-
Re: Internationaal rijbewijs vanaf 01-01-2013 (nog niet 100% zeker, zie startpost)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Florida Keys Go-er
... in Californie ...
Daarvoor kun je het beste eens kijken (of je aanmelden) op het allesamerika forum. Dit forum gaat ten slotte alleen over Florida. Het wordt wat onoverzichtelijk voor de Florida-gangers als we hier door elkaar het beleid van allerlei staten hierover gaan bespreken.
NB: Beleid van/in Georgia is zijdelings wel relevant, aangezien een redelijk aantal Florida-gangers vanuit die (aanliggende) staat komen, of er een uitstapje heen maken.
-
Re: Internationaal rijbewijs vanaf 01-01-2013 (nog niet 100% zeker, zie startpost)
Gisteravond op het Strawberry festival even een gesprek gehad met een lokale politieagent. Deze was volledig op de hoogte van het bestaan van de wet over het internationale rijbewijs. Ook wist hij van het advies om deze wet niet te handhaven. Maar hij vertelde er wel bij dat het een advies was, en geen must. Dus het staat iedere politieagent vrij om dit advies op te volgen(of niet). Hij zij er wel bij dat zij er in eerste instantie waren om alle wetten te handhaven. Hij vond het verstandig van ons dat wij wel een internationaal rijbewijs hadden gehaald, want op deze manier voorkom je de willekeur van de politieagenten.
Sjon, Bianca en Romy
-
Citaat:
robisjo
Gisteravond op het Strawberry festival even een gesprek gehad met een lokale politieagent. Deze was volledig op de hoogte van het bestaan van de wet over het internationale rijbewijs. Ook wist hij van het advies om deze wet niet te handhaven. Maar hij vertelde er wel bij dat het een advies was, en geen must. Dus het staat iedere politieagent vrij om dit advies op te volgen(of niet).
Ook lokale politieagenten zitten er wel eens naast. Er is geen sprake van 'een advies' om de wet niet te handhaven. Het Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles heeft besloten de wet tot nader order niet ten uitvoer te brengen. Daarom kan er ook geen sprake van willekeur zijn bij de afhandeling door een politieagent. Deze kan geen eigen interpretatie aan de wet- en regelgeving geven, maar dient de regelgeving gewoon uit te voeren. Het lijkt mij verstandig om af te gaan op wat de wetgever hier formeel over meldt. Interpretaties van lokale politieagenten zijn niet relevant, al geef ik toe dat het in de VS lastig discussieren wordt wanneer een agent een andere mening is toegedaan.
Citaat:
During the 2012 legislative session, the Florida Legislature amended section 322.04, Florida Statutes, to require visitors from outside the United States to have an International Driving Permit in order to drive lawfully in Florida. This change took effect Jan. 1, 2013.
It has come to the Department's attention that this requirement may violate the Geneva Convention on Road Traffic (1949), an international treaty to which the United States is a signatory. Treaties to which the United States is a party preempt state laws in conflict with them.
Therefore, the Florida Highway Patrol will defer enforcement of violations of the amended statutory section until a final determination of the alignment of the amendment with the treaty can be made. Non-resident visitors to Florida who wish to drive while here will be required to have in their immediate possession a valid driver license issued in his or her name from another state or territory of the U.S. or from their country of residence. However, the FHP will not take enforcement action based solely on the lack of an International Driving Permit.
Op 14 februari schreef de directeur van FHP hier de volgende Libelle-versie over:
Citaat:
FLORIDA’S DOORS AND ROADWAYS REMAIN OPEN TO VISITORS
~ Highway Safety agency reassures visitors that travel to the Sunshine State is business as usual ~
TALLAHASSEE, Fla. – Whether you fly or drive to Florida, visitors can be assured the Sunshine State is doing business as usual. Earlier today, DHSMV released a statement to media around the world that the Florida Highway Patrol will defer enforcement of a law that requires visitors from outside the United States to have an International Driving Permit to drive lawfully in Florida. The statement explained that the law may potentially conflict with an international treaty.
