-
Ik zorg ervoor dat ik zo weinig mogelijk meeneem en wat ik de eerste dagen aan kleding koop meteen tijdens de vakantie draag zodat het meteen de koffer met de vuile was in kan. Wat bij mij wel erg god werkt is at ik elke keer zoek naar een rugzaktoeristachtig typ met ene baardje en lopend op van die sjofele slippers. Ik sluit bij hem aan in de rij voor de douane en nu reeds tweemaal werd hij eruit gegrepen en kon ondergetekende doorwandelen :D
-
Alles tenminste wassen, en zo mogelijk dragen. En gedragen in de laatste dagen van je vakantie:niet meer wassen. Stinkende waar wordt niet gecontroleerd.
Vorig jaar hafd ik ruim $ 3000 aan creditcard betalingen. Bonnetjes verzameld en de laatste dag even een envelopje gehaald bij de walmart en verstuurd. Geen problemen.
Overigens had ik geen artikelen die per stuk erg duur zijn zoals camera's en zo.
-
Eric,
Ook spullen die naar apart naar huis gestuurd worden, moet je beslist opletten.
Ik heb laatst een Serengety bril gekocht ergens in de VS via internet.
Hier aangekomen moest ik belasting en invoerrechten betalen.Verontwaardig dat ik was, meteen bellen met de doane. :?
Deze overigens vriendelijke man vertelde mij dat nagenoeg alle pakketjes ( buiten europa) worden gescand.
Bij twijfel worden deze open gemaakt,en indien noodzakelijk schatten zij de waarde en kom je aan het betalen.
Landen die bovenaan de lijst staan zijn oa Indonesie en de VS ( dat is tenminste wat hij mij vertelde)
Ook wij gaan binnenkort naar Florida, dus voor ons hetzelfle probleem.
Hetgeen dat Mattrob schrijft neem ik mij ter harte en doe zoveel mogelijk nieuw spullen aan.
Groetjes,
Pascal
-
Belastingvrij inkopen buiten de Europese Unie
Heb net per toeval contact gehad met de Douane. Dan maar meteen eens gevraagd wanneer het bedrag van 175 euro omhoog gaat,zodat we minder problemen kunnen verwachten bij de Douane in Nederland :razz: Hij liet doorschemeren dat dit hoogstwaarschijnlijk in Februari zal plaats vinden. Echter hier kon hij niets officieel over kwijt. Er zitten volgens hem nog wat haken en ogen aan. Dus met een beetje geluk, kunnen we dit voorjaar zonder al te veel problemen gaan shoppen.......
Groet,
Pascal
-
Re: Belastingvrij inkopen buiten de Europese Unie
Voor zover ik weet (op één van de amerikaforums die ik bezoek) heb ik al gelezen dat het allang is goedgekeurd.
Dat er al unaniem is besloten bij de EU om de prijs op te hogen naar €430.
Alleen is nu de vraag nog de invoerdatum.
Die is nog niet bekend, wat er nu bekend is; is begin van 2007 tja en dat is een ruim begrip.....
-
Blijft dus nog onzeker. Vooralsnog geldt dus de grens van € 175. Klik hier voor de regels op de website van de douane.
-
Voorlopig blijven we het doen met €175:
Citaat:
Geachte heer,
De verwachting is in elk geval niet voor de zomer van dit jaar. De Europese regelgeving moet eerst nog worden aangepast op diverse fronten.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
R.C. van Xxxxxxxx
Publieksvoorlichting
Ministerie van Financiën
-----Oorspronkelijk bericht-----
Datum e-mail: 03-04-2007
Onderwerp: minfin - Belastingvrije invoer in EU (per vliegtuig)
Naam: Michael
Adres:
Postcode:
E-mail adres:
Onderwerp: Belastingvrije invoer in EU (per vliegtuig)
Reactie: Goedemiddag,
Is er al iets te zeggen over een datum waarop de aangekondigde verhoging van belastingvrije invoer via de lucht wordt verhoogd? Gaat dit nog voor de zomer 2007 in, of wordt het later? Wat is de verwachting?
"Meer belastingvrije invoer in EU
nieuwsbericht | 28-11-2006 | Directie Voorlichting
Reizigers vanuit landen buiten de Europese Unie mogen meer vrij van accijns of btw invoeren. Dit heeft de raad van ministers van financiën dinsdag in Brussel beslist.
