Re: Seaworld Orlando - dierenwelzijn
Wauw....Ben je echt sirieus met je reactie??
Waar zit je gevoel denk ik dan. Dat het je werkelijk niets doet dat al deze dieren worden gedwongen om kunstjes te doen, doodongelukkig zijn, hun natuurlijke leefomgeving missen en dat allemaal om jou te laten klappen na een kunstje. Bah word er werkelijk naar van.
Heb je eigenlijk de film wel gezien? Of word dat dan niet gedaan? ' wat ik niet zie is er niet'.
Ik denk dat je juist wel moet gaan.
met het geld wat je binnen brengt worden ook goede dingen gedaan.
En wat denken jullie wat er gebeurt met deze dieren als ze geen geld meer opbrengen?!
Het ligt natuurlijk een stuk ingewikkelder. Wat er met de dieren gebeurt als er geen geld meer is? Dat is natuurlijk al eens ergens voorgekomen, ze worden of verplaatst naar een ander park of vrij gelaten. Dat laatste helaas zonder goed onderzoek te doen naar wat er dan van de dieren terecht komt. Na de Blackfish docu heb ik me aardig verdiept in het hele gebeuren rond het houden van vooral orca's maar ook andere grotere roofdieren en het is best triest wat we met ze doen. Ik ben zelf niet overtuigd dat het de kunstjes altijd zijn die voor het dierenleed zorgen want juist die kunstjes zorgen voor stimulatie van deze toch wel intelligente dieren. Maar of we puur en alleen voor ons genot deze dieren in een soort zwembad moeten laten rondzwemmen daar ben ik niet van overtuigd. Het is vooral dat het erg grote (sociale roof-) dieren zijn die we niet op een manier kunnen houden zodat ze (naar mijn mening en die van vele deskundigen) het naar hun zin hebben. Ook de fokprogramma's falen aan veel kanten en dieren worden veel minder oud dan in het wild. Misschien moeten we onze conclusies trekken? Het is trouwens heel erg mooi om orca's in het wild te zien en te horen! Vond ik veel indrukwekkender dan in Seaworld. En zo'n vakantie hoeft niet duurder te zijn dan een Florida vakantie. Mijn ouders en ik hebben erg genoten van Seaworld afgelopen september maar na vele discussies de laatste tijd zijn wij er van overtuigd dat Seaworld (en andere parken natuurlijk) het houden van orca's zoals ze dat nu doen moet gaan herzien.
Voor uitgebreide info is dit document van de WSPA erg interessant: http://www.humanesociety.org/assets/..._captivity.pdf
Im starting whit the man in the mirror ......michael jackson en het zegt alles voor mij . Ik ga naar seaworld en ik vind het ineens nog geen leuk park .....ik ga met manatees zwemmen waarom tsja daarom ......ik rijd paard niet omdat hij dat leuk vind maar omdat ik dat wil ......... .dierentuinen sorry ik vindgeen 1 goed sommige zijn beter maar wie o wie heeft ooit uitgevonden van dieren in kooitjes te gaan bezien ...... . In een dierenpark in belgie staat een spiegel met tralies voor en als je ervoor staat lijkt het of je in een kooi zit en erboven staat the cruelest predator in the world .....and i agree .
Het artikel dat ik in een vorige post had toegevoegd spreekt een aantal dingen tegen. Over de manatees zijn ze het eens, dat is een goed gelukt project. Orca's zijn niet endangered dus dat is onzin, die doen het in het wild een heel stuk beter. Verder geven ze aan dat Seaworld geen bijdrage levert aan wetenschappelijk onderzoek in de vorm van publicaties en dat is in de onderzoekwereld gelijk aan je kennis niet delen dus idd geen bijdrage. Verder moet je altijd heel voorzichtig zijn met resultaten door te trekken vanuit een onderzoek in een gemaakte situatie naar het wild, maar dat hoeft mi niet altijd fout te zijn. Het filmpjes is een goede poging van seaworld om zich te verdedigen maar is op een aantal punten makkelijk onderuit te halen. Ik hoop dat ze echt veel geld doneren aan natuurprojecten want dat lijkt me nog het meest effectief.
