-
Re: ESTA: Alles over het Electronic System for Travel Authorization
Wij vonden het een drama. Al een rij voor de kiosken, daarna foto's die niet gepakt werden, vingerafdrukken, hup, naar een nieuwe kiosk, hulp erbij en uiteindelijk 2 dikke kruizen en alsnog in een lange rij. We hadden uiteindelijk beter meteen in de rij kunnen gaan staan, dat was sneller geweest.
-
Waarom je toch maar beter je ESTA kunt uitprinten - en wel helemaal
De website van de Amerikaanse overheid geeft aan dat het niet nodig is om de Esta-aanvraag af te drukken. Ik doe dat toch - en volgens mij heel veel mensen. Je kunt nog kiezen of je het formulier helemaal of alleen het confirmation number wilt afdrukken. Ik heb het hele formulier toen afgedrukt.
Bij mijn overstap in Madrid werd mij naar deze print gevraagd, en minutieus gecontroleerd. Er zat een fout in! Ik bij de geboortedatum per ongeluk het jaar van mijn vrouw in plaats van mijzelf ingevuld. Dat had me in Amerika zomaar een probleem kunnen opleveren.
Ik werd naar een reisbureautje verwezen waar men de esta opnieuw voor me aangevraagd hebben. Tegen een tarief van 25 euro plus de fee die de Amerikaanse overheid hiervoor vraagt; het reisbureau heeft een leuke bron van extra inkomsten gevonden. Snel verdiend; maar ja, je moet wat. Van de airportwifi van Madrid moet je het niet hebben om het zelf te proberen - die doet het gewoon niet.
-
Re: Waarom je toch maar beter je ESTA kunt uitprinten - en wel helemaal
Iedereen raad aan om te printen. In USA heb je hem niet nodig, maar op de meeste vliegvelden wel.
Iedere maatschappij wil voorkomen dat als je zonder ETSA reist of niet toegelaten bent dan mag je niet mee.
Als je namelijk zonder in USA komt en je wordt teruggestuurd moet de maatschappij dat regelen en krijgen vaak een boete.
De afgelopen jaren is ons op het vliegveld altijd gevraagd dit te laten zien.
-
In Dublin bij de ticketbalie bleek het ticket voor mijn moeder niet uitgegeven te zijn. Er bleek een fout te zijn in de ESTA (0/O verkeerd). Ter plekke een nieuwe ESTA aangevraagd (via computers op het vliegveld en vliegveld WiFi) en daarna gelijk het ticket kunnen krijgen. Een print vd ESTA hoefden we niet te laten zien. Maar omdat ik ooit in iemands blog heb gelezen dat ze hun ESTA moesten laten zien (dat was ook een vlucht via Spanje) neem ik wel altijd een uitgeprinte versie mee. Echter nog nooit hoeven laten zien (altijd via Schiphol gevlogen, wel met verschillende maatschappijen).
-
wij hebben ook eens een probleem gehad met de Esta van onze zoon.. die was in eerste instantie onvindbaar in het systeem (op schiphol bij inchecken uit eindelijk wel gevonden,omdat ik per toeval zijn aanvraagnummer ergens had genoteerd /gekladderd ;)) sindsdien print ik ze ook uit en heb ze bij mijn andere reispapieren
-
Ik heb wel het nummer in mijn paspoort zitten, maar op Schiphol nog nooit naar gevraagd.
-
Jeeh wij mogen er weer in!
-
Wij hebben ons gisteren ook aangemeld en ja hoor ook weer welkom!!!
-
Uiteraard zijn jullie welkom in de V.S.
ESTA is dan ook alleen maar een REIS toestemming om naar of via de V.S. te reizen en niet een visum. ;)
-
Heb toch nog even een vraag (geen zin 85 pagina's door te lezen en Google hielp ook al niet )
Volgend jaar gaan we weer eens richting het zonnige Florida , nu neem ik m'n vader ook maar eens een keer mee.
Nu ben ik ESTA voor hem aan het invullen , maar nu moet ik de naam van z'n ouders invullen.
Die mensen slapen al een aantal jaar buiten , dus ik vraag me af of ik dat alsnog in moet vullen of kan ik gewoon unknown of dead invullen ?
-
Ik zou dit soort documenten altijd naar waarheid invullen. Je wilt hier geen gedoe over krijgen lijkt me.
-
Ik kan dus invullen dat ze dood zijn ?
-
Daar kun je dan DECEASED invullen.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
corrus
Daar kun je dan DECEASED invullen.
Top , dank je :up:
-
Is niet in lijn met wat er in de help-bestanden staat op de ESTA site. Je hebt altijd ouders tenzij je niet weet wie je vader of moeder is.
Zou wel makkelijk zijn. Kinderen van Obama Bin Laden zouden kunnen invullen dat hij dood is. Klopt wel maar ik denk dat ze in de US graag weten dat het je vader was.
-
Gewoon de namen van je ouders invullen of ze nou overleden zijn of niet.