Het plafond voor deze belastingvrije invoer naar één van de landen van de Europese Unie gaat in de loop van volgend jaar omhoog van 175 euro naar 430 euro voor passagiers in vliegtuigen en schepen. Wie over land de EU binnenkomt mag voor 300 euro belastingvrij de Europese Unie invoeren. De scheiding tussen reizigers per schip of vliegtuig enerzijds en over land anderzijds is aangebracht omdat met vervoer over land frequenter goederen de EU binnengebracht kunnen worden, zo gaf minister Zalm dinsdag in Brussel aan. Zodra de exacte ingangsdatum bekend is, zal het ministerie van Financiën deze publiceren."
-
Misschien dat er nu eens schot in komt;
Bron Nu.nl
VVD: Nog deze zomer meer belastingvrije invoer
Uitgegeven: 27 juli 2007 18:03
Laatst gewijzigd: 27 juli 2007 18:17
DEN HAAG - De VVD wil dat toeristen nog deze zomer voor een hoger bedrag belastingvrij spullen kunnen invoeren die ze op hun vakantieadres hebben gekocht.
http://www.nu.nl/img.db/1132561+s%28120%21x120%21%29 Nu moeten reizigers op Schiphol accijns en btw betalen voor souvenirs waaraan ze meer dan 175 euro kwijt zijn geweest.
Afspraak
Vorig jaar besloten de ministers van financiën van de EU om dit bedrag te verhogen naar 430 euro. VVD-Kamerlid Ineke Dezentjé Hamming wil van staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) weten waarom deze afspraak nog steeds niet is uitgevoerd.
Ze zou graag zien dat dit in augustus alsnog gebeurt. "Dan zit die designerjeans of dat paar schoenen toch een stuk lekkerder als je thuiskomt."
Boetes
Toeristen lopen nu ook nog meer risico's op boetes als ze hun souvenirs niet zelf aangeven, vreest het Kamerlid.
Volgens een woordvoerder van de douane is wel afgesproken dat het belastingvrije bedrag dit jaar omhoog gaat, maar is geen exacte datum genoemd.
Brussel moet nog groen licht geven omdat ook het bedrag dat is vrijgesteld van invoerrechten opnieuw moet worden vastgesteld.
-
Dan zal toch eerst de Tweede Kamer terug moeten komen van reces. En dat doen ze nooit voor een onderwerp als dit. Dit gaat pas ver ná de Algemen Beschouwingen behandeld worden, dus we mogen blij zijn als het voor de zomer van 2008 doorgevoerd is.
-
Hogere belastingvrije invoer EU later
Uitgegeven: 31 juli 2007 09:39
BRUSSEL - De verhoging van het bedrag aan goederen dat reizigers belastingvrij de Europese Unie mogen invoeren gaat waarschijnlijk pas 1 januari in. De Europese Commissie mikt nu op die datum, aldus een ambtenaar van EU-commissaris Laszlo Kovacs (douane) dinsdag.
Eerder werd gestreefd naar de loop van dit jaar. Het maximumbedrag voor belastingvrije invoer van cd's, spijkerbroeken of andere aankopen gaat dan omhoog van 175 naar 430 euro voor passagiers in vliegtuigen en schepen. Wie over land de EU binnenkomt mag voor 300 euro meenemen zonder btw of accijns te hoeven betalen.
Tweede-Kamerlid Ineke Dezentjé Hamming (VVD) bepleitte vrijdag dat toeristen al in augustus kunnen genieten van het hogere bedrag aan belastingvrije invoer. "Dan zit die designerjeans of dat paar schoenen toch een stuk lekkerder als je thuiskomt."
-
Re: Merk kleding.
of gewoon vrienden maken met een amerikaan en het door hem op laten sturen als cadeautje, over een geschenk hoef je namelijk geen invoerrechten te betalen.....
groeten van oom Bob en gefeliciteerd met je verjaardagkaartje erbij....
