Re: Vliegen met JetAirFly
Vertraging wordt gemeten in aankomstvertraging. Volgens een onlangs verschenen onderzoek van Flightstats scoort KLM als maatschappij het beste world-wide daarin. Lijkt mij een topprestatie voor een Nederlandse Airline!
Arke en Jetair zijn hierin niet meegenomen in dit onderzek omdat ze te klein zijn om te meten voor een groot internationaal onderzoek. Daarvoor is het routenetwerk te beperkt. Ook dient meegenomen te worden waarop men vliegt. Vliegt men op grote hubs met voldoende hangaarruimte en voorraden onderdelen direct voor handen of vliegt men op zogenoemde bananenrepublieken zonder hangaarruimte en zonder onderdelen en kennis op voorraad. Het maakt nogal eel verschil of je als maatschappij op Miami te maken krijgt met een technisch probleem of op bijvoorbeeld de Dominicaanse Republiek waar geen inderdeel voor handen is, laat staan de kennis om een toestel te repareren. Dan ben je, om in de termen te blijven, al snel de pisang en zit je al snel in een dikke vetraging omdat er eerst monteurs en onderdelen ingevlogen dienen te worden. Ook zijn bv Griekse Eilanden als bestemming veel geoeliger voor vertragingen dan een Atlanta of New York, maar een London Heatrow is door haar beperkte baabeschikbaarheid ook een draak.
voor wat betreft de NL Airlines vanuit registraties bij de landingen vanuit de diverse airports
OTP: On time Perfomance
KLM 93%
Arke 88%
Transavia 87%
Corendon NL 90%
(corendon Turkije vermelden we maar niet)
belgie: Jetair 87%
korte toelichting:
de OTP bij Transavia ligt lager dan bij Arke, maar de gemiddelde vertraging is wel weer veelkorter. Een vlucht is vertraagd als hij meer als 15 minuten later dan schematijd volgens ticket aankomt op de plaats van bestemming. Zo zijn de vertragingen bij Transavia vaak een half uurtje of uurtje op plaats van bestemming, en akn dit bij Arke zomoplopen tot 4 uur of meer. Dit geburd bij Transavia weer een stuk minder oftewel de kans dat je en vertraging hebt bij Tranavia is iets groter, maar de duur van de vrtraging veela een stuk korter.
Bij arke is de OTP van de 787 (waarmee ze grotendeels haar lange afstandsvluchten uitvoert) op dit moment 92 procent. Voor de 737 ligt dit op 90 procent en voor de 767 op 82 procent. Hierbij dient aangetekend te worden dat dit slechte 767 resultaat met name veroorzaakt werd door 2 machines welke 25 jaar oud waren en de vloot inmiddels hebben verlaten. Op dit koment hebben ze nog 2 767's in de vloot die aanzienlijk beter presteren
vwb Jetair zie je hetzelfde. De OOjAP welke de vluchten naar MIA en SFB uitvoert scoort dramatisch, terwijl de 787 dreamliner van hen juist de beste OTP laat zien op de gebouwde 787's en laatst door Boeing is onderscheiden met een award hiervoor. Helaas vliegt die 787 nog niet naar MIA en SFB
vwn de vluchten naar Florida klopt je constatering dan ook helemaal. Jetair scoort slecht op deze route, waar Delta en KLM (naar andere bstemmingen in de VS) stukken beter scoren. ik verwacht echter gezien de vlootontwikkelingen dat Jetair als de 767 van hen de vloot verlaat (per 1 april) significant betere cijfers laat zien.. Lets hope, wait and see
@b767
Heb ik het nou goed begrepen dat het gemiddelde OTP van arke lager is door de oudere machines die nu out of service zijn ?
Wat Bieg zegt, en B767300 het kan idd zijn dat ik wat kort door de bocht reageer, noem het de jetlag.
Ik hoop dat we elkaar via het FF goed op de hoogte kunnen houden van eventuele claims die we in kunnen en gaan dienen. Heb al een aardig bericht hierover ontvangen, helemaal top.
Voor ons wat dit de 4e keer florida, en met diverse maatschappijen gevlogen. Op de heenweg waren wij gematigd tevreden over Jetair. Ook wij hadden via arke geboekt, waarna Jetair dus de vlucht uitvoerde. Het eten was slecht (maar dat is persoonsgebonden), en op de heenweg was de service correct. Over de terugweg heb ik inmiddels wel genoeg gezegd.
Wij hebben een rothekel aan overstappen, dus mss gaan we wel weer met arke, maar sowieso blijven we een heel eind van miami airport vandaan.
Gister brulde ik nog NOOIT meer naar florida, vandaag kijken we alweer uit naar onze volgende trip in september
Dat heb je goed begrepen Ferry.
De PHAHX en de PHAHQ zijn voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de lagere OTP. Deze hebben afgelopen kaar na 25 jaar trouwe dienstallebei de vloot verlate . De 787 dreamliners, welke eerdaags ook naar Miami wordt ingezet, krikt dat gemiddelde juist omhoog. De 767's OYI en de OYJ (beiden nu 15 jaar oud) presteren zoals er van ze verwacht wordt.
@b767 dank voor je toelichting
Aan al mijn gewaardeerde forumleden.
wat de vertragingen betreft...
Als alles op rolletjes loopt hoor je niemand, als er een vervelende lange vertraging is brengt dit de nodige ongemakken en irritatie's met zich mee bij mensen. Ook ik wordt niet blij als er vertraging zijn ! Ikzelf die vroeger flinke vliegangst had ( Sinds een tijdje niet meer gelukkig ) merkte dat ik bij zulke omstandigheden DOOR mijn vliegangst zeer onredelijk werd. Niet iedereen, maar een hoop mensen vinden een vliegreis toch enigszins spannend en dat is het lontje bijzonder kort bij calamiteiten en onverwachtste problemen.
Ook vermoeidheid speelt hierin vaak een grote rol. Uiteraard hoort een maatschappij hun klanten zo goed als mogelijk op de hoogte te houden van hun vlucht. Echter weet ik 100% zeker dat een directie van een maatschappij niet opzettelijk hun klanten gaan pesten en er alles aan zal doen om hun toestellen op tijd de lucht in te krijgen.
het enige waar het soms wel ernstig aan schort is dat het personeel van een maatschappij soms totaal ongeschikt is voor hun baan maar wel elke dag uit de naam van het bedrijf werken en zo het een slechte naam bezorgt.
Deze werknemers haten hun baan en daarmee bijvoorbaat al de mensen die aan hun balie komen.
Maar dit probleem komt bij alle soorten van bedrijfstakken voor en niet alleen bij airlines.
Aan dit laatste zou zeer streng en regelmatig door de directie van een bedrijf naar gekeken moeten worden.
Helaas kom ik dit in het dagelijkse leven regelmatig tegen.
Even een positief berichtje.
De vlucht van Cindy heeft (nog geen) vertraging!!
20 minuten te laat van de gate, 3 kwartier na schematijd airborne. (Polderbaan zeker?....)
09.20 09.40C 10.08A JAF 517 SFB MIA D02 76W OOJAP
maar wel een kwartiertje te vroeg in SFB:
14.25 14.08C JAF 517 AMS AMS 76W OOJAP
Polderbaan idd in gebruik, maar kan ook zijn dat de anti-ijs spuit nog even over de vleugels moest. Niet geheel onbelangrijk..