-
Re: Vliegen met Martinair #2
Ik vind 27% ook wel errug veel inderdaad. Mijn broer en schoonzus hebben het ook zelf gedaan, het is nog afwachten of ze er wat van horen, is nog niet zo lang geleden. Er zijn tegenwoordig overal op internet voorbeeldbrieven te vinden, dus het lijkt mij ook dat je dat zelf kunt aanpakken.
-
Het gaat er meer om dat EU Claim toegang heeft tot informatiebronnen waar jij niet bij kunt. Want als je je claim indient en MartinAir zegt 'het is overmacht' dan heb jij er een zware kluif aan om te bewijzen dat dat niet zo was.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Njit
Het gaat er meer om dat EU Claim toegang heeft tot informatiebronnen waar jij niet bij kunt. Want als je je claim indient en MartinAir zegt 'het is overmacht' dan heb jij er een zware kluif aan om te bewijzen dat dat niet zo was.
Volgens Consuwijzer is de definitie van overmacht;
Citaat:
Wat is overmacht?
Soms gebeuren er dingen in een land waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen. Bijvoorbeeld een oorlog of een orkaan. Dat heet overmacht. Door de oorlog of de orkaan kan uw vlucht vertragen. U krijgt dan geen vergoeding.
Dit was gewoon een technisch mankement en valt in het geheel niet onder 'overmacht'. Als Martinair m'n claim afwijst ga ik gewoon een deurtje verder, naar de geschillencommissie luchtvaart. Zo kunnen ze alles wel afwijzen onder de noemer 'overmacht'. Zou wel erg makkelijk voor Martinair zijn om dat soort dingen af te doen 'omdat wij niet bij informatiebronnen kunnen'.
Voor 1200 euro wil ik wel wat moeite doen.
Edit: maar als dit de manier is waarop Martinair, zelfs met de club EU Claim erbij betrokken, ermee omgaat, dan vraag ik me af wat voor nut deze wetgeving heeft als Martinair zijn eigen regels mag verzinnen en blijkbaar komen ze er nog mee weg ook.
-
Het kost ze veel geld om claims te betalen dus ze zullen er alles aan doen om zo min mogelijk te hoeven betalen.
-
Schept een organisatie zoals EU Claim dan niet een beetje verkeerde verwachtingen? Zelfs met een rechtzaak namens 40 gedupeerden lijkt bijna niemand de maximale schadevergoeding te krijgen.
-
EUClaim werkt volgens 'No Cure No Pay'. Dus ze moeten iig hun best doen om er iets uit te slepen. Maar dat het een zooitje is qua vergoedingsregelingen ben ik het mee eens :)
Zie ook dit stuk:
Citaat:
Vergoeding bij vertraging niet uitbetaald
HILVERSUM - Nederlandse vliegmaatschappijen weigeren stelselmatig om de wettelijk verplichte vertragingsboetes aan klanten te betalen. Hierdoor lopen duizenden reizigers een vergoeding van maximaal 600 euro per persoon mis.
Dat blijkt uit een reportage van het televisieprogramma EénVandaag die vanavond wordt uitgezonden.
Uit een rondgang van de actualiteitenrubriek blijkt dat geen enkele van de vier grote Nederlandse vliegmaatschappijen zich aan de wettelijk bepaalde vergoeding houdt. Allen stellen ze elke klacht individueel te beoordelen op basis van hun eigen voorwaarden. Pas wanneer een klant naar de rechter stapt en deze bepaalt dat de vergoeding moet worden betaald, gaan ze over tot uitkering.
Sturgeon-arrest
Het Europese Hof van Justitie bepaalde in november vorig jaar met het zogeheten ‘Sturgeon-arrest’ dat passagiers met een vertraging van drie uur of langer, recht hebben op een standaardvergoeding. Deze vergoeding kan, afhankelijk van de vertraging en afstand van de reis, oplopen tot maximaal 600 euro. De maatschappijen stellen echter dat het arrest in strijd is met andere uitspraken van het Hof en andere Europese Verdragen en weigeren daarom uit te keren.
Verschillende Nederlandse rechters hebben het afgelopen jaar die argumenten echter ongeldig verklaard en de maatschappijen gedwongen de boetes te betalen.
Geschillencommissie
De houding van de vliegmaatschappijen wordt opvallend genoeg gesteund door de vorig jaar in het leven geroepen Geschillencommissie Luchtvaart. De commissie noemt zichzelf onafhankelijk, toch zitten er vertegenwoordigers in namens de luchtvaartmaatschappijen. De commissie heeft volgens hun eigen website tot nu toe 4 keer een uitspraak gedaan, allen in het nadeel van de consument.