-
Wij hadden ook behoorlijk geshopt, en aangezien wij met vier kinderen reisden, vroegen we ons af of we dan voor 1050 Euro (6 personen x 175 Euro) konden meenemen (ook al was het voornamelijk kleding en aankopen voor volwassenen). Technisch gezien, houd je je aan de regel van 175 Euro per reisgenoot, maar ik kan me ook voorstellen dat de douane ook niet achtellijk is en dit niet de bedoeling kan zijn als wij voor 1000 Euro voor onszelf NL binnenkomen ...
Uiteindelijk toch gedaan, en zoals verwacht werden we niet aangehouden. Volgens mij word je amper aangehouden in NL ... Wellicht als je met een grote vage doos binnenkomt. Zo zag ik ook een aantal reizen..
-
Vanaf 1 januari wordt, voorzover ik begrepen heb, de belastingvrije invoer van buiten de EU, verhoogd naar 430 Euro per persoon.
http://www.overgeld.nl/nieuws/195802..._EU_later.html
Komt die laptop, met de huidige dollarkoers, lekker in beeld.
-
Laten we het hopen (of anders op z'n laatst 1 Maart ;-) ), maar Brussel blinkt niet uit door snelheid.
Het voorstel staat al vanaf Feb. 2006 en is Sept. 2006 al goedgekeurd door de Europese commisie. Het moest alleen nog "even" langs de diverse landen en dan zou het ingevoerd gaan worden :-?.
Maar het duurt maar en duurt maar, dus laten we maar blijven hopen :-k.
-
Hoop doet wonderen verrichten dus...................
Laten we de hoop nu maar onzetten naar het eggie!
Gr. Monique
-
Als je "gepakt" wordt vervalt uiteraard de vrijstelling, of die nou 175 of 450 euri's is. En je betaald invoerrecht en BTW + een boete van 50% van deze belastingen.
De belastingen worden bepaald aan de Nederlandse waarde van het artikel, dus niet aan de US aanschafwaarde.
Over de Macbook moet je zowiezo de volledige BTW en invoerrecht betalen omdat hij de belastingvrije invoer overschrijdt, dus geen aftrek van €175,- (of €450,-) helaas :-(
En volgens mij zijn dat Europees geldende regels.
Zie ook http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage.html
Oh ja, en de upgrade naar 450 euro zit nog in de pen :-(
-
't is vaak al heel snel dat je aan die top zit, het gaat immers niet om wat je er in de VS aan hebt uitgegeven maar wat je in Nederland voor hetzelfde product betalen zou. Laten we als voorbeeld levis broeken nemen. Als je 3 levis koopt in de VS á 30 dollar = 90 dollar = 61 euro, denk je nog lang niet aan je limiet te zitten, echter diezelfde broeken kosten in NL al snel 90 euro, dus dan zit je eigenlijk met 2 broeken al over de limiet. Met die 430 euro zit je dus ook al vrij snel op je invoerlimiet.
-
Hier staat ook dat het pas 01-12-"08 ingaat dus ik ga er maar vanuit dat wij hier geen gebruik meer van kunnen maken.
http://rechtennieuws.nl/17439/meer-b...mber-2008.html
Groetjes Mirrick
-
Zo dat zou fijn zijn. Ik koop de hele Abercrombie en Hollister leeg en kan er zo mee langs de douane lopen. Tja in Nederland kost het €0,- aangezien het hier niet te koop is.
Nee het gaat er dus wel om wat je in de VS hebt uitgegeven. Ik reken aan het einde van de vakantie met een aantal bonnetjes een bedrag bij elkaar wat rond de 250 dollar zit en vind het dan wel prima. Laat ze maar is bewijzen dat ik het Abercrombie shirt deze keer heb gekocht en niet op een van de vorige vakanties.
-
Helaas ligt de bewijslast in het geval van belastingen bij jou en niet bij de belastingdienst/douane, dus jij moet aantonen dat je iets al had en niet tijdens je reis hebt gekocht.
Bij kleding zullen ze volgens mij niet zo moeilijk doen,mits je geen koffers namaakkleding meeneemt.
Didier
-
-
Aankopen persoonlijk gebruik
Omdat het nog steeds niet echt duidelijk is volgende vraag:
Ik weet dat je maar om 175€ mag officieel inkopen zonder taks te betalen.
Maar hoe zit dat nu met spullen die je aankoopt voor persoonlijk gebruik?
