Re: Fooien (tips, gratuity): Hoe en wat
Bij publix staat het op een button dat je ze niet mag tippen. .ik help altijd met inpakken van mij eigen boodschappen. .met een excuus dat een beetje werken geen kwaad kan op vakantie, meestal lachen ze daar smakelijk om . verder tippen we 18% tot 20 % in de restaurants en leg ik elke dag 1$ op de hotel kamer met een briefje thank you.. Bij vertrek leggen we altijd wat extra..verder bij excursies geven we ook wel maar dat varieert, ligt er aan hoe leuk zo'n gids is
Bij Disney is het absoluut niet nodig. De medewerkers krijgen zelfs bij hun Disney opleiding het advies geen fooi aan te nemen. (in de restaurant uiteraard wel, maar ook hier absoluut niet noodzakelijk)
Ga uit van wat goed voelt en voel je niet bezwaart als je niet tipt. Als je het doet met je hart en gevoel gaat het vast en zeker goed.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
marcelis10
Ik vind het nog steeds lastig. Als ik ervan uitga dat ze per avond 10 tafeltjes bedienen en 10 dollar gemiddeld aan fooi krijgen hebben ze toch 100 dollar op 1 avond. Is toch een leuk extraatje. Wij geven altijd wel fooi maar inderdaad net naar gelang de bediening. Ik vind eerlijk gezegd 15 tot 20% best veel.
En daar gaat het fout.....het is geen extraatje, het is hun salaris. Maar ik vind inderdaad dat je dan wel mag verwachten dat de service goed is voor 20%.... anders wordt het minder.
Citaat:
S@skia
En daar gaat het fout.....het is geen extraatje, het is hun salaris. Maar ik vind inderdaad dat je dan wel mag verwachten dat de service goed is voor 20%.... anders wordt het minder.
Eigenlijk gaat het daar al fout, het is natuurlijk heel vreemd dat jij (als gast) verantwoordelijk bent voor hun salaris. Leuk zo'n erfenis van de drooglegging maar wel heel makkelijk voor de eigenaren.
Natuurlijk verander je zo'n systeem niet zo maar dus blijven we gewoon tippen maar uiteindelijk klopt er natuurlijk niets van. Geef die mensen gewoon het salaris wat ze verdienen.
Als de service slecht is, is wel eens voorgekomen bij ons, geef ik niks.
Ik vind het ook lastig hoor. Vorige maand voelde ik me zelfs even beledigd. We kochten een broodje bij de Subway. Deze Subway zat bij een benzinestation. De dames achter de balie droegen een uniform van dat benzinestation. Maar verder leek de Subway een 'echt' filiaal. Ik wilde bij het afrekenen fooi geven, maar dat mochten ze niet aannemen. Ik had nog nooit meegemaakt dat iemand fooi weigerde. Ik voelde me echt een beetje rot. Voelde zelfs mijn wangen gloeien. Misschien was het de manier waarop. Het waren eigenlijk ook twee stomme trutten :p. Dus ik twijfelde al of ik wel of niet fooi zou geven....
Bij Subway geef ik sowieso nooit fooi. Dat staat toch gewoon gelijk met fastfood en daar geef je toch ook geen fooi?
In fastfood restaurants is het inderdaad niet gebruikelijk. Maar er staat over het algemeen wel een fooienpot. Idem bij de take-out.
Citaat:
Ritchie
Als de service slecht is, is wel eens voorgekomen bij ons, geef ik niks.
Dan kan je beter 1 dollar geven. Als je niets geeft kunnen ze denken dat je het vergeten bent. Als je heel weinig geeft dan weten ze dat je niet tevreden was.
Wat geef je aan een pizza koerier dan? Iemand een idee?