W.J. Janes Memorial Scenic Drive
't Is niet helemaal Everglades meer, d.w.z. niet meer het Everglades National Park, maar toch.
Iemand bekend met de W.J. Janes Memorial Scenic Drive? Ik heb 'm hoog op mijn verlanglijstje staan! De route begint bij Copeland ten westen SR 29, wat ten noorden van de kruising met US 41, en loopt door het Fakahatchee Strand State Preserve. Dit moerasbos (hammock), is ooit nog een houtkapgebied geweest maar zodanig is hersteld dat het de rijkste flora herbergt van heel Florida:
Citaat:
Its groves of native royal palms are the most abundant in the state and the ecosystem of the Fakahatchee Strand is the only place in the world where bald cypress trees and royal palms share the forest canopy. It is the orchid and bromeliad capital of the continent with 44 native orchids and 14 native bromeliad species.
Bij het bezoekerscentrum, vlakbij Copeland, is een boardwalk, verder loopt de weg in westelijke richting over een van de voormalige spoorbaantjes die dienden voor de afvoer van het hout en die het gebied nog doorkruisen.
De weg komt uit in een ander gebied, het Picayune Strand State Forest, ooit bedoeld en verkaveld als een gigantisch huizenbouwproject maar na falikant mislukt te zijn, nu teruggegeven aan de natuur. Ik heb voor mezelf een route uitgestippeld die uiteindelijk in Naples eindigt; maar ik vroeg me af of iemand hier al eens geweest is en wat de ervaringen zijn.
Als ik de route heb gedaan, waarschijnlijk deze zomervakantie, zal ik in dit topic uitgebreid verslag ervan doen.