-
Re: Medicijnen / Medisch Paspoort
Hallo iedereen!
Al is het laatste berichtje al heel oud :) wil ik toch even reageren.
Mijn zoon gebruikt al een tijdje Medikinet 30 mg. en Dit vraag ik altijd aan als we op vakantie gaan:
Voor reizen in Europa (Schengenlanden) vraag je een Schengenverklaring aan bij de insectie van volksgezondheid aan. Link: http://www.rijksoverheid.nl/document...n-schengenland
Lijst invullen en opsturen. Eerst naar de desbetreffende arts die de medicijnen voorschrijft en dan naar de inspectie van volksgezondheid een week of 4/6 van te voren, je krijgt hem ondertekend retour. klaar!
Voor reizen naar Amerika: link: http://thehague.usembassy.gov/faqs/d...tml#medicijnen
Er staat op deze site wat je moet aanvragen met instructies.
Gaat helemaal goedkomen.
met vr.gr., Esther
-
Hoi Esther,
dank voor duidelijkheid. Ik was in twijfel wat te doen. Wij hebben Concerta en Ritalin bij ons.
Vorig jaar heb ik gedaan, zoals beschreven bij de Amerikaanse Ambassade. Via mijn blog had ik echter bericht gekregen, dat je een Engelse verklaring van je arts moet laten legaliseren bij Farmatec, waarna het tegen betaling, langs de rechtbank van Buitenlandse zaken moet.
Niemand, apotheek of kinderpsychiater, kon ons vertellen hoe het moet, en je wilt toch wel graag de goede papieren bij je hebben.
Nogmaals dank.
Groet Christa
-
@2theUSA: hier nog zo iets...
Naar de apotheek ( meest logisch toch) maar zij hadden geen idee. Ter plekke gebeld met het ministerie van Volksgezondheid. Farmatec heeft mij een paar dagen later terug gebeld. Idd Engelse verklaring van de dokter die het recept voorschrijft, dan opsturen naar Ministerie van volksgezondheid en daarna naar de Amerikaanse ambassade.
www.farmatec.nl/geneesmiddelen/opiaten/geneesmiddelenmeeopreis/default.aspx
Reist u naar een land buiten het Schengengebied dan heeft u een Engelstalige medische verklaring nodig. Deze moet de voorschrijvend arts opgestellen en ondertekenen.
Deze verklaring legaliseert Farmatec. Stuur uw artsenverklaring vier weken voor vertrek ter legalisatie naar:
Farmatec
T.a.v. Engelstalige medische verklaring
Postbus 16114
2500 BC DEN HAAG
Hierna moet het Ministerie van Buitenlandse Zaken deze verklaring ook legaliseren.
-
@baluga
Het verhaal wat op de site van Farmatec en daarna buitenlandse zaken is heel anders dan wat er op de site van de amerikaanse ambassade staat.
Volgens de ambassade is een doktersverklaring voldoende, en is het hele Farmatec verhaal dus niet nodig. Toch?..
Het verhaal vanuit Nederland is volgens mij anders dan de eisen vanuit de VS.
????
-
Mijn jongste zoontje gebruikt groeihormoon (staat op een soort van dopinglijst) en moet dit ieder dag gebruiken. Wij nemen dit altijd mee als handbagage in een koeltasje samen met de doktersverklaring en een medisch paspoort van de apotheek. Daarnaast zorg ik dat ik een bijsluiter in het Engels heb al is hier nooit om gevraagd. Naast de medicatie zelf gebruikt hij hierbij een soort van prikpen deze wordt bijna altijd onderzocht met de vraag wat is het en wat doe je ermee, meestal bekijken meerdere mensen deze in het kader van dan weten we volgende keer wat het is. De medicatie (poeder in doorzichtige flesjes) moet koel blijven ook de koelelementen zijn nooit een probleem geweest (toch vloeistof). Zover ik weet zijn een doktersverklaring en medisch paspoort genoeg.
Ik denk dat wanneer je medicatie duidelijk zichtbaar neerlegt direct samen met de verklaring en het paspoort ipv een zijvakje in je tas de nieuwsgierigheid zowiezo niet heel groot is.
-
Hallo,
Heeft er ook iemand ervaring in het meenemen van voedingssupplementen?