The Department understands the concerns of the international community and is working with its partners to ensure that visitors are not inconvenienced. Visit Florida, AAA, Canada Automobile Association and law enforcement agencies around the state are helping DHSMV get the message out that Florida’s doors and roadways are open as usual to all visitors.
The Department will be working with the Florida Legislature in the coming months to ensure that the law reflects Florida’s rich history of welcoming our friends from around the world to the Sunshine State. The Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles provides highway safety and security through excellence in service, education and enforcement. The Department is leading the way to a safer Florida through the efficient and professional execution of its core mission: the issuance of driver licenses, vehicle tags and titles and operation of the Florida Highway Patrol. To learn more about DHSMV and the services offered, visit www.flhsmv.gov, follow us on Twitter at @FDHSMV or find us on Facebook.
-
Ik heb de vertaling van het Nederlandse rijbewijs naar het Engels een update gegeven, o.a. de nummers laten corresponderen met de nummers op ons rijbewijs, de AM categorie toegevoegd en het iets uitgebreid.
Graag hoor ik of er spelfouten inzitten, ik ben voor de spelling licenSe gegaan en niet licenCe omdat de rijbewijzen in Florida ook met een S worden geschreven.
Dit is natuurlijk geen officieel document, maar voor de mensen die geen internationaal rijbewijs hebben is het altijd handig om deze mee te nemen; je kunt hem dan tonen als je gecontroleerd wordt. Op of aanmerkingen welkom!!
http://europa-forum.nl/Dutch%20to%20...%20license.pdf
-
-
Jep, vandaar ook een 'update' gegeven. Ik vond laatstgenoemde niet volledig genoeg!
-
Is ook al een tijdje oud. Als de Update OK bevonden is dan zal ik de FAQ bijwerken.
-
Inmiddels is de wet het "florida house" unaniem gepasseerd en wordt verwacht dat de senaat de wet ook aanneemt.
Bron
-
Citaat:
Florida officials had said the law was passed so police weren't faced with foreign licence documents they couldn't understand.
Wat een onzin eigenlijk. In deze tijd dat alle info ook online te krijgen is. En alle politiewagens in de VS zijn uitgerust met electronica die hun toegang geeft tot allerlei gegevens. Zou toch geen probleem mogen zijn, zeker niet in een staat die voor 70% van de inkomsten afhankelijk is van toeristen.
Maar ja,wie ben ik ....
-
Kort gezegd, ik moet maken dat ik wegkom :D We wachten het vervolg maar af dan.
-
Misschien toch maar even eentje aanvragen dan
-
Ik reis af zonder. Ik gok er op dat het eind april begin mei nog niet doorgevoerd is.
-
Ik gok ook dat ze er eerst een reclame-campagne tegenaan gooien om het grote nieuws te vertellen.
-
Citaat:
mblokland
Inmiddels is de wet het "florida house" unaniem gepasseerd en wordt verwacht dat de senaat de wet ook aanneemt.
"De wet" die is aangenomen, voor de duidelijkheid, is
Citaat:
a bill repealing a law from last year that requires foreigners visiting the state to have international driving permits
(aldus het artikel). Dit besluit herroept de wet van vorig jaar; volgens mij betekent dat juist dat de verplichting om een internationaal rijbewijs te hebben, wordt opgeheven.
-
Nu je het zegt...
Ik ga er eens even een Amerikaanse Nederlander naar laten kijken... :cool:
-
Citaat:
koenkamphuys
"De wet" die is aangenomen, voor de duidelijkheid, is (aldus het artikel). De besluit herroept de wet van vorig jaar; volgens mij betekent dat juist dat de verplichting om een internationaal rijbewijs te hebben, wordt opgeheven.
Helemaal waar dat staat er idd. :up:
Wetgevers in Florida hebben ingestemd met een wetsvoorstel tot intrekking van een wet van vorig jaar dat buitenlanders een bezoek aan de staat om internationaal rijbewijs vergunningen hebben vereist.