Kamervragen
De Consumentenbond is woedend over de houding van de vliegmaatschappijen. Directeur Bart Combée laat weten: “Wat ons betreft vliegt de Geschillencommissie hier flink uit de bocht. Er ligt een hele duidelijke uitspraak, bekrachtigd door Nederlandse rechters. Ik begrijp werkelijk niet waarom de commissie nu nog denkt dat ze meer informatie of meer duidelijkheid nodig hebben.”
De SP gaat kamervragen stellen. “De Geschillencommissie kan misschien beter ontmanteld worden zodat er een nieuwe commissie kan komen die écht onafhankelijk en neutraal is en die echt voor de belangen van de consumenten op komt”, aldus Tweede Kamerlid Farshad Bashir. Het claimbureau EUclaim, dat geld bij de vliegmaatschappijen terughaalt voor gedupeerde klanten laat weten dat ze binnenkort honderden dagvaardingen tegelijk de deur uit doen om de maatschappijen af te dwingen de wettelijk verplichte vergoeding te betalen.
-
Citaat:
Njit
Dat is wel zo, maar dan kun je altijd daarna nog kijken of je iets of iemand inschakelt. Je hoeft maar net de mazzel te hebben dat Martinair jou wel 2x 600 euro toewijst, dan kun je toch mooi die 27% in je eigen zak steken.
-
't Is net als met een belastingformulier. Honderden vullen het zelf in en honderden anderen laten het doen. Als je het zelf doet weet je nooit of je het maximale eruit haalt en als je het laat doen ook niet, maar heb je ,als het goed is, wel met mensen met meer ervaring en kennis te maken.
Ieder moet het voor zich uitmaken.
Knaapje
-
Re: Vliegtickets 2011 (excl. juli/aug)
De drie dwaze dagen van de Bijenkorf komen er weer aan : met wederom een aanbieding van Martinair naar Orlando.
-
Wanneer zijn deze dagen, wij zijn een beetje aan het rondkijken voor tickets.
**edit: Had het al gevonden. Valt jammer genoeg buiten onze datums dat we willen gaan.
-
LOODZWARE DAG VOOR MARTINAIR
„Inderdaad, het is bijzonder moeilijk voor ons.” Luchtvaartpionier Martin Schröder vermant zich als hij praat over de teloorgang van Martinair, het bedrijf dat hij 52 jaar geleden oprichtte en dat nog steeds zijn naam draagt. Het wordt een loodzware dag voor Schröder en Martinair. De luchtvaartpionier is vanmiddag solidair aanwezig op Schiphol, wanneer de medewerkers te horen krijgen dat de maatschappij stopt met passagiersvluchten. Ondanks alle emoties toont Schröder zich realist. In een exclusief gesprek met De Telegraaf zegt hij: „De tijden zijn zó ingrijpend veranderd, de buitenlandse concurrentie is gigantisch, je wordt gewoon gedwongen om allemaal te gaan samenwerken. Ik draag de HELE Nederlandse luchtvaart een warm hart toe.”
Bron: Telegraaf
-
Ik weet niet of ik de vraag op de goede plek plaats, maar weet iemand of je nog bij Martinair kan boeken, ik probeer op de Martinair site te boeken voor 5 februari 2011,
maar dat is niet mogelijk.
grtjes Mineke
-
Vanwege de recente gebeurtenissen (Martinair stopt met passagiersvluchten) is het momenteel niet mogelijk om te boeken op data na ?? januari(ik dacht de 15e).
De vluchten zullen overgenomen worden door KLM maar het is nog niet bekend of dit rechtstreekse vluchten worden of stop overs. De mensen die al geboekt hebben zullen de keus krijgen om een ticket voor de andere vlucht te krijgen of hun al geboekte vlucht te annuleren.
Het is nog even afwachten wanneer er een besluit is gevallen omtrent de Martinair vluchten na deze datum.
-
Hoi verwijderd
Dank je wel voor je snelle antwoord, ik wist wel dat ze zouden stoppen met passiersvluchten, maar ik dacht dat het pas zou ingaan in de loop van 2011, ik had al op de KLM site gekeken en daar kon ik wel boeken, echter geen rechtstreekse vlucht.
Net nog eventjes op de site van Martinair gekeken en het is 15 januari 2011.
grtjes Mineke
-
Hallo iedereen,
We hebben reeds geboekt bij Martinair voor april 2011. Op hun website staat wel dat alles door KLM overgenomen zal worden en dat we niet meer kunnen annuleren.
We kunnen ook nog steeds naar Comfort Class upgraden, maar dit durf ik nu niet goed meer te doen, daar we nu eigenlijk helemaal niet weten wat er gaat gebeuren. Heeft er iemand van jullie misschien meer informatie?
-
Je kunt straks, zodra Matinair je een alternatief aanbied, dit weigeren... maar niet eerder...
