Ik heb een keer mijn CC gegevens via de telefoon doorgegeven en vlak daarna werd ermee gefraudeerd. :( Toeval?
Afdrukvoorbeeld
Ik heb een keer mijn CC gegevens via de telefoon doorgegeven en vlak daarna werd ermee gefraudeerd. :( Toeval?
Even nog een vraagje...
Ik dacht dat degene die een villa of condo huren, dit soms rechtstreeks met de eigenaar afspreken. Word dit dan gewoon overgemaakt ofzo? Ik dacht dat er dan als safety ook adres- en cc gegevens werden uitgewisseld..
Maar alvast bedankt voor de tips. Ik denk inderdaad dat ik de gegevens per diverse mails ga doorgeven...
Bij particulier huren maken wij inderdaad het geld per bank over.
Je hebt dan i.i.g. de bankgegevens (iban nr. enz.) van de ontvanger, dus een traject.
Ik heb ook wel eens cc gegevens per mail gestuurd, wat wel fraudegevoelig kan zijn, maar soms niet anders kan. Was wel naar mij bekende zaken en na telef. overleg, maar toch.
Het liefst doe ik dat via beveiligde websites (https), zoals Ticketmaster ook heeft, of anders via Paypal. Bestaat die mogelijkheid niet bij Tampa Bay Lightning ?
Hoewel het niet direct met Florida te maken heeft, maar het zou je daar ook zo maar zou kunnen overkomen.
Iemand kreeg problemen met betalingen met zijn cc. CC werd geweigerd, geen limiet meer.
Na navragen bij de bank bleek er een bedrag van zo'n EUR 1700 op zijn cc geblokkeerd te zijn door diverse leveranciers.
2 keer zo'n EUR 425 door een autoverhuurmij. Auto was gehuurd en inmiddels al ruim weer ingeleverd. Huur was met 1 dag verlengd. Huurmij had gewoon 2 keer borg geblokkeerd (auto was volledig verzekerd)
Autohuur was afgeboekt toch nog bedrag van zo'n EUR 115 wegens kosten geblokkeerd.
Hotel was vooraf betaald en al 3 dagen verlaten toch stond er nog een blokkering van EUR 350.
De rest waren inderdaad bekende betalingen.
Ander verhaal zelf ondervonden.
Via internet bij een US site 2 tickets naar Florida geboekt.
Boeking werd geweigerd. CC werd niet geaccepteerd.
Zag dit pas nadat alle gegevens ingevuld waren.
Ik dacht dat ik iets fout gedaan had.
Nog een keer geprobeerd, werd weer geweigerd.
Uiteindelijk bleek men alleen US cc's te accepteren.
Wie schetst mijn verbazing dat er wel 2 keer EUR 1200 op mijn cc geblokkeerd werd.
Klantenservice van boekingsite gebeld, het laconieke antwoord was, dat de blokkeringen na 8 dagen vrijvielen. Inmiddels kon ik wel niets anders boeken.
Eigen bank over deze gang van zaken geinformeerd: Kunnen we niets aan doen valt vanzelf weer vrij.
Blijkbaar kan dus "iedereen", die je cc kan belasten naar eigen dunk bedragen blokkeren.
Misschien toch raadzaam om als je boekingen gedaan hebt of geprobeerd hebt te doen even je limiet te controleren. Je kunt voor onaangename verrassingen komen te staan.
Knaapje
Dit is eigenlijk deels hetzelfde probleem als met automatische incasso's, die kan je weliswaar terug laten boeken maar in principe kan elk bedrijf zeggen dat jij hun gemachtigd hebt voor die afschrijving, bewijs hoeft hiervoor niet overlegd te worden.
Ik heb zelf een nare ervaring met de CC gehad die voortkwam uit het vroegtijdig vervangen van mijn pas, de eerste vakantiedag viel er thuis een afhaal bericht voor een nieuwe CC op de deurmat en werd de oude pas geblokkeerd na 7 dagen. Tja, lastig als je 3 weken weg bent.
Gelukkig had ik bij voorbaat al een tweede CC aangevraagd van een andere bank gezien het aantal meldingen van geblokkeerde passen dit jaar vanwege diefstal van cc gegevens, maar ja, je kan meteen niet meer borg staan via die CC en dat kan dan erg lastig zijn.
Wij gebruiken meestal 1 CC om mee te reserveren en eentje om daadwerkelijk mee te betalen. Dat werkt in de praktijk uitstekend.
Het is wel vervelend dat er soms belachelijke bedragen als borg geblokkeerd worden maar je doet er helaas weinig aan.
Klopt, met automatische incasso's kan dat ook.
Superirritant ja, net als je het nodig moet hebben zoals idd met die boeking voor andere tickets. Hoe langer je wacht hoe duurder de tickets kunnen worden of nog erger; geen plek meer op de dag dat je wilt vliegen.
Een 2e CC kan dan inderdaad uitkomst brengen. Wij reizen ook altijd met 2 creditcards van twee verschillende maatschappijen; een VISA en een Mastercard.
..........Een 2e CC kan dan inderdaad uitkomst brengen. Wij reizen ook altijd met 2 creditcards van twee verschillende maatschappijen; een VISA en een Mastercard.............
Heb ik sindsdien ook.
Plus nog zo'n "gratis tot gebruik" card van een andere club als reserve ergens verstopt.
Knaapje
Ik herken het verhaal helemaal. Ook ik liep in het verleden regelmatig tegen de eerder beschreven problemen aan. Vroeger was het zelfs nog erger. Toen werden de geblokkeerde bedragen in drie maanden afgebouwd indien het betaalde bedrag niet overeen kwam met het geblokkeerde bedrag (wat dus bijna nooit het geval is). Gelukkig vervallen de geblokkeerde bedragen nu op de dag dat je de cc bedragen betaald (bij de Rabobank aan het eind van de maand). Ik heb dit probleem overigens opgelost door een 2e cc van een andere maatschappij te nemen plus de limiet van beide kaarten op te hogen.
Wij hadden er dit jaar ook last van.
Gelukkig hebben wij totaal (met z'n tweeën) vier verschillende Creditcards en daarvan eentje zonder limiet (American Express), maar wel vervelend.
Je hebt ook vaak geen idee hoeveel er nou precies borg staat.