-
Cool. Daar hebben we wat aan.
Kort en concluderend dus: er was een wetsvoorstel dat buitenlanders verplichtte tot een internationaal rijbewijs. Maar omdat dit voorstel mogelijk in strijd was met internationale afspraken is er nu een wet aangenomen die het voorstel herroept.
Géén internationaal rijbewijs nodig dus!
Hiep hiep.............................................. ...................HOERA!!
A3
-
Heb ik de goede 'gok' (al zag ik het zelf niet zo) genomen :o ! Mooi nieuws !
-
Ik heb een twee jaar oude meegenomen voor eventuele vertaling.
-
Door de onoplettendheid van Blokland, aan wie door mij al eerder vriendelijk is gevraagd de berichten zelf eerst goed te checken voor er hier op het forum onnodig onrust of twijfel wordt gezaaid met onjuiste of onvolledige informatie, kunnen we de hele discussie weer over doen...zo lijkt het als ik naar de laatste berichten in dit topic kijk. En dat is jammer, want het ene misverstand dreigt zich op het andere te stapelen nadat we de zaak hier toch helder hadden, dacht ik. Dank zij Koen, die gelukkig de moeite nam om het bericht van Blokland te controleren en ons te waarschuwen, weten we nu dat de overheid ons niet meer om een internationaal rijbewijs (IR) zal vragen, tenzij de Senaat alsnog roet in het eten gooit. Case closed, zo lijkt het. Want er is meer info die van belang is bij het maken van de afweging of je een IR meeneemt of niet:
Citaat:
Het kwam al eerder aan de orde; het is verwarrend en vervelend, maar los van de eisen die de overheid stelt, kunnen de verhuurbedrijven in Florida formeel op grond van hun voorwaarden een Internationaal Rijbewijs eisen bij de afgifte van de auto. Dit is overigens al jaren zo en het zal waarschijnlijk niet zo 1,2,3 veranderen. Reisorganisaties zullen je hier dan ook terecht op blijven wijzen. Daarom mag deze info ook op het forum niet ontbreken, velen gebruiken dit immers als naslagwerk. En ja, het is algemeen bekend dat er zelden of nooit om wordt gevraagd. Maar omdat het nu eenmaal in sommige voorwaarden staat, is het iets te kort door de bocht om hier op het forum te stellen dat je het Internationaal Rijbewijs helemaal niet nodig zou hebben. Ik zou er altijd de voorwaarden van de verhuurmaatschappij met wie je zaken doet, op nalezen zodat je bij de balie niet verrast wordt als een Pietje Precies toch om een IR vraagt. Vraag het bij twijfel vooraf desnoods even na bij je verhuurder.
Vervolgens kan een ieder op grond van de verkregen persoonlijke informatie, zelf beslissen of hij/zij het Internationaal rijbewijs meeneemt of niet......
-
Re: Internationaal rijbewijs vanaf 01-01-2013 nog steeds NIET nodig
-
@Teleton: formeel hebben ze dat recht misschien maar in de praktijk heb ik hier op het forum nog nooit erover gehoord. En ik ga toch liever van de praktijk uit.
Alamo zegt er het volgende over:
Citaat:
- International renters must present a valid license from their country of residence. If the driver's license is in a language other than English, an International Driver's Permit is required in conjunction with the country of residence driver's license.
- If the driver's license is in a language other than English, but the characters are in English (i.e. alphabet is an extended Latin-based alphabet like German, Spanish, etc.), an International Driver's Permit is recommended but not required.
En hiermee kunnen we deze discussie weer afsluiten. Aanbevolen maar niet verplicht. En zoals Teleton al aangaf: een ieder mag zelf aangeven wat hij/zij hiermee doet.