Maar ja... vind dan nog maar eens tickets :D
-
Ach er is toch altijd wel een Orlando reis met een totale vluchtduur van 36 uur die voordelig is. ;-)
Nee, dat zal voor sommige idd een probleem zijn. Maar op een ander forum begreep ik dat USA funvacations wel een optie mogelijkheid had voor mensen die met dat probleem zitten. Die optie kon je aanhouden tot Martinair bekend heeft gemaakt hoe het verder zal verlopen.
Maar dit heb ik dus gelezen op een ander forum, om dit zeker te weten zal je even contact met hun op moeten nemen.
-
Tja, we reizen met 2 kleine kinderen...dus ik mag hopen dat we snel nieuws hebben... want uren in transit verblijven met hen zie ik dus écht niet zitten :-( Als er nog mensen meer info hebben, laat het me dan gerust weten! Alvast bedankt voor de reacties!
-
Het volgende staat op de site van Martinair:
Martinair Holland NV heeft het voornemen om zich per eind 2011 volledig te gaan concentreren op haar luchtvracht activiteiten en te stoppen met passagiersvluchten.
Martinair blijft tot eind 2011 passagiers van en naar verre vakantiebestemmingen vliegen. Alle bestemmingen blijven te boeken. De KLM Groep zal voor een deel binnen het KLM-netwerk aanvullende vluchten aanbieden op routes die nu door Martinair worden gevlogen.
Ook het volgende staat op de Martinair site:
Kan ik nog boeken bij Martinair?
Ja, u kunt nog gerust een ticket boeken bij Martinair via Martinair.nl of uw reisbureau. Martinair vliegt tot november 2011 naar haar vertrouwde bestemmingen. Alle bestemmingen zullen op den duur worden bediend door de KLM Groep.
Volgens mij geen stress voor de reeds geboekte vluchten tot november 2011.
Heb zelf een ticket geboekt (inclusief Comfort Class) voor maart 2011.
Het is idd niet meer mogelijk om na 15 januari 2011 te boeken.
-
Je kunt nog wel boeken met Martinair via, via.... Maar ik zag wel dat ze de vertrektijden in AMS en MCO hadden gewijzigd. In april vertrekken ze om 14h50 vanaf AMS, aankomst MCO om 19h05 en om 20h50 vanaf Orlando aankomst AMS om 11h10
Volgens mij kun je gewoon vliegen tot november 2011, echter ze hadden de afgelopen dagen 'de drie dwaze' verkoop dagen. Ik denk dat ze 'm daardoor ook hebben geblokt. Die houdt precies op bij de periode waar de 'discount' tickets te boeken waren. Wie weet geven ze hem van de week weer vrij om te boeken.....
-
Citaat:
Kimmeke
Tja, we reizen met 2 kleine kinderen...dus ik mag hopen dat we snel nieuws hebben... want uren in transit verblijven met hen zie ik dus écht niet zitten :-( Als er nog mensen meer info hebben, laat het me dan gerust weten! Alvast bedankt voor de reacties!
Onze zoon vindt het schitterend om de tussenstop te maken en dan gaan we altijd even vliegtuigen kijken en uiteraard de winkeltjes af. Ook wil hij graag met een andere maatschappij vliegen aangezien hij dan altijd een vliegveld set mag kopen van die maatschappij. En papa koopt dan altijd een vliegtuig in het klein van die maatschappij voor bij de rest van de verzameling.
Over het algemeen hebben wij een overstap tussen 1 uur en 3 uur op een luchthaven. Heen is altijd een korte wachttijd en terug liefst iets langer zodat we nog even goed kunnen eten op de luchthaven zodat we niet afhankelijk zijn van het vliegtuig eten.
P.S. Onze zoon was 3 toen hij voor het eerst mee vloog, komend jaar gaat er ook een baby mee van ong. 6 mnd oud tegen die tijd.
-
Wij hadden er ook nooit problemen mee, op luchthavens is genoeg te zien voor je kids. Enne... ik heb terug liever een korte stop-over, wij eten altijd vóór de eerste vlucht, en gaan slapen zonder te eten op de tweede vlucht, zit je zo weer in je ritme!!Afgelopen keer 30 minuten overstaptijd in Memphis, perfect!! Zelfs de koffers waren mee gekomen, prima service bij Delta!
-
Zojuist via mijn reisbureau gehoord dat Martinair na 15 januari 2011 niet meer vliegt naar Orlando. dit hadden zij bevestigd gekregen van Martin Air zelf.
Zijn er nog andere maatschappijen die rechtstreeks vliegen?
Maurice
-
Hallo Maurice.m
alleen Martinair vliegt/vloog rechtstreeks op Orlando vanaf Schiphol,
grtjes Mineke
-
Citaat:
maurice.m
Zijn er nog andere maatschappijen die rechtstreeks vliegen?
Maurice
Vanaf Schiphol niet, dus zul je moeten uitwijken naar over de grens.
