-
Re: Veel vakantiegangers naar VS stranden op Schiphol
Niet helemaal mee eens. Eigenlijk helemaal niet. Van banken en verzekeraars verwachten we "zorgplicht" (past het product wel bij de klant) en volledige uitleg over kostenstructuren, en dan hoeft een reizenverkoper niet specifiek de eisen die aan die reis zijn verbonden duidelijk te maken? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Een dergelijk belangrijk feit als de paspoortregels (anders kom je het land gewoon niet in) behoort in mijn ogen specifiek en heel erg duidelijk te worden aangegeven. Voor last-minute-boekingen zou men MOETEN vragen of het paspoort er wel is, zo niet deze VS-reis niet verkopen.
Andere (verkeers-)regels zijn in mijn ogen een categorie lager in te schatten; er moet wel op gewezen worden dat ze anders zijn, maar met het wijzen op een informatiefolder daarover zou ik al tevreden zijn. Was ik met mijn eerste Florida reis in ieder geval wel, toen kreeg ik van Jan Doets een zeer uitgebreide informatiemap over van alles wat afwijkend is van hoe dingen hier in NL gaan of werken.
't Is maar een mening. Maar het zou me niet verbazen als dit onderwerp binnenkort bij Radar of zo verschijnt en er wetgeving op gaat volgen.
-
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Michael66
't Is maar een mening. Maar het zou me niet verbazen als dit onderwerp binnenkort bij Radar of zo verschijnt en er wetgeving op gaat volgen.
Pfffft...mening mag, natuurlijk maar wat mij betreft liever geen regelgeving. Als de zorgplicht van het reisbureau er voor moet zorgen dat ze na gaan of de reis wel bij mij past, krijg je toch wel rare situaties. Ik zie de klachten al bij MAX; vakantie in Schotland erg tegengevallen, alle Schotten reden aan de verkeerde kant van de weg.......Tsja, het reisbureau had toch op zijn minst moeten controleren of dit land wel bij mij past. Je verwacht het niet, he? Ik rij al 50 jaar rechts.....:shock:
Of je krijgt een bijsluiter bij je vakantieboeking:
U gaat met vakantie naar Florida;:shock:
U moet er voor zorgen dat alle reisgenoten over een geldig paspoort beschikken;[-o<
U kunt zich maar beter in laten enten tegen het Florida virus:-\"
Wat is het risico op besmetting?
Het risico is zeer groot\\:D/
Alle gekheid op een sticky: Ik ga er natuurlijk ook van uit dat een reisorganisatie je over reispapieren en alle andere zaken die van belang zijn of afwijken van de standaardsituatie informeert. Dit gebeurt in mijn beleving bij de meeste reisorganisaties naar behoren, je krijgt immers een heel pak info mee. Bij de internetorganisaties is de informatie ook beschikbaar, maar je moet er zelf naar zoeken. Deze organisaties doen meer een beroep op onze zelfwerkzamheid en zelfredzaamheid. Het lijkt me niet hun taak om te controleren of de informatie wel goed is overgekomen, we hebben al regeltjes genoeg in dit landje......
-
Die zelfwerkzaamheid /-redzaamheid dacht men ook te hebben m.b.t. beleggingen en beleggingsverzekeringen. Totdat bleek dat dat niet zo was. En toen brak de hel los. En lag de schuld natuurlijk meteen bij de leverancier en tussenpersoon.
En dat ... dat zal m.i. ook wel eens in de reisbranche kunnen gaan gebeuren. Het zou mij i.i.g. niet verbazen.
-
Citaat:
Michael66
Die zelfwerkzaamheid /-redzaamheid dacht men ook te hebben m.b.t. beleggingen en beleggingsverzekeringen. Totdat bleek dat dat niet zo was. En toen brak de hel los. En lag de schuld natuurlijk meteen bij de leverancier en tussenpersoon.
En dat is dus grote onzin. Alle regelsen voorwaarden wat betreft deze polissen staan in je papieren. Iedereen dacht rijk te worden en niemand nam de moeite om de polis door te lezen.
Hetzelfde gebeurt met de paspoorten. Ze moesten gewoon iedereen weigeren die niet de juiste papieren had.
Ik durf te wedden dat als ditzelfde onderwerp een of ander onnozel spaarzegeltjes systeem betrof iedereen voor 100% op de hoogte was.
-
Blijkbaar is dat niet voldoende. En ergens wordt het op iemand afgewikkeld, iemand gaat er de schuld van krijgen. Ik verwacht dat (net als bij de beleggingen) de leveranciers gaan orden. Da's de punchline van mijn eerdere bericht. Of dat nou terecht is of niet.