-
Citaat:
Teleton
Door de onoplettendheid van Blokland, aan wie door mij al eerder vriendelijk is gevraagd de berichten zelf eerst goed te checken voor er hier op het forum onnodig onrust of twijfel wordt gezaaid met onjuiste of onvolledige informatie (...) Dank zij Koen, die gelukkig de moeite nam om het bericht van Blokland te controleren en ons te waarschuwen, weten we nu dat de overheid ons niet meer om een internationaal rijbewijs (IR) zal vragen (...)
Even voor de duidelijkheid: Lees alsjeblieft het bericht van MBlokland goed. Hij heeft alleen gezegd dat "de wet" is aangenomen. Niet welke, en of hij er begrepen had dat de nu aangenomen wet de oude juist intrekt of niet weet ik niet. Hij heeft een link gegeven naar het artikel en iedereen dient dat zelf te lezen.
De enige reden dat ik reageerde, is dat anderen, die het bericht waarnaar werd verwezen met een half oog hebben gelezen danwel verkeerd hebben begrepen, de indruk kregen dat besloten was dat het internationaal rijbewijs nu definitief verplicht was gesteld.
Ik zag de verwarring aankomen en vandaar dat ik even aangaf dat volgens het artikel de wet juist was ingetrokken. En ik hou het er vooralsnog op dat ook mogelijk is dat MBlokland het bericht zelf goed gelezen heeft, dit een beetje ongelukkig heeft aangekondigd en dat er vervolgens door anderen verkeerde conclusies zijn getrokken.
-
Internationaal rijbewijs niet nodig.
Bron: Orlando Sentinel
-
Zoals ze het zo mooi in het stukje van The Orlando Sentinel hebben geschreven:
"We wanted to make sure foreign visitors knew the welcome mat was out" and that they wouldn't be confused about the driving issue
http://i.imgur.com/galILNL.jpg
-
Eindelijk duidelijkheid.
:cool:
-
Is de wet al veranderd? Ik ga over 2 weken. Heb ik er dan wel of niet een nodig?
-
Mijn mening, is dus geen feit: niet nodig dat int. rijbewijs
-
Mijn twijfel is er ook nog.
Volgens de ANWB zou je het wel nodig hebben in Florida, maar verder krijg ik nergens de bevestiging.
-
Volgens de ANWB is die al jaren VERPLICHT, maar was niet zo. Nu hadden ze het Int. Rijbew. wel verplicht in FL, maar aan de hand van een speciale wetgeving hoeven wij als Nederlanders dit niet te hebben. Vraag voor de zekerheid aan het Amerikaanse Consulaat of zoiets.
-
Ik verwijs eerst maar even naar het bericht van Koen waarin hij de aangenomen wet uitlegt nadat er hier een Babylonische spraakverwaring over is ontstaan. De wetgeving is helder en geldt voor alle buitenlandse bestuurders. Er is geen sprake van een speciale regeling voor Nederlandse rijbewijzen.
Verder is er de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles waar duidelijk aan staat gegeven dat de wetgever je weliswaar niet verplicht om over een Internationaal Rijbewijs te beschikken, maar dat de verschillende verhuurbedrijven deze wel verplicht kunnen stellen. Je dient daarvoor dus bij jouw verhuurder na te gaan wat er over in de voorwaarden staat.
De ANWB heeft dus formeel gelijk wanneer ze adviseren een Internationaal Rijbewijs aan te schaffen. Zij hanteren slechts de regels en kunnen zich niet permitteren om een klacht van jou te krijgen als er een medewerker van een verhuurbedrijf op zijn strepen gaat staan en jou de auto weigert mee te geven omdat je geen IR kunt overleggen.
Ik weet niet welke bevestiging je nog zoekt, maar als de twee verantwoordelijke instanties in twee landen precies aangeven wat de eisen zijn, lijkt me dat toch echt voldoende.
Op dit forum is al vaak aangegeven dat er in de praktijk nauwelijks naar wordt gevraagd. Het is dus aan jezelf hoe je hier mee omgaat. Let op: Resultaten uit het verleden bieden nooit garantie voor de toekomst.