Ik denk daarbij dan aan kleding, maar ook aan een Gsm die je daar koopt om van daaruit naar het thuisland te bellen.
Of een camcorder om je reis te registeren? Enzovoort.
Gaat die 175€ dan over "cadeautjes"?
-
Re: Aankopen persoonlijk gebruik?
Nee, dat maakt niets uit. Al zal men wellicht wat coulanter zijn als het geen overduidelijke handelswaar is, b.v. geen 15 iPods, maar diverse kleding in je eigen maat.
-
Re: Aankopen persoonlijk gebruik?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
utah
Ik weet dat je maar om 175€ mag officieel inkopen zonder taks te betalen.
EN weet dat dit bedrag in December dus omhoog gaat naar 475,00€!
zoals de vorige poster al zie het maakt niet uit het totaal bedrag mag niet meer dan 175,00€ zijn!
-
Weet iemand wanneer het bedrag nou echt verhoogd wordt?
Kan hier op de douane site niets over terug vinden.
Ga over een paar weken weer en zou het erg prettig vinden als ik nou eens rustig langs de douane kan lopen......
Altijd weer spannend!
-
De bedoeling is dat begin december het bedrag wordt verhoogd. Helaas niet eerder. Dit nieuws is in februari naar buiten gekomen.
-
Bij de douane weten ze trouwens nog steeds van niets. Als het verhoogd zou worden dan zou het idd per 1-12-08 zijn. Maar "wij horen het altijd pas als laatste" zei de mevrouw bij de Douane die ik vandaag sprak.
-
Kwestie van de officiele stukken van de tweede kamer lezen. Daar staat heel duidelijk in de e.e.a. ingaat per 01-12-2008. Zie http://overheid-op.sdu.nl/cgi-bin/sh.../KST119266.pdf
-
Ik heb hem ook gevonden op http://overheid-op.sdu.nl/cgi/login
Richtlijn 2007/74/EG brengt ten opzichte van Richtlijn 69/169/EEG de
volgende wijzigingen aan:
– Het drempelbedrag, onder welke waarde vrijstelling van omzetbelasting
en accijnzen wordt verleend, wordt van
€ 175 verhoogd tot € 430
voor zee- en luchtreizigers en tot € 300 voor andere reizigers, voor
goederen die niet onder een hoeveelheidsbeperking vallen.
– De hoeveelheid niet-mousserende wijn die vrij van omzetbelasting en
accijnzen mag worden ingevoerd, wordt verhoogd van twee tot vier
liter.
– Voor bier wordt een kwantitatieve beperking geïntroduceerd. De
hoeveelheid bier die vrij van omzetbelasting en accijnzen mag worden
ingevoerd, is 16 liter.
–
De kwantitatieve beperkingen voor parfum, koffie en thee worden
afgeschaft.
en een stukje verder per wanneer het ingaat:
Tegelijk met het verstrijken van de omzettingstermijn van Richtlijn 2007/
74/EG op 1 december 2008 treedt de wijziging van Verordening
918/83/EEG met betrekking tot de reizigersvrijstelling voor de invoerrechten
in werking1.
Vergaderjaar 2007–2008
KST119266
Geen twijfel over mogelijk dus!
-
Tja, het is een manier.
Maar of het de manier is om geen tax te hoeven betalen... Dat denk ikzelf van niet.
Douane is niet gek, die kennen alle trucjes, dus ook deze.
De bewijslast ligt niet bij hun, maar bij jou.
Enne door prijskaartjes eraf te halen en gedragen eruit te laten zien, bewijs je niet dat het niet nieuw is.
Oude kelding herken je door vaalheid, verwassenheid enz enz en dat heb je gewoon niet met gloedjenieuwe kleding.
Dus het is een tip, maar of die ook echt bruikbaar is?!?
-
Citaat:
nicole-onno
tja..wij hebben een villa met wasmachine genomen om de nieuwe dingen even te wassen voor we weg gaan. Zijn ze meteen schoon en als het waren niet meer nieuw...
Ook dit zal niet werken.
En ik spreek uit eigen ervaring, want zo dachten wij vroeger ook.
Ik heb zelfs een keer kleding 5x gewassen voordat ik ze wild einpakken, inderdaad de nieuwigheid eraf wassen....