-
[Nieuw] Schiphol is klaar voor drukste dag van het jaar
Schiphol maakt zich op voor de drukste dag van het jaar. De luchthaven heeft extra maatregelen genomen om de drukte van vrijdag op te vangen. Zo zijn extra parkeerplaatsen beschikbaar en vermaken entertainers de wachtende mensen.
Schiphol verwerkt vandaag naar verwachting ruim 175.000 aankomende, vertrekkende en overstappende passagiers. Dat is een geringe stijging ten opzichte van de drukste dag van vorig jaar. De drukste dag viel toen op vrijdag 27 juli met ruim 174.000 reizigers.
In totaal doen ruim 9,7 miljoen passagiers in de zomermaanden het vliegveld aan. De luchthaven verwacht in de maanden juli en augustus ongeveer 50.000 reizigers minder dan in 2007. Dat komt vermoedelijk door de verhoogde brandstofprijzen en de onlangs ingevoerde vliegtax.
---------
Zij die vandaag gaan vliegen, veel sterkte!
-
Bij het reisbureau werd ons(terwijl wij geen kinderen hebben) dit wel verteld. Net zoals ze mij vertelden dat mijn paspoort 6 maanden na de reis nog geldig moest zijn. Was blij dat D-Reizen ons daar op wees want mijn paspoort was tot December geldig. Moest dus een nieuwe laten maken. Sommige mensen lezen of luisteren ook gewoon niet goed.
-
Citaat:
Milla
Bij het reisbureau werd ons(terwijl wij geen kinderen hebben) dit wel verteld. Net zoals ze mij vertelden dat mijn paspoort 6 maanden na de reis nog geldig moest zijn. Was blij dat D-Reizen ons daar op wees want mijn paspoort was tot December geldig. Moest dus een nieuwe laten maken. Sommige mensen lezen of luisteren ook gewoon niet goed.
Jammer, dat ze bij D Reizen dan ook niet kunnen lezen.
Ze hadden in hun documentatie, dan vast kunnen lezen dat je paspoort alleen maar tot het einde van je reis geldig hoeft te zijn.
De 6 maanden is bulls----t
Volgens een andere posting ben je al voor eind oktober weer terug dus je had gewoon op je oude paspoort kunnen reizen.
Knaapje
-
Als je op dit en het Orlando forum even zoekt vind je uitgebreide discussies hierover. Ook kan je even kijken op de site van de Amerikaanse ambassade .
Het heeft denk ik geen zin alles te gaan herhalen.
Knaapje
Wellicht overvloede:
http://amsterdam.usconsulate.gov/vis..._program2.html
Quote:
Click on the logo to go straigth to the ESTA website to obtain your travel authorization. Note the six months validity requirement does not apply to Dutch passports. Dutch passports must be valid for at least the duration of the prospective travel.
Maar die zullen het ook wel niet weten.
-
Ik heb zojuist naar de marechaussee Schiphol gebeld, ik denk nu wil ik het weten ook!!!
Die gaven het volgende antwoord:
Het paspoort moet geldig zijn gedurende het verblijf! Dus niet nog een half jaar na terugkomst of wat dan ook.
Heb ook verteld dat er op diverse forum's discussie over is en dat er wordt geschreven dat er mensen niet wegkomen: absolute onzin werd mij verteld..
Hoop dat dit telefoontje een einde maakt aan alle onzekerheid die er blijkbaar heerst over de geldigheid van het paspoort.
En als je me niet gelooft bel dan zelf met: 020-6038692
meisje
-
Citaat:
meisje
Heb ook verteld dat er op diverse forum's discussie over is en dat er wordt geschreven dat er mensen niet wegkomen: absolute onzin werd mij verteld..
Ik denk dat de mensen die dat schreven het wel zo ervaren hebben. Dat wij weten wat de regels zijn en dat die meneer/mevrouw aan de telefoon dat weet wil niet zeggen dat elke beambte dat weet. Voet bij stuk houden dus..
-
Re: Schiphol verlaagt tarieven
Even de tekst erbij:
Citaat:
Schiphol verlaagt tarieven
SCHIPHOL - Luchthavenbedrijf Schiphol voert per 1 april een tariefsverlaging door voor luchtvaartmaatschappijen. Ook de beveiligingstoeslag die passagiers betalen, gaat omlaag. Dat maakte president-directeur Jos Nijhuis van Schiphol donderdag bekend.
Luchthavenbedrijf Schiphol voert per 1 april een tariefsverlaging door voor luchtvaartmaatschappijen. Ook de beveiligingstoeslag die passagiers betalen, gaat omlaag.
Volgens Nijhuis is de maatregel nodig om te voorkomen dat Schiphol zichzelf uit de markt prijst. De luchthaven ziet ook af van de gebruikelijke verhoging van de tarieven op 1 november.
