-
Re: FAQ: Actuele dollarkoers en historisch overzicht
Op dit moment geeft de postbank maar 1,33 en bijna 14 euro aan kosten voor 500 euro. De rabobank is heel gunstig. Echter daar kun je alleen dollars kopen als je daar een rekening hebt wat bij ons niet het geval is. Bij Sns en abnamro moet je dollars bestellen en betaal je de koers die dan geldt. Weet iemand een andere optie? GWK is ook vrij duur.
Groetjes Monique
-
wij hebben gewisseld bij de rabobank kregen een koers van 1,40 vorige week en een provisie van 5 eurie dus das super gunstig bij hun
-
Zit zelf net de koersen te bekijken maar kan voor ,,omwisselen'' geen 1,40 vinden. Hoogste is 1,28? Toch maar naar de Rabo dan?
-
yep rabo heeft een goede koers alleen is die nu weer wat gezakt , en je moet een rekening bij de rabo hebben anders kan het niet , je besteld ze online en kan ze dan na een dag of 2 halen provisie 5 euro maakt niet uit wat het bedrag is wij haalden voor 2000 euro
-
Re: Dollars: Wisselen? Goedkope bank?
Hoi,
Ik wissel mijn euro in Amsterdam,lopend vanaf centraal station kom je een heleboel wisselkantoren tegen "Money Gram" bijv. je kan er wisselen tegen "no commissie".
Ik heb 2 weken geleden gewisseld de koers was 1:1,36 terwijl bij GWK was het 1:1,26 en je moest nog commissie betalen.Voor die 10 dollar meer ben ik op weg naar schiphol maar ff uitgestapt om te wisselen.
-
heb vandaag 100 dollar gehaald.....koers: 1:1,28
bij de ABN Amro
Ed
-
Ik zie ook nogal wat verschillen in de verschillende koersen. Ik heb (gelukkig\\:D/) wel een rekening bij de Rabobank en daar heb ik zo'n dag of 10 geleden dollars gewisseld tegen een koers van 1,42. Inderdaad via internet bestellen en ook nog aangeven in welke biljetten je het wilt hebben. 2 dagen later ophalen:shock:. Ik heb geen aandelen Rabo maar ik vond het meer dan fantastisch.
Het wordt mijn 1e reis naar Florida en heb dus geen geldautomatenervaring. Ik vind het dan wel handig om wat cash bij je te hebben.
-
Kan iemand mij vertellen waarom er zo'n groot verschil is tussen de koers van de AbnAmrobank en de Rabobank? Ben vanmorgen bij beide banken geweest. Amro geeft 1,28 euro en vraagt 3,40 euro provisie. Rabobank geeft 1,40 en vraagt 5,00 euro provisie. Ik vind dit verschil toch wel heel erg groot.
Claudiadennis
-
Veel banken hebben als ,,service'' nog vreemde valuta en hanteren dan zeer oninteressante tarieven (Travelex) en die gaf vandaag zo'n 1,29. Ze doen het liever niet en verwijzen je zelfs door naar GWK (Travelex).
Er zijn banken die deze dienst helemaal niet meer verlenen (SNS). Ik vroeg mij al af wat de functie van die bank wel is!!!!. Zelfs cash geld kun je op de kantoren al niet meer ophalen. We zijn een internetbank!!!!! geworden!!
De RABO heeft de dienst zoals reeds eerder gezegd alleen voor ,,eigen klanten''. Je moet dan ook een rekening hebben. Ik ben zelf ook geen klant maar heb vandaag m.b.v. rekening zus inderdaad 1,40 betaald (is denk ik dan het giraal tarief). Hulde voor RABO! Zelfs de levering is in 3 werkdagen terwijl bij andere banken ze er een dag of 6 over doen. Eenmalige kosten 5 euro.
-
Inderdaad. SNS doet het niet. ING koers 1,27; ABN AMRO koers 1,29 en Rabo koers 1,39 (kosten slechts €6,50 bij bedragen tot $500 € 5,-).
Er is altijd wel iemand die je kent en een raborekening heeft die dit voor je wil doen.
Tenzij iemand nog een beter alternatief weet: In dit geval Rabobank.
-
Hoi iedereen,
Ik vertrek over een twee weken naar Florida. Ik wou 1000 dollar cash meenemen (Fortis bank in België heeft goede koers), maar als ik alles hier zo lees begin ik te twijfelen. Ik dacht altijd dat het goedkoper is om cash te betalen dan te pinnen of met CC te betalen. Ik heb een VISA (via Fortis) en een PIN pas. Maar omdat ik nog student ben is de limiet van mijn visa maar 1250 euro. Zou ik dan toch niet wat meer cash meenemen, of is 1000 dolar echt hilarisch?