Vanaf Düsseldorf bijvoorbeeld, o.a. naar Tampa of Ft. Myers.
Edit; of zie dit bericht; http://www.floridaforum.nl/showthrea...329#post133329
-
Volgens de vele nieuwsberichten zou de KLM deze bestemmingen over nemen.
Kijk dus eens bij de KLM.
Sjon, Bianca en Romy
-
Citaat:
Sanibel
Lijkt me sterk dat KLM rechtstreeks gaat vliegen. Dat doen ze op dit moment ook niet.
-
Aangezien ik zelf een ticket heb/had voor maart 2011 heb ik Martinair gebeld en ook bevestigd gekregen dat Martinair niet meer gaat vliegen na 15 januari op bestemming Orlando.
Over een week of 3 verwachten ze dat KLM met een alternatief voorstel gaat komen.
Ze verwachten niet dat dit rechtstreeks gaat worden maar met een overstap in de USA.
-
Sja Martiniair, afgelopen zondag werd op schiphol alweer omgeroepen dat de vlucht naar orlando 2,5 uur vertraging had......
Toch wel weer blij dat wij met Continental vlogen
-
Citaat:
Ta2 Gerrit
Vanaf Düsseldorf bijvoorbeeld, o.a. naar Tampa of Ft. Myers.
Welke maatschappij vliegt rechtstreeks naar Tampa?
-
Airberlin vanaf Dusseldorf
-
British Airways vanuit Londen.
-
Citaat:
angelique100
Airberlin vanaf Dusseldorf
Niet naar Tampa
-
Citaat:
Ta2 Gerrit
Oké, maken we er Miami van :mrgreen:.
Zal mij boeien ook, ik vlieg gewoon via Washington, vanaf A'dam :-({|=
-
Is het zeker dat je je geld terug krijgt als je al een martinair vlucht hebt geboekt (maart) die niet doorgaat? Wij willen eigenlijk niet die vlucht met overstap maar dan een paar dagen eerder gaan om via Chicago te vliegen en daar een paar dagen te kijken.
Dat betekent nieuwe vluchten boeken. Maar dan moet ik wel zeker weten dat ik het geld van die andere vlucht krijg.
-
Daar ben ik ook erg benieuwd naar.
Feit is inderdaad dat Martinair al per 15 januari stopt met passagiersvluchten.
Na telefonisch onderhoud met Martinair gaf de dame aan de telefoon aan dat binnen 3 weken Martinair met alternatieven komt.
Feit is echter ook dat ik juist een rechtstreekse vlucht had geboekt en dat ik hier meer voor betaalde dan een vlucht met overstap.
Nu zal het naar alle waarschijnlijkheid het alternatief van Martinair worden een overstap via Detroit.
Dit betekent dus een langere reistijd en te veel betaald voor mijn gewenste rechtstreekse vlucht.
Kijken hoever de klantgerichtheid/vriendelijkheid van Martinair reikt?
Want nu nieuwe vlucht boeken is automatisch een hogere prijs dan twee maanden geleden.
-
Als alternatief kan oa ook Atlanta, New York JFK en vanaf 11 juni as Parijs (bijna dezelfde dag dat Arkefly naar Orlando en Miami gaat vliegen).
Tussen 15 januari en eind juni zullen er geen rechtstreekse vluchten tussen Amsterdam en Florida zijn.
-
Als ik dit topic lees zijn er verschillende forumleden die direct raakvlakken hebben met de problematiek omtrent Martinair.
Ook ik behoor tot deze groep en ik ben zeer benieuwd naar de alternatieven die volgens Martinair binnen 3 weken van nu aangeboden moeten worden.
Mijn gevoel zegt dat je hier als klant altijd slechter uit komt.
Zo zal je op het gebied van reistijd altijd een overstapalternatief aangeboden krijgen, wat dus meer reistijd betekent.
Daarnaast verwacht ik dat de prijzen van de indirecte vluchten ook inmiddels hoger geworden zijn.
Zou Martinair met een compensatieregeling komen en wat voor (juridische) rechten heb je als je niet akkoord gaat met datgene wat aangeboden wordt?
Heeft iemend binnen dit forum hier al een gedachte/mening over of ervaring mee?
-
Ik verwacht dat er geen compensatieregeling komt. Er zal vast in de kleien lettertjes staan dat de maatschappij routes mag beëindigen/veranderen en dat je dan kan kiezen uit of dat ze het geld terugstorten of gebruik maken van een alternatief.
Voor de grote groep mensen die tickets hebben geboekt voor het voorjaar zit er niets anders op. Van de zomer kan je pas weer rechtstreeks vliegen.
-
Ik denk dat het een gevalletje 'dikke pech' is. MartinAir heeft nog nooit ook maar iets gecompenseerd.