Nog belangrijker voor de concurrentiepositie van Schiphol is volgens Nijhuis de onmiddellijke afschaffing van de vliegtaks die op 1 juli 2008 is ingevoerd. Passagiera betalen sinds afgelopen zomer ruim 11 euro extra voor korte vluchten en 45 euro voor intercontinentale reizen.
Schiphol zag het aantal passagiers flink dalen na de invoering van de vliegtaks. Reizigers mijden Nederlandse luchthavens en wijken uit naar vliegvelden in België en Duitsland.
-
Het gaat om een bedrag van 3.60 euro. Lijkt me niet de moeite waard van een dreigbrief :)
Citaat:
Schiphol verlaagt tarieven voor passagiers
(Novum) - Schiphol verlaagt per 1 april het luchthaventarief met 3,60 euro. Het nieuwe tarief blijft ook na 1 november, normaliter de datum waarop de luchthaven de tarieven aanpast, van kracht. De luchthaven liet donderdag weten op deze manier de concurrentiepositie te willen verbeteren.
Passagiers die een vlucht boeken vanaf Schiphol betalen momenteel 30,93 euro aan beveiligings- en servicekosten. Per 1 april wordt dit 27,33 euro en dit tarief wordt op 1 november dus niet aangepast.
Schiphol wil met de maatregel de concurrentiepositie ten opzichte van andere Europese luchthavens verbeteren. Een woordvoerder erkent dat het een druppel op een gloeiende plaat is en bepleit nogmaals het afschaffen van de vliegtaks. "We zijn een van de duurste luchthavens van Europa. Met deze maatregel worden we iets goedkoper, maar willen we echt een plek in de middenmoot bemachtigen dan moeten we van de vliegtaks af."
Sinds 1 juli vorig jaar moeten passagiers die vanaf een Nederlandse luchthaven vliegen een toeslag betalen. Die bedraagt 11,25 euro bij vliegreizen tot 2500 kilometer en 45 euro bij langere vluchten. In december maakte de overkoepelde organisatie van luchtvaartmaatschappijen in Nederland, Barin, bekend dat de eerste zes maanden na de invoering van de vliegtaks 525 duizend passagiers minder van Schiphol zijn vertrokken.
Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) zei vorige week in de Tweede Kamer dat de vliegtaks niet wordt afgeschaft, maar wellicht wel wordt aangepast. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) had eerder gezegd dat hij vliegtickets goedkoper wil maken door de kosten vanaf Schiphol te verlagen. Als optie noemde hij het verlagen van de vliegtaks. Hij liet weten dat de mainportfunctie van Schiphol onder druk staat en dat ingrijpen noodzakelijk is. Een werkgroep met ambtenaren van verschillende ministeries brengt momenteel alle mogelijkheden in kaart. Hierbij wordt ook de vliegtaks tegen het licht gehouden. Maar volgens De Jager is het kabinet niet voornemens de vliegtaks af te schaffen.
Een woordvoerder van Schiphol stelt dat de luchthaven met de tariefverlaging een steentje heeft bijgedragen aan een sterkere concurrentiepositie. "Nu is het de beurt aan de politiek."
Bron:
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland...assagiers.html
-
nouwja om 3,60 kan ik me echt niet druk maken zeg.
Wat mij wel opvalt is, dat veel mensen via brussel vliegen, en dan hier op het forum vragen waar je kunt overnachten in Brussel. Dan ben je toch al je hele winst kwijt?
Wij zijn met 2 personen, dus loont het dan niet echt. Nadeel vind ik ook, als je terug komt na een lange reis, moet je nog dat stuk rijden, of weer een nacht in een hotel.
Dus voor ons, vliegtaks of niet, blijft het toch Schiphol.
-
Als het alleen om de vliegtax zou gaan, dan zo ik daar niet voor om rijden.
Maar in ons geval scheelt het zoveel door diverse aanbiedingen en toevallig vertrekken die uit Brussel.
Nu zitten we er een weekje voor ongeveer 1100 euro (met 2 volwassenen en 2 kids)
We hebben 122 euro betaald voor sleep, park en fly van het Holiday Inn
-
Re: Versnelde douaneprocedure voor Amerika-reizigers
Ik heb vandaag Schiphol Plaza bezocht en de Privium folder meegenomen. Voor dat geld (privium basic voor 109 euro, en privium plus voor net geen 160 euro) vind ik het een twijfelgeval. De basic variant biedt alleen de snelle toegang tot het gebied achter de douane via de irisscan, terwijl de Plus ook vooraan parkeren op P1,2,3 biedt, toegang tot de P. Lounge, bij de business class balie inchecken, en nog wat - voor mij oninteressante - opties.
Toch een behoorlijk bedrag voor 1x Florida per jaar.