Groetjes
-
Nog maar een keer dan: Cash hier halen is altijd duurder (=slechtere koers) dan in de VS uit de automaat (ATM) halen of als cashback bij de supermarkt vragen. Maar als je persé zoveel ($1000) cash mee wilt nemen .... ga gerust je gang; de banken hier kunnen de winst goed gebruiken.8-[
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Ellen W
Maar omdat ik nog student ben is de limiet van mijn visa maar 1250 euro. Zou ik dan toch niet wat meer cash meenemen, of is 1000 dolar echt hilarisch?
Kijk ook eens of je vooraf een bedrag op je creditcardrekening kunt storten. Dit is een handige manier om je limiet op te rekken. Je maakt dan eerst je saldo op en begint dan pas aan je limiet van 1250 euro.
Cash? Er is al "aangetoond" dat dat niet handig is. Een extra argument: Kijk in de polis van je reisverzekering welk bedrag verzekerd is. Dat zal vast geen 1250 euro zijn.
-
Kan ik hier ergens vinden welke koers ik krijg als ik op het vliegveld in Miami contant geld ga pinnen? Velen zeggen dat dat de beste koers geeft, maar welke koers dat dan zal zijn staat nergens (natuurlijk is die elke dag anders, maar ga eens van vandaag uit). Ik heb al via google gezocht, maar kan allen de koers van Nederland vinden.
Claudiadennis
-
Citaat:
Michael66
Nog maar een keer dan: Cash hier halen is altijd duurder (=slechtere koers) dan in de VS uit de automaat (ATM) halen of als cashback bij de supermarkt vragen. 8-[
Kan wel kloppen maar als je tevreden bent met de huidige koers weet je met cash in elk geval wat je hebt (voor een deel van je geld). Aangezien geen enkele analist iets zinnigs weet te zeggen over de dollarkoers, behalve dat deze eind dit jaar rond 1,15 zal staan (alsof dat zinnig is), en dat terwijl de dollarkoers alleen maar daalt tov de euro, is spreiding net zoals bij beleggen een goed advies.
Betaal je villa vooraf met koers 1, je tickets bestellen met koers 2, cash meenemen met koers 3 en in Amerika afrekenen tegen koers 4. Zo zit je nooit aan de beste koers, maar achteraf wel altijd aan een goede koers.:idea:
-
Citaat:
Michael66
Nog maar een keer dan: Cash hier halen is altijd duurder (=slechtere koers) dan in de VS uit de automaat (ATM) halen of als cashback bij de supermarkt vragen. Maar als je persé zoveel ($1000) cash mee wilt nemen .... ga gerust je gang; de banken hier kunnen de winst goed gebruiken.8-[
Dacht toch dat de Rabobank in dit geval een hele goede koers heeft, je moet nog maar zien dat je die koers krijgt als je in de US cashback neemt of naar de ATM's gaat.
De Rabobank geeft momenteel gewoon de dagkoers van de Dollar t.o.v. de Euro met als enige kosten de €5 of €6,50 afhankelijk van het bedrag.
Mijn inziens krijg je daar dus nu de beste koers, denk dat de koersopslag/kosten op de CC en met de pin hoger zijn.
Ik neem altijd uit voorzichtigheid geld mee, eerst zeker weten dat de pinpas en de CC werken.
-
Ik heb idd dollars via de rabobank tegen de koers van die dag, vrienden hadden ze bij de abn besteld en die telde gewoon maar 1,30 terwijl de koers toen 1,40 stond
-
ik heb net bij de rabobank 1.39 gekregen voor een euro
-
Citaat:
Michael66
Iedereen roept maar dat het duurder is, maar niemand kan mij vertellen wat het kost! Wat is nou precies het koersverschil? Laten we voor het gemak uitgaan van de koers van vandaag om 14.00 uur. Wat krijg ik hier bij de rabo en wat krijg ik in Miami op het vliegveld? Rabo is niet zo moeilijk, dat is 1,39. Ik kan nergens vinden wat ik in Miami krijg. Alle antwoorden die ik krijg zijn : daar is het goedkoper. Ja? Waar vind ik dat? Ik ben niet zo'n held in dat soort zaken. Ik vind die koers van Miami gewoon niet. Help!!!
Claudiadennis:oops:
-
Vandaag weet ik niet, ik kan je vertellen dat een pinopname op 7 juni met de ANWB Mastercard het volgende heeft afgeschreven in de Premium mall:
Opgenomen $202,50=€146,35 (opname $200, kosten voor opname $2,50)
Kosten opname Mastercard €5,85
-
je hoeft bij de rabobank niet perse via internet bankieren geld te bestellen, mag ook gewoon via de balie
-
Je krijgt hetzelfde tarief bij Rabobank. Sterker nog: Voordat je definitief besteld krijg je te horen wat de koers en kosten zijn. Zo weet je vooraf wat je betaalt. Overigens kun je aan de balie bestellen, via internet of telefonisch. In alle gevallen dezelfde koers.