-
Ik bedoelde dus ook de namen invullen gezien dat gevraagd wordt. Als er zou staan living or deceased zou ik daar idd deceased invullen ;)
-
Uiteraard, ik had kennelijk de vraag niet goed begrepen.
-
Oh dus dan toch maar even namen van m'n opa en oma vragen , nogmaals bedankt
-
En dan wel de namen zoals ze in het paspoort staan. Want Opa Koos en Oma Trees zullen ze vast niet kunnen vinden in de US.
-
Zou het :P
M'n vader zal het (hopelijk) wel weten
-
Goedemorgen,
Ik ben bezig met het invullen van onze Esta aanvraag en kom niet verder. Steeds als ik alles heb ingevuld en ik kom bij stap 5: Aanvraag Controleren, krijg ik als ik op volgende wil drukken een wit rondje met rode rand en streep, en kom hierdoor niet bij de volgende stap, het betalen. Misschien handig om te weten, ik gebruik de link uit de mail dat onze Esta is verlopen.
In het verleden heb al vaker de Esta ingevuld en nooit geen probleem gehad. Via Google kwam ik ook een andere site tegen die Esta aanvragen doet, maar die vraagt $68,- ipv $14,- dus dat voelt niet goed.
Hopelijk heeft een van jullie een oplossing voor mijn probleem.
-
Probeer de links eens van de eerste pagina
-
Zeker niet de dure site gebruiken! Daar word je mee opgelicht. Dat zijn commerciële bedrijven die het aanvragen voor je en waar je dik voor moet betalen.
Gewoom zelf regelen via de officiële US government site.
https://esta.cbp.dhs.gov/esta/
-
Ik denk dat het te maken heeft met de nul of O., de O komt niet voor op het paspoort .
-
Dankjewel allemaal, ik heb het via de originele site gedaan. En nog belangrijker ik ben achter het probleem gekomen. Doordat wij tegenwoordig alles met de tablet doen is onze pc verouderd. Nooit meer aan gedacht. Blijkt dat je pc moet kunnen coderen met 128 bit of zo iets?? Nu de aanvraag gedaan met een laptop die dit wel kan en de Esta's zijn binnen!
-
Het gaat met name om je internet browser. Zolang die maar up-to-date is dan werkt de versleuteling ook prima. Mocht je Internet Explorer niet meer kunnen bijwerken naar een recente versie dan kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld Chrome of Firefox.
https://www.google.nl/chrome/browser/desktop/
https://www.mozilla.org/nl/firefox/new/
-
http://nos.nl/artikel/2073968-vs-wil...en-leggen.html
regels gaan waarschijnlijk vanaf april veranderen. (Biometrisch paspoort wordt een vereisten)
-
De meeste paspoorten in Nederland zijn al biometrisch. Ligt eraan wat voor een gegevens men wil kunnen uitlezen in de US. In een paspoort uitgegeven na 2006 staat een gelaatsscan. In een paspoort uitgegeven na 2009 staan ook vingerafdrukken. Paspoorten waren vroeger 5 jaar geldig. Dus als het goed is heeft iedereen inmiddels al een Generatie 2 biometrisch paspoort.
Van https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederl...risch_paspoort .
Inleiding
Het Nederlands biometrisch paspoort is een paspoort met een flinterdunne RFID-chip, die wordt aangebracht op een van de pagina's. Deze draadloze chip bevat onder andere alle gegevens die op de houderspagina staan weergegeven, aangevuld met extra (niet zichtbare) gegevens.
Doel van het biometrisch paspoort
De EU had al vóór de aanslagen op 11 september 2001 het voornemen een fraudebestendiger paspoort voor alle EU-landen voor te schrijven. Na laatstgenoemde datum is dit streven in een stroomversnelling geraakt, niet in de laatste plaats doordat de Verenigde Staten dreigden Europese paspoorten zonder biometrische kenmerken uit te sluiten van het Visa Waiver Program. Het biometrisch paspoort moet erin voorzien dat zogenaamde 'look-alike fraude' wordt tegengegaan: iemand die op het paspoort reist van iemand die een beetje op hem lijkt. Mensen blijken niet bijster goed in het constateren van dat soort verschillen. Gelaatsscans en vingerafdrukken, geanalyseerd door computers, moeten erin voorzien dat zoiets niet langer mogelijk is. (Zie ook: Biometrie)
Versies van het Nederlands biometrisch paspoort
Er zijn twee generaties van Nederlandse biometrische paspoorten in omloop:
- Generatie 1. De eerste generatie werd op 28 augustus 2006 in Nederland geïntroduceerd. De chips in deze documenten bevatten de naam van de houder, paspoortnummer, nationaliteit, geboortedatum, geslacht, geldigheidsdatum, burgerservicenummer (het voormalig sofinummer) en een gelaatsscan. Daarnaast bevat de chip een aantal beveiligingsgerelateerde bestanden waarmee vastgesteld kan worden of het een originele chip betreft en of de data ongewijzigd zijn. Hoewel op de chip ook ruimte is gereserveerd voor adres, telefoonnummer, beroep, bewaring/hechtenis, belastingvoorwaarden en allerlei andere details, zullen deze velden, naar verluidt, leeg gelaten worden. De gelaatsscan is een als JPEG_2000-bestand opgeslagen digitale foto waarbij elektronisch een aantal geometrische kenmerken (zoals de positie van de ogen, afstanden tussen de ogen, neus en mondhoeken) wordt gemeten. Tevens worden de contouren van het gelaat vastgelegd. Bij verificatie (in het geval van controle) wordt een digitale foto van de betreffende persoon gemaakt en vergeleken met de in (de chip in) het paspoort opgeslagen foto door dezelfde kenmerken te vergelijken. De Paspoortwet bevat geen artikel dat de gegevens van de contouren expliciet vermeldt. Dit is opvallend na de commotie die over biometrie in de Tweede Kamer in het voorjaar van 2006 is ontstaan. De chip is beveiligd met behulp van Basic Access Control (zie hoofdstuk Beveiliging).