-
Schiphol met minderjarige kinderen
Hopelijk is dit topic niet al eerder langsgeweest - kon het niet vinden tenminste.
Bij Amerikareizen krijg je op Schiphol van een beveiligingsbedrijf een aantal vragen te beantwoorden, zoals wie de koffer heeft ingepakt, van wie de spullen in je koffer zijn, of je je koffers onbeheerd hebt achtergelaten en dergelijke. Over het algemeen vragen dus waar je je als argeloze reiziger geen buil aan kunt vallen. Op een heel geniepige na. Als je reist met een minderjarig kind, en niet met beide ouders, ook voor gescheiden ouders geldt dat, dan zullen ze je vragen of je toestemming hebt om het kind mee te nemen. Schriftelijke toestemming bedoelen ze dan. In mijn geval was het niet van toepassing, mijn jongste dochter was toen 18 maar meestal denken ze dat ze jonger is.
Ik heb een telefonische zoektocht gehouden naar de instantie waar dit van uit ging, en kwam uiteindelijk bij een afdeling van Schiphol terecht. Het is inderdaad zo dat ze je de toegang tot het vliegtuig kunnen weigeren (!) als je niet kunt aantonen dat je toestemming van de ouder(s) hebt. Dat geldt ook voor gescheiden ouders, de ex moet dus toestemming geven. Omdat reisbureaus hier zelden of nooit informatie over geven vroeg ik of het vaak voorkwam dat dit tot problemen leidde en wat de procedure dan was. Ik kreeg als antwoord dat men meestal probeerde de andere ouder telefonisch te benaderen om toestemming te krijgen. Als dat lukt natuurlijk. En anders blijk je dus echt een probleem te hebben. Het maakt ook niet uit, aldus de medewerker die ik hierover vroeg, of je de voogdij over het kind hebt of niet.
Er zijn geen formulieren voor dergelijke toestemming. Je moet gewoon een brief opstellen. En verder niks vroeg ik? Misschien een kopie van het paspoort van de andere ouder? Ja dat was wel een goed idee, kreeg ik als antwoord. Zijn daar dan geen richtlijnen voor? Nee de beambte handelt naar eigen inzicht.
Ik vind de antwoorden die ik kreeg nogal onduidelijk en vrijblijvend en dat hier nogal gemakkelijk sprake kan zijn van willekeur. Ook is de informatieverstrekking door de reisbureaus en door Schiphol totaal nul.
Een aantal maanden later ging mijn oudste dochter met mijn zoon naar Florida en is de zelfopgestelde verklaring goed van pas gekomen, want er werd inderdaad naar gevraagd.
Iemand anders vergelijkbare ervaringen met deze beveiligingsdienst? Of juist niet?
-
Re: Vragen op Schiphol over minderjarige kinderen
klopt zeker laatst ondervonden met mijn nichtje (12), ze mocht met een vriendin n haar ouders mee vliegen voor een weekendje Londen. Bij vertrek was er niks aan de hand maar bij terugkomst werden ze staande gehouden en is idd mijn broer gebeld om te vragen hoe en wat. Ook zij waren hierover niet ingelicht dus ze stonden allemaal strak van de spanning.
-
Nog nooit van gehoord, en ook nog nooit meegemaakt. Ik ben al een aantal keer met mijn kinderen naar de US gevlogen, zonder dat mijn vrouw erbij was. Is mij nog nooit naar gevraagd. Wel meer als 'grapje' (of misschien niet) bij die controle-vragen, maar naar daadwerkelijke 'bewijzen' of zo is niet gevraagd.
Ik vraag me af, zou dat juridisch ook echt zo zijn, dat je een schriftelijke verklaring moet hebben ? Als ik in de auto naar België stap hoeft dat toch ook niet, of misschien wel ?
-
Ik ben getrouwd,maar ging toen alleen met mijn dochter (4 jaar geleden )naar Bali,naar familie.
Toen moest je nog een visum aanvragen in Den Haag op de Ambassade.
Dus s ochtensd vroeg vertrokken uit Hilversum,op de Ambassade 2 uur gewacht voordat ik aan de buurt was.
En toen vroegen ze aan mij of mijn man wel toestemming had gegeven om onze dochter mee tenemen toen was ze 12 jaar oud.......
Ik heb toen contact opgenomen met mijn man en die heeft toen per fax zijn toestemming gegeven....maar dit vonden zij toen niet voldoende,want die handtekening kon wel van iedereen zijn!!!!!!:?
Dus kon ik weer naar huis zonder resultaat en een week later met brief en paspoort van mijn man weer terug naar de Ambassade van Indonesie en toen was het in orde.....[-o<[-o<
-
Citaat:
Renske1978
Hier nooit gelezen maar wel met een beetje gezond verstand te bedenken.