-
Ik heb het toch even nagevraagd.
Mijn reisbureau zegt: niet verplicht, maar inderdaad makkelijk mocht er iets gebeuren.
en de ambassade zegt het volgende.
In het algemeen wordt geadviseerd om een Internationaal Rijbewijs aan te vragen bij een lokaal ANWB kantoor:
http://www.usa.gov/Topics/Foreign-Visitors-Driving.shtml
Met een vriendelijke groet
Embassy of the United States of America
Information Resource Center
-
Citaat:
TimSchuts
Mijn reisbureau zegt: niet verplicht, maar inderdaad makkelijk mocht er iets gebeuren.
Hoezo... gemakkelijk mocht er iets gebeuren...
Bij een verkeersregelovertreding of aanrijding, vraagt de politie je om je échte rijbewijs en niet het vodje van de ANWB.
-
Citaat:
TimSchuts
Nou ja.....vraag het dan niet hier! En de info die je nu geeft, leidt eigenlijk alleen maar tot meer verwarring, dus dat schiet niet op.
Je reisbureau begrijpt er kennelijk niets van want als er 'iets' (wat dan...) gebeurt begin je niks met een IR. En de link die je plaatst verwijst naar de informatie die voor reizen naar de USA geldt. Aangezien de regels per staat verschillen, heb je daar dus ook niets aan.
De enig juiste info vind je, zoals eerder vermeld, op de officiele site van Florida Department of Highway Safety and Motor Vehicles.
-
Hoi Tim,
Dankjewel voor het delen van de door jou ontvangen info.
Ik kan me best voorstellen dat je het voor alle zekerheid nog even navraagd bij de ambassade. Je bent echt niet de eerste, en zeker ook niet de laatste die dat doet.
Hier op het forum staat - zoals hiervoor al enkelen aangeven - al heel veel goede info, maar het forum is uiteraard geen officiele instantie.
Je bent helemaal vrij om hier info te vragen, daarmee te doen wat je wil en waar je wilt nog meer info aan te vragen.
Dat in tegenstelling tot wat anderen hiervoor aangeven.
Nogmaals: bedankt voor het delen van je info!
Gr. Michael
Citaat:
TimSchuts
en de ambassade zegt het volgende.
In het algemeen wordt geadviseerd om een Internationaal Rijbewijs aan te vragen bij een lokaal ANWB kantoor:
http://www.usa.gov/Topics/Foreign-Visitors-Driving.shtml
Met een vriendelijke groet
Embassy of the United States of America
Information Resource Center
-
Maar wat Teleton schrijft is wel correct!
Wij gaan het deze zomer gewoon halen. En... wat zijn die kosten nou op de totale prijs van zo'n reis (bij ons is het ding trouwens gratis, want het wordt door de overheid verstrekt). We rijden dan toch wat geruster rond en dat is ook wat waard.
-
Re: Internationaal rijbewijs vanaf 01-01-2013
Toch nog even het volgende: Wij werden op 16 mei 2013 in Clearwater aangereden door een achterop komende auto terwijl wij voor de stoplichten stonden. De agent was heel blij dat ik ook een Internationaal Rijbewijs kon tonen. In al de 34x dat wij nu in Florida
zijn geweest heb ik nog nooit een aanrijding gehad (of veroozaakt). Mazzel dus. Het is voor de politie in de US een stuk makkelijker om een schade rapport op te maken met de info van het Int. Rijbewijs. Dan gaat het ook veel sneller. Zonder Int. Rijbewijs moeten ze eerst allerlei soorten informatie gaan opvragen, dan ben je zomaar 1 tot 2 uur kwijt voordat je weer verder kunt. De schade afhandeling (de auto was van Alamo) ging uitstekend. Je belt met Alamo, vraagt naar de damage claim carrental department en je geeft alle info door. Vermeld zeker dat er een schaderapport door de politie is opgemaakt. Dus altijd de politie inschakelen bij een schade.....heel belangrijk!!! Alamo heeft alle info doorgegeven aan het verhuurstation (Orlando Int. Airport) en bij het inleveren van de auto was 1 scan voldoende om alle info tevoorschijn te toveren...bagage uit de auto, zaak afgehandeld. Zo zie je maar hoe handig een Int. Rijbewijs kan zijn.