Citaat:
jurgen&stefan
Vandaag weet ik niet, ik kan je vertellen dat een pinopname op 7 juni met de ANWB Mastercard het volgende heeft afgeschreven in de Premium mall:
Opgenomen $202,50=€146,35 (opname $200, kosten voor opname $2,50)
Kosten opname Mastercard €5,85
Een korte berekening geeft volgende gegevens: Koers op 7 juni is 1,3837 in Miami. De kosten bedragen in Euro´s aan die koers 7,61
Op die dag was de dollarkoers 1,4177. Op basis van de dagkoers en de koers die ik van Rabo gekregen heb onlangs kan ik berekenen dat Rabo ca 2% onder de gepubliceerde dollarkoers zit met hun verkoop koers. De Rabokoers op 7 juni zou dan zijn 1,3893 met kosten van EUR 5.
We zijn er bijna:
Kocht je die dag $ 200 bij de Rabobank moest je EUR 148.95 betalen.
Nam je cashback met je credtcard in Miami moest je EUR 152,16 betalen, een verschil van maar liefst 2,15%. QED
Kortom: Neem wat cash mee (bij voorkeur halen via de Rabo) en neem in Florida gewoon cashback indien nodig.
-
V.w.b. de Rabobank is het vrij simpel. Indien je vooraf US dollars bestelt en ophaalt bij de Rabobank dan kost je dat de dagkoers plus €5 voor bedragen tot €450 en €6,50 voor bedragen boven de €450. Voor geld opnemen in het buitenland met je Rabopas betaal je de dagkoers plus 1%. Als je dit voor verschillende bedragen uitrekent dan kom je tot de ontdekking dat het verschil niet zo heel erg groot (enkele euro’s). Bij ± $900 ligt het omslagpunt. Het is dus maar net waar je de voorkeur aan geeft. Persoonlijk heb ik nooit meer cash op zak dan de verzekering in geval van diefstal dekt.
-
Re: Gunstig dollars kopen?
Hai,
wat mij betreft heeft Pottchange op het Damrak goede koersen.
je kunt de dagelijkse koers ook op hun site bekijken.
groet Harold
-
We zijn net bezig wat te bestellen. Bij de Rabobank, tegen een koers van 1.44, all-in.
-
zo Gerrit, de Rabo toch een stuk voordeliger dan Pott!
1.44 tegen 1.41!
groet
-
Bij het GWK heb je een slechtere koers dan bij de Rabobank is mij eerder gebleken.
En nu zie ik slechts een koers van 1,35 bij het GWK, scheelt nogal t.o.v. de Rabobank met 1,44 gisteren
-
net eens even nieuwsgierig geweest en gekeken wat de ING doet.........
vandaag een koers van 1,422920
maar helaas de kosten .......
voor 100 euro 4,= euro
voor 250 euro 6,88 euro
voor 500 euro 13,76 euro
dus dan word het denk ik toch een veel minder aantrekkelijke koers.
-
afgelopen maandag besteld bij de rabo een koers van 1,46 gekregen
-
Potchange in Amsterdam rekent geen kosten.
-
Citaat:
Chablis
Potchange in Amsterdam rekent geen kosten.
Onzin. Niemand leeft van de lucht.
Huidige koers US$: 1,3485
Ophalen bij/kopen bij Pott Change US$: 1,3157
Inleveren bij/verkopen aan Pott Change US$: 1,4084
Dit zijn respectievelijk 2,5% kosten als je US$ koopt en 4,4% kosten als je US$ inlevert.
-
Yep, maar dat is vaak ook zo bij je bank, er zit niet veel verschil in met de rabobank bv.
Hoe je het ook bekijkt, de goede ouwe tijd komt niet meer terug dat je voor iedere euro 1.5 dollar had :(
-
Citaat:
Niels82
Yep, maar dat is vaak ook zo bij je bank, er zit niet veel verschil in met de rabobank bv.
Het is maar wat je niet veel vind. Als je 1.000 euro omwisselt bij Pot Change of bij de Rabobank, betaal je bij Pott Change 78% meer kosten dan wanneer je voor 1.000 euro aan Dollars (in 2 keer) zou pinnen met je Rabobank kaart in het buitenland.