Jarenlang de halve wereld afgereisd met mijn kinderen. Nooit vragen gehad over mijn dochters (een stiefdochter, vader onvindbaar, een dochter van mezelf). Dat is pas iets van de laatste jaren.
En als je ziet hoeveel open deuren ingetrapt worden bij reisinformatie die het gemiddelde reisbureau verstrekt, dan vind ik het toch erg vreemd dat dit er niet in staat.
-
Deel reizigers VS dreigt op Schiphol te stranden
zojuist op Nu.nl gelezen;
SCHIPHOL - De marechaussee op Schiphol waarschuwt vakantiereizigers die deze zomer naar de Verenigde Staten gaan.
De dienst voorziet problemen voor een deel van de reizigers omdat sinds 1 juli iedereen die naar de VS vliegt, van de Amerikaanse overheid opeens over een paspoort met chip moet beschikken.
Als dat niet het geval is, moet men beschikken over een paspoort met chipgeldig visum. Anders komen reizigers de VS niet in en valt de reis al op Schiphol in het water.
Nooddocumenten
De luchtvaartmaatschappij zal in dat geval namelijk het vervoer naar Amerika weigeren. De nieuwe regels zijn volgens woordvoerder Rob Stenacker nog vrij onbekend bij het grote publiek.
Bijkomend probleem is dat nooddocumenten volgens hem in dit geval geen soelaas zullen bieden, omdat ook die niet voorzien zijn van een chip. Een visum voor de VS is ook niet op Schiphol te verkrijgen.
-------
-
Re: Deel reizigers VS dreigt op Schiphol te stranden
Oh nou lekker zeg.
Hoe weet je trouwens of je een goed paspoort hebt met een chip er in.
Wij hebben vorig jaar paspoorten laten maken, kunnen we zeker volgend jaar weer een laten maken.
-
Niets aan de hand, alle paspoorten na augustus 2006 zijn goed en bevatten een chip, nieuwsbericht is niet helemaal lekker opgezet. Als je met een paspoort na augustus 2006 hebt en je hebt dat ESTA gebeuren gedaan is er geen vuiltje aan de lucht. De nieuwe regel die per 1 juli 2009 is ingegaan gaat over nooddocumenten en tijdelijke paspoorten, deze moeten ook voorzien zijn van een chip en op Schiphol kunnen ze deze niet maken.
-
Zie ook http://visumdienst.nl/
Verenigde Staten van Amerika Nederlanders hebben geen visum nodig voor een kort bezoek aan de VS Zij vallen onder het z.g. Visa Waiver Program. Een "nieuw" paspoort (met chip) is niet nodig, alle Nederlandse paspoorten behalve noodpaspoorten zijn geschikt. Het bericht op de website van het Amerikaanse consulaat dat vanaf 12 juli alleen "Nieuwe" paspoorten met biometrische chip (uitgegeven sinds 26.08.2006) toegelaten zijn is onjuist (volgens datzelfde Amerikaanse consulaat). Het paspoort moet geldig zijn tot na de reis, niet langer.
Sinds 12 januari 2009 moeten alle reizigers die zonder visum naar de Verenigde Staten reizen (inclusief transitpassagiers en mensen die over land vanuit Canada of Mexico is de VS aankomen), zich minimaal 72 uur voor vertrek elektronisch hebben aangemeld, anders mogen ze niet inchecken. Dat kan op deze website. (de linkerkolom is van belang). U hoeft niet te wachten tot drie dagen voor vertrek, de aanmelding blijft twee jaar geldig. Meer informatie vindt U hier.
-
Citaat:
Melanie
het visum waar ze het over hebben in het bericht is toch dat wat je online in moet vullen??
mmmm... niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet. In grote lijnen komt het hier op neer: ESTA staat voor Electronic System for Travel Authorisation. Bij ESTA dienen reizigers die onder het visa waiver program (visumontheffingsprogramma, zeggen de Belgen) reizen, een aanvraag in om naar de VS te mogen reizen. ESTA geeft toestemming om aan boord van een vliegtuig of schip te gaan om naar de VS te reizen..
Vervolgens geeft Immigrations pas in de VS toestemming om het land binnen te mogen. Nederlanders en Belgen reizen onder het visa waiver program. Dit houdt in dat je zonder visum onder bepaalde voorwaarden toestemming kunt krijgen om gedurende een bepaalde tijd in de VS te verblijven. De gegevens die nodig zijn om de toestemming te krijgen, vul je in op "het groene formuliertje" I-94W.
Zie ook het topic ESTA op dit forum of de site van ESTA. Deze Belgische site is ook informatief.