Ik heb bij de apotheek om een medisch paspoort gevraagd voor mijn supplementen en bij mijn huisarts om een engelse brief met een verklaring van de supplementen en de hoeveelheid om in te nemen, met stempel en handtekening van mijn arts.
Ik neem nl ook een voedingssupplement in welke op de dopinglijst staat.
Deze brief moet nog naar Min. van VWS voor een handtekening en stempel van VWS.
Ook neem ik alles mee in de originele verpakking.
Groetjes Roza
-
Mijn zoon zit in de fase van het testen van medicijnen voor zijn concentratie (PDD-NOS) en heeft nu de afgelopen weken eerst Concerta en daarna Ritalin gebruikt... beiden veel bijwerkingen. Nu krijgt hij een recept voor Medikinet maar ook dat is natuurlijk nog maar de vraag of het zo blijft. Ik weet van Baluga de route van 'farmatec' maar ik kan dus nog niets (heb nog geen verklaring van de arts)... denk dat hij straks op vakantie dan maar weer zonder moet.... Wel heel omslachtig dus als je vier weken van te voren de artsverklaring moet opsturen terwijl je nog niet weet welk medicijn het wordt.
-
Hoi hoi
We willen diareremmers meenemen in de koffer en panadol mag dat wel of moet je daar ook een verklaring voor hebben
-
Zolang je die medicijnen gewoon bij de drogist hebt gekocht is er geen vuiltje aan de lucht... :D
-
begrijp dus dat panadol enzo gewoon mee mag, maar is het dan ook de bedoeling dat dit in de originele verpakking gebeurt of mag je ook gewoon een stripje meenemen?
-
Ik zou lekker het doosje eromheen laten... hoewel ik er zélf nog nooit problemen mee heb gehad...
Zo'n doosje is klein en weegt maar weinig...
-
toevallig was ik gisteren bij de apotheek om een medisch paspoort voor mijn dochter te halen. Zij heeft 1 medicijn waar de apotheker over twijfelde of dat ingevoerd mag worden en zij wees mij op een brief waarin verwezen wordt naar de volgende site:
www.farmatec.nl.
Op die site staat heel veel info en ook twee lijsten waarvoor toestemming moet worden gevraagd.
Misschien heb je daar wat aan.
groet Mirjam
-
Je kan ook op de site van de Amerikaanse Ambassade kijken, daar staat precies beschreven wat je wel of niet moet doen als je medicijnen mee moet nemen de VS in.
Succes
-
Vrij verkrijgbare medicijnen in Florida
Je schijnt in de VS diverse medicijnen te kunnen kopen die in Nederland alleen op recept te verkrijgen zijn.
Is het toegestaan om deze mee te nemen naar Nederland wat betreft douane e.a ?
Tenslotte zijn het toch een soort van drugs?!
-
Re: medicijnen
Aparte eerste vraag op het Forum? Lijkt me dat je die in NL niet voor niks op recept krijgt.
De Douane heeft er het volgende over:
Citaat:
Geneesmiddelen
Het is verboden geneesmiddelen binnen het grondgebied van Nederland te brengen zonder dat u een fabrikantenvergunning hebt van
Farmatec (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Dit verbod geldt niet als u als reiziger bij binnenkomst in Nederland in het bezit bent van geneesmiddelen die voor uw eigen gebruik zijn bestemd. De regels voor geneesmiddelen zijn in Nederland opgenomen in de Geneesmiddelenwet.
Als u geneesmiddelen gebruikt, vraag dan aan uw arts of apotheker een medisch paspoort. Daarmee toont u aan bij de Douane dat de door u ingevoerde geneesmiddelen voor eigen gebruik zijn. Op de website van de Rijksoverheid vindt u
meer informatie over het Europees medisch paspoort (EMP).
Sommige geneesmiddelen zijn verboden volgens de Opiumwet. Op de website van de Inspectie voor de Gezondheidszorg vindt u
meer algemene informatie over geneesmiddelen.
Zie ook de website van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de gevaren van het kopen van pillen in het buitenland en via internet:
www.internetpillen.nl
Overtreding strafbaar
De Douane controleert of u zich aan de regels voor geneesmiddelen houdt. Houdt u zich niet aan deze regels? Dan bent u strafbaar en kunt u worden vervolgd door de officier van justitie.