Ik volg deze discussie al even en het onderwerp ligt mij nauw aan het hart. Degene die mijn berichten in het verleden hebben gelezen weten dat ik moeite had met Discovery Cove. Ja, ik ben er geweest omdat het aanraken van een dolfijn (het ging niet eens om het zwemmen) een droomwens was. Maar wat heb ik mij verward gevoeld na afloop. Ik ga nooit meer zwemmen met een dolfijn in DC. Het kan namelijk niet zo zijn dat deze dolfijnen dat leuk vinden, dat geloof ik niet. Ze doen het enkel en alleen voor de traktatie (net zoals mijn hond alleen maar iets doet als er iets tegenover staat).
Ik ben een paar keer in Seaworld geweest en ook hier heb ik gemengde gevoelens. Het zien van de orca's is geweldig, prachtige beesten, maar ze hoeven voor mij geen kunstjes te doen en ik vind het vreselijk dat ze in een te klein basin zwemmen.
Ik ben fel tegenstander van dieren in het circus en het zien van dieren die in een te kleine omgeving in een dierentuin leven, vind ik onaanvaardbaar. Maar dat maakt mij nog niet gelijk hypocriet omdat ik soms, heel soms, een dierentuin - of Seaworld - bezoek. Het geeft mij namelijk ook gelegenheid om mijn kinderen te leren dat dit niet altijd is zoals het zou moeten zijn. Dat deze dieren eigenlijk niet voor ons vermaak opgesloten horen te zitten.
In 2010 zijn we in Gatorland geweest. De dieren die daar in de vrije wateren liggen, daar zal je mij niet over horen, maar de dieren die in te kleine basins liggen, het worstelen met de alligators, het maken van foto's met publiek, ik vind het gewoon niet kunnen.
Het is een moeilijke discussie. Ik wil graag geloven dat instellingen als Seaworld goede dingen doen voor onze natuur. Maar dat is wel in tegenstrijd met het showelement van het park.
Zo lang mensen er naar toe gaan om me te zwemmen of om even aan te raken zal het blijven bestaan.
Maar je gaat dus soms naar Seaworld of een dierentuin om te laten zien hoe het niet moet?
Als je de keuze maakt om fel tegenstander hier tegen te zijn dan zou je toch niet naar dit soort parken moeten gaan?
Ook voor je eigen gemoedrust lijkt me dat niet goed.
Je kan altijd gewoon een filmpje laten zien hoe erg sommige beesten leven.
Je hebt een punt hoor ! Zoals ik al zei ging ik soms, heel soms naar een dierentuin. Meestal als "verplicht"nummer bij een familie aangelegenheid. De laatste keer is overigens al weer jaren geleden. We heben overigens deze week besproken dat we niet meer naar SeaWorld zullen gaan, gewoon omdat we er niet achter kunnen staan dat orca's in deze omstandigheden moeten leven. Een beetje verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Deze hele discussie heeft mij weer eens flink aan het denken gezet waarmee ik tot de conclusie ben gekomen dat ik inderdaad 100% achter mijn mening moet blijven staan en dan niet toch bv Seaworld bezoeken omdat ik het wel mooi vind om de orca te zien. De volgende keer dat ik een orca wil zien ga ik voor de vrije natuur :D
Word blij van sommige reacties hier!
Alle kleine beetjes helpen en ik ben heel blij dat mensen toch eens gaan nadenken over hun bezoeken aan seaworld!
en sowieso tsja discover cove....
Dat mensen sirieus denken dat dolfijnen het leuk vinden om iedere dag continu mensen om hun heen te hebben, dat ze continu aan die beestjes zitten of erger nog; van die dikke amerikanen die aan hun vinnen hangen om door het water gesleept te worden.
Nee hartstikke leuk...
Florida ligt aan de golf! Er zijn genoeg manieren om ze in het wild te zien. Dat is het mooiste wat er is!!