen'', stelt Larry Pelton, directeur van de Economic Development Council in St. Lucie County en verantwoordelijk voor het scheppen van nieuwe banen.
In de buitengebieden is er ongetwijfeld voor een sch**t en drie kn*kkers een appartement te koop, maar welke toerist wil daar nu zitten?
Ik moet hier toch op reageren. Ik ben zo'n toerist die in de buitengebieden is gaan zitten, al is het niet in een appartement, en dat bevalt me prima. Het is opvallend hoe snel het went om een uurtje langer te moeten rijden en je krijgt er, behalve lagere prijzen en kosten, ook heel veel rust en ruimte terug.
In dit topic wordt terecht gewaarschuwd voor torenhoge jaarlijkse kosten, maar voor een deel komt dat doordat men in een grote villa op een "toplocatie" wil zitten. Tja, dan betaal je ook de hoofdprijs.
Toplocatie tussen aanhalingstekens, want ik ken in Florida maar één echte toplocatie en dat is ons stekje. Niet verder vertellen hoor :-$
13-02-11, 15:53
Teleton
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koenkamphuys
Wij hebben het omgekeerde gedaan: vooraf vastgesteld dat we het absoluut niet wilden verhuren, en dat het geen beleggingsobject zou zijn. Hoewel de locatie allereerst ingegeven was door de aanwezigheid van familie, zitten we stukken goedkoper doordat we veel verder van Orlando zitten, en het kleinste modelletje van het bouwbedrijf lieten neerzetten.
Het is me bekend Koen, en als dat, zoals in jullie geval, een bewuste keuze is, is daar helemaal niks mis mee. De argumenten die jij hebt gebruikt, zijn dan ook consistent en doortimmerd. Daarom vond ik dit topic tot voor kort informatief. Maar luchtfietserij en gouden bergen dreigen het objectieve beeld, zoals jij dit schetst en bijvoorbeeld Corrus en anderen dit hier eerder onderschreven, op het kopen van een huis in Florida soms te vertroebelen. Vandaar!
15-02-11, 23:14
akkerw
Zijn er hier ook mensen die zelf de reserveringen voor huurders regelen ? Ik lees veel over management bureaus maar vraag me af of je de kosten niet beter kunt besparen door dit gedeelte zelf te regelen(heb geen idee wat een MB rekent) Als je het natuurlijk leuk vind om te doen (ik in elk geval wel) Nogmaals ik heb geen ervaring met een MB maar misschien kan iemand mij uitleggen of er ook MB zijn waarbij je bepaalde dingen wel zelf kunt regelen. Kan/wil iemand daar meer over vertellen ??
15-02-11, 23:26
corrus
Het beste is (wat de verhuur betreft) dit helemaal zelf te doen...
Daar heb je een heleboel werk aan maar is zeker de moeite waard.
Het nadeel van het het laten verhuren via je MC (management company) is dat ze ook verhuringen doen waar je noets vanaf weet...
Ook wil ik je aanraden om al je rekeningen naar je adres in Nederland te laten sturen, dit voor een betere controle op je MC...
indien je electrarekening ineens in een bepaalde maand écht heel veel stijgt, kun je er bijna vanuit gaan dat je huurders hebt gehad.
16-02-11, 04:49
disney-golf
Heel aandachtig heb ik bovenstaand gelezen en wil hier ook wat over kwijt...
@Teleton
Zoals gewoonlijk heb je weer gelijk, met 3000$ per jaar verhuren ben je gelukkig omdat je op voorhand weet wat je vakantie per jaar gaat kosten.
Een huis zelf bezitten kost meer maar je "kan" op termijn er ook nog een flinke cent aan over houden als je het stekje terug verkoopt. Dit moet ieder voor zich uitmaken maar ik versta je wel.
Ik vergelijk het met het hebben van een boot: huur je een boot dan lach je je tanden bloot en heb je een boot dan werk je je dood...
@Koenkamphuys
Ik begrijp je vergelijking niet met in een "goedkopere" buurt zitten dat dan je onkosten lager zouden zijn.
Je property tax O.K. maar al je nutsvoorzieningen blijven toch hetzelfde. Of ga jij ervan uit dat je electriciteit, gas en water rekening goedkoper gaan zijn dan in een "duurdere" buurt?
Ik heb bij Lowes nog nooit de vraag gekregen waar ik verf ga gebruiken hoor. Dag Mijnheer, waar gaat u de verf gebruiken? Ha, in een huis dicht bij Disney, dan kost die verf u 50$ i.p.v. 20$ per pot!
Het is over heel de wereld hetzelfde, toplocaties kosten meer maar brengen op termijn (procentueel) ook veel meer op. Neem dat maar aan van een vastgoed makelaar met meer dan 25 jaar dienst.;)
@akkerw
Als je een MB hebt die je niet toelaat zelf je woning te verhuren moet je dringend een ander MB zoeken. Ik krijg de indruk dat men er hier vanuit gaat dat een MB alles van je overneemt en dat je zelfs geen zeggensschap meer hebt over je eigen woning. Ik ga akkoord dat sommige MB's dat graag zouden hebben maar er zijn er echt wel andere hoor!
Tot slot nog ff dit; of je nu koopt of huurt, dicht bij Disney of verderweg, is het niet het belangrijkste dat ieder doet waarbij Hij/zij zich goed bij voelt? Wat is wijsheid?
En al goed dat niet iedereen is zoals ik, anders zouden we allemaal in dezelfde wijk zitten...:lol::lol::lol: