-
Re: Hurricane season 2008
Eind mei, begin juni, volgens het KNMI:
02 juni 2008 - Tropische storm Arthur heeft inmiddels het hurricane-seizoen geopend. Amerikaanse weervoorspellers van het NOAA Climate Prediction Center verwachten een boven gemiddeld hurricane-seizoen. De storm veroorzaakt bijzonder veel regen in Mexico.
Naar verwachting krijgt het Atlantisch gebied 12 à 16 tropische stormen waarvan er 6 à 9 de kracht van een hurricane bereiken. Van de hurricanes die voor het hurricane-seizoen worden voorspeld bereiken er volgens het National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) 2 tot 5 de status van een "major" hurricane. Dat is klasse 3 of zwaarder en met gemiddelde windsnelheden van minstens 177 km/uur.
-
Voor hurricanes is er maar één goede...
de National Hurricane Center.
http://www.nhc.noaa.gov/
Hier is trouwens de meest recente info.
http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphi...144413W_sm.gif
-
wij kijken altijd op www.orlandosentinel.com
doorklikken op weather / hurricanes
Ook kan je hier een 5 dagen vooruit voorspelling zien, die behoorlijk betrouwbaar is.
-
Goeie tip, www.orlandosentinel.com heeft ook een redelijke iphone site, kan je op je pda ook checken.
-
-
Op www.wunderground.com/tropical kun je niet alleen het verwachte pad zien, maar ook de voorspellingen van de diverse computermodellen, alsmede een database van historische stormen die mogelijk vergelijkbaar zijn.
-
Bertha heeft intussen windsnelheden tot 120 mph en een Saffir-Simpson category van 3.
-
Re: 1ste keer Florida
Wij zijn drie keer in september geweest en hebben inderdaad een orkaan gehad (bij de landing was het goed te merken).We werden ook gelijk naar het hotel gebracht en mochten de auto pas de volgende dag halen.
Afgelopen keer zijn we in juni geweest en toen hebben we meer regen gehad dan die andere drie vakanties bijelkaar.
Je moet maar pech hebben, maar dat kan in september en ook in juni.
-
-
Wij blijven in Florida dan wel gespaard van een vroege hurricane, (het seizoen is pas begonnen) maar de Thunderstorms zijn niet van de lucht de laatste dagen. Getuige de bijgevoegde foto's genomen net voor de zoveelste wolkbreuk van de week een deel van onze Wal*Mart onder water zette.
http://gallery.me.com/flogolfex#100083
-
Dolly gaat inmiddels flink tekeer in Mexico / Texas.
http://img504.imageshack.us/img504/8674/twoatlwp0.gif
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
JKG
Geen tornadowatches?
Tornado's komen gelukkig niet zo heel vaak voor in Florida...
Je zie die krengen ook nooit ver van te voren aankomen...
Een Tornado is trouwens iets heel anders dan een hurricane... die waarschuwen tenminste nog...
Maar van een Hurricane Watch wordt je niet écht vrolijk...
Als er een Hurricane Watch in jouw gedeelte van Florida is, zou dat betekenen er een hurricane binnen 36 uur bij je kan zijn...
Je gaat dan het plywood en schroeven kopen of uit de schuur halen en klaarleggen... Blijft de Watch aan, dan ga je Boarden... (d.w.z. het plywood voor je ramen schroeven, auto vol tanken en je Hurricane Kit klaarzetten).
En krijg je op de plek waar je zit een Hurricane Warning dan zit je in de regel binnen 24 uur in de wind...
Radio aan... en afhankelijk de staat van je huis... afwachten of een shelter zoeken...
En dan als laatste: Hurricane
Da's wind... héél veel wind... en erger nog... regen... hééééééééél veel regen...
Het meeste valt niet van boven naar beneden, maar soms bijna horizontaal...
-
Nou Corrus, vind je het erg als ik gewoon m'n huurauto klaarzet, wat eten en drinken in sla en gewoon een shelter ga zoeken? Volgens mij hoef je als toerist niet de boel dicht te timmeren, of wel? :p
Hopen dat er niets komt.... die ene keer dat ik dus wel Florida aan deed in februari/maart hadden we dus wel een tornado watch. In het verslag van Michael66 stond nog dat ie blij was op dat moment niet in Kissimmee te zijn.. en wie zat daar toen wel; jawel, ik! :)
Maar is het uberhaupt niet makkelijk om een shelter in je tomtom neer te zetten voor waar je verblijft of hoe doen ze dat met toeristen?
-
De ellende is dat je met een Tornado Watch eigenlijk bijna niets van te voren kan vaststellen...
Zo is er nergens iets te bekennen ff daarna is je huis in 2en gezaagd...
Persoonlijk heb ik uiteraard helemaal niets... maar al ik toch moet kiezen dan liever een hurricane dan een tornado...
Tornado's beginnen meestal op land, Hurricanes op het water...
Die zie je in ieder geval aankomen... Behalve Charley dan... die ging de andere kant op... totdat ie ineens zich omdraaide en dwars over ons heen ging... Waarna we een nieuw dak, en een muur konden laten aanleggen... :(
-
Charley was ook nog eens razendsnel; ik geloof in 1,5 uur van de westkust naar de oostkust gegaan. Wij zaten middenin Frances, 1 maand later en die deed over ongeveer dezelfde afstand ruim 20 uur.
-
Een Hurricane zie je idd al ver van te voren aankomen, een tornado niet.
Beetje jammer van je huis. Zal eens het pad opzoeken van Charley bij die hurricane tracker (beta versie nog geloof ik). Ik hoop nergens last van te hebben in september.
Maar om nog even terug te komen op shelters en toeristen, hoe zit dat??
-
Citaat:
JKG
Een Hurricane zie je idd al ver van te voren aankomen, een tornado niet.
Beetje jammer van je huis. Zal eens het pad opzoeken van Charley bij die hurricane tracker (beta versie nog geloof ik). Ik hoop nergens last van te hebben in september.
Maar om nog even terug te komen op shelters en toeristen, hoe zit dat??
Deze zijn voor iedereen... ook voor toeristen uiteraard...
Als er ééntje vermoedelijk aankomt hoor je op het lokale nieuws alles over de lokatie van de shelters
Er is altijd wel ééntje in de buurt... soms staan er zelfs route bordjes.
Citaat:
JKG
Zo, tropical storm Fay is er ook alweer. Recht boven de Dominicaanse Republiek.
De cone staat direct over Florida... echter de windkracht valt mee en de verplaatsingssnelheid is vrij hoog... hetgeen betekent dat het vijwel nooit meer wordt dan een Tropical Storm...
Er zal alleen wél een hoop water uit komen
Zie hieronder de cone...maar nogmaals men hoeft zich hierover beslist geen zorgen te maken.
http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphi...203113W_sm.gif
-
Zit nu ook in Orlando en ik denk niet dat Fay echt veel gaat doen hoor...
Ze zeggen dat die Cone zo is.. Maar vorig jaar dacht ze dat ook en toen mistte die Cone florida net.. Dus wij wachten in iedergeval af...
Hij is nu nog maar 45 MPH en gaat eigenlijk alleen maar over de eilanden.. Dus veel sterker word die niet
-
Citaat:
corrus
Zie hieronder de cone...maar nogmaals men hoeft zich hierover beslist geen zorgen te maken.
Ik denk dat je dit toch verkeerd ziet, de verwachting is een cat 1 orkaan die maandag avond laat Florida zal aandoen, momenteel is de cone recht over Key West, en daar zul je je dus zeker wel zorgen over moeten maken.
Als je de schade hier ziet die een cat 2 aan doet terwijl die 100 mile west bij ons langs gaat dan zul je een cat 1 orkaan recht over je dak dus heel serieus moeten nemen. Men zal zich absoluut zorgen maken en wij gaan ons zelf nu voorbereiden.