-
Re: Vrij verkrijgbare medicijnen in Florida
sja, wij nemen vaak multivitaminepillen mee, en slaappillen.
Die slaappillen zou misschien niet mogen, maar ik neem geen 50 potjes mee, maar gewoon 2 voor eigen gebruik.
Het is paracetamol PM. Dus er zit wat slaapmiddel bij in.
-
medicijnen
Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje dinsdag vertrekken wij naar orlando,
nou is mijn vraag mijn man en ik slikken medicijnen mogen wij
die meenemen in de handbagage, op schiphol douane en Washington douane.
alvast bedank
-
Hoi Nel,
Ik heb altijd voor 3 dagen medicijnen in mijn handbagage (met kopie van medicijnpaspoort = een A4 tje van de apotheek met al mijn medicijnen erop en een stempel + krabbel) de rest van de medicijnen gaan in mijn koffer, in een aparte toilettas, met het originele medicijnenpaspoort.
Nergens op de wereld problemen gehad, trouwens ook niet met mijn CPAP maar dat is een ander onderwerp.
En genieten he!!!
-
Wij nemen zelf altijd alle medicijnen voor de vakantie in de handbagage mee aangezien je niet zonder wil komen te zitten. Wij nemen wel voor het aantal vakantie dagen + 7 extra dagen mee aangezien je nooit weet of er verstoringen zijn waardoor je niet terug kan.
We hebben daar ook nog nooit problemen mee gehad. Mocht je veel medicijnen mee nemen dan is een uitdraai van de apotheek aan te raden mochten ze je wel controleren.
-
Zoek ook eens of je sommige medicijnen ter plaatse niet goedkoper vindt. Wij kopen altijd anti migraine pillen omdat de dosis anders is dan in europa en sneller werkt. Misschien zijn er zo nog zaken zoals vitamienen, vetverbranders,...
-
mijn moeder neemt ook altijd een brief mee van de arts in het engels wanneer het gaat over injectienaalden enz. Ook raad ik aan een briefje op te stellen als je proteses hebt, als je geen kaartje hebt meegekregen. De poortjes op het viegveld kunnen hierop gaan reageren.
-
Voor de zekerheid hier ook even een vraag: Ik slik vanwege een chronische huidaandoening antibiotica, en vandaag bij de dermatoloog te horen gekregen dat ik hier nog minstens 4 maanden mee moet doorgaan.
Gaat dit problemen opleveren als ik dit in de handbagage meeneem naar Florida ? (ga in februari, dan nog met kuur bezig)
Heb op de genoemde site van Farmatec gekeken, en zie het medicijn niet op de lijst staan. Het is ook een hele lichte dosis antibiotica.
Maar ik dacht, ik vraag het toch even voor de zekerheid :D
-
Mijn man heeft epilepsie en slikt hier handen vol pillen voor per dag. Dus zijn halve handbagage zit vol met dozen pillen :wink:. Hier in Frankrijk kennen ze geen medisch paspoort zoals hij dat wel in NL had. Wij nemen altijd een kopie van het recept van de huisarts mee en tot nu toe hebben we nog geen problemen gehad. Ik kan me niet voorstellen dat dat met een paar weekjes antibiotica wel problemen zou opleveren. Succes!!
-
Ik vraag even een medisch paspoort bij de apotheek. Hoeven ze maar even uit te draaien.
Ook neem ik een verklaring van mijn behandelend arts mee.
-
Dank jullie wel, neem 2 stripjes met 10 stuks mee (wat extra voor de zekerheid, neem er 1 per dag)
Verwacht ook niet dat dit problemen gaat geven, een recept heb ik niet (het is geen herhalingsrecept, moet nog 4 maanden, en dan ben ik klaar) maar zal volgende keer bij de apotheek even om zo'n uitdraai vragen.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Cindy1969
Dank jullie wel, neem 2 stripjes met 10 stuks mee (wat extra voor de zekerheid, neem er 1 per dag)
Denk je er wél aan deze in de orginele verpakking te laten zitten...
Dus niet in een los potje stoppen, daar houden ze niet zo van...
-
Ja, thanx voor de tip, maar was ik al van plan. Neem de strips mee in het originele doosje.