-
Citaat:
trails
Maar wat Teleton schrijft is wel correct!
.
Et voila....! Maar helaas gaat het daar hier op het doorgaans zo betrouwbare Floridaforum al lang niet meer om. Hier is van belang wie het hardst roept dat 'ie de nieuwe kleren van de keizer prachtig vindt. En dat je Hem vooral niet laat merken dat 'ie in zijn blote reet loopt.....
En laat niemand zeggen dat het niet waar is. Ik heb het namelijk zelf uitgezocht. Voor de zekerheid. Bij de ambassade van de keizer zelf. En bij de Efteling.....En dat wilde ik nog even delen. Want dan is het goed!
-
Citaat:
zeekoe
Toch nog even het volgende: Wij werden op 16 mei 2013 in Clearwater aangereden door een achterop komende auto terwijl wij voor de stoplichten stonden. De agent was heel blij dat ik ook een Internationaal Rijbewijs kon tonen. In al de 34x dat wij nu in Florida
zijn geweest heb ik nog nooit een aanrijding gehad (of veroozaakt). Mazzel dus. Het is voor de politie in de US een stuk makkelijker om een schade rapport op te maken met de info van het Int. Rijbewijs. Dan gaat het ook veel sneller. Zonder Int. Rijbewijs moeten ze eerst allerlei soorten informatie gaan opvragen, dan ben je zomaar 1 tot 2 uur kwijt voordat je weer verder kunt. De schade afhandeling (de auto was van Alamo) ging uitstekend. Je belt met Alamo, vraagt naar de damage claim carrental department en je geeft alle info door. Vermeld zeker dat er een schaderapport door de politie is opgemaakt. Dus altijd de politie inschakelen bij een schade.....heel belangrijk!!! Alamo heeft alle info doorgegeven aan het verhuurstation (Orlando Int. Airport) en bij het inleveren van de auto was 1 scan voldoende om alle info tevoorschijn te toveren...bagage uit de auto, zaak afgehandeld. Zo zie je maar hoe handig een Int. Rijbewijs kan zijn.
Sorry maar dit is echt onzin! Welke informatie staat er dan op het internationale rijbewijs wat er niet op het nationale rijbewijs staat? Welke informatie moeten ze volgens jou dan 'opvragen' als je geen internationaal rijbewijs bij je hebt????
Kortom, wat doet het internationaal rijbewijs in deze zaak zodat jij geen 1 á 2 uur hoeft te wachten ? Het is een simpele vertaling van je originele rijbewijs, meer niet!!!
Ik snap dat het een fijn gevoel is om hem bij te hebben en dat de Engelse vertaling een hoop doet, maar ik heb genoeg contact met amerikaanse collega agenten en ook hun geven aan dat een internationaal rijbewijs NIET nodig is en ze het credit-card formaat Europees rijbewijs prima kunnen lezen. Het is geen chinees en die mensen zijn ook niet achterlijk :o
-
Citaat:
zeekoe
....De agent was heel blij dat ik ook een Internationaal Rijbewijs kon tonen. Je belt met Alamo..... Zo zie je maar hoe handig een Int. Rijbewijs kan zijn.
Wij hebben ooit zelf een forse aanrijding gehad, schuldschade want wij klapten op een voorganger. Wij belden ook met Alamo en het eerste wat ze riepen is dat de politie gebeld moest worden, een schade rapport is absolute noodzaak voor een rental. By the way, niemand vroeg naar het IR, we hadden het trouwens niet eens. Zo zie je maar... wat een verschil.