Hopelijk voor niets, maar het ziet er momenteel niet goed uit voor Key West.
-
Schiet me opeens een debiele vraag te binnen: ze noemen de Hurricanes van a tot z. Ik neem aan dat ze gelukkig die 'z' nooit bereikt hebben in 1 jaar tijd. Maar in welk jaar waren dan de meeste hurricanes en tot welke letter zijn ze toen gekomen? Hmmm ;-)
-
Nou Sabine, 'Z' wordt niet gebruikt. Dus die hebben ze nooit bereikt nee :) Q, U, X, Y en Z worden dus niet gebruikt (X,Y en Z wel voor de Pacifische orkanen, dus aan de westkant van Amerika). In 2005 is wel het hele lijstje afgewerkt tot aan Wilma toe. Na Wilma kwamen er nog 6 tropische stormen, weet even niet of ze nog tot orkaan zijn uitgegroeid, maar die kregen dus letters van het Griekse alfabet mee.
Ik vond het helemaal niet een debiele vraag van je! :)
-
Helaas alle touristen moeten verplicht vertrekken van de Florida Keys niet later dan Zondag morgen 8.00 uur lokale tijd.
Wanneer mogen ze dan weer terug komen, niemand die dat kan beantwoorden.
Hopelijk snel, heeel snel.
-
Wij zitten momenteel in Key Largo en hebben zojuist vernomen dat we morgen voor 15.00 de Keys moeten verlaten. Helaas valt ons tripje naar Key West in het water. We gaan nu 3 dagen eerder naar Ft. Lauderdale toe.
@ Marcelg Is er al bekend wanneer inwoners geëvacueerd zullen worden?
-
Ze zitten momenteel te beraden of ze de bewoners van plaatsen waar het makkelijk overstroomt gaan evacueren, meestal zie je ze eerst de mobile homes evacueren.
Als je het woord mandatory evacuation hoort, dat betekend iedereen.
-
Het was druk op de US1, ik keek even naar het nieuws en er waren mensen onderweg van Marathon naar Florida City en daar deden ze 4 uur over.
Nu is het de bekende stilte voor de storm, klinkt raar, de inwoners hebben de meeste voorbereidingen getroffen en lekker even een rondje over een verlaten Duval St.
Maandag wordt voornamelijk het nieuws volgen, en maar hopen dat we niet overstromen, dat is onze voornaamste zorg hier.
Als alles gewoon goed gaat zie je dinsdag de touristen al weer komen en tegen het weekend back to normal.
-
In Key West hebben wij zo en zo veel minder regen dan op het vaste land, als een orkaan of tropiche storm ten weste van ons langs komt (waar het op lijkt dat Fay zal doen) dan duurt het allemaal veel langer en geeft het je het meest slechte weer en het belangrijkste voor ons een surge van de Atlantiche oceaan, die we meestal wel aan kunnen, geringe overstroming.
Dit hebben wij dus het liefst, zou hij ten ooste langs komen dan krijg je een surge vanaf de golf van Mexico naar ons toe, en dan overstromen we geheid in het zo genoemde Newtown gedeelte van Key West.
Orkanen draaien tegen de klok in.
Na een orkaan die ten weste langs loopt is het weer prachtig onschuldig weer. Na een orkaan die ten ooste langs loopt krijg je meestal nog een paar verdwaalde zogenoemde feederbands over een ongeveer 8 uur durende periode.
Volgens mij wijk ik helemaal van je vraag af, sorrie.
Die dagelijkse onweersbuien zie je dus meer op het vaste land, ik weet niet waarom, maar over een week denk ik dat je kans op prachtig weer groot is. Of er moet al wat nieuws onderweg zijn vanaf Afrika.
Citaat:
Natasja L.
Ik hoop dat het allemaal gaat meevallen en je niet te veel overlast gaat krijgen van deze storm. We duimen voor jullie op een goede afloop [-o<!