-
Nieuw bericht op Nu.nl @ http://www.nu.nl/algemeen/2034927/ne...e-voor-vs.html
Zie het onderste stukje :)
Citaat:
Nederlands noodpaspoort onvoldoende voor VS
Uitgegeven: 3 juli 2009 12:15
Laatst gewijzigd: 3 juli 2009 13:22
SCHIPHOL - De marechaussee op Schiphol waarschuwt vakantiereizigers die deze zomer naar de Verenigde Staten gaan. De dienst voorziet problemen voor een deel van de reizigers omdat op Schiphol aangevraagde nooddocumenten niet voorzien zijn van de vereiste chip om het land in te mogen.
Alle reguliere geldige Nederlandse paspoorten voldoen volgens een woordvoerster van de Amerikaanse ambassade wel aan de norm.
Uit gegevens van vorig jaar blijkt dat veel mensen die in juli en augustus naar de VS vertrekken, op Schiphol om nooddocumenten vragen.
Dat komt omdat ze over een verlopen paspoort blijken te beschikken of over een paspoort dat niet lang genoeg geldig meer is.
Tweehonderd
"Dat waren er in die periode vorig jaar ongeveer tweehonderd", weet woordvoerder Rob Stenacker van de marechaussee. Een ander probleem dat vorig jaar ook al de kop opstak, is dat kinderen over een eigen paspoort moeten beschikken om toegang tot de VS te krijgen.
Veel vakantiereizigers kwamen toen om deze reden dan ook niet verder dan Schiphol. De marechaussee gaf vorig jaar aan dat het in de drukste periode om vijftig tot zestig gevallen per week ging.
Korte termijn
Door de zeer korte termijn waarin de VS de verscherpte regels hebben doorgevoerd voor noodpapieren, vindt de marechaussee het nodig om voor de nieuwe eisen te waarschuwen.
Stenacker: "Het is goed voorstelbaar dat deze nieuwe eisen nog niet overal bekend zijn."
De Amerikanen maken alleen uitzonderingen voor het gebruik van een nooddocument in geval van aantoonbare noodsituaties. Het gaat dan bijvoorbeeld om diefstal op het vliegveld zelf vlak voor het vertrek, een overlijdensgeval in de familie of vanwege een dringende medische noodzaak.
De grenspolitie in de VS zal uiteindelijk zelf beoordelen of het beroep op de noodsituatie terecht is gedaan, benadrukt de marechaussee. "Het is de eigen verantwoordelijkheid van de reizigers om vooraf te informeren naar de eisen waaraan ze moeten voldoen."
Onduidelijkheid
Vrijdagmorgen ontstond onduidelijkheid over de waarschuwing van de marechaussee over de chip in het paspoort. Rond het middaguur is meer duidelijkheid gekomen over de waarschuwing.
© ANP/NU.nl
-
Even gebeld met burgerzaken van de gemeente en die zeggen dat een regulier afgegeven paspoort van de gemeente geen problemen geeft het gaat hier paspoorten die bij/op schiphol worden gemaakt heb ik begrepen.
Paspoorten gemaakt naar 26 juni 2006 bevatten allemaal een chip.
Om tot Amerika toe gelaten te worden heb je een geldig paspoort nodig. Het paspoort moet minimaal nog geldig zijn tot dat je weer uit de USA vertrekt. Met andere woorden: zo lang je in de USA bent moet je een geldig paspoort hebben. Uiteraard moet het paspoort ook nog geldig zijn wanneer je weer in Nederland door de douane gaat.
Voor de zekerheid is het echter aan te raden om er voor te zorgen dat je paspoort nog minimaal 3 maanden na vertrek geldig is. Wanneer je namelijk door omstandigheden met een verlopen paspoort in Amerika komt te zitten, dan kun je problemen krijgen.
-
De paspoorten met chip zijn uitgegeven vanaf 26 September 2006, paspoorten daarvoor hebben die chip niet.
De chip is aangeduid door een rondje op de voorkant van je paspoort met daarom heen twee kadertjes zodat er zeg maar een rechthoek ontstaat.
http://www.paspoortinformatie.nl/dsc...610&versionid=
Zie hier de afbeelding van het paspoort, het gaat om het symbool rechts onderin, deze geeft aan dat het een paspoort met chip is.
Mijn zoon heeft een ouder paspoort die wij voor de zekerheid toch maar iets eerder verlengen, aangezien ik geen zin heb in het gezeur bij vertrek of aankomst hierover. En dat jaar eerder verlengen levert ons een extra kostenpost op van €10,- t.o.v. een jaar later verlengen.
(Paspoort is €50 - 5 jaar geldig, 50/5=€10,- )
-
op www.americanvac.nl
staat een uitvoerige uitleg
-
http://www.nrc.nl/binnenland/article...oort_onterecht
Het geldt alleen voor een noodpaspoort, zie de link.