Zie ook het kostenoverzicht van de Rabobank
Toen ik mijn huis in Florida gekocht heb, heb ik goed onderzocht hoe je het goedkoopst aan Dollars kon komen en in het buitenland pinnen of overschrijven naar een buitenlandse rekening is toch echt de goedkoopste optie. Dollars in Nederland bemachtigen is altijd veel duurder.
-
Hey Marco,
Niet helemaal waar, de rabobank heeft een eigen koers welke nogal wat hoger ligt dan de koers die je op andere pagina's ziet staan. zo was 1 dollar daar 0,79 euro terwijl de algemene koers 0,74 euro aangaf.
-
Misschien als je Dollars ophaalt in Nederland dat de koers ongunstiger is, maar dat is logisch en daar had ik het ook niet over. Ik had het over pinnen in het buitenland met de pinpas van de Rabobank.
Ik heb het even gecheckt en ik zie dat de Rabobank zelfs nog minder koersopslag berekent dan het zelf aangeeft op de website. Ik heb slechts iets meer dan 0,5% koersopslag hoeven betalen.
9-mrt
koers Rabobank 1,34885
Fixing ECB 1,3557
Opslag 0,505%
28-feb
koers Rabobank 1,345291
Fixing ECB 1,3525
Opslag 0,533%
Je kan zien wat de echte koers was op de site van de ECB, die een lijst publiceert met de fixing van de koersen. Dit zijn de koersen die gebruikt worden om valuta om te wisselen;
Fixing koersen ECB
-
Op schiphol kun je bij de automaat van de ABNAMRO dollars pinnen. Krijg je gewoon de dagkoers en geen extra pinkosten. Heb je toch alvast wat dollars bij je voor het geval je niet meteen kunt pinnen op het vliegveld van aankomst.
-
Citaat:
hrjhaan
Op schiphol kun je bij de automaat van de ABNAMRO dollars pinnen. Krijg je gewoon de dagkoers en geen extra pinkosten.
De dagkoers? Was het maar waar :) Je betaalt een onwijs ongunstige koers bij die pinautomaat van ABN. Dit geloof je zelf toch zeker niet?
Zie hier: ABN AMRO wisselkoers tool
Voor iedere euro krijg je vandaag $ 1,2297 bij de ABN AMRO. De laatste koers was EUR 1 = $1,3479. Dat is dus maarliefst bijna 9% aan kosten!!
Mensen, laat je toch niet gekmaken door "kostenloos" geld wisselen of opnemen. Kostenloos bestaat niet. Alleen is het merendeel van Nederland niet slim genoeg om verder te kijken dan het al dan niet hoeven betalen van eenmalige kosten. En daar spinnen de wisselkantoortjes weer garen bij :-k
-
Ik heb mijn transactie van afgelopen november even nagekeken. Bij de pinautomaat op schiphol krijg je de "middenkoers". Dit was op dat moment 1.3540778 terwijl de koers 1.48660 was. Inderdaad zoals Marco zegt een verschil van 9%. Ook moet ik mijn uitspraak van "geen extra pinkosten" herzien, want het kost € 3,25 aan transactiekosten. Volgens mij maakt het qua kosten niet uit of je dan op schiphol dollars pint, of dat je dat pas in Amerika doet. Het enige voordeel is dat je dan al wat dollars op zak hebt. Als je geld uit een pinautomaat neemt, kun je beter wat meer pinnen want die € 3,25 is een vast bedrag.
-
Citaat:
hrjhaan
Volgens mij maakt het qua kosten niet uit of je dan op schiphol dollars pint, of dat je dat pas in Amerika doet.
Toch klopt dat ook niet hoor, sorry :) Zoals ik al eerder aangaf rekent de Rabobank volgens eigen zeggen 1% koersopslag en 2 euro kosten per transactie - in de praktijk blijkt het slechts 0,5% koersopslag te zijn. Dat is veel minder dan de 9% van de ABN op Schiphol.
Ga er maar vanuit dat geld in Nederland halen altijd een stuk duurder is. Ze moeten het koersrisico afdekken en daarnaast moet bij hen ook brood op de plank komen. Geld opnemen bij een pinautomaat in Amerika is vrijwel risicoloos - waardoor de kosten ook laag zijn.
-
Marco,
Toch nog een paar vraagjes:
Als je bankiert bij de ABNAMRO krijg je toch de koersen van de ABNAMRO en niet die van de Rabobank?
En die € 3,25 is toch ook ABNAMRO gebonden?
Als ik in Amerika bij een pinautomaat geld ga halen betaal ik deze kosten ook.
Het kan best zijn dat de Rabobank goedkoper is, maar daar heb ik als ABNAMRO klant toch geen voordeel van?
En als ik in Amerika geld ga pinnen krijg ik toch ook de "middenkoers"?