Dank je Natasja,
Het ziet er niet te verontrustend uit, max 4 ft surge + 8 inch regen, in principe voeten net droog. Ik laat het je Dinsdag weten, als ik er nog ben (geintje) ik bedoel als ik nog een internet verbinding heb.
-
Terwijl jullie blijkbaar al bakken regen over jullie heen krijgen zijn wij ons aan het voorbereiden om Fay te ontvangen in 4 corners Clermont.
Onze centrale badkamer (zonder ramen) is ons hoofdkwartier, drinkwater en blikvoeding voor een dag of 7 en alle belangrijk papierwerk (paspoorten, licenses, cash als de ATM's zonder power zitten) zijn binnen handbereik.
Belangrijk is onze home inventory in geval we een schadeclaim moeten indien bij onze insurance company, heel gedetailleerd met foto's als bewijsmateriaal.
Kijk even op www.4-corners-home-inventory.com
Beide auto's zijn volgetankt, dus in geval van evacuatie kunnen wij binnen de 5 minuten vertrekken, de rit gaat dan richting Daytona en indien nodig nog meer noordwaarts. We zien wel wat op ons afkomt en volgen de evolutie op TV.
MarcelG wij hopen dat jullie er zonder kleerscheuren vanaf komen, ik zeg maar altijd: That's the price you pay for living in Paradise!
Volg Fay ook op http://weather.weatherbug.com/FL/Clermo ... lerts.html?
-
Wanneer is nou echt het officiele hurricane seizoen? Je ziet zo vaak dat ze er al eerder zijn en dat het seizoen langer duurt dan staat aangegeven. Aangezien wij volgend jaar April weer richting florida gaan...
Alvast bedankt
-
Het officiele orkaanseizoen loopt van 1 juni t/m 30 november.
-
1400 uur
We kunnen niets anders meer doen dan het uitzitten, het komt met bakken naar beneden nu al windvlagen van zo'n 80km/uur, velen van jullie zullen wel eens die piep toon op de radio in Florida voor een test van het emergency systeem, die hebben we net gehad, voor een Tornado die is ontstaan, in de buurt van Marathon en die loopt naar het zuiden.
Water komt al het huis in, ik moet afhaken.
-
Vannacht is Fay "onverwacht" (wat kun je van een storm verwachten?) wat meer oostelijk gegaan, niet meer recht over Orlando maar richting Daytona. Geluk voor de vele toeristen in Orlando e.o.
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat wij ons eigenlijk weinig hebben voorbereid op Fay. Pas de laatste dag ben ik eens gaan kijken of we nog wat teveel ingekochte food&beverage zouden bewaren. De paar diepvriesmaaltijdjes hebben we maar laten liggen in de villa, net als behoorlijk wat flessenwater, voor het geval we niet weg zouden komen en terug naar de villa zouden moeten. En toch maar voor $20 extra getankt, wat dus allemaal niet nodig bleek te zijn.
Het begint eigenlijk wel een beetje traditie te worden dat wij in 10 jaar nog nooit last hebben gehad van het hurricane-season, terwijl we dan toch altijd die kant op gaan. Even afkloppen.
-
Re: Tropische storm/orkaan Fay
Er is niets meer aan de hand in Orlando...
De zon schijnt nog niet en het regent af en toe, maar de lucht begint zelfs alweer iets lichter geworden.
Cape Canaveral en Daytona krijgen nog wel wat, daarna gaat ze de Atlantic weer op, om daarna in het noordoosten weer aan land te gaan en via Jacksonvillle de staat weer te verlaten.
Zie het kaartje hieronder...
http://img396.imageshack.us/img396/7...4742wsmwz4.gif
-
Allemaal bedankt voor het volgen van en vooral de goede wensen naar ons toe tijdens een storm.
Het is mijn eigenschuld, ik ben hier gaan wonen en weet dat het gebeurt, ik klaag er ook niet over hoooor, het hoort er bij.
Een heel klein beetje water in een van de slaapkamers en dat was het, verder stelde de storm niet veel voor, dat heeft er ook wel mee temaken dat de juiste voorbereidingen getroffen zijn.