-
Nou gelukkig maar!! Hoop paniek zaaien dus!! Ik heb namelijk net 2 maanden een nieuw paspoort en had er weinig zin om dat weer te veranderen omdat we in oktober naar Florida gaan. #-o Ik zal wel dat groene I94 formulier invullen op internet omdat ik afgelopen februari nog heb gereist met mijn oude paspoort.
Bedankt allemaal voor jullie info!! Nu ben ik een stuk geruster! =D>
Groetjes
Veronique
-
Dus nog even voor de duidelijkheid?? Het gaat hier om nooddocumenten en niet om het gewone paspoort. Ik heb een paspoort uit 2005 en dus zonder chip. En dat is geen probleem??? Anders zou je toch wel een melding krijgen bij het invullen van het ESTA formulier! Pfff! Iedere keer wordt er een boel paniek gezaaid om niks, maar ondertussen ben je wel ongerust.
Wij gaan over 4 weken en wil me natuurlijk niet hoeven omdraaien naar huis.:???:
-
Geld wisselen op schiphol
Hallo beste mensen,weet er iemand of wij op schiphol euro s kunnen inwisselen direct voor dollars.Maakt niet uit of het duurder is dan bij andere banken,willen maar een paar honderd euro wisselen voor onderweg.........:-D
gr mettin
-
Re: geld wisselen op schiphol
Ja, dat kan.
Er zitten banken en een GWK op schiphol.
Er is volgens mij zelfs een automaat van ABN-AMRO waar je dollars uit kunt halen.
Maar waarom haal je niet op het vliegveld in Florida dollars uit de geldautomaat?
-
Re: geld wisselen op schiphol
als je op Schiphol de douane door bent staat een automaat, waar je dollars uit kunt halen, en net wat Hannie zegt je kunt ook op het vliegveld in Florida dollars uit de automaat trekken, denk er ook aan dat je losgeld hebt d.i.v. met de tol die je moet betalen
-
Komend weekend drukste weekend van het jaar voor Schiphol
Voor diegene die dit weekend op vakantie gaan, sterkte!
Citaat:
Het komende weekeinde is voor luchthaven Schiphol het drukste van het jaar. Vandaag verwacht de marechaussee, die op de luchthaven verschillende controles uitvoert, de meeste reizigers.
Schiphol zet extra personeel in om de drukke dagen zonder problemen te laten verlopen. Op parkeerplaatsen staan mensen die automobilisten naar een plekje wijzen. In de luchthaven zelf wijzen speciale 'welcome teams' passagiers de weg en beantwoorden hun vragen. Ook probeert de luchthaven het wachtenden naar de zin te maken. Zij kunnen in de vertrekhallen een gratis ijsje krijgen, en muzikanten vermaken hen met meezingers.
De luchthaven verwacht dit weekeinde 453.000 reizigers te verwerken. Dat zijn er 44.000 minder dan tijdens het drukste weekeinde vorig jaar. De reden voor deze lagere verwachting is de recessie, waardoor minder mensen een verre bestemming opzoeken.
Schiphol adviseert reizigers op tijd te komen vanwege de langere wachttijden.
-
Snellere grenscontrole op Schiphol
Snellere grenscontrole op Schiphol
Veel reizigers hoeven vanaf 2010 op Schiphol niet meer hun paspoort aan een medewerker van de marechaussee te tonen. Zij kunnen via een automatische grenspassage het land verlaten. Een computer controleert dan de identiteit van de paspoorthouder aan de hand van gelaatsherkenning.
Dit bevestigen Schiphol en het ministerie van Justitie. Het project, met de werktitel No-Q (uit te spreken als no queue, ‘geen rij’ in het Engels) heeft als doel de lange rijen bij de douane te verkorten. Een ergernis van veel reizigers, zegt Schiphol-directeur Jos Nijhuis.
Het gaat om een proef van twee jaar die geldt voor alle Europeanen met een biometrisch paspoort. In Nederland wordt dit soort identiteitsbewijzen sinds 2006 uitgegeven. Deze bevatten een chip waarin naast persoonsgegevens ook persoonskenmerken zijn opgeslagen, zoals gelaatstrekken en sinds september 2009 ook vingerafdrukken.
Foto
Bij een automatische grenscontrole steekt de reiziger zijn paspoort in een apparaat dat de biometrische gegevens uit het document uitleest. Vervolgens wordt er volledig automatisch een foto van de paspoorthouder gemaakt. Een computer controleert of het gezicht op de foto overeenkomt met de gegevens op het paspoort. Iemand die gezocht wordt of nog boetes heeft uitstaan, wordt apart genomen door iemand van de Koninklijke Marechaussee, die ook meewerkt aan het project.