-
Kalmerings medicijnen
Even een vraag,ik neem voor het vliegen altijd een oxzasepam in en heb ze altijd bij me in geval dat ik een paniekaanval krijg.
Helaas slik ik ook elke dag een seroxat,mag ik deze medicijnen[krijg ze op recept] gewoon meenemen als ze op me medicijnen paspoort staan?
En heeft iemand ervaring met het meenemen van dit soort medicatie?
Graag hoor ik van jullie,vast bedankt.
gr mar
-
Re: Kalmerings medicijnen
Mar,
Alle medicijnen die je op recept slikt mag je meenemen. Vraag wel bij de apotheek een medicijnen paspoort en zorg dat op alle doosjes de sticker van de apotheek zit. Ik ben zelfs hartpatiënt en diabeet en ga altijd voor 6-7 weken naar Florida dus moet altijd heel veel medicijnen en naalden meenemen. Heb nog nooit problemen gehad. Tip: doe de medicijnen wel altijd in je handbagage want als de koffer kwijt raakt heb je natuurlijk wel problemen omdat je dan geen medicijnen hebt.
Fijne vakantie,
Walter
-
Hier in Frankrijk kennen ze geen medicijnpaspoort. Mijn man heeft epilepsie en heeft daar een heleboel medicijnen voor waaronder "rustgevende" pillen. Wij nemen het recept van de huisarts mee en ook wij hebben nog nooit problemen gehad. Er is zelfs nog nooit naar gekeken.
-
Over medicijnen meenemen is meer te vinden op deze site. Als je medicijnen meeneemt die onder de drugswet vallen in Amerika moet je wel wat meer doen dan alleen een medicijnen paspoort. Je moet ze dan officieel aanmelden en een gestempelde brief meenemen die door een instantie in Den Haag opgemaakt moet worden.! Zonder deze papieren kan je een hoop ellende krijgen. De drugshonden op het vliegveld pikken je er feilloos tussen uit.Zoek dus even goed op de site.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
diver99
Over medicijnen meenemen is meer te vinden op deze site. Zonder deze papieren kan je een hoop ellende krijgen. De drugshonden op het vliegveld pikken je er feilloos tussen uit.Zoek dus even goed op de site.
Maarre... Welke site??? Die heb je niet genoemd...
-
Het is altijd handig om een medicijnen paspoort mee te nemen, vorig jaar heb ik een deel van mijn medicijnen, door een stomme vergissing, thuis laten liggen. Met mijn med. paspoort naar een dokter geweest en had binnen know time mijn medicijnen in handen.
-
"Deze site" is toch gewoon Nederlands?? Nou ja half dan.
Bijv. hier:
http://www.floridaforum.nl/showthrea...ght=medicijnen
-
google eens op medicijnen mee naar Amerika
succes gegarandeerd
-
Heeft iemand recentelijk ervaring met de schengenverklaring en de aanvraag daarvan? Omdat ik concerta voor mijn dochter moet mee nemen, moet ik er een aanvragen, maar geven die medicijnen nu echt zoveel problemen in Amerika?
-
Concerta valt onder de opiumwet. Ik zou het risico niet nemen want wettelijk ben je verplicht een verklaring bij je te hebben. Dus als je pech hebt en je wordt gecontroleerd dan hang je. Zelf geen ervaring met de aanvraag hiervan. Maar ziet er naar uit dat het nog wat moeite kost: http://www.farmatec.nl/geneesmiddele...llelanden.aspx
-
Ja, dat dokument heb ik ook gevonden, maandag meteen maar actie ondernemen.. En de kinderarts benaderen, jammer dat ook dat weer geld kost.. Maar ach er is weinig wat niets kost tegenwoordig...
-
Vorig jaar nog mijn zoon zijn medicijnen (concerta) meegenomen naar Amerika. Aan de kinderarts een verklaring gevraagd, deze brief kreeg ik van de kinderarts in het Engels netjes thuis gestuurd. Ook van de apotheek nog een brief mee gekregen. Hier niks voor betaald.
-
Volgens de regels moet de brief naar Farmatec in Den Haag gestuurd worden en daarna door de rechtbank worden afgestempeld, kosten €19. Is jouw brief door de douane ook gecontroleerd?