Het verbaasde mij behoorlijk dat het electrich niet uit is geweest, dat verliezen we hier al met een beetje onweersbui.
En voor degene die de vraag stelde of het na een storm gegarandeerd een tijdje goed is, helaas niet. Ik zal het jaar 2005 nooit vergeten, de 1 na de ander kwam langs.
Het is nu wel zo dat ik bijv voor de eerste storm die dus voor ons Fay was mijn generator opvul met benzine, extra 20 Gallon benzine insla, een bamboo hekwerk weghaal enz.
Dit blijft allemaal zo tot het einde van het orkaan seizoen en dan pas plaats ik het terug en tap de benzine af uit de generator en gooi dat met de benzine op voorraad in een auto.
De volgende storm is dus veel minder werk.
Het voordeel van een storm, ja die zijn er ook, lekker veel dingen doen waar ik normaal niet aan toe kom.
-
Ik zit nu in Orlando. Ik was vanochtend in Animal Kingdom (dat opeens om 8u open was i.p.v. om 9u). Om 8u stond er dus nog geen 100 man aan de ingang. Tot een uur of 15 heeft het gemiezerd, maar geen echte stortbuien. AK was zo goed als leeg, alle attracties wachttijden: 0. We zijn 4x in Everest geweest, en in de meeste andere zaken een keer of 2-3. Dat was wel prettig.
Om 15u verkast naar Dowtown Disney waar de stortbuien begonnen. Het was daar ook serieus rustig. Op voorhand reserveren voor tafeltje? Helemaal niet nodig, het hele restaurant lag voor het uitkiezen. Alleen Disney Quest was druk. Buiten giet het nog steeds, hopelijk morgen wat minder.
-
Wij zitten momenteel ook in Orlando. Iedereen volgt Fay enorm goed op. Wij zijn vandaag naar Universal studios en Islands of adventure geweest. Ook hier was het zeer rustig, zo rustig dat we beide parken op 1 dag konden doen. Ook wij hadden tot 15u redelijk weer, beetje motregen, maar nadien is het slechter geworden.
Nu is het nog steeds aan het stortregenen buiten, er wordt iedereen aangeraden om tot 4u deze nacht binnen te blijven.
Morgen zouden we naar Magic kingdom gaan, hopelijk is het inderdaad wat beter weer!!!
-
Voor wie Fay kort op de voet wil volgen heb ik een nieuwe pagina op onze website geopend met het weerbericht. Ik zal geregeld updaten, je kan kijken op:
http://web.mac.com/flogolfex/Luc_en_Rita/TS_Fay.html
-
Dit kan trouwens ook bij de lokale nieuwsdienst WFTV
http://www.wftv.com/video/17228576/index.html
LIVE! Streaming
-
http://www.nhc.noaa.gov/storm_graphi...181113W_sm.gif
TROPICAL STORM GUSTAV SPECIAL ADVISORY NUMBER 2
NWS TPC/NATIONAL HURRICANE CENTER MIAMI FL AL072008
200 PM EDT MON AUG 25 2008
...CORRECTION TO SECOND PARAGRAPH...
...CARIBBEAN DEPRESSION STRENGTHENS INTO TROPICAL STORM...
AT 2 PM EDT...1800 UTC...THE GOVERNMENT OF THE DOMINICAN REPUBLIC
HAS UPGRADED THE TROPICAL STORM WARNING TO A HURRICANE WARNING
FOR THE SOUTH COAST OF THE DOMINICAN REPUBLIC FROM SANTO DOMINGO
WESTWARD TO THE SOUTHERN BORDER OF HAITI.
AT 2 PM EDT...1800 UTC...THE TROPICAL STORM WARNING FOR THE
SOUTHWEST PENINSULA OF HAITI FROM THE SOUTHERN BORDER WITH THE
DOMINICAN REPUBLIC AND PORT-AU-PRINCE WESTWARD HAS BEEN UPGRADED
TO A HURRICANE WARNING. A HURRICANE WARNING MEANS THAT
HURRICANE CONDITIONS ARE EXPECTED WITHIN THE WARNING AREA WITHIN
THE NEXT 24 HOURS.