- Generatie 2. Na een besluit van de Europese Commissie zijn EU-leden verplicht om per 28 juni 2009 alleen biometrische paspoorten van een tweede generatie uit te geven. Deze generatie bevat naast de gegevens van generatie 1 ook een digitale representatie van twee vingerafdrukken van de houder van het document. De vingerafdrukken zijn een als WSQ-bestand opgeslagen digitale foto. Bij verificatie (in het geval van controle) worden vingerafdrukken van de betreffende persoon gemaakt en vergeleken met de in (de chip in) het paspoort opgeslagen foto's. De vingerafdrukken zijn extra beveiligd m.b.v. Extended Access Control (zie hoofdstuk Beveiliging). Alle gegevens behalve de vingerafdrukken zijn echter ook via Basic Access Control uit te lezen. Nederland geeft sinds 28 juni 2009 diplomatieke paspoorten en dienstenpaspoorten van de tweede generatie uit. Voor burgers is uitgifte van reisdocumenten van de tweede generatie begonnen op 21 september 2009.
-
Hi,
Vorig jaar heb ik een esta aanvraag gedaan. Binnenkort ga ik weer op vakantie en heb ik geprobeerd mijn bestaande aanvraag te wijzigen. De enige informatie die ik kan wijzigen is het adres van het hotel. Is dit afdoende? Ik vind het zo vreemd dat ik andere velden niet kan aanpassen. Vorig jaar heb ik 'informatie contactpersoon in de vs' in moeten vullen. Toen heb ik de contactgegevens van het hotel ingevoerd. Deze gegevens kan ik nu niet wijzigen en blijven staan. Dit klopt toch niet? Tevens ben ik een tijdje geleden verhuisd, dus mijn adres klopt ook niet meer, maar ook deze kan ik niet meer wijzigen, dat is toch vreemd?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaring.
Groet,
Barbara
-
Ik verander nooit mijn Esta gegevens voor de duur dat die is afgegeven.....
-
Even een snelle vraag voor de ESTA aanvraag. Aangezien ik 2 voornamen heb en dus ook in mijn paspoort heb staan moet ik daar beide ook invullen of is de eerste naam voldoende?
Ik wil liever geen fouten op mijn aanvraag hebben, wil toch wel heel graag op vakantie ;)
-
Alleen je eerste naam, zoals die ook in je paspoort staat. Behalve als je Jan-Willem, Peter-Jan of zoiets heet natuurlijk. Bij mij staat bijvoorbeeld Gerrit Johannes <achternaam> in mijn paspoort en ik vul alleen Gerrit in. Net als bij het vliegticket, overigens.
-
Dank je! Heel toevallig staat er bij mij ook Gerrit Johannes ;)
-
Hallo Allemaal,
Ik kan op de site van Iberia mijn boeking beheren. Hier is ook een invulvakje VISA. Moet ik hier het ESTA nummer invullen?
Ze vragen ook nog om een nummer van het TSA program. Zijn hier mensen die daar nog ervaring mee hebben?
grtjes.
-
Een visum is geen ESTA
Je vliegt als Nederlander met een Visum Waver, Dus ESTA...
En ook geen TSA programma. (zoals bijv. Global Entry)
-
Ik heb net ESTA aangevraagd. Pffff... er is wel wat veranderd zeg. Een groot verschil met twee jaar geleden. Zelfs de namen van je ouders en de naam van je werkgever moet je invullen. Ik vind het een beetje ver gaan. Maar goed, ik mag niet zeuren. Ik kies er zelf voor om weer naar Amerika te gaan. Nouja...mijn florida-verslaving zet mij hiertoe aan :p
-
Wat is national identification number??? sofi nummer?
ben namelijk esta aan het invullen..
-
-
zo een rompslomp de esta aanvragen ik herinner mij dat dit 2jaar geleden een stuk vlotter ging.
Kan iemand mij helpen wat ik moet invullen bij contactpersoon in de V.S want ik weet het niet hoor (tis niet alsof ik iemand ken)