De bedoeling is dat dit proces heel snel verloopt. Maar hoe snel, is nog niet bekend. De pilot dient er juist voor om daar achter te komen, zegt een woordvoerder van het ministerie van Justitie. No-Q is in eerste instantie bedoeld voor passagiers die van Schiphol naar een land buiten het Schengengebied reizen. Reizigers hebben de keuze of zij door een automaat of een mens worden gecontroleerd.
Voor vertrek
Daarnaast begint eind dit jaar een proef met de naam Advanced Passenger Information (API) waarbij alle vliegtuigmaatschappijen die op Schiphol vliegen, verplicht worden voor vertrek de gegevens van passagiers aan de Nederlandse autoriteiten te overhandigen.
Het gaat dan om naam, adres en woonplaats van de reiziger, de leeftijd en het reisdoel. Opsporingsdiensten willen aan de hand van deze gegevens een risicoprofiel van alle reizigers opstellen.
http://www.volkskrant.nl/economie/ar...le_op_Schiphol
-
Re: Snellere grenscontrole op Schiphol
Als die computers een beetje snel zijn, en niet te veel kinderziektes vertonen kan dat een mooie tijdswinst opleveren. Op zich vindt ik het wachten niet zo heel erg, maar wel het feit dat ik altijd in de verkeerde rij sta :-)
Ik zou zo'n No-Q systeem liever bij aankomst hebben, of op zijn minst een "residents only" (eigen volk eerst ;-)) loket, zodat dat ook allemaal wat vlotter gaat.
Het API systeem kennen we al, alleen dan gaan onze gegevens naar de DHS.
-
Mislukte aanslag op vlucht Schiphol-Detroit
NEW YORK - De Verenigde Staten hebben luchtvaartautoriteiten wereldwijd gevraagd opperste waakzaamheid te betrachten nadat vrijdagavond een man uit Nigeria probeerde om een Airbus van North West Airlines op weg van Amsterdam naar Detroit op te blazen.
De man, de 23-jarige Nigeriaan Abdul Farouk Abdulmutallab, mengde twintig minuten voor de landing volgens getuigen een poederachtige substantie met een vloeistof en bracht die tot ontbranding. Hierbij was een serie korte ontploffinkjes te horen en ontstond brandlucht.
Enkele passagiers zagen zelfs vlammen. De man, die zat op stoel 19A, werd uiteindelijk gestopt toen een medepassagier zich over enkele stoelrijen op de Nigeriaan wierp. Uiteindelijk wist de bemanning het toestel met aan boord 278 passagiers en 11 bemanningsleden veilig aan de grond in Detroit te zetten.
Al Qaeda
De Nigeriaan heeft inmiddels aan de FBI verklaard in opdracht van Al Qaeda te hebben gehandeld. De man, die in Londen studeert zegt de explosieven in Jemen te hebben gekregen van zijn contacten bij het terreurnetwerk. De Amerikaanse autoriteiten twijfelen of de verklaringen van de student wel kloppen. Abdulmutallab stond op een lijst van verdachten personen, maar niet op de beruchte lijst van personen die niet naar de VS mogen vliegen.
De Amerikaanse president Barack Obama, op vakantie in Hawaii, verhoogde kort na de veilige landing van het North West-toestel de alarmstatus naar oranje. Luchthavens wereldwijd is gevraagd iedere passagier op weg naar de Verenigde Staten extra te controleren. Dit kan in de komende dagen leiden tot lange wachtrijen.
Geavanceerd
“Dit was het echte werk”, vertelde Afgevaardigde Peter King, de belangrijkste Republikein in de commissie voor Binnenlandse Veiligheid in het Huis van Afgevaardigden, die over de mislukte aanslag is geïnformeerd. “Er ging was mis met de bom, die er volgens hem er redelijk geavanceerd uitzag. Dit had rampzalig kunnen aflopen.”
De passagiers aan boord van de NW273 beleefden enkele hachelijke momenten. “Ik wist dat het menens was toen ik de angst in de ogen van het cabinepersoneel zag”, vertelt een geschokte Richelle Keepman, die achter in het vliegtuig zat. Een andere passagier herinnert zich een vrouw die begon te roepen “Wat doe je? Wat doe je?”, waarna ze cabinepersoneel met brandblussers zagen toesnellen. Passagier Jafri Smith beschrijft veel paniek. “Toen we eenmaal konden uitstappen, lag er een duidelijk een door de vlammen aangevreten kussen.”
Een woordvoerster van marechaussee op Schiphol wilde vanmorgen nog geen commentaar geven over de zaak of over de veiligheidsprocedures op de luchthaven. Abdulmutallab moet op Schiphol van vliegtuig zijn verwisseld en daar nogmaals zijn gecontroleerd.