Re: iPad kopen in Amerika
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
1250
Ik heb gisteravond als een echte fanboy mijn iPad WiFi + 3G 64GB Besteld, hij wordt verstuurd vanaf 'Late April'.
Ik hoop dat ik hem dus begin Mei in mijn armen kan slaan :wink:.
Ik ben totaal $955 kwijt voor de iPad 64GB WiFi + 3G, iPad Case en iPad Dock en tax.
Maar als het goed is kom je over die $955 wel nog 19% BTW aan het betalen toch? Neem aan dat je hem bij Apple zelf besteld hebt dus die zullen er geen mp3/mp4/gift op vermelden en zal het zeer zeker door de douane bekeken worden lijkt me.
Of zie ik het verkeerd?
En betalen zul je, verdulleme.
http://img15.imageshack.us/img15/4990/ipady.jpg
Bron; http://www.telegraaf.nl/digitaal/mob...chiphol__.html
@ Dutchcruisers; you lucky bastards ;-) Welke is het geworden ?
Kon het niet laten en ben nog even in de salestax-issue gedoken.
Lang leve internet en de staat Florida die hun wetten en uitvoeringsregels daarop publiceert. Zo vond ik dus http://dor.myflorida.com/dor/taxes/s...r_external.pdf zijnde de "Retailer and wholesaler standard industry guide".
Daar kom ik op bladzijde 13/14 het volgende over de salestax in tegen:
Let niet op de rommelige markeringen ;)
http://img15.imageshack.us/img15/409/salestax1.jpgVrij vertaald: Alle verkopen aan klanten vallen onder de salestax , behalve ("Exempt") artikelen die die specifiek benoemd zijn, naar buiten de staat Florida worden vertsuurd (door de verkoper!) of als de koper een geldig certificaat kan tonen dat hem/haar vrijstelt van salestax.
Bij de verzending is het van belang dat de koper de artikelen in ontvangst neemt buiten Florida.
Wat nog eens bevestigd wordt op bladzijde 20 e.v.:
http://img525.imageshack.us/img525/5835/salestax2.jpg
De regelgeving over sales- en usetax gaat geheel uit van volledige afhandeling tijdens de transactie tussen koper en verkoper. Tijdens die transactie wordt door de verkoper vastgesteld of er salestax is verschuldigd.
Nergens in dit stuk of of enig ander artikel kan ik ook maar iets vinden over het achteraf terug kunnen krijgen van betaalde salestax. Alleen maar over het niet terug kunnen krijgen ervan, zoals op de website van Orlando International Airport (MCO) dat ik eerder citeerde.
Kortom: Als je iets in Florida koopt dat onder de regels van de salestax valt, dan betaal je die tax. Uitzonderingen hierop zijn verkopen waarbij de koper het artikel buiten Florida in ontvangst neemt of als de koper een door de staat Florida afgegeven certificaat van vrijstelling kan tonen tijdens de transactie.
Ik weet niet wat het aan tijd en geld kost om eventueel zo'n vrijstellingscertificaat te bemachtigen, maar ik ga er voor het gemak ;) maar even vanuit dat het voor enkel de aankoop van een iPAD niet loont. Dus bij aankoop van die iPAD is salestax verschuldigd, evenals de bijbehorende surtax die per county wordt vastgesteld. De tax is nog te omzeilen door het apparaat op te laten sturen, maar daar moet de verkoper dan wel aan mee willen werken en over de niet al te geringe verzendkosten betaal je vervolgens in Nederland - zoals kompaan Ta2 Gerrit eerder al zo mooi en geheel naar waarheid aangaf - de BTW en invoerrechten over.
Zo, nu is het wel weer genoeg. Veel plezier ermee.
Verdere vragen en discussie over salestax kan in het daarover reeds bestaande onderwerp, te vinden met de zoekfunctie.
:!:
Nou nog even dan:
De importvrijstelling van € 430 geldt per persoon en per artikel.
Voorbeeld 1:
Je koopt 25 spijkerbroeken (ja, je hebt er Floridagangers bij .... :lol:) van omgerekend exact € 20 per stuk (voor het gemak: inclusief salestax). Totale waarde: € 500. De vrijstelling is € 430 maar geldt per héél artikel, dus voor 21 spijkerbroeken á € 20 = € 420. Voor de vier overige spijkerbroeken met een waarde van € 80 krijg je een aanslag.
Voorbeeld 2:
Je koopt twee laptops in de uitverkoop bij Walmart voor omgerekend exact € 250 per stuk. Wederom: inclusief salestax. Totale waarde is gelijk aan de spijkerbroeken van voorbeeld 1: € 500. De vrijstelling is ook hier weer € 430 en per héél artikel. De eerste laptop van € 250 is vrijgesteld. Voor de volledige waarde van de tweede laptop á € 250 krijg je een aanslag.
De waarde van de aankopen is dan wel in beide voorbeelden gelijk, de uiteindelijke kosten zijn dat niet.
Ergo:
Het is goedkoper om vrouwen los te laten in een kledingzaak, dan mannen in een electronica-winkel.
Citaat:
Michael66
Het is goedkoper om vrouwen los te laten in een kledingzaak, dan mannen in een electronica-winkel.
Doet me inderdaad een beetje denken aan de reclame waarin de man de tassen die de vrouw koopt op marktplaats zet - met zijn laptop en dongeltje van KPN.
Nou, voor diegenen die nog overwegen een iPad te kopen, dit gratis koopadvies.
http://www.dumpyourphoto.com/files/28170/ch2r61.jpg
Sorry - kon 't niet laten:evil:
Citaat:
Chicco68
Zou het misschien een optie zijn om aan de verkoper in de Apple-store te vragen om een factuur te maken met een bedrag van bijv. $550 ?
Denk dat dat hier in Nederland mogelijk wel te regelen valt, maar Amerika.....:-k
<<Moderator Michael66: Dat is illegaal, en dus wordt het niet besproken hier op het forum. Zie de huisregels >>
Buiten dat het in een wazig wettig gebied valt, zullen ze dat zeker niet doen.
Ik liet in het verleden nog wel eens een (pro-forma) factuurtje maken met de inkoopsprijzen er op om zo de invoerrechten (in geval van controle ;-)) te drukken, maar ook dat wil mijn vaste leverancier van motorparts al niet meer doen, dus zal Apple zich zeker niet vergrijpen aan zulke praktijken.
Afgezien van dat; ik weet dat onze douaniers ambtenaren zijn, maar helemaal ingedut zijn ze echter niet. De retailprijzen van de Ipad zijn met één druk op de knop voor iedereen te vinden, dus ook voor de jongens en meisjes in de groene uniformen.
En die prijs is het bewijs, wat voor bonnetje je ook bij je hebt.
De €430 is inderdaad per persoon.
Je hebt bij het verlaten van de luchthaven de keuze uit twee poortjes, rood en groen.
Waar je door loopt mag je zelf weten. Bij de rode wil je graag vertellen dat je veel te veel gekocht hebt in het buitenland en daar graag invoerechten en BTW voor betalen wil.
Bij de groene geef je aan dat je denkt dat het wel meevalt. Is de groene officier het niet met jou eens en wil hij in je bagage kijken, waarna blijkt dat je toch iets meer dan toegestaan bij je hebt, betaal je alsnog invoerrechten en BTW, met als bonus een fijne boete.
De keus maak je dus zelf, en bij het rode poortje is nooit wat te doen :lol:
<<Maar we dwalen af. Over deze materie is al een half boek geschreven op het forum>>