Gelukkig maar dat dit niet gelukt is want dat betekend dat ik kwaliteit heb gekocht.
Een t-shirt 5x gewassen ziet er bij lange na niet uit als niet nieuw.
Het ruikt nu gewassen maar dat is ook alles, er zitten geen pluisjes op (het verwassen gezicht van wat ik eerder al noemde).
Om je kleding schoon te vervoeren is het handig om het te wassen maar om de douane voor de gek te houden werkt het niet....
-
nee, het is zelfs zo, dat ik kleding die ik vorig jaar hier kocht. Nu niet durf mee te nemen.
T-shirts zien er nog redelijk uit, dus dat risico neem ik niet.
heb maar een paar shirts bij de Hema gekocht voor we vertrokken....
men man heeft al 3 jaar een zwembroek van RL, en die ziet er als nieuw uit, maarja toch maar mee genomen....die kassabon van 3 jaar terug heb ik dus niet.
groetjes sylvia
-
Bedrag belastingvrije invoer flink omhoog
Uitgegeven: 23 november 2008 14:10
Laatst gewijzigd: 23 november 2008 14:49
SCHIPHOL - Wie voor de kerst nog even lekker wil shoppen in New York mag vanaf 1 december flink meer belastingvrij invoeren. De drempel daarvoor gaat na vijftien jaar eindelijk omhoog, van 175 euro naar 430 euro.
Over de verhoging van het bedrag werd al in november 2006 een akkoord bereikt door de Europese ministers van Financiën. Maar daarna werd er nog meer dan een jaar gesteggeld over de datum van invoering.
Tot teleurstelling van Gerrit Zalm, destijds de Nederlandse minister van Financiën. Hij wilde de reiziger "niet nodeloos irriteren".
Pas eind december 2007 werd besloten dat reizigers die door de lucht of via zee de Europese Unie binnenkomen meer belastingvrij mogen invoeren, dat met ingang van 1 december 2008 mochten doen.
Eerder was nog sprake van in de loop van 2008, maar ook dat werd niet gehaald. De maatregel moest nog omgezet worden in een EU-richtlijn.
EU
Wie via de weg de Europese Unie binnenkomt mag over een week voor 300 euro aan belastingvrije goederen meenemen zonder bij te betalen. Dat is zo bepaald omdat het over land makkelijker is om goederen mee te nemen.
Het wordt nu ook nog zinvoller om de betaalde belasting in het land van aankoop terug te vorderen bij de Global Refund-punten.
Wanneer iemand bijvoorbeeld voor omgerekend 450 euro een laptop in de VS koopt en daar eerst belasting terugvraagt, wordt die zo'n 20 procent goedkoper. En daarmee zit de koper dan weer mooi onder de grens van 430 euro.
-
Goed zo, hoeven we minder bonnetjes te knippen ;)
Wij kopen eigenlijk alleen kleding, schoeisel en souvenirs. Ik neem aan dat die € 430,00 per persoon is??? (lijkt me wel :sun: ) , of per familie (lijkt me niet ;-) )
Nou dat halen we volgens mij niet, alhoewel die operatie aan mijn vrouws hand alweer niet gelukt is :twisted: :mrgreen: )
-
Citaat:
Greeneyes
Bij de douane weten ze trouwens nog steeds van niets.
En ook op de website van de Douane staat het inmiddels. Heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
-
Re: Electronica kopen in Florida
Hey allemaal!
Nog een vraagje voor ik vertrek :P Ik zou ook graag een Ipad of Transformer kopen in USA. Ik vind echter geen maximum bedrag dat ik belastingvrij mag invoeren in België? Voor Nederland vond ik al 430€ is dit ook zo voor België ?
Alvast bedankt!
-
Ja, is zelfde voor België.
-
Die € 430 komt voort uit Europese regelgeving. Dat kun je hier vinden op de website van de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/taxation_customs...u/index_en.htm
-
dan kunnen we gemakkelijk een Ipad meebrengen, en mogen die aangeven :-) (voor 430€)
-
Citaat:
elcrack
Ja, is zelfde voor België.
Er is volgens mij één verschil met België.
Voor kinderen onder 15 jaar is er een beperking van 175 €