AT 2 PM EDT...1500 UTC...THE TROPICAL STORM WATCH HAS BEEN
CHANGED TO A HURRICANE WATCH FOR HAITI FROM NORTH OF
PORT-AU-PRINCE TO THE NORTHERN BORDER OF THE DOMINICAN
REPUBLIC. A HURRICANE WATCH MEANS THAT HURRICANE CONDITIONS ARE
POSSIBLE WITHIN THE WATCH AREA...GENERALLY WITHIN 36 HOURS.
FOR STORM INFORMATION SPECIFIC TO YOUR AREA...INCLUDING POSSIBLE
INLAND WATCHES AND WARNINGS...PLEASE MONITOR PRODUCTS ISSUED
BY YOUR LOCAL WEATHER OFFICE.
REPORTS FROM AN AIR FORCE HURRICANE HUNTER PLANE INDICATE THAT
TROPICAL DEPRESSION SEVEN HAS INTENSIFIED INTO A TROPICAL STORM.
AT 200 PM EDT...1800Z...THE CENTER OF TROPICAL STORM GUSTAV WAS
LOCATED NEAR LATITUDE 15.8 NORTH...LONGITUDE 70.5 WEST OR ABOUT
225 MILES...365 KM...SOUTH-SOUTHEAST OF PORT AU PRINCE HAITI.
GUSTAV IS MOVING TOWARD THE NORTHWEST NEAR 14 MPH...22
KM/HR...AND A GRADUAL DECREASE IN FORWARD SPEED IS EXPECTED OVER
THE NEXT DAY OR TWO. ON THE FORECAST TRACK THE CENTER OF GUSTAV
WILL BE MOVING NEAR OR OVER SOUTHWESTERN HAITI ON TUESDAY.
MAXIMUM SUSTAINED WINDS ARE NEAR 60 MPH...95 KM/HR...WITH HIGHER
GUSTS. SOME STRENGTHENING IS FORECAST DURING THE NEXT 24
HOURS...AND GUSTAV COULD STRENGTHEN INTO A HURRICANE PRIOR TO
MOVING OVER LAND.
TROPICAL STORM FORCE WINDS EXTEND OUTWARD UP TO 50 MILES...85 KM
FROM THE CENTER.
THE MINIMUM CENTRAL PRESSURE REPORTED BY THE AIR FORCE
RECONNAISSANCE
PLANE IS 996 MB...29.41 INCHES.
GUSTAV IS EXPECTED TO PRODUCE TOTAL RAINFALL ACCUMULATIONS OF 5
TO 7 INCHES OVER HISPANIOLA...WITH ISOLATED MAXIMUM AMOUNTS OF
15 TO 25 INCHES POSSIBLE. THESE INTENSE RAINS MAY PRODUCE
LIFE-THREATENING FLASH FLOODS AND MUD SLIDES.
REPEATING THE 200 PM EDT POSITION...15.8 N...70.5 W. MOVEMENT
TOWARD...NORTHWEST NEAR 14 MPH. MAXIMUM SUSTAINED WINDS...60
MPH. MINIMUM CENTRAL PRESSURE...996 MB.
THE NEXT ADVISORY WILL BE ISSUED BY THE NATIONAL HURRICANE
CENTER AT 500 PM EDT.
-
Wellicht kan deze orkaan juist voor een weersverbetering zorgen in Florida. Vaak wordt door een orkaan al het vocht in de omgeving "opgezogen", waardoor het vlak buiten de directe invloedssfeer juist droger wordt.
-
Hoop dat je nu niet in Key West zit, het komt al met bakken naar beneden en dat zal de komende dagen wel zo blijven en dan maar afwachten wat Hanna brengt.
Nu is het hier ook nog eens een holiday (Labor day) weekend, dat is al lekker